Födda 2015

Jag har äntligen fått tummen ur och röntgat Minion, inga lösa bitar eller annat skrot, puh! :D

Var skrivare på dressyrtävling i dag, och OMG vad mycket längre de fyraåringar som var med där har kommit än oss.... :o Så nu kommer det bli HÅRDträning om det ska kännas lönt att åka iväg på inomhus-NM i november som planerat. Känner att jag blir så hemskt mycket mesigare med min egen häst än när jag rider andras unghästar, är så rädd för att överbelasta honom och blir allt för snabbt nöjd.. :angel:

Borde egentligen komma igång med hoppningen med, men det får vara prio två just nu. Vill rida ut så mycket det går nu innan det börjar bli mörkt på kvällarna, så kan vi variera med mera hoppning och bomarbete i vinter. :)
 
Min kille var på årets sista utomhustävling igår. Som de flyttat in i ridhus utan tydlig kommunikation :banghead:

Han har inte varit inomhus sedan 3-årstestet i maj 2018 och aldrig hoppat uppsuttet inne, resultatet blev att han frös och tittade på allt annat än hindren.
Första inomhusträningen är bokad denna veckan.. dålig tajming.
Men nu har vi provat på det också. Var överens om att han var snyggast på tävlingsplatsen åtminstone 🤷🏼‍♀️😂

DB3AD274-A7AD-4CBA-8569-A4023CCCD6D4.jpeg
 
Dressyrträning i dag, och lillkillen skötte sig bra. ❤) Matte rider också mycket bättre när någon står på marken och tjatar lite, konstigt det där... :angel:

Tränaren tyckte han blivit enormt mycket lugnare och finare, vilket ju är sant. Men ändå lagom energisk i ridningen (eller han kunde haft ännu mer framåtbjudning, men det går åt rätt håll).

Om två veckor åker jag på Eliteskue (utställning, typ final) och saluvisning med hans lillasyster. Hon är så fin och trevlig så jag funderar nästan på att behålla henne och evt sälja brorsan... Men så har jag lagt ner så enormt mycket arbete i honom, och nu börjar det ju precis bli kul att rida, så jag kan ju inte sälja nu! Behöver en sponsor, tror jag. :p
 
I dag ska min älskade häst vandra vidare.Han har kraftig atros i nacke och måttlig atros i halsen....jag har gett honom tid men han blev utdömd i april förra året.Han blev inriden mycket försiktigt i januari då han inte hade haft några symtomet sedan sommaren allt gick bra reds mycket lugnt 2 ggr per vecka.I början av sommaren kom det tillbaka slutade då att rida honom och han har inte blivit bättre.Veterinär och kiropraktor har kollat honom och dom säger att han bara blir sämre.Detta beslut att ta bort honom är det värsta jag gjort i mitt liv, min första egna uppfödning och så ska det behöva sluta såhär...
 
I dag ska min älskade häst vandra vidare.Han har kraftig atros i nacke och måttlig atros i halsen....jag har gett honom tid men han blev utdömd i april förra året.Han blev inriden mycket försiktigt i januari då han inte hade haft några symtomet sedan sommaren allt gick bra reds mycket lugnt 2 ggr per vecka.I början av sommaren kom det tillbaka slutade då att rida honom och han har inte blivit bättre.Veterinär och kiropraktor har kollat honom och dom säger att han bara blir sämre.Detta beslut att ta bort honom är det värsta jag gjort i mitt liv, min första egna uppfödning och så ska det behöva sluta såhär...
Beklagar din sorg, de är aldrig roligt att säga hejdå 😓💔
 
Min ponny vilar en månad nu, hon känns väldigt fräsch och pigg men har hållit igång i sommar och utvecklats mycket. Hoppade tydligen en bana med medryttaren på ett väldigt bra sätt senaste träningen, extra kul för medryttaren att hon börjat spetsa öronen vid hinder. Tanken är att åka iväg och träna i vinter så hon fortsätter vara lättlastad och får ännu mer självförtroende i hoppningen.

pgh.png

Äntligen är hon inte iögonfallande överviktig längre, nu tycker jag hon är fin! Men framför allt, varje dag man får komma till en pigg och frisk häst i stallet är värd att vara tacksam för :heart Det är verkligen inte självklart.
 
Var iväg på Elitfinal under helgen med M's lillasyster och mamma, och fick ytterligare lite inspiration att våga kräva mera av honom, efter att ha tittat på 3-åringarna som visades upp där och hur långt de kommit i ridningen...

Så i går på dressyrträningen skärpte jag till mig rejält, och jisses vad fin han kändes då! 🤩🥰 Han är så enormt känslig för min vikt, så om jag bara sitter och mesrider och inte är tydlig med min position samt balanserar upp mig själv 100%, så blir det lätt vingligt och att han faller in. Ska verkligen våga förvänta lite mer och rida "på riktigt" nu framöver!

Hade en inplanerat träning med en av mina favorit-tränare om två veckor, men tyvärr blev den inställd. Får se om jag hittar någon annan att träna för, annars blir det nog att vi skippar inomhus-NM... Har en dryg vecka på att bestämma mig innan anmälningen går ut. :)
 
Stilla i tråden....? Jag får fortsätta uppdatera lite, då. :angel:

Det blev träning nu i helgen som var ändå, unghästberidaren som vi tränat för tidigare körde en liten spontan-weekendträning. :) Passade in perfekt i schemat, så nu är vi anmälda till tävling igen förstkommande helg! Lite (eller egentligen mycket) skräckblandat förtjusning, vi kommer tävla mot några av de bästa dressyr-unghästarna i Norge och vi är ju inte ens ett "riktigt" dressyrekipage... :o Dessutom så vet man aldrig heelt hur lillhingsten kommer uppföra sig på nytt ställe med massor av hästar, han är hur lugn och snäll som helst till 95% av tiden, men de där sista 5%.... :cautious:

Men, hur som helst, han har haft en helt enorm framgång bara på de senaste veckorna, och nu börjar det verkligen bli kul att rida! :love: Så som högergaloppen kändes i går är nog blant det bästa jag suttit på typ ever..! :d Bara så typiskt att min kompis som skulle filma träningen glömde bort mig.... :banghead:


Hur går det för era bäbishästar? Flera nu som inte har uppdaterat på ett bra tag, orkar inte tagga alla! :laugh:
 
Unik har hoppat två gånger under ryttare och gjort det bra. Jag hoppas att han ska hinna hoppas några gånger till men snart är det hårt i marken här och då blir det vintervila för honom. 😊
 

Bifogade filer

  • 20191010_194504.jpg
    20191010_194504.jpg
    108,7 KB · Visningar: 14
20191028_123606.jpg

Vi lever iallafall 😂 Lasttränar, funderar på att boka in honom på kurs nästa gång de kör de uppe i ridhuset några mil från oss. En kille kommer ut och hjälper till med saker från marken, vilket skulle passa oss bra! Men de har ju hängt på att de inte gått och lasta sedan i våras men nu kliver han på efter 30 sekunders tänkande oavsett om de var igår vi lastade eller 1 månad sedan. Så nu fungerar de igen, han står snällt bara han är inne. Annars så jobbar vi på att få honom att acceptera saker i hans egen takt, ridningen inte prio ett i hans liv utan vi gör massa andra saker som också är roliga. Min tilltänkta hjälpande hand fick barn för ett tag sedan så vi får vänta lite på att hon känner sig redo igen vilket troligtvis blir någon gång efter årsskiftet. Annars så har han mognat massor igen, vilket märks han tar inte lika hårt på att man ibland ändrar om hans rutiner. Vi har kul njuter av livet och njuter av varandras sällskap de är just nu vad som är vårt prio. Och när han lägger upp huvudet på ens axel i boxen och bara vill stå en stund då smälter matte hjärtat långsamt ❤ De är en väldigt snäll häst och han charmar alla han träffar.
 
Rids han inte alls numera ?
Nej inte alls faktiskt. Vi roar oss med annat, funderar och funderar runt den biten men inte riktigt kommit fram till något bra ännu. Kan inte heller göra de ensam har ingen som kan hjälpa mig just nu pga av hon fått en bebis för drygt 1 månad sedan. De är svårt att hitta människor som tänker på samma vis som mig och som är lugnet själv. De växer inte på träd!
 
Ska väl tillägga varför jag vill att han iaf ska gå en kursomgång är för att se om vi kan få hjälp att hitta verktyg att hantera hans rädsla och osäkerhet. Har träffat på flera hästar som tränat för den här personen som blivit väldigt mycket bättre efteråt. Så känns som de är värt att ge de en chans och sen ta allt vidare därifrån. Hen jobbar som sagt med saker från marken.
 
@MayGrace jag minns inte riktigt, men hade ni provat eller funderat på att köra in honom? Våran haflinger som vi hade förut älskade att dra vagn. :love:

Annars finns det massor med saker du kan göra från marken för att förbereda inridningen/tillridning. Låter bra att ni ska gå kurs, och att du kollat upp instruktören i förväg. :up:

Jag har precis börjat rida en kompis' 4-åring som har haft liknande problem som @Jfrelins Myran, den fick panik, blockerade och drog iväg/slängde av ryttare. De tog hjälp av en tränare som jobbat med hästen i ett halvår nu, och i söndags kunde vi för första gång trava en halv långsida i ridhuset med ryttare. Kommer nog fortsätta rida den 1 - 2 dager i veckan fram mot jul, så kör ägaren olika former av markarbete mellan varven. :)

Vet inte vilken typ av metoder du föredrar, men jag kan verkligen starkt rekommendera EH's tillvägagångssätt när det gäller inridning. Har funkat prima på alla hästar jag träffat hittils!
 
@MayGrace jag minns inte riktigt, men hade ni provat eller funderat på att köra in honom? Våran haflinger som vi hade förut älskade att dra vagn. :love:

Annars finns det massor med saker du kan göra från marken för att förbereda inridningen/tillridning. Låter bra att ni ska gå kurs, och att du kollat upp instruktören i förväg. :up:

Jag har precis börjat rida en kompis' 4-åring som har haft liknande problem som @Jfrelins Myran, den fick panik, blockerade och drog iväg/slängde av ryttare. De tog hjälp av en tränare som jobbat med hästen i ett halvår nu, och i söndags kunde vi för första gång trava en halv långsida i ridhuset med ryttare. Kommer nog fortsätta rida den 1 - 2 dager i veckan fram mot jul, så kör ägaren olika former av markarbete mellan varven. :)

Vet inte vilken typ av metoder du föredrar, men jag kan verkligen starkt rekommendera EH's tillvägagångssätt när det gäller inridning. Har funkat prima på alla hästar jag träffat hittils!
Han är jätte bakrädd av någon anledning de är där de stora bekymret sitter 😓 Han reagerar kraftigt på saker bakom sig som han inte har kontroll över. Märks tydligt när han skos, han vill gärna följa med huvudet bakåt och se vad som händer, likadant när du lägger på täcke så är han med och kollar. De är därför jag vill ta tag i problemet från marken först men inte kunnat åka någonstans med honom pga av att han vägrat gå in i transporten 🙄 Han var likadan när han reds in han hade stenkoll på ryttaren bakåt men tjejen lät honom få titta vad hon höll på med när hon satt upp och då gick de bra. De är jätte svårt för vissa dagar skulle man kunna släppa en bomb bredvid honom typ nästan andra gånger så hoppar han i luften bara någon går bakom honom eller att de händer något som att någon tex öppnar en dörr i huset. Bara haft en bakrädd häst förr och de var ett varmblod. Men där gör man ju lite på annat sätt, man sätter på dem helstängt när man kör De är ju inte samma sak i ridningen. Och ville inte att min syster höll på med honom så länge hon var gravid. Hon red han sista gången tidigt in i graviditeten men efter de förbjöd jag henne tills hon hade fått barn ;-)Så där är vi nu därför jag inte skrivit så mycket här. För att jag funderar massor och kollar idéer med en del människor, testar och ser hur han reagerar osv. Ibland tre steg framåt ibland fem steg bakåt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp