Födda 2015

Nu är tapir skrället hemma igen och idag var han billig när vi skulle lasta 😂 Tog en timme ungefär och en ängelstålamod.
6E1119C9-3EAC-4718-A1FD-34A3B226EA12.jpeg
 
Min kille har fått hoppa både söndag och måndag, han är så positivt inställd :love:
Pratade med tjejen som rider honom på väg hem i onsdags och vi konstaterade båda två att han inte varit som en typisk unghäst ännu.
Hans utvecklingskurva går rakt framåt och uppåt hela tiden, än så länge har vi inte haft något bakslag eller hamnat på en utvecklingsplatå. Varje pass hon gör avslutas med känslan "Det här var det bästa passet hittills".
Jag är sur över mitt ridförbud och ganska avis när jag står bredvid, men det är en fröjd för ögat också.

Lyckligt lottad som fått en så bussig häst! Nu har han börjat ta i lite mer när han hoppar och skjuter på bra, han slänger sig inte nonchalant över i full galopp utan väntar kvar och lyssnar.
Första start är preliminärt satt till andra helgen i juni.
Nästa vecka får han åka på pay and jump på anläggningen där vi tränat så det räknas inte riktigt.

drutten.JPG
 
Min ena -15 har visats på ridhästtest idag. Det gick sådär. Väldigt tråkiga förhållanden med framridning inomhus och själva testet på en helt genomdränkt ridbana. Vilken unghäst blir inte spänd då? Jag tycker det är helt obegrpligt att arrangören gör så. Jag är bitter-sur som fan.
 
Min ena -15 har visats på ridhästtest idag. Det gick sådär. Väldigt tråkiga förhållanden med framridning inomhus och själva testet på en helt genomdränkt ridbana. Vilken unghäst blir inte spänd då? Jag tycker det är helt obegrpligt att arrangören gör så. Jag är bitter-sur som fan.

Det tycker jag att du har rätt att vara, ´det står ju i reglementet att banunderlaget inte ska vara för tungt eller för hårt, och en genomdränkt ridbana är definitivt för tung.

De test jag är med och arrangerar får ibland kritik för att de är dyra men det kostar att hyra tre ridhus.
 
Min ena -15 har visats på ridhästtest idag. Det gick sådär. Väldigt tråkiga förhållanden med framridning inomhus och själva testet på en helt genomdränkt ridbana. Vilken unghäst blir inte spänd då? Jag tycker det är helt obegrpligt att arrangören gör så. Jag är bitter-sur som fan.
Jag hade blivit sur som tusan .. De är inte okej att låta unghästar utföra sina test under de förutsättningarna nej .. Så ja du har allt rätt att vara bitter och sur ..
 
Jag hade blivit sur som tusan .. De är inte okej att låta unghästar utföra sina test under de förutsättningarna nej .. Så ja du har allt rätt att vara bitter och sur ..

Det är knappt ok enligt reglementet heller:
"Bedömningen sker i ridhus eller på utomhusbana med minsta mått 20 x 40 m och största mått 30 x 60 m. Utomhusbana ska vara tydligt inhägnad med staket. Dressyrstaket är inte tillåtet. Banunderlaget ska vara plant och jämnt och får inte vara vare sig för tungt eller hårt."


Det jag itne begriper är att de red fram inne och visades ute. Vafan liksom, de kunde ju visats inomhus och ridig fram ute. - eller skitit i framridning det är ju ändå så okomplicerad ridning som ska till.

Det som är trist är att det kommer ju se ut som om hela kullen fyraåringar som visades där är skitdåliga. Treåringarna visas inne både ridprov och exteriör och har normala omständigheter
 
@Mirtai kan intyga att ridbanan som fyraåringara reds på var katastrof.

Den enda trösten är att ryttaren satsar långsiktigt och vet att hästen är bra mycket bättre än de siffrorna. Så jag tror nog att de kommer att komma igen på tävlingsbanan vad det lider
 
Längesen jag skrev något men är inne och läser titt som tätt :)
Min 4åring står för tillfället på boxvila efter en vild dag i hagen där hon lyckades få ett rejält sår över kotleden! Veterinären fick komma och röntga, ta prov på ledvätskan och tillslut sy ihop! Tack och lov verkar leden ha klarar sig!
På måndag ska vi in till kliniken för att ta stygnen och göra en ordentlig koll.
Hon är ändå så duktig på boxen, fick utskrivet lugnande ifall hon skulle hoppa runt men det har inte behövt användas.
Nu har hon vilat sammanlagt en dryg månad då hon precis innan hade lite problem med en tand som vi fick åtgärda.
Längtar så tills vi kan komma igång igen!
30308
 
Odågan Aka Tapiren tampa av sig en sko i Söndag (?) så han har haft en hittills chill vecka vilket han verkar nöjd med :p Om ni frågar han själv vill säga!
De är konstigt, har inte lyckats hitta en en ända liten själ som är villig att provrida honom, förstår inte. En lagom stor snäll vallack som gör precis vad du ber om bara du är beredd på att lyssna på honom. Skulle vilja ha någon som kunde hjälpa till med ridningen 1-2 dagar i veckan .. Får väl kasta mig upp själv, men visst olyckan sitter i lite fortfarande ..
 
Odågan Aka Tapiren tampa av sig en sko i Söndag (?) så han har haft en hittills chill vecka vilket han verkar nöjd med :p Om ni frågar han själv vill säga!
De är konstigt, har inte lyckats hitta en en ända liten själ som är villig att provrida honom, förstår inte. En lagom stor snäll vallack som gör precis vad du ber om bara du är beredd på att lyssna på honom. Skulle vilja ha någon som kunde hjälpa till med ridningen 1-2 dagar i veckan .. Får väl kasta mig upp själv, men visst olyckan sitter i lite fortfarande ..

Jag förstår inte riktigt..
För bara några veckor sen skrev du att ni backade bandet totalt med honom och nöjde er med lite uppsittning, att det skulle vara en krånglig väg till att få honom bra och att det krävdes tid.
Har all den problematiken löst sig på två veckor så pass att du kallar honom för snäll och är beredd att låta någon helt främmande provrida för att bli medryttare på den hästen redan?
Med tanke på hur mycket jobb du beskrivit att det är med hästen så hade jag inte letat medryttare utan betalt en tränare/unghästutbildare att rida 1-2 ggr/vecka.
 
Jag förstår inte riktigt..
För bara några veckor sen skrev du att ni backade bandet totalt med honom och nöjde er med lite uppsittning, att det skulle vara en krånglig väg till att få honom bra och att det krävdes tid.
Har all den problematiken löst sig på två veckor så pass att du kallar honom för snäll och är beredd att låta någon helt främmande provrida för att bli medryttare på den hästen redan?
Med tanke på hur mycket jobb du beskrivit att det är med hästen så hade jag inte letat medryttare utan betalt en tränare/unghästutbildare att rida 1-2 ggr/vecka.
Han är så pass snäll att om du har god erfarenhet av unghästar kommer man garanterat klara av att rida på honom. Han har inte uppvisat några tendeser alls nu. Letar efter någon som har den typ av erfarenhet av just såna här unghästar. Han hade gärna fått fortsätta ridas av samma person som han varit hos men hon bor 6 mil ifrån och de blir ett jäkla åkande för honom fram och tillbaka då. Därför letar jag efter någon på hemmaplan som har den typ av erfarenheten. Så mycket hästmänniskor som de bor här borde de finnas någon som har den erfarenheten vi letar efter och lite skinn på näsan ..

Och JA jag är villig och betala rätt människa ;-) Men då måste de verkligen vara någon som känns hundra procent okej! Vilket de inte gör med de två unghästutbildare jag känner till i området.
 
Han är så pass snäll att om du har god erfarenhet av unghästar kommer man garanterat klara av att rida på honom. Han har inte uppvisat några tendeser alls nu. Letar efter någon som har den typ av erfarenhet av just såna här unghästar. Han hade gärna fått fortsätta ridas av samma person som han varit hos men hon bor 6 mil ifrån och de blir ett jäkla åkande för honom fram och tillbaka då. Därför letar jag efter någon på hemmaplan som har den typ av erfarenheten. Så mycket hästmänniskor som de bor här borde de finnas någon som har den erfarenheten vi letar efter och lite skinn på näsan ..

Och JA jag är villig och betala rätt människa ;-) Men då måste de verkligen vara någon som känns hundra procent okej! Vilket de inte gör med de två unghästutbildare jag känner till i området.

Fast antagligen får du lite dåligt med svar om du annonserar efter medryttare /hjälp att rida för du vill inte rida själv, som samtidigt ska ”utbilda”/”säkra” din unghäst utan betalning tänker jag. Tror väldigt få medryttare är intresserade av sådant upplägg - och ffa de mer rutinerade sådana.
 
Fast antagligen får du lite dåligt med svar om du annonserar efter medryttare /hjälp att rida för du vill inte rida själv, som samtidigt ska ”utbilda”/”säkra” din unghäst utan betalning tänker jag. Tror väldigt få medryttare är intresserade av sådant upplägg - och ffa de mer rutinerade sådana.
Varken skrivet varken bu eller bä utan tanken var mer att om de dyker upp någon så kan man ta den diskussionen då. Men kanske blir så att han får fortsätta åka till sin älskade S och ridas av henne men då måste han få en egen transport som inte väger lika mycket som nuvarande 😅 Men vi får se, helst vilja att man först och främst träffar honom hemma i hans hem miljö utan att han rids skulle inte släppa upp vem som helst på honom ..
 
Varken skrivet varken bu eller bä utan tanken var mer att om de dyker upp någon så kan man ta den diskussionen då. Men kanske blir så att han får fortsätta åka till sin älskade S och ridas av henne men då måste han få en egen transport som inte väger lika mycket som nuvarande 😅 Men vi får se, helst vilja att man först och främst träffar honom hemma i hans hem miljö utan att han rids skulle inte släppa upp vem som helst på honom ..

Fast det är ju viktigt att vara tydlig i en annons för allas skull tycker jag . Man behöver inte dra detaljer, men givetvis bör det framgå att hästen är grön, att du behöver en ryttare som är van att rida och utbilda gröna unghästar. Inte schysst mot intressenter att inte utifrån annons illustrera vad det handlar om utan måla upp unghästen som en genomsnäll, säker, trygg ungäst som du skriver nu här om hästen, samtidigt som din egen uppfattning (att rida hästen och den är lämnad till utbildare regelbundet) diffar mycket gällande det Tycker jag .
 
Fast det är ju viktigt att vara tydlig i en annons för allas skull tycker jag . Man behöver inte dra detaljer, men givetvis bör det framgå att hästen är grön, att du behöver en ryttare som är van att rida och utbilda gröna unghästar. Inte schysst mot intressenter att inte utifrån annons illustrera vad det handlar om utan måla upp unghästen som en genomsnäll, säker, trygg ungäst som du skriver nu här om hästen, samtidigt som din egen uppfattning (att rida hästen och den är lämnad till utbildare regelbundet) diffar mycket gällande det Tycker jag .
Har jag aldrig gjort, satte ut annonsen när han fortfarande var på utbildning, var tydlig med att han är en unghäst som behöver en trygg stabil ryttare med mycket unghäst erfarenhet och att han har en del egenheter för sig men samtidigt är snäll att hålla på med i stallet osv. Men också att man är välkommen att prata med hon som haft honom på inridning, och hon svarar gärna på frågor runt honom fortfarande fast han är hemma vi har nästan daglig kontakt runt honom fortfarande och hon vill också att de ska bli bra för honom och att han är välkommen dit om vi behöver mer hjälp.
 
Har jag aldrig gjort, satte ut annonsen när han fortfarande var på utbildning, var tydlig med att han är en unghäst som behöver en trygg stabil ryttare med mycket unghäst erfarenhet och att han har en del egenheter för sig men samtidigt är snäll att hålla på med i stallet osv. Men också att man är välkommen att prata med hon som haft honom på inridning, och hon svarar gärna på frågor runt honom fortfarande fast han är hemma vi har nästan daglig kontakt runt honom fortfarande och hon vill också att de ska bli bra för honom och att han är välkommen dit om vi behöver mer hjälp.

Jättebra 😄
Men det är inte konstigt ändå att du inte får så mycket napp på annonsen . Du uttryckte att du var förvånad över det (Noll intressenter) vilket var grunden att jag reflekterade .
 
Jättebra 😄
Men det är inte konstigt ändå att du inte får så mycket napp på annonsen . Du uttryckte att du var förvånad över det (Noll intressenter) vilket var grunden att jag reflekterade .
Tror tyvärr att många backar pga av att han är just en haflinger eller får den uppfattningen iaf fast han mäter drygt 154 cm i manke och växer fortfarande på både bredd och höjd. Var samma sak när jag letade efter någon som kunde rida in honom .. Men som tur var träffade vi S efter rekommendationer från en annan som har en haflinger. Hon rider på typ allt 🙈😂 Hon gillade honom skarpt och blev förvånad att han var så stor hon hade tänkt en ponny typ ..
 
De är han han är världens gulligaste lilla häst, han tar alla med storm bara han får chansen, de är inte hans fel att han lever lite med nerverna på utsidan. Tror faktiskt de inte hade spelat så stor roll vart han hade hamnat för han hade nog uppvisat samma beteende överallt .. Nej får väl fjäska lite för grannen som utbildat sin unghäst själv och flera andra hästar genom åren får vi väl se om vi kan övertyga hen om att Stene den mysiga Tapiren vill bli riden ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 710
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 476
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp