Födda 2015

MayGrace

Trådstartare
Nu när våra små liv räknas som 4 åringar så är de väl dags för ny tråd då!

Min buse har jag bestämt mig för att skicka iväg på inridning under våren, fram tills dess kommer han fortsätta med varierat arbete, sadelinvänjning, longering, tömkörning, promenader osv. Har börjat öva med Pall utomhus där jag ligger rakt över och klappar honom på magen.
Vill ge honom de bästa förutsättningar för att bli en trygg kille som tycker om sitt arbete :heart

49271295_10219127464320830_4840225136667787264_n.jpg
 
Då var vi här! Min fick träffa klippmaskinen häromdagen.
Egentligen tkr jag det är lite överkurs att klippa bebishäst men han blir så svettig och trots jag tycker pälsen känns silkig så vart den nog rätt tjock.
Himla snäll iallafall.
Skulle behöva löshoppa och börja introducera lite skutt uppsuttet men vill inte göra't själv.
Rider ju mest dressyr och är följsam som ett kylskåp så hoppas hitta någon som vill ta sig an honom.:meh:
Fsg går trögt. Men annars gör vi nytt försök till våren.
Gillar ju honom rätt bra för övrigt.
Tråkigt att behöva dela på hästarna bara.
Får väl sätta in glaskulor i stoet:p

 
Min Prins fick bakskor ikväll :d Han var så duktig :love: Lite rastlös men de får man väl köpa ;) För övrigt så har han väldigt kort päls och fast han kan röja rätt bra när han är lös på ridbanan blir han sällan svettig så man behöver täcka honom efteråt med svettäcke :o
 
Hej på er i nya tråden, så otroligt att våra små bebisar är "vuxna" och äntligen får börja åka på tävlingar i år! :o :love:

Vi hade ute sadelutprovaren i går, så nu har Minion (nytt smeknamn, kombinerade Mini och hans riktiga namn Creation :idea:) fått sin egen dressyrsadel - han fick ärva en som både hans mamma och storebrorsa använt tidigare, som låg ganska bra efter lite omstoppning. Hoppsadel behöver vi dock köpa en helt ny åt honom, då mina älskade hoppsadlar inte alls funkade till hans rygg. Men stallägaren har en som ligger tillräckligt bra för lite småskutt medan jag letar ny, så nu är planen att börja med lite mer "seriös" träning framöver. :)

Klippa har jag inte ens funderat på, han har jättekort och fin päls. Hoppast det är så hans "vinterpäls" kommer vara alltid, jag hatar att klippa... :laugh:
 
Bara för att hästen äntligen börjar komma någon vart i träning/inriding så drar jag på mig influnsan och är däckad sedan en vecka tillbaka med andningsvårigheter. Knappt orkat mocka åt honom så är lagom less .. Men han har fått ett nytt träns i veckan iallafall :love:
 
Jag känner mig lite vilsen nu såhär efter årsskiftet, det känns som att jag "kan" inridningsåret men detta vet jag inte hur jag ska lägga upp. Nu har min ponny gått 2-3 dagar i veckan sedan tidig november och ska vila iallafall en månad. Har ju längtat efter sommaren och att delta i någon pay and ride men det känns så himla avlägset :nailbiting: ska göra en tandkoll under vilan sedan får jag väl helt enkelt fortsätta följa magkänslan, och komma igång och träna regelbundet. Kommer rida så mycket som möjligt under sommaren åtminstone och lägga in mest vila under vår och höst för att behålla henne så fin i hullet som hon är nu.
 
Jag väntar på roligare väder innan vi sätter igång med ridningen. Nu blir det träning från marken och uppbyggande. Tänkte jobba lite med avståndsbedömning och upptäcka det obefintligt register i gångarterna. :angel:
En del löslongering för att få upp flåset och sätta kommandon. Lite löshoppning.
Tandkoll och bete i sommar. Betet har många ridstigar och så kommer vi traila till ridbana/ andra ridstigar så det kommer bli en del lastning en period.
Förhoppningsvis kommer vi komma iväg på träningar nu under våren. Men vill vara igång innan jag bokar in mig och då är risken att alla platser är tagna. Så får se!
 
Röntgade Divve igpr. Ben strålben och rygg.
Allt såg bra ut och det känns jätteskönt.
Kommer spekulant på onsdag.
Vi får se..
En del av mig vill inte sälja alls:o..
Idag ska vi faktiskt prova lite små hinder.
Jag bär fram och hejjar på och dottern offrar hälsan;)..
 
Kul att höra hur det går med era!
Drutten har vilat sen i början av december. Han kändes matt i kroppen när jag red så jag ställde av honom tidigare än tänkt.
Planen nu är att börja longera igen och sitta upp om nån vecka, energin är tillbaka med råge...

Långsiktigt vore det kul att kvala till breeders, vi ska planera och träna för det, så länge det känns bra längs vägen :)
 
Mr bestämde sig för att bli sparkad på fram knät idag av någon av hagkompisarna .. Antingen muppar han sig eller så är de något som stör flocken .. inte djupt och inte halt när jag linade honom så hoppas de forsätter så .. Ska promenera honom en stund imorgon på förmiddagen innan jobbet. Förövrigt glänser han fint i vintersolen min knubbsäl :love:
72F744C5-EFE1-4175-A932-91D780BD96D2.jpeg
 
Divve så gott som såld. Började lipa. Har kommit å gilla den där mer å mer. Blivit så mycket snyggare och utvecklats en hel del på kort tid tycker jag..
Dom vill klinikbesigtiga och är allt ok då så åker han till sitt nya hem nästa onsdag:cry:.
Krasst sett hinner jag inte med två fullt ut nu och dottern tkr han är storO_o.

Vi hade en fin tur idag jag å dottern i krispigt väder och Divve vart tom lite på tårna.
Hux flux sprang fyra rådjur upp framför oss.
Då såg han ut som en hetsig trakhener hingst. Han är ju mer som pappa långben:D

 
@polly p trist att ni var tvungna att sälja, han är verkligen jättefin! :heart

Minion fick följa med på dressyrträning i måndags, jag kände att vi kunde behöva lite vägledning nu fram emot 4-års klasserna som jag planerar att rida i maj. Han är ju inte alls mycket riden på bana och jag ser så många bilder och filmer på andra 4-åringar som kommit mycket längre än honom.... Så min tränare fick påminna mig att inte bli otålig eller försöka ta genvegar, utan låta honom hitta sin egen balans och form i lugn och ro - vilket ju är precis som jag tänkt hela tiden. :angel: Men skönt med en bekräftelse att man gjort rätt.

Fick jättemycket beröm för hans galopp, men han orkade inte galoppera särskilt länge i det lilla ridhuset (20x40m). Funderar på om jag skulle lasta honom och åka till travbanan för lite galoppträning om jag kan hitta nåt vettigt ridsällskap som kan följa med.... Alternativt stranden, det är mycket närare men lite mer beroende av bra väder. Fortsättning följer! :laugh:
 
Vi fick ta ut distriktarn i måndags, lymfangit av ett minimalt sår förmodligen från en brodd. Men hon är så gott som återställd idag så det var åtminstone ett ganska sjysst förlopp! Hon vilar ju nu så har inte mycket annat att rapportera ;) fyra veckor minst ska hon stå, måste få tummen ur och åka iväg till kliniken för vacc och tänder snart också...
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp