Födda 2015

@MayGrace lycka till oavsett och hoppas det löser sig för er 😄
Tack!
Jag har blivit lite så med åren att jag inte beblandar mig med så mycket hästfolk av olika orsaker i vårt lilla område därför har jag dålig koll på vad som händer och fötter. Håller mig där i skogen och de är skönt, har mina få människor jag rådfrågar.Så får väl ringa den bästa av dem och se om hen har någon ide hur vi får på Tapiren om de helt skiter sig ;-)
 
De är när man är ledig från allt man kommer på saker 🤣 Vi har visst en bil med drag vi lånar just nu den kan jag ju koppla på transporten på Söndag 👏 Så hade vi löst de problemet just nu iaf.
IMG_20190828_170854_163.jpg
 
En snabb uppdatering om operation lastning av Tapir. Idag har han vart inne i transporten två gånger 🐎 Summa summarum jag är inte helt fel ute med andra ord. Och tack vare att min Sambos Pappa lånar ut sin ena bil just nu har vi en bil med drag 🙏
 
Min pålle gjorde sin första riktiga start i lördags, en 80 cm. Väldigt trevlig att ha med sig men tyckte det hände väl mycket grejer.
Han fick med sig två stopp och därtill en handfull tidsfel hem men jag är så nöjd!
Även om han var väl distraherad av omgivningen så höll han sig sansad och lugn, alla fyra hovar i marken. Stoppen berodde helt på att han blev överrumplad av hinderna medan han var upptagen med att titta på publik eller utgång :angel:

Söndag-måndag har han varit lite trött i kroppen, lätt longering och promenader samt massage har stått på schemat. Söndag gör han en klass till om han känns piggare imorgon, annars får det vara.
Vill inte pressa för hårt, de är ju fortfarande små och när han känns lite trött brukar en veckas lugna aktiviteter göra susen.

Om en vecka ska han vaccineras så tänkte klämma in lite extra dagar med vila där också.
Vill få ut några starter till inomhus innan han får längre höst/vintervila.

Som synes är höjden inget problem :D
CAE22834-0B26-4E74-BE32-D2861A4EB41B.jpeg
 
Skrattar lite för mig själv. Lagt ca 4-5 gånger träning på lastning nu. Nu kliver han på efter 1 minuts betänketid. Han är ju inte direkt dum den där Tapiren. Idag stod han lugnt och åt i transporten medans matte klia på honom i lugn och ro. Nästa projekt att kunna skicka in honom själv. Men nu ska vi ägna resten av veckan åt lite andra saker i höstrusket! Ibland behöver man tydligen bara gör lite tvärtom så fungerar saker. Alltid lär man sig något nytt.
 
Min pålle gjorde sin första riktiga start i lördags, en 80 cm. Väldigt trevlig att ha med sig men tyckte det hände väl mycket grejer.
Han fick med sig två stopp och därtill en handfull tidsfel hem men jag är så nöjd!
Även om han var väl distraherad av omgivningen så höll han sig sansad och lugn, alla fyra hovar i marken. Stoppen berodde helt på att han blev överrumplad av hinderna medan han var upptagen med att titta på publik eller utgång :angel:

Söndag-måndag har han varit lite trött i kroppen, lätt longering och promenader samt massage har stått på schemat. Söndag gör han en klass till om han känns piggare imorgon, annars får det vara.
Vill inte pressa för hårt, de är ju fortfarande små och när han känns lite trött brukar en veckas lugna aktiviteter göra susen.

Om en vecka ska han vaccineras så tänkte klämma in lite extra dagar med vila där också.
Vill få ut några starter till inomhus innan han får längre höst/vintervila.

Som synes är höjden inget problem :D
Visa bifogad fil 36048
Vad kul att ha den första starten avklarad. Och vad kul att det gick bra ändå, det är ju helt nytt för dem och massa information för dem att ta in och bearbeta. Ser hur lätt ut som helst ja.. ☺
 
70661188_10156817634869426_9025304096671793152_n[1].jpg

Lite hoppning och sedan en uteritt blev det för oss idag. Myran är snäll och sköter sig. Det är ju två ungdomar som ska lära sig tillsammans så det är väl ingen optimal matchning men det går bra än så länge i alla fall. Dressyrsadel på grund av att just nu är det den som sitter bäst. Myran rids nu 2- 3 dagar i veckan.
 
Tog stygnen igår, ett par dagar kvar med bandage för att det allra sista ska läka, sen blir det ridning! Längtar.
Den andra kusen trampa av sig en sko, så har haft lite knackigt med ridningen på sistone.
 
Jag har börjat använda Equilab-appen när jag rider min 4-åring, vilket är otroligt interessant och nyttigt! Inser att jag rider lite för mesigt på uterittarna, det blir mest skritt och inte särskilt konditionsbyggande som ju var tanken. Forsökte dock galoppera lite i skogen i går, men pålle taggade till lite väl mycket så det blev en bockserie istället. 😂 Skogen är inte optimal att galoppera i, lite hårdt underlag och bitvis stenigt, så vi behöver nog komma ut och utforska lite andra ridvägar.

Nu blir det dressyrträning i helgen, hoppast kondisen håller för det! Det är 45 min lektioner, men jag kommer nog inte rida så länge, vi brukar max ha 30 min effektiv ridning (inkl skrittpauser).

Hur mycket rids era 4-åringar? Flera som använder appar el.l. för att ha koll på träningen? 🙃
 
Jag har börjat använda Equilab-appen när jag rider min 4-åring, vilket är otroligt interessant och nyttigt! Inser att jag rider lite för mesigt på uterittarna, det blir mest skritt och inte särskilt konditionsbyggande som ju var tanken. Forsökte dock galoppera lite i skogen i går, men pålle taggade till lite väl mycket så det blev en bockserie istället. 😂 Skogen är inte optimal att galoppera i, lite hårdt underlag och bitvis stenigt, så vi behöver nog komma ut och utforska lite andra ridvägar.

Nu blir det dressyrträning i helgen, hoppast kondisen håller för det! Det är 45 min lektioner, men jag kommer nog inte rida så länge, vi brukar max ha 30 min effektiv ridning (inkl skrittpauser).

Hur mycket rids era 4-åringar? Flera som använder appar el.l. för att ha koll på träningen? 🙃
Vår 4 åring rids ca 3 dagar i veckan. Hon har ju bara varit igång några veckor, så absolut ingen kondis. Har lite svårt att bestämma mig för hur jag vill göra till nästa år med henne. Skulle gärna vilja starta några dressyrklasser med henne, men vet inte hur jag ska lägga upp det- hon är ju ponny.
 
Jag har börjat använda Equilab-appen när jag rider min 4-åring, vilket är otroligt interessant och nyttigt! Inser att jag rider lite för mesigt på uterittarna, det blir mest skritt och inte särskilt konditionsbyggande som ju var tanken. Forsökte dock galoppera lite i skogen i går, men pålle taggade till lite väl mycket så det blev en bockserie istället. 😂 Skogen är inte optimal att galoppera i, lite hårdt underlag och bitvis stenigt, så vi behöver nog komma ut och utforska lite andra ridvägar.

Nu blir det dressyrträning i helgen, hoppast kondisen håller för det! Det är 45 min lektioner, men jag kommer nog inte rida så länge, vi brukar max ha 30 min effektiv ridning (inkl skrittpauser).

Hur mycket rids era 4-åringar? Flera som använder appar el.l. för att ha koll på träningen? 🙃

Min rids ungefär fyra dagar i veckan, ibland bara tre. Longeras och tömkörs samt har hel vila minst en dag.
 
Förra helgens tävling gick suveränt bra för min lille kille 😍
Högsta betyg för uppförande och uppmärksamhet, är otroligt stolt!
Skuttade med sig en rosett hem också. Märks att han börjar mogna in i uppgiften med att åka bort och kunna hålla fokus på rätt saker.
69967221-4F90-41DB-BC87-E03D1C189FDF.jpeg
 
Idag har jag ridit Myran. Red ett lätt dressyrpass och hon var såå duktig! Börjar hitta formen nu, i alla fall i skritt och trav , alltid en början.
Sen övade jag lite lastning också med henne. Hon har ju åkt transport tror jag 4 ggr i sitt liv och hon är lite misstänksam /rädd så jag övar just nu på att gå in i transporten och äta mat, för att avdramatisera. Hon går snällt in, tar ett äpple, sen backar hon ut igen. Men jag tänker att ju mer vi tränar , desto mer kan hon slappna av där inne och så småningom vill hon hellre stanna kvar inne och äta något gott.

Tränar ju helt själv så har ingen som kan stänga bakom. Kanske kan övertala maken att hjälpa mig lite, men jag avvaktar tills hon är mer trygg. Vill kunna åka iväg med henne snart !
 
Jag var på dressyrträning med min fyraåring igår, men hon fick sadeltvång efter bara några minuter, jag kastade mig av men tappade henne och hon sprang ut från banan.. Sen var hon så spänd att jag inte klev upp något mer. 11 mil enkel resa för några varv i skritt... 🙈
 
Jag var på dressyrträning med min fyraåring igår, men hon fick sadeltvång efter bara några minuter, jag kastade mig av men tappade henne och hon sprang ut från banan.. Sen var hon så spänd att jag inte klev upp något mer. 11 mil enkel resa för några varv i skritt... 🙈
Men oj- en sån upplevelse! Har hon visat tendens till det tidigare ? Vad sa tränaren om det hela ?
 
Men oj- en sån upplevelse! Har hon visat tendens till det tidigare ? Vad sa tränaren om det hela ?
Hon har haft problem med sadeltvång i perioder hela tiden, men oftast har det släppt efter longering. Har av den anledningen tagit det väldigt lugnt med henne. I våras åkte jag av och i samband med det insåg jag att hon var spänd och öm i ryggen. Ägnat sommaren åt töm körning, longering och skritt i skogen. Tycker ryggen är mycket bättre nu, och ridningen har gått bra, även om det är lugnt och lätt. Men hon blev nog för spänd borta så det utlöste det. Fortsätter jobba på!
 
När vi äntligen börjar komma igång igen slutar hästskrället att dricka brunnsvattnet. Så han har i två dagar haft magknip till och från. Lyckats få i honom drygt 20 liter vatten genom att lura honom med betfiber mash i botten på hinken men de är ju inte hållbart i längden .. Han gjorde så här förra året med vid de här tiden om jag inte minns helt fel, antagligen reagerar han på att de regnat så mycket och därför har väl vattnet i brunnen blivit mindre smakligt enligt honom själv .. De andra hästarna dricker som vanligt och jag själv dricker vattnet och de smakar enligt min mening inget konstigt. Så får lura honom några gånger om dagen att dricka lite slaskvatten som de så fint ser ut som :grin:
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp