Födda 2015

Tack för era tankar @Pilot och @Bluefish .

Idag red jag ut med PonnyMyran (Finns ju en hästMyra också i tråden 😇 )
Så pigg hon var! Det blåste rejält men jag tänkte att äsch hon är ju så lugn o sansad.

Eh, jag har nog överskattat det där lite med lugn o sansad. Svinpigg och blev lite nervig vid en skällande hund (hela staketet lutar ut åt vägen när hunden kastar sig mot det) men det brukar hon inte bry sig om något nämnvärt. Idag trodde jag nästan att jag skulle flyga av. Men det gjorde jag inte.

Däremot blev jag fast i min övertygelse att Myran är inget för min dotter ännu i alla fall. Hon behöver ridas av en mer erfaren ryttare ett tag till. Det är ju lite nerver i de där welsharna.

Min var rena rama rodeohästen i stormen i går, jag tänkte först rida ut en sväng jag med, men det blev utebanen i stället då han började bocka och stegra redan innan jag klivit på.... 😅 Träningar i ridhuset med massa nya hästar (och han är tydligen inte helt valack i huvudet än) plus jättemycket vind og inslag av regn och hagel var ingen hit när han byggt upp lite överskottsenergi!

Han är ju egentligen lite för liten för mig med, finns en anledning att hans smeknamn är 'Mini'... Men lär nog dröja ett tag tills han evt blir en lämplig barn-/juniorhäst. :angel:
 
Här är det så jäkla trist underlag ute, bara hårt och is. Smält bort nu tack! Rider sidvärtsrörelser och övergångar/tempoväxlingar längs vägarna men mer då, finns det inget annat man kan ägna sig åt i skritt och smygtrav?

Igår satt en stallkompis upp och red lite efter mig. Hon blir rätt vild när vi rider i ridhus med en hagkompis (vilket typ aldrig händer) och vill verkligen dit. Skriker och slår med huvudet och galopperar på stället. Men när hon lugnat sig blev hon fin, ryttaren gillade henne och jag hoppas hon vill sitta upp ibland när jag har barnvecka.
 
Idag har vi troligtvis sagt hejdå till varandra för sista gången. Kommer inte närvara vid besiktningen av olika anledningar men främst för att jag tror inte jag fixar de utan att börja stor gråta. Han la upp huvudet på axeln på mig direkt precis som han ville säga jag förstår dig matte. Vår tid var helt enkelt inte nu ❤ Jag tror de finns en mening med allt och han räddade mig när jag behövde honom efter jag tappade fotfästet när min ponny gick bort. Han lärde mig en väldans massa saker under de 1 och halvt år han bodde hos mig. Jag hade inte träffat honom sedan jag lämnade av honom för att försöka skapa distans, jag har fått regelbundna uppdateringar ändå. Jag har mycket att tacka Stene för även om de inte blev som vi hade tänkt de.
IMG_20200217_195735_854.jpg
 
@MayGrace Hoppas du känner lättnad och inte bara tomhet, det är ju en väldigt okul process att ha försäljning av sin häst över sig. Men han verkar fått bra förutsättningar att få en fin tillvaro framöver ❤️
 
@MayGrace Hoppas du känner lättnad och inte bara tomhet, det är ju en väldigt okul process att ha försäljning av sin häst över sig. Men han verkar fått bra förutsättningar att få en fin tillvaro framöver ❤
I för som jag valde att sätta honom i träning hos hans favoritmänniska så valde jag också att inte ha så mycket kontakt personligen med honom på slutet utan jag sa hejdå i torsdags istället för att jag kände att de var bättre att försöka distansera sig i tid. På ett sätt är de skönt att han åkt nu dels pga av kostade att ha honom i träning och för att jag inte ville ha hem honom. För de andra så blev de ju bäst så här för alla parter. Han trivdes inte hos oss av någon anledning jag aldrig kunde luska ut. För han trivdes så himla bra hos S varje gång han var där men så fort han kom hem så kom han in i sina gamla hjulspår. I dag har jag ju en kille hemma som trivs med livet på landet och små stall efter ha bott i profftsräning i hela sitt liv. Vi var en bättre match en mig och Stene och de har jag processar fram helt enkelt därför kändes de ändå inte så jobbigt att släppa honom. Var mest rädd för besiktningen för man vet aldrig vad man hittar ..
 
Har anmält Myran till ponnymätning om ett par veckor. Är så få tillfällen som det erbjuds så jag får väl passa på. Kostar någon dryg tusenlapp och kanske är det utkastade pengar, men kanske inte. Beror på hur man ska lägga upp allt med henne tävlingsmässigt i år. Ska jag som vuxen rida någon avdelning b i hoppning så måste hon vara mätt om jag förstått det hela rätt.
Dressyr däremot kan jag ju starta i storhästklass.
 
Har också funderat på att mäta men är tjurig och principfast och tycker mätningarna är ett skämt och dessutom dyrt. Några tävlingar lär det inte bli heller, kommit av oss med träningarna även om det går riktigt bra 9 av 10 gånger jag rider. Nu rider vi i princip bara ut, fått snö att galoppera i!
 
Har också funderat på att mäta men är tjurig och principfast och tycker mätningarna är ett skämt och dessutom dyrt. Några tävlingar lär det inte bli heller, kommit av oss med träningarna även om det går riktigt bra 9 av 10 gånger jag rider. Nu rider vi i princip bara ut, fått snö att galoppera i!
Ja jag har också avvägt för och nackdelar med det här med att mäta, känns lite onödigt faktiskt. Tänk om det bara blir att jag startar i storhästklass? Får tvinga ut mig på ponnyhoppningar efter mätningen så jag får valuta för pengarna. Jag har insett att lägsta klass i storhäst hoppning , LE, 80 cm känns lite mastigt att börja med. 60-70 känns bättre.

Mastigt med 80, alltså vad har det blivit av den här forne hoppryttaren egentligen ? :laugh:
 
Jag blev avkastad av kompisens 5-åring för en dryg vecka sedan, hamnade i ridhusväggen med huvudet först som resulterade i en lätt hjärnskakning.... Så M har fått stå sedan dess, iom att jag inte får ramla av igen på ett tag, och han är ju aningens brallig för tiden.

Kommer troligen köra igång med lite longering och löshoppning nästa vecka och därefter börja rida igen. Vi var/är anmälda till terrängträning i påskveckan, men den ser ut att utgå pga Covid-19 restriktioner...
 
@sorbifolia obehagligt med hjärnskakning och bra att du tar det lite lugnt.

Dottern hade en kompis hemma igår, och de red tillsammans tjejerna. På Myran och på den lilla b-ponnyn. Myran var hur cool som helst. De tog ett par galopper på grusvägen bl a och skuttade lite småhinder.
 
Min Myran har varit hemma i 2 veckor nu. Jag har hunnit testa att rida i båda våra ridhus, på ena utebanan på kvällen med lampor tända och idag red jag ut. Allt går bra och hon känns som en normal häst att rida. Självklart lååååångt efter men trygg med ryttare och väldigt stabil och lugn. I helgen har jag till och med tränat för min tränare och hon tyckte väldigt mycket om henne. Så glad att jag inte gav upp!
 
@sassiball 80 cm är högt! :nailbiting: det har jag inte hoppat sen jag var ung på riktigt :p men du hoppar väl riktiga klasser @sorbifolia?

Haha, jorå... Men har inte hopptävlat på snart 3 år, iom min hopphäst varit skadat. Tävlade upp till 1,20 hoppning och medelsvår fälttävlan (numera **-igt) med M's "halvbrorsa" (samma pappa) innan han såldes. Så längtar efter att komma i gång igen och tävla i år! :D Förra året blev det ju bara dressyrtävlingar på oss, då jag inte vågade mig ut på någon stökig hoppträning eller -tävling så länge busungen var hingst... :p
 

Går det att se inlägget ? Barnet hoppade lite idag med. Det är lite vingligt men jag tycker de samarbetar ganska bra ändå. Inte lätt med ung ponny, barnet är inte jätteerfaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp