Födda 2015

Myran rids nu. Blev aldrig Eamon för hon fick lymfangit dagen innan hon skulle åka så fick avboka och har inte fått någon ny plats. Fick en annan tjej rekommenderad och där har hon varit i 4 veckor nu och hon rids ut i skritt och trav.
vi kanske har kommit ner till problemet. Ryttaren upplevde att när hon blev spänd så fick hon sadeltvång. Visar ingenting som tyder på det annars men det är så hon upplevde det. Nu har Myran skött sig superbra sen hon kom dit och det har bara hänt en gång så inte helt säkert att det är det men troligtvist.
Ska åka och hälsa på henne nästa helg.
 
Myran rids nu. Blev aldrig Eamon för hon fick lymfangit dagen innan hon skulle åka så fick avboka och har inte fått någon ny plats. Fick en annan tjej rekommenderad och där har hon varit i 4 veckor nu och hon rids ut i skritt och trav.
vi kanske har kommit ner till problemet. Ryttaren upplevde att när hon blev spänd så fick hon sadeltvång. Visar ingenting som tyder på det annars men det är så hon upplevde det. Nu har Myran skött sig superbra sen hon kom dit och det har bara hänt en gång så inte helt säkert att det är det men troligtvist.
Ska åka och hälsa på henne nästa helg.

Fy så tråkigt läge allmänt du haft med din unghäst och inridning ! 😳

Vad skönt att ändå läsa att det gått framåt för hästen under ryttare 😀 mina erf av ”sadeltvång” är precis som denna du nu anlitat , att det är inget ”permanent” tillstånd .
 
Senast ändrad:
Myran rids nu. Blev aldrig Eamon för hon fick lymfangit dagen innan hon skulle åka så fick avboka och har inte fått någon ny plats. Fick en annan tjej rekommenderad och där har hon varit i 4 veckor nu och hon rids ut i skritt och trav.
vi kanske har kommit ner till problemet. Ryttaren upplevde att när hon blev spänd så fick hon sadeltvång. Visar ingenting som tyder på det annars men det är så hon upplevde det. Nu har Myran skött sig superbra sen hon kom dit och det har bara hänt en gång så inte helt säkert att det är det men troligtvist.
Ska åka och hälsa på henne nästa helg.
Skönt att det börjar lossna för er! Upplever lite samma med min 4-åring, hon har visat lite sadeltvång hela tiden men just nu blir det bara när hon blir spänd. Hoppas att det kommer lösa sig för er och jag ser fram emot att få följa er här så jag hoppas att du uppdaterar!
 
Anmälde Herr Tapir till kurs igår i början på December . Blir spännande och se hur han uppför sig 🙄 Han har ju knappt besökt ett ridhus i hela sitt liv förutom den korta tid han var på inridning då reds han i ridhus innan de tinade upp ute. Man måste trösta sig med något när den andra hästen skadar sig ..
20191031_153004.jpg
 
Vad tycker ni är rimligt upplägg för våra blivande femåringar nu? Haft ute ET som kollat igenom och det som är ponnyns svagheter är sådant som blir värre av att hon bara står. "Den här hästen ska inte vila, hon behöver tränas". Nu hade hon vilat i nästan 5 veckor, "behöver" de så långa viloperioder framöver? Efter individ såklart men hur tänker ni generellt. Det var så längesen jag inte hade en riktigt ung häst, är så inkörd i det tänket. Rädd att göra för mycket helt enkelt.
 
Vad tycker ni är rimligt upplägg för våra blivande femåringar nu? Haft ute ET som kollat igenom och det som är ponnyns svagheter är sådant som blir värre av att hon bara står. "Den här hästen ska inte vila, hon behöver tränas". Nu hade hon vilat i nästan 5 veckor, "behöver" de så långa viloperioder framöver? Efter individ såklart men hur tänker ni generellt. Det var så längesen jag inte hade en riktigt ung häst, är så inkörd i det tänket. Rädd att göra för mycket helt enkelt.

Vad är det för svagheter?
 
@mackan fet, "sladdriga" bakknän, överbygd och framtung. ET ville inte säga låsning men inskränkningar i korsben och bogen ena sidan fram. Jag vet ju hur hästen bör tränas men tänker mer hur ofta och hårt.
 
@mackan fet, "sladdriga" bakknän, överbygd och framtung. ET ville inte säga låsning men inskränkningar i korsben och bogen ena sidan fram. Jag vet ju hur hästen bör tränas men tänker mer hur ofta och hårt.

Ok. Jag undrade mest utifrån att du frågade om 5-åringar rent generellt . Din har ju då en hel del avvikelser utifrån det generella då oavsett exakta åldern osv, så då blir det ju rätt annorlunda utifrån det .
 
Vad tycker ni är rimligt upplägg för våra blivande femåringar nu? Haft ute ET som kollat igenom och det som är ponnyns svagheter är sådant som blir värre av att hon bara står. "Den här hästen ska inte vila, hon behöver tränas". Nu hade hon vilat i nästan 5 veckor, "behöver" de så långa viloperioder framöver? Efter individ såklart men hur tänker ni generellt. Det var så längesen jag inte hade en riktigt ung häst, är så inkörd i det tänket. Rädd att göra för mycket helt enkelt.

Om den blir bättre av aktivering och träning hade jag hållt igång, lagt in perioder med aktiv vila, dvs inget tufft, utvecklande jobb men sådant som bibehåller den kondition och styrka som finns, t ex tömkörning, promenader över bommar/i backar osv som ger rörelse men ändå inte belastar som full träning.
 
@Bluefish min rids eller tömkörs 4 dager i veckan nu, men jag ska gå över till 5 dager i veckan framöver varav en blir en lugn uteritt är tanken. I övrigt går han på lösdrift så rör sig en hel del utöver träningen.

Håller med om att en sådan häst som din måste hållas igång även under viloperioder, jag hade en tidigare häst som det märktes försämring på direkt om den stod två dagar eller mer i rad....
 
Ja någon försämring blir det väl inte, inte som vi känner i ridningen iallafall. Det krävdes inget åb heller men som sagt, ponnyn bör hållas igång. Jag får köra på och försöka vara lyhörd för när det är dags att chilla lite, och lägga ner mina långa viloperioder :p Men det är inte helt enkelt när de växer upp, har i bakhuvudet att jag "sliter" mer på henne som vuxen men jag ska försöka sluta tänka så.
 
Min kille har varit på tävling idag.
Började med att vara totalt ofokuserad ute på framridningen, men lugnade ner sig inne på framhoppningen och avslutade med en superfin runda, felfri och rosett med hem.
Är så glad för honom!
Längtar till våren när jag förhoppningsvis är redo att börja rida själv igen efter graviditeten.

B5A021A6-EEBD-4985-9288-C8175E9B2AB5.jpeg
 
@mackan fet, "sladdriga" bakknän, överbygd och framtung. ET ville inte säga låsning men inskränkningar i korsben och bogen ena sidan fram. Jag vet ju hur hästen bör tränas men tänker mer hur ofta och hårt.

Jag hade skrittat MYCKET ut i friskt tempo. Även lagt in galopper för puls men då varit noga med underlag och kortare sträckor.
 
@Nepenthe Mycket skritt och en del klättring har faktiskt gett riktigt fina knän, senast var de helt stabila. :up: Jo jag kommer se till så hon skrittas oavsett uppsuttet eller för hand i fortsättningen när vi tar det lugnt. Ska bara få på snösulor först :meh: vi har haft en släng lymfangit också på samma ben som förra vintern, hurra.
 
Hur går det med era pållar? Min lilla Myra har blivit lite starkare i galoppen och hon kan hoppa en liten bana på drygt 60 cm. Jag tycker hon är duktig 🥰 Hennes galopp är stor och yvig och tar mycket mark, så det är ett stort framsteg att kunna hålla ihop galoppen ett helt varv runt stora mittvolten. Jag tror hoppningen hjälpt henne lite att bli starkare i galoppen.

Så fort det fryser på tänkte jag att hon skulle få lite längre sammanhängande vila. Nu när det är plusgrader och ridbanan toppenfin så tycker jag det gäller att passa på. Hon rids ca 3 ggr i veckan 20 - 30 min pass.
 
Ett par dagar innan nyår så har mina hästar (troligen) blivit skrämda av raketer. Så har kämpat med ont i magen och dåliga i magen hästar. Ska in och lämna blodprov på min -15 då hon fick ev. korsförlamning av det hela. Så just nu är det väldigt lugnt. Är i slut tampen på en kurs, så innan jag vet vad som felas så blir det aktiv vila här.
Har suttit uppe ett par nätter och tittat till de en gång i timmen, så har lite sömn att ta igen dessutom.
Som tur var klarade de nyår utan större hicka.
 
Hur går det med era pållar? Min lilla Myra har blivit lite starkare i galoppen och hon kan hoppa en liten bana på drygt 60 cm. Jag tycker hon är duktig 🥰 Hennes galopp är stor och yvig och tar mycket mark, så det är ett stort framsteg att kunna hålla ihop galoppen ett helt varv runt stora mittvolten. Jag tror hoppningen hjälpt henne lite att bli starkare i galoppen.

Så fort det fryser på tänkte jag att hon skulle få lite längre sammanhängande vila. Nu när det är plusgrader och ridbanan toppenfin så tycker jag det gäller att passa på. Hon rids ca 3 ggr i veckan 20 - 30 min pass.

Vad kul att hon stärkt upp sig!

Min har vila sedan dagarna innan jul och ska ha det sammanlagt en månad ungefär.
Planerar att han får gå någon start inomhus till och sen ha en liten kort vila igen innan utomhussäsongen drar igång.

Hoppas planen för hoppningen kan hålla, jag är gravid med bf 22/1 och hoppas kunna börja rida själv igen i mars och kanske, kanske kan jag starta någon blåbärsdressyr till hösten.

Gjorde en vetcheck innan vilan, veterinären var lyrisk över honom, sa att han gärna fick bo i hennes stall och att det var kul att få träffa så fina och friska patienter.
Passade på att göra en unghäströntgen också, fick aldrig tummen ur när han var yngre och den var helt ren.
Så skönt! 😍
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp