Födda 2015

Ingen som gjort något spännande med sina unghästar på sistonde? Vi har tyvärr inte kunnat träna så mycket pga vädret, men nu har det blivit bra underlag och jag väntar på att få hem min nya hoppsadel... :d

Känns som att vi "förlorat" några från förra tråden,
@Jfrelin @sassiball @Olympus @Ottisen @valegro, vilka mer var det som hade 2015-ungar? :)
Min häst blev för snart ett år sedan utdömd av vet som ridhäst, han har atros i nacken.Han hade hösten 2017 börjat med förberedelser för inridning och inte visat några problem alls,men efter vintern när han skulle börja ridas in så hade han en rörelsestörning på ena bak.han fick boxvila men det blev inte bättre. Jag körde honom till klinik och han blev utdömd,
Jag har haft honom på lösdrift hos en av sveriges bästa unghästutbildare sen han skildes från sin mamma och hon tycte som jag att ge honom ett år och se om det kan bli bättre. Så han fick gå ut på lösdriften igen och bete hela sommaren.
i oktober tog jag hem honom till stallet som jag har hans mamma.Jag började gå promenader med honom linade honom och han rör sig helt normalt, finns inget som tyder på att han har ont.
Nu i början på året har jag haft en tjej som har hjälpt mej att hänga på honom och sitta på honom och han har inte visat några obehag av det. så vi fortsätter så sakta med att prova att rida in honom så får vi se hur det går.
 
Eftersom alla ridhus i krokarna är stängda i stort sett så fick jag mig en spark i baken och red ut min rödtott idag. Har varit lite halvnervöst med tanke på rodeon hon körde med i somras, men det gick jättebra⭐️ Bild från i lördags i morgonsolen.
DE37D30F-EEA5-4122-B9BF-2D15350E3CDB.jpeg
 
Det är något som oroar mig smittspridningen i Sverige just nu. Men två veckor kvar tills Stene ska
Åka så vi får väl se hur de utvecklar sig. Just nU tror han att han är hingst och gapar och skriker hela dagarna i hagen .. tur han är så söt!
035EEF15-09F3-4F83-B4DA-B8D32D6E8F82.jpeg
 
Mina vilor har en tendens att alltid bli längre än planerat.. Igår löshoppades hon för första gången, när hon fick upp farten fick hon ganska fina språng. Utöver det har jag hunnit rida ut en gång och imorgon är hon utlånad och ska också ridas. Är iallafall sugen på att träna igen :D
Screenshot_20190223_182819.jpg
 
Min kille har gjort årets första pass under ryttare idag! :love:
Solsken, vindstilla och 10+... en helt fantastisk dag och han skötte sig lika fantastiskt.
Tjejen i stallet som hjälpt mig lite innan fick ta premiärturen, hon är en bra bit kortare och lättare än vad jag är, kändes mest hyggligt.

Grannens ungar hoppade studsmatta på andra sidan ridbanan men han tuffade på utan att ens reagera.
Märks att han tappat kondis och muskler i överlinjen under vilan, men han är glad för att jobba. Lite trött men tror det kan bero på pälsfällningen, ångrar nu att han inte är klippt och tycker det är lite för sent att göra nu när han fäller som en tok... får fundera lite på hur jag ska göra. Vill inte han ska bli onödigt trött och svettig, men å andra sidan inte störa fällningen för mycket...

7B385559-EA3D-4AB4-8E05-5D7016A4C6E8.jpeg
 
På söndag åker han för inridning, både nervös och spännande på samma gång! Gäller att få ur så mycket överskottsenergi som möjligen nu då 😂👍🏻
 
Sa jag inte att jag var träningssugen? Förhoppningsvis ska vi prova en ny tränare i helgen som jag hoppas kunna rida för regelbundet på hemmaplan. Ser också ut att kunna bli att testa ännu en till som kommer mer sällan till klubben i april. Lite nervös över att det ska bli för olika system, jag är för tafflig för att ha en egen linje och kunna plocka russinen, behöver mer rutin för att bli mer kritisk till vad som passar oss bäst. Men dit kommer jag ju inte av att harva runt ensam, även om jag tycker det gått framåt en del den här vintern. Hittat tillbaka litegrann. Hyser hopp om framtiden! Igår red vi ut ensamma i blåsten, hon är rätt påverkad av värmen så fort går det bara på hemvägen.
IMG_20190227_150608.jpg
 
Min är helt koko just nu :angel: Löper flera gånger om dagen i hagen så leran sprutar de andra två tittar mest på honom och funderar på vad för idiot som springer omkring :rofl:
Han åker på Söndag efterrmiddag och blir borta 1 månad. Dragit ned till minimalt med kraftfoder får vi se om han lugnar sig eller om de är vårkänslorna som spelar, lite kaftfoder måste han ha för annars får jag inte i honom munkpeppar och magnesium ..
 
Jag har ridit ikväll :bump:
Fin kille som jobbade på med bra bjudning trots mörker och trasig belysning på halva ridbanan. Nu får vi bygga flås tillsammans. Såhär trött var han efter tio minuter longering och sen 15 minuter jogg med mig på ryggen. Jag ungefär lika trött :angel:

Blir promenad på hårt underlag imorgon och lite löslongering för att jobba bort träningsvärk. Så kul att vara igång igen :heart
F73E6568-B88E-4506-9BD5-71440B83E2AA.jpeg
 
Min är helt koko just nu :angel: Löper flera gånger om dagen i hagen så leran sprutar de andra två tittar mest på honom och funderar på vad för idiot som springer omkring :rofl:
Han åker på Söndag efterrmiddag och blir borta 1 månad. Dragit ned till minimalt med kraftfoder får vi se om han lugnar sig eller om de är vårkänslorna som spelar, lite kaftfoder måste han ha för annars får jag inte i honom munkpeppar och magnesium ..

Är han fortfarande hingst, eller varför ger du munkpeppar? Jag ger det till min med, undrar lite hur mycket man ska ge då det inte står på paketet... :cautious:

Minion har haft ett par veckors vila, men nu är vi i gång igen med träningen. I går var vi ute och galopperade en sväng och sedan fick han nya skor. :) Skulle egentligen åka iväg på miljöträning för unghästar i morgon, men avstår pga smittorisk nu som EHV smittan även kommit hit till Norge. :( Hoppast bara att det inte blir ett stort utbrott och förstör hela tävlingssäsongen...
 
Är han fortfarande hingst, eller varför ger du munkpeppar? Jag ger det till min med, undrar lite hur mycket man ska ge då det inte står på paketet... :cautious:

Minion har haft ett par veckors vila, men nu är vi i gång igen med träningen. I går var vi ute och galopperade en sväng och sedan fick han nya skor. :) Skulle egentligen åka iväg på miljöträning för unghästar i morgon, men avstår pga smittorisk nu som EHV smittan även kommit hit till Norge. :( Hoppast bara att det inte blir ett stort utbrott och förstör hela tävlingssäsongen...
Nej han är vallack sedan 1 års ålder ungefär, men han tror han är hingst :devil::angel: Han vrålar och slår med frambenen i hagen, rider på stona och sen blev han allmänt stressad när stona i stallet började brunsta :( Han kunde inte slappna av alls utan vandrade bara runt i boxen .. Så efter lite efterforskningar visade de sig att munkpeppar+magnesium brukar ha bra effekt och på tre dagar lugna han ned sig :up: 1 & halv skopa får han, vet inte exakt hur stor skopan är köper Eclipse munkpeppar!
 
Nej han är vallack sedan 1 års ålder ungefär, men han tror han är hingst :devil::angel: Han vrålar och slår med frambenen i hagen, rider på stona och sen blev han allmänt stressad när stona i stallet började brunsta :( Han kunde inte slappna av alls utan vandrade bara runt i boxen .. Så efter lite efterforskningar visade de sig att munkpeppar+magnesium brukar ha bra effekt och på tre dagar lugna han ned sig :up: 1 & halv skopa får han, vet inte exakt hur stor skopan är köper Eclipse munkpeppar!
Du har inte funderat på om han är klapphingst?
 
Nej faktiskt inte då han gått med ston till och från hela tiden tills han flyttade till oss utan att visa en enda tedsens till de här beteendet. Han gick med ett sto på bete förra året innan vi hämtade honom! Dock är inte stoet ifråga så oskyldig heller då hon inbjuder till de .. såfall måste han ha en tredje kula någonstans för där kulorna har suttit är de tomt så vitt vad jag har sett.
Stoet ska betäckas därför har vi trappat ned hennes träning och i och med de började hon brunsta direkt tydligt vilket hon aldrig gjort tidigare! Hon åker medans han är borta då hon ska till Danmark.
 
Nej faktiskt inte då han gått med ston till och från hela tiden tills han flyttade till oss utan att visa en enda tedsens till de här beteendet. Han gick med ett sto på bete förra året innan vi hämtade honom! Dock är inte stoet ifråga så oskyldig heller då hon inbjuder till de .. såfall måste han ha en tredje kula någonstans för där kulorna har suttit är de tomt så vitt vad jag har sett.
Stoet ska betäckas därför har vi trappat ned hennes träning och i och med de började hon brunsta direkt tydligt vilket hon aldrig gjort tidigare! Hon åker medans han är borta då hon ska till Danmark.

Klapphingstar har en kula längre upp som oftast varken syns eller känns.
Hoppar han på ston så bör han inte gå med dem alls, även om stoet ”bjuder in”.

Min har hoppat på några ston, så han släpps bara med andra valacker.
 
Klapphingstar har en kula längre upp som oftast varken syns eller känns.
Hoppar han på ston så bör han inte gå med dem alls, även om stoet ”bjuder in”.

Min har hoppat på några ston, så han släpps bara med andra valacker.
Lite svårt när stallet bara består av ston. Vi har haft en vallack för många år sedan som höll på så här kastrerad lika tidigt, kommer inte ihåg hur vi gjorde med honom .. Vi har bara en vallack till som bor i andra stallet men han är ingen hit att släppa ihop med andra då han inte är snäll för fem öre. Stenai har inte visat något på tre veckor eller så nu. Och idag åker han på inridning så vi får se hur han uppför sig när han kommer hem så får vi ta beslut därifrån!
 
Lite svårt när stallet bara består av ston. Vi har haft en vallack för många år sedan som höll på så här kastrerad lika tidigt, kommer inte ihåg hur vi gjorde med honom .. Vi har bara en vallack till som bor i andra stallet men han är ingen hit att släppa ihop med andra då han inte är snäll för fem öre. Stenai har inte visat något på tre veckor eller så nu. Och idag åker han på inridning så vi får se hur han uppför sig när han kommer hem så får vi ta beslut därifrån!

Trist när de är sådana. Sålde min fina Divve bland annat för han var så himla på mitt sto, men kanske också för han var mer hopphäst. Tror inte han var klapphingst men något sent skuren ( vår som två-åring ). Tyvärr tror jag sällan det ändrar sig/ växer bort, beteendet i sig:(.
Jag har ju bara mitt sto också men tyckte inte jag ville hålla på och dela.
Jag har iof köpt valack igen, en tre-åring med mer stam mot dressyr vilket ju eg är vad jag pysslar med helst och denna har gått med ston länge nu så..
 
@MayGrace @polly p min erfarenhet är att det ofta är stona som är "problemet", inte valacken, om det betäckas... Har själv ett sto som lärde upp alla valacker hon gick med att betäcka, inkl en gammal stadig kille som aldrig visat antydning till sådant tidigare. Så det att en valack gått med ston tidigare behöver inte betyda att den kan gå med ALLA ston.... Men hoppast så klart att det kommer funka för er.
 
@MayGrace @polly p min erfarenhet är att det ofta är stona som är "problemet", inte valacken, om det betäckas... Har själv ett sto som lärde upp alla valacker hon gick med att betäcka, inkl en gammal stadig kille som aldrig visat antydning till sådant tidigare. Så det att en valack gått med ston tidigare behöver inte betyda att den kan gå med ALLA ston.... Men hoppast så klart att det kommer funka för er.
Vi får se om hon hinner åka eller inte innan han kommer hem och förhoppningvis är hon ju dräktig när hon kommer hem sen! Han är inte ett dugg intresserad av de 3 åriga stoet han går med också! De leker, tjivas och har sig och hon är en sån där Donna de bara rinner om när hon är brunstig men henne luktar han bara lite på sen ignorerar han henne. De är 8 åringen han är intresserad av och jag tror jag vet varför .. Hon gick med mitt haflinger sto från i princip dag ett sedan hon föddes fram tills jag tog bort henne i höstas. Majsan (stoet) blev rejält knäckt och sörjde rejält och sen drygt 2 veckor senare klev Stenai av transporten hemma. Jag tror att hon trodde först att de var Ebba som kom hem .. Han gick själv med dem i hagen bredvid i drygt två månader innan vi släppte ihop dem och i den vevan blev Majsan ofräsch efter en start och träningen trappades ned, hon började brunsta strax innan jul. Hon har sedan Stenai klev av transporten hemma vart väldigt mån om honom, han är hennes och hon tål inte att andra hästar knappt ens tittar på honom men när hon inte brunstar så är hon lika grinig mot både Stenai och 3 åringen när de gäller mat och liknande i hagen.Men hon har full koll på vart han är och hummar och brummar när han går iväg.. De är skumt men han får iaf fortsätta gå med tre åringen när han kommer hem de har utbyte av varandra!
 
@MayGrace @polly p min erfarenhet är att det ofta är stona som är "problemet", inte valacken, om det betäckas... Har själv ett sto som lärde upp alla valacker hon gick med att betäcka, inkl en gammal stadig kille som aldrig visat antydning till sådant tidigare. Så det att en valack gått med ston tidigare behöver inte betyda att den kan gå med ALLA ston.... Men hoppast så klart att det kommer funka för er.

Oh, shit..Får lite känslan att mitt sto är ganska, hmm, villig att visa :devil:..
Skit då. Får hoppas lillfis är svårflörtad då..
Annars får dom vara delade. Kommer ju inackordering till sommaren fast bara ston där med.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp