Födda 2015

Vi åkte inte på någon pay&jump idag :banghead:

Har en planerad start 9/6 och hoppas snabbt få på skon så vi kan hålla igång nästa vecka inför det och åka. Verkar dock svårt.. trist med en bra hovslagare som är poppis 🤷🏼‍♀️

D4BC3A86-AE50-489D-8ECA-427B6077E723.jpeg
 
Vi åkte inte på någon pay&jump idag :banghead:

Har en planerad start 9/6 och hoppas snabbt få på skon så vi kan hålla igång nästa vecka inför det och åka. Verkar dock svårt.. trist med en bra hovslagare som är poppis 🤷🏼‍♀️

Visa bifogad fil 30551
Fasiken vad surt! Det är inte alltid de populära som är de bästa. Ofta är det priset som avgör.. Sen kan alla råka ut för en tappsko om det blir en massa brall i hagen.
 
Fasiken vad surt! Det är inte alltid de populära som är de bästa. Ofta är det priset som avgör.. Sen kan alla råka ut för en tappsko om det blir en massa brall i hagen.

Riktigt surt men så är det med hästar ibland.
Min hovis kvalar in på allt man kan önska av en hovslagare förutom billig tyvärr.. duktig, noggrann, fantastisk med hästarna, alla certifikat, godkänd av Jordbruksverket osv.
Skulle hellre hoppa över flera tävlingar än byta faktiskt. Har haft samma sedan pållen föddes :)
 
Jag har tränat idag, blivit ett glapp nu iom ET, resor och vila. Är så tacksam för min medryttare som hjälper mig hålla igång ponnyn, man ska inte underskatta hästtokiga tonåringar! Har inte självdistans att lägga ut någon film men den bästa screenshoten :D
30685
 
Ställde in starten i helgen också, blev för dålig uppladdning med en veckas vila när han trampat av sig skon.
Eventuellt efteranmäler vi till nästa helg istället.
Ska bli spännande att se hur han tar det när han får komma ut ”i skarpt läge”.
 
Jag och min andra häst ska på ett par helgkurser i sommar. Funderar på om jag ska ta fyraåringen en helg i slutet av sommaren.
Får se, just nu är jag och den som är född - 11 i ett riktigt flow där vi hoppar upp ett par steg i utbildningstrappan.
 
Vi tuffar på här så sakterliga. Jag har tagit hjälp med Uniks utbildning av en duktig hoppryttare som kommer hit och rider honom en gång i veckan. Det är så kul att se hur snabbt han utvecklas med henne. Han har även vuxit ur unghästsadeln och ska få träffa sadelutprovare inom kort. Upptäckte idag att den hamnar rejält i bakvikt och så även piloten. 🙈😄 Idag har vi travat runt på ridbanan i halvstorm men han var lika cool som vanligt. ❤ Han är stolt som en tupp efter ett ridpass, det syns att han själv tycker att han är väldigt duktig. 😍
 

Bifogade filer

  • 20190609_163959.jpg
    20190609_163959.jpg
    31,6 KB · Visningar: 48
Jag släppte mina två hästar på bete för en vecka sen, den som är född -15 var första gången för henne på det stället. Över 7 ha och 12- 14 hästar (kommer inte ihåg vad det slutade på att det blev). Dagen efter jag hälsade på låg hon och sov gott. :angel:
Väldigt nyttigt, hon har dessutom börjat gå ner lite i hull. Var där dagen innan de släpptes och när jag såg hur kargt det var (det har nog inte hämtat sig från förra sommaren) så kände jag att oron för att hon skulle bli tjock (-are) försvann. De rör sig rätt mycket där dessutom.
Har hoppat upp och ridit utanför hagen, tränat lastning, hon har alltid åkt med sällskap men tyckte det var på tiden att hon "växer upp" och får göra det själv.
Tanken är att vi ska köra till ridhuset/ utebanan hemma och rida lite och träna åkning. Sedan finns det tio minuter borta fina långa leder som vi ska köra till, både för att det är trevligt och för sakens skull.
En bra början på sommaren har vi fått i.a.f.!
 
Jag släppte mina två hästar på bete för en vecka sen, den som är född -15 var första gången för henne på det stället. Över 7 ha och 12- 14 hästar (kommer inte ihåg vad det slutade på att det blev). Dagen efter jag hälsade på låg hon och sov gott. :angel:
Väldigt nyttigt, hon har dessutom börjat gå ner lite i hull. Var där dagen innan de släpptes och när jag såg hur kargt det var (det har nog inte hämtat sig från förra sommaren) så kände jag att oron för att hon skulle bli tjock (-are) försvann. De rör sig rätt mycket där dessutom.
Har hoppat upp och ridit utanför hagen, tränat lastning, hon har alltid åkt med sällskap men tyckte det var på tiden att hon "växer upp" och får göra det själv.
Tanken är att vi ska köra till ridhuset/ utebanan hemma och rida lite och träna åkning. Sedan finns det tio minuter borta fina långa leder som vi ska köra till, både för att det är trevligt och för sakens skull.
En bra början på sommaren har vi fått i.a.f.!

Åh, det låter härligt! :love: Min ska få helt ledigt i 2 månader på hingstbete är tanken, han har gått relativt mycket nu den senaste tiden. Betessläpp blir om en dryg vecka, det blev försenad pga dressyrtävlingen jag ville rida med honom innan betet flyttades från maj till juni.

För våran del så hoppast jag verkligen att han går upp i vikt på betet, men det är nog tveksamt. :meh: Mest sannolikt får jag hem ett spjälstaket.... men förhoppningsvis ett lyckligt sådant. :p
 
Myran släpps på bete nästa tisdag. Hon är också smal. Rasade i vikt vid fällning och har inte riktigt återhämtat sig. Hon är en vandrare så hon går otroligt mycket fram och tillbaks i hagen. Även när hon är på gräs :(
Hoppas hon blir rundare på betet.
Planen är att gå juni, juli och en bra bit i Augusti om bete finns. Sen åker hon till Eamon så hoppas vi det går att rida sen :)
Bild från träning för Anders Eriksson förra veckan.
31183
6D820889-170D-48BF-BC2C-F659B8A59254.jpeg
 
Smygisläser här ibland och lovade ju uppdatera trots sålda 15:ar ;)!
Men på Torsdag ska jag och dottern hälsa på Divve! Så exalterad:banana:. Ska bli jätteskoj och jag saknar honom.
Min nya född -16 är inte lika grabbig och har inte heller så mycket utstrålning som den busen hade.
Men är en väldigt rar liten häst.
 
Min lilla nisse är landsförvisad till egen hage då han uppför sig grisigt mot de andra hästarna, som tur är kommer hans favoritkompis hem snart då hon inte tagit sig på betäckningen, de är hingsten som har problem inte stoet men då kan de förhoppningvis gå tsm då de har lite lika behov med mat och bete.
Han går i sin skogshage med gräs, sly och annat smått och gott. Vi jobbar på sakta men säkert framåt och han blir tuffare och tuffare för varje vecka som går, han är inte längre lika "rädd" för allt utan stannar faktiskt upp och tänker efter istället för att fly som han gjorde förut.
Han är en rolig liten typ, han läser sin matte som en öppen bok hela tiden, och vill gärna stå med huvudet i famnen på en så fort han får chansen :love:
 
Åh, det låter härligt! :love: Min ska få helt ledigt i 2 månader på hingstbete är tanken, han har gått relativt mycket nu den senaste tiden. Betessläpp blir om en dryg vecka, det blev försenad pga dressyrtävlingen jag ville rida med honom innan betet flyttades från maj till juni.

För våran del så hoppast jag verkligen att han går upp i vikt på betet, men det är nog tveksamt. :meh: Mest sannolikt får jag hem ett spjälstaket.... men förhoppningsvis ett lyckligt sådant. :p
De växer väldigt mycket av det! Äldre hästar märker jag inte samma förändring, men yngre verkar må gott av att komma på nytt ställe och få nya kompisar.

kl
Insåg att min inte åkt transport sen jag körde henne när hon var två, fem timmar bort (själv) för inridning hos min tränare. Vi har en liten lastbil som jag kör med om jag kan. Så nu ska hon åka ihop med min andra ett par gånger och så tränar vi parallellt.
Hon går på som ingenting, men jag märker att när jag stänger lämmen så känner hon sig klaustrofobisk (troligen) så jag tror att det löser sig enkelt med lite rutin ihop med den andra.
 
Senast ändrad:
Åh vad nöjd jag är! Jättefint lotsad runt bommarna, klev inte på någon :angel:, jämnt tempo på tung bana hela vägen. Hon kändes full av energi efteråt men stod emot suget att ta en vända till, hon är ju inte så rutinerad på hinder och rätt klumpig än. Hellre jättenöjd ponny än pressad ponny. Hanterade miljön, andra hästarna, läktare och cafeteria som om hon vore 10 år äldre. Mitt livs häst!
Snapchat-1834757797.jpg
 
Jorå.. Divve mår bra och växer och frodas iallafall på höjden :laugh:.
Mäter nu ståtliga 173cm i mkh.
Planen är lite små hopptävlingar men han hoppar tydligen väl men väääldigt stort.

Var himla gosig och det var så kul att träffa honom.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190613_231435_612.jpg
    IMG_20190613_231435_612.jpg
    128,4 KB · Visningar: 36
Betessläpp i går, tror aldrig jag sett min häst så lycklig..... :heart Han har fått stå själv i ett par mnd hemma nu pga han "plågade" ställägarens 5-åring. :meh: Och endast i grushage eller kraftigt nerbetat platt gräshage. Så att komma till ett stooort bete med gräs till knäna och 3 coola kompisar var nog det bästa som hänt honom på lääänge! De sprang och lekte tills de var dyngblöta av svett.

Har inte hunnit ladda in bilderna från kameran än, men här kommer en liten försmak (dålig kvalitè då de är fotat av med mobilen).

64767402_655918184834998_1792551042466971648_n.jpg


64468801_3340433949307431_3314361094784417792_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 689
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 465
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 845
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp