Födda 2015

Igår red vi ut för första gången ihop med hela familjen. Min samo på sin häst, min son på sin ponny och jag på Unik. (Innan har sambon ledit sin häst för att kunna vara behjälplig om något händer). Det gick jättebra och var såå mysigt. Unik fick stora A i uppförande.❤
 

Bifogade filer

  • Resized_20190817_194224.jpeg
    Resized_20190817_194224.jpeg
    91,5 KB · Visningar: 43
35645

Han gick från lättlastad till katastrof i våras när han kördes på inridning/utbildning. Sen har jag bara prövat två gånger hemma under sommaren men han har inte vart mottaglig för fem öre. Men så fick jag den ljusa idén att jag skulle pröva idag 😅 Men se på fasiken tror Tapiren mognat lite under sommaren, 20 minuters betänketid sen stod framhovarna på rampen, ända kravet jag hade för dagen ingen stress och helst en hov på rampen men fick två ❤
 
Min lille -15 var och tävlade i helgen, rent plockepinn, han var riktigt tjafsig i munnen och tog inga förhållningar. Han håller på att byta tänder så det är inte så konstigt, men dumt att inte tänka på det innan. Däremot så är han mycket starkare i kroppen
 
Min lille -15 var och tävlade i helgen, rent plockepinn, han var riktigt tjafsig i munnen och tog inga förhållningar. Han håller på att byta tänder så det är inte så konstigt, men dumt att inte tänka på det innan. Däremot så är han mycket starkare i kroppen
De där med tänder kan ställa till mycket bekymmer. Stene var hemsk i våras och när tandläkaren kom ut såg han ut som plockepinn i munnen 🤐 Lägg sen till att han är extremt känslig i munnen så har man en perfekt kombo 😂 3 åringen i stallet fick tandläkaren pilla ut massa mjölktänder på, medans Stene tappat alla sina som ska ut på egen hand. Söta små gluggar i mellan åt.
 
Vi var på P&J i söndags, framridningen var riktigt kass och det var ponnyer som for runt överallt på ett fält vid avlastningen. Han blev något disträ och hovarna luftades en hel del.
Därtill fick kompisen som han åkt dit med separationsångest när de inte såg varandra så vi stuvade om i planeringen, strök 80 cm och anmälde om till 60 och så fick han och kompisen vara inne på banan samtidigt.
Felfritt för både honom och kompis, nöjd med vårt beslut vi tog.

På lördag blir första riktiga tävlingen. Hoppas på lite lugnare tillställning då.
Är efteranmälda och startar först, vilket tillsammans med att det inte kommer finnas ponnyungar på plats minimerar risken för kaos :angel:
 
Vi tuffar på så sakterliga, har precis börjat trava lite bommar och tränar galoppfattningar. Och framförallt, har såå himla roligt! ❤
 

Bifogade filer

  • 20190825_223025.jpg
    20190825_223025.jpg
    76,2 KB · Visningar: 32
Min lilla skrotgubbe lasttränar varannan dag, igår tog de under 3 minuter sen var framhovarna på rampen, massa godis och beröm, sen backa ned försiktigt och börja om. Upprepade 5 gånger sen fick de räcka för den dagen.
De syns att han är träningssugen, han står och stirrar ut mig när jag är i stallet de dagar han vilar 😂 Kan knappt visa mig för då gnäggar han så hela byn hör honom, ibland för att han vill ha mat och ibland för han tycker matte ska komma och underhålla honom med något! Lilla hästen, ibland gör han mig gråhårig medans andra dagar så är han just den fantastiska häst jag vet att han är.
Som idag gick ut i hagen och avmaskade honom, tog 3 sekunder sen var allt uppätet! :p
 
Min lilla skrotgubbe lasttränar varannan dag, igår tog de under 3 minuter sen var framhovarna på rampen, massa godis och beröm, sen backa ned försiktigt och börja om. Upprepade 5 gånger sen fick de räcka för den dagen.
De syns att han är träningssugen, han står och stirrar ut mig när jag är i stallet de dagar han vilar 😂 Kan knappt visa mig för då gnäggar han så hela byn hör honom, ibland för att han vill ha mat och ibland för han tycker matte ska komma och underhålla honom med något! Lilla hästen, ibland gör han mig gråhårig medans andra dagar så är han just den fantastiska häst jag vet att han är.
Som idag gick ut i hagen och avmaskade honom, tog 3 sekunder sen var allt uppätet! :p

Se till så du inte vänjar honom vid att det endast är framhovarna som ska vara på rampen, bara. :) Om du belönar det varje gång så kan du omedvetet befästa att man går upp med bara frambenen och sedan backar ner igen....


På tal om inlärning - vi har en kvinna på nya stallet som är en sån där "positiv träning"-fantast och jobbar med klicker och belöningar osv. Jag har försökt undvika att diskutera med henne iom att jag kör med "förfärdliga" negativa metoder som pisk och kjedja för att ha kontroll över min lilla hingst. :angel: Men kändes kul att kunna visa för henne att min häst kommer bort direkt han ser mig och stoppar huvudet självmant in i grimman (med kjedjegrimmskaftet på) för att vara med in och träna, trots att han har sin kompis och all sin mat ute på lösdriften. Så jag tror inte han mår så illa av mina träningsmetoder. :cool:

Han verkar f.ö. trivas toppenbra på nya stallet, och jag med. :up:
 
Se till så du inte vänjar honom vid att det endast är framhovarna som ska vara på rampen, bara. :) Om du belönar det varje gång så kan du omedvetet befästa att man går upp med bara frambenen och sedan backar ner igen....


På tal om inlärning - vi har en kvinna på nya stallet som är en sån där "positiv träning"-fantast och jobbar med klicker och belöningar osv. Jag har försökt undvika att diskutera med henne iom att jag kör med "förfärdliga" negativa metoder som pisk och kjedja för att ha kontroll över min lilla hingst. :angel: Men kändes kul att kunna visa för henne att min häst kommer bort direkt han ser mig och stoppar huvudet självmant in i grimman (med kjedjegrimmskaftet på) för att vara med in och träna, trots att han har sin kompis och all sin mat ute på lösdriften. Så jag tror inte han mår så illa av mina träningsmetoder. :cool:

Han verkar f.ö. trivas toppenbra på nya stallet, och jag med. :up:
Nej de har jag koll på 😂 Men bara tränat med han ett par gånger en så länge och sist ville han kliva upp med bakhovarna med men måste se till att antingen koppla på någon av bilarna eller fixa en rejäl stubbe som var tanken. Får inte köra ekipaget pga av för tung transport så måste ha hjälp med de 😅 Har sagt att han ska få en egen bara han visar att han tänker sköta sig 😍
 
Nej de har jag koll på 😂 Men bara tränat med han ett par gånger en så länge och sist ville han kliva upp med bakhovarna med men måste se till att antingen koppla på någon av bilarna eller fixa en rejäl stubbe som var tanken. Får inte köra ekipaget pga av för tung transport så måste ha hjälp med de 😅 Har sagt att han ska få en egen bara han visar att han tänker sköta sig 😍
Oj, lasttränar du utan att ha släpet kopplat på bil?
Hade aldrig ens öppnat luckan utan att ha det påkopplat.
 
Oj, lasttränar du utan att ha släpet kopplat på bil?
Hade aldrig ens öppnat luckan utan att ha det påkopplat.
För de lilla han skulle utföra spelade de inte så stor roll om den var påkopplad eller inte! Vi har inte ens fått han att gå i närheten av den så att han ens satte framhoven på rampen är typ något vi trodde skulle ta väldigt mycket längre tid än vad de gjorde. Nu ska de ställas en en stor kubbe under så vi slipper ha den påkopplad på bilen hela tiden då jag inte har någon egen dragbil så kan jag inte låsa upp de andras bilar varje dag:-)
 
För de lilla han skulle utföra spelade de inte så stor roll om den var påkopplad eller inte! Vi har inte ens fått han att gå i närheten av den så att han ens satte framhoven på rampen är typ något vi trodde skulle ta väldigt mycket längre tid än vad de gjorde. Nu ska de ställas en en stor kubbe under så vi slipper ha den påkopplad på bilen hela tiden då jag inte har någon egen dragbil så kan jag inte låsa upp de andras bilar varje dag:-)
Jag hade inte velat riskera det iaf. Tänk om hästen helt plötsligt gått på och du antingen behövt hindra den (inte så bra för träningen) eller ännu värre att den lyckats gå på ändå och ngt hänt..
 
För de lilla han skulle utföra spelade de inte så stor roll om den var påkopplad eller inte! Vi har inte ens fått han att gå i närheten av den så att han ens satte framhoven på rampen är typ något vi trodde skulle ta väldigt mycket längre tid än vad de gjorde. Nu ska de ställas en en stor kubbe under så vi slipper ha den påkopplad på bilen hela tiden då jag inte har någon egen dragbil så kan jag inte låsa upp de andras bilar varje dag:-)
Om han är lite (mycket) osäker så passa på att stabilisera upp baktill samtidigt! Jag brukar i de perioder jag vill lasta varje dag men slippa koppla på, lägga tegelstenar under kulhaken samt baktill vid gångjärnen. Blir väldigt stabilt och sprätter hästen iväg eller trampar konstigt så gungar det inte alls.

Här står det still p.g.a. sårskada som tar tid på sig att läka. Hoppas till slutet av nästa vecka att jag kan börja rida igen!
 
@MayGrace även om en okopplad boogie tål förhållandevis mycket bakvikt osv så ett tips utöver att självklart ha den stadgad bak, så sätt en krok i stallväggen och ha släpet stående emot med kedja .

Livsfarligt att försöka lasta utan påkopplat släp annars, (pall eller ej), ffa med en osäker häst som kan agera ut rejält på olika sätt.

Sen håller jag nog med om att lastträning ang en framhov eller två på lämmen inte ger något produktivt alls ...
det är toppen (och ska alltid förespråkas) med mild och trygg träning/förtroende osv, men det finns bättre sån träning än det du försöker dig på . Kan du ta hjälp av nån duktig pedagogisk och erfaren person ?
 
@MayGrace även om en okopplad boogie tål förhållandevis mycket bakvikt osv så ett tips utöver att självklart ha den stadgad bak, så sätt en krok i stallväggen och ha släpet stående emot med kedja .

Livsfarligt att försöka lasta utan påkopplat släp annars, (pall eller ej), ffa med en osäker häst som kan agera ut rejält på olika sätt.

Sen håller jag nog med om att lastträning ang en framhov eller två på lämmen inte ger något produktivt alls ...
det är toppen (och ska alltid förespråkas) med mild och trygg träning/förtroende osv, men det finns bättre sån träning än det du försöker dig på . Kan du ta hjälp av nån duktig pedagogisk och erfaren person ?
Vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig om de finns någon som jobbar med sådant här omkring, vet bara en för många år sedan men gillade inte hens metoder då så tror inte jag gör de nu heller om nu hen fortfarande håll på med sånt.

Vi får väl se nu ska jag åka iväg över helgen så då får hästskrället stå i sin hage och leka med sina pinnar ;-) Sen får vi se hur vi ska lösa lastningen när jag åter är hemma igen. Finns både en och två ideer och han är inte den första svårlastade hästen vi har.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp