Födda 2015

29379

Alltid trevligt att mötas av en harmonisk glad häst. Han verkar nöjd med livet just nu och hade just vart ute och motionerat när matte kom.
 
Nu har min 4-åring äntligen fått en anpassad hoppsadel, så nu har jag börjat planera för att hoppa in honom med ryttare. :love: Sadelutprovaren var här i fredags och kollade även dressyrsadeln, som jag tyckte inte låg lika bra som tidigare. Som tur var behövdes det endast en pad under den så blev det genast mycket bättre.

Till helgen ska vi rida för en ny dressyrtränare, det blir spännande! Länge sedan vi åkt iväg hemifrån nu, och denna träning blir på samma ställe som jag tänker tävlingsdebutera med honom om en dryg månad.

I övrigt blir det mest uteritter på oss, varvar mellan klättring, trav/galopp längs grusvägarna och longering/tömkörning någon dag i veckan. :)
 
Så de vi har gjort med Herr tapir är att backa bandet totalt. Första veckan bara hantering från marken och sen nästa hela veckan nu, igår satt S upp och av några gånger innan hon slutade och lät honom vara.
Vi vet båda två att de är mycket jobb med honom och att de kommer ta TID men jag tror att får han den tiden så blir de nog bra i slutändan. Vägen dit är bara lite krångligare.
 
Mitt tapir skrälle kommer hem i början på nästa vecka, som jag längtar efter honom nu.
Idag hade de galopperat lugnt och sansat på ridbanan, poletten har verkligen börjat trilla ned för honom nu.
 
Mitt tapir skrälle kommer hem i början på nästa vecka, som jag längtar efter honom nu.
Idag hade de galopperat lugnt och sansat på ridbanan, poletten har verkligen börjat trilla ned för honom nu.
Härligt att det funkar hos beridaren osv 😄

Du verkar ha en väldigt snäll häst rent allmänt 😄

Att den kan reagera ibland får man nog räkna med , utan att det är en problemhäst för den skull 😄
 
Härligt att det funkar hos beridaren osv 😄

Du verkar ha en väldigt snäll häst rent allmänt 😄

Att den kan reagera ibland får man nog räkna med , utan att det är en problemhäst för den skull 😄
Han är en mycket snäll häst, ett hjärta av guld och väldigt populär pga av de. Han är lätt att ha och göra med, de han behöver jobba med är sitt självförtroende, och de ska vi jobba på när han kommer hem. Han måste lära sig lite på människan där uppe, allt annat fixar han gallant :heart Hon är jätte nöjd med honom och gillar honom skarpt!
 
Våndas över fodringen här. Det som kommit upp i hagen dammsuger de ju effektivt i sig men hagen är rätt stor och det är ingen brådska från hästarnas sida när det vankas hö. Någon som har sin på gräs (det lilla som finns) och isåfall, när justerar ni grovfodergivan?

29856

Bild på rultig svart som börjat galoppera så smått igen. Effektivt mot buken.
 
Våndas över fodringen här. Det som kommit upp i hagen dammsuger de ju effektivt i sig men hagen är rätt stor och det är ingen brådska från hästarnas sida när det vankas hö. Någon som har sin på gräs (det lilla som finns) och isåfall, när justerar ni grovfodergivan?

Visa bifogad fil 29856
Bild på rultig svart som börjat galoppera så smått igen. Effektivt mot buken.
60130669_10156531156549426_3758099996067495936_n[2].jpg

Om de går på gräs? Ja det kan man väl säga. ca 12 timmar per dag just nu, lite beroende på väder. Då Myran ger di får hon ca 2 kg hö nattetid. Det tjocka halvblodet får halm.
 
Våndas över fodringen här. Det som kommit upp i hagen dammsuger de ju effektivt i sig men hagen är rätt stor och det är ingen brådska från hästarnas sida när det vankas hö. Någon som har sin på gräs (det lilla som finns) och isåfall, när justerar ni grovfodergivan?

Visa bifogad fil 29856
Bild på rultig svart som börjat galoppera så smått igen. Effektivt mot buken.
Jo min gick på gräs innan han åkte och kommer gå på gräs när han kommer hem, kommer dra ned höet rejält inne för han kommer rulla fram annars 😱
 
Min går på gräs och fri tillgång på hösilage pga hans lillebror född -17 behöver så mycket han kan få i sig. Det resulterar i att Unik ser ut som en julgris men vi får försöka motionera bort det. Vi är lyckliga i alla fall: 😄
 

Bifogade filer

  • 20190517_184506.jpg
    20190517_184506.jpg
    72,1 KB · Visningar: 25
Jag drog ner till en tredjedel av höet för en vecka sedan (eller var det två) fritillgång på halm som de bara pillar i ibland nu. Hon är lite för rultig (typ en 6 av 9 på body condition score). Hon ska på skogsbete och ängsbete för första gången. Tror det kommer göra henne gått med att gå i större flock i sommar.
Men det blir lite av ett test, lägger hon på sig för mycket så kommer jag ta hem henne igen, fördelen brukar vara att det är väldigt inbjudande till rörelse. När väl "ängarna" är nerbetade så blir det bättre med bara skog och lite att plocka med. Det är ca 7 ha och 12- 14 hästar som brukar gå där.
 
Jag drog ner till en tredjedel av höet för en vecka sedan (eller var det två) fritillgång på halm som de bara pillar i ibland nu. Hon är lite för rultig (typ en 6 av 9 på body condition score). Hon ska på skogsbete och ängsbete för första gången. Tror det kommer göra henne gått med att gå i större flock i sommar.
Men det blir lite av ett test, lägger hon på sig för mycket så kommer jag ta hem henne igen, fördelen brukar vara att det är väldigt inbjudande till rörelse. När väl "ängarna" är nerbetade så blir det bättre med bara skog och lite att plocka med. Det är ca 7 ha och 12- 14 hästar som brukar gå där.
Låter som något min pojk skulle behöva! De som dock är bra hos oss är att vi kan stänga ut till gärdet så de bara får gå i skogen om de blir för tjocka!
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp