Födda 2015

@MayGrace @polly p min erfarenhet är att det ofta är stona som är "problemet", inte valacken, om det betäckas... Har själv ett sto som lärde upp alla valacker hon gick med att betäcka, inkl en gammal stadig kille som aldrig visat antydning till sådant tidigare. Så det att en valack gått med ston tidigare behöver inte betyda att den kan gå med ALLA ston.... Men hoppast så klart att det kommer funka för er.

Har samma erf. Vissa ston kan i princip väcka en sten liksom 😎
 
Saknar min lilla häst något extremt! Ändå har han inte ens vart borta en vecka ännu, ska dock hälsa på honom imorgon köpt morötter :love: Bara han inte glömt bort sin gamla matte!
 
Efter en dryg vecka eller ja en vecka imorgon så har de nu kommit igång försiktigt! Hon har prövat hänga på honom i skritt, han är känslig och behöver tid för att de inte ska komma rejäla bakslag så hellre att de tar någon vecka till en att stressa fram något för de ska bli bra för han också! För övrigt upplevde jag honom som väldigt harmonisk när jag hälsade på honom i torsdags 🥰
 

Bifogade filer

  • 2823DEEC-D312-4E3F-B4A5-5A2325662A97.jpeg
    2823DEEC-D312-4E3F-B4A5-5A2325662A97.jpeg
    178,4 KB · Visningar: 65
Det gick kanon med träningen här, har bjuppat medryttaren på en lektion för samma och hoppas att hen vill och kan fortsätta sina dagar. Men min ponny har det jobbigt nu när det drar mot vår. Har inte fällt två strån. I -20 när vi ska ut och agera tryggt sällskap dansar hon på tvären och ligger på hela vägen hem.. Men i +1 släpar hon fötterna efter sig innan man ens fått ridhuset i sikte. Vågar inte klippa nu, det känns för sent. Glad och fin i benen är hon iallafall! Lymfangiten verkar gett upp helt. Fått någon skråma som uppfört sig som de ska sedan dess.
 
@MayGrace är planen att ta hem honom i månadsskiftet? Vad är det du vill göra med honom? :)
Ja han ska få komma hem 3 april då har han vart borta en månad, då ska han väl först vila och ta igen sig lite. Men han är inköpt som kompis till mig, så tanken är att rida lite allround med honom precis som jag gjorde med min förra häst :D Fast jag rider mest dressyr/ i skogen nu förtiden, blivit för feg för hoppning!
 
Tapiren visade sig från sin bra sida idag 💫 Och glad när han fick mysa med sin matte ❤️ De är väl som hon säger han skulle kunna åka hem nu och ändå skulle de gå bra för han är inte dum på något sätt. 4BA88AD3-92C7-4F12-A348-9ECA9CED2E88.jpeg
 
Min lillkille har sjukskrivit sig själv, förra veckan var han helt plötsligt blockhalt då jag kom till stallet och tog ut honom från boxen... :eek: Fick ut veterinär nästa dag som trodde att det endast var en blödning i sulan från att han trampat på en sten. Det har varit så blött i hagarna på senaste tiden, så hans hovar har nog blivit lite extra mjuka och känsliga. Jädra irriterande nu som vi precis trappat upp träningen inför vårens dressyrtävling, men ändå okej tajming iom att jag själv är skadat just nu. :meh:

Nu har han gått själv på ridbanan några dar med boots på den skadade hoven, och varit mycket mindre halt. Men börjar bli extremt uttråkat, så i går lyckades han ha sönder bootsen PLUS dra av sig en baksko?! :confused: :mad: Stallchefen skulle testa att låta honom få en kompis i dag, och så håller vi tummarna att han får börja träna igen snart!
 
Som de ser ut nu kommer Tapiren hem nästa helg efter nästan 4 veckor i grundskolan. Han börjar uppvisa trötthet och behöver komma hem och vila enligt mig då och tjejen som rider honom. Han är snäll att rida och uppvisar inga dumheter alls. Min mor är dock livrädd för att han ska glömma allt han lärt sig om han vilar ett par veckor hemma 🙈 Jag tror snarare att jag kommer ha en tryggare och gladare häst när han fått smälta allt .. Men där skiljer sig våran syn på de hela.
 
Som de ser ut nu kommer Tapiren hem nästa helg efter nästan 4 veckor i grundskolan. Han börjar uppvisa trötthet och behöver komma hem och vila enligt mig då och tjejen som rider honom. Han är snäll att rida och uppvisar inga dumheter alls. Min mor är dock livrädd för att han ska glömma allt han lärt sig om han vilar ett par veckor hemma 🙈 Jag tror snarare att jag kommer ha en tryggare och gladare häst när han fått smälta allt .. Men där skiljer sig våran syn på de hela.

Rid honom några dagar direkt han kommer hem innan du ställer av honom och låt honom ha aktiv vila med promenader och hjärngympa.
Jag blev rekommenderad det när jag tog hem min från utbildare och det fungerade fint :)
 
Varför skulle han "glömma" vad han lärt sig? Hästar glömmer inte. De har fantastiskt bra minne. :)

(Däremot så kan han komma att börja testa lite mer så småningom, vilket är helt normalt för unghästar under tilridningsperioden)
 
Varför skulle han "glömma" vad han lärt sig? Hästar glömmer inte. De har fantastiskt bra minne. :)

(Däremot så kan han komma att börja testa lite mer så småningom, vilket är helt normalt för unghästar under tilridningsperioden)
Hon har fått för sig de helt enkelt. Tjejen som rider honom nu tycker att han är trött och känns att han nu fått jobba på väldigt intensivt denna tid han vart där, han behöver helt enkelt smälta allt han lärt sig, han är en kille med mycket funderingar när de händer mycket saker. Hjärnan går lite på högvarv helt enkelt!!
 
Rid honom några dagar direkt han kommer hem innan du ställer av honom och låt honom ha aktiv vila med promenader och hjärngympa.
Jag blev rekommenderad det när jag tog hem min från utbildare och det fungerade fint :)
Vi får se hur vi gör när han kommer hem. Han är lite speciell denna herre, han behöver ofta sin vecka av hel vila i mellan åt annars blir han jobbig att jobba med då han är trött och ofokuserad. Han ska iallafall vila en vecka när han komme hem helt bara leka med den andra unghästen.
 
Båda mina SWBer som är födda -15 fungerar fantastiskt bra hos sina nya ägare. Det är så makalöst kul att se.
Valacken är den känsliga sorten och har en matte som förstår honom och gör verkligen allt rätt. Jag var dit och kikade när de hoppade en (pytte)bana och hon la om sin ridning blixtsnabbt när han visade osäkerhet och vips så var han "på banan" igen.
 
Båda mina SWBer som är födda -15 fungerar fantastiskt bra hos sina nya ägare. Det är så makalöst kul att se.
Valacken är den känsliga sorten och har en matte som förstår honom och gör verkligen allt rätt. Jag var dit och kikade när de hoppade en (pytte)bana och hon la om sin ridning blixtsnabbt när han visade osäkerhet och vips så var han "på banan" igen.
Vad roligt när de blir så rätt :-)
 
På Lördag kommer Herr tapir hem för dels bli vaccinerad och sen vila. Planen är att försöka rida honom hemma direkt på Söndagen, sen vaccinera honom veckan efter och då låta honom vila någon vecka. Var iväg och köpte en liknande sadelgjord han har idag, han är väldigt nöjd med den så hoppas den här också ska falla honom i smaken.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp