Födda 2015

myran laholm 6.jpg

Red en dressyrklass igår, första gången innanför dressyrstaketet för Myran. Träningstävling. Det var kul att göra sig fin och åka iväg.

Vet inte vad det är för konstig Trump-min jag gör :laugh: men men. Myran ser fin ut i alla fall.
 
Nu har jag äntligen kommit i gång att hoppa min lilla kille! Och om två veckor blir det terrängträning (peppar peppar osv - förra blev ju inte av pga Covid-19), så nu kör vi hårt (typ) för att bli redo för det. 😎

Han skulle även behöva banta lite, han som varit lite väl smal hela sitt liv, tills vi flyttade till nuvarande stallet... Jaja, mera träning kanske räcker, vi får väl se. :angel:

received_232408921509159.jpeg
 
Vad fina ni är @sorbifolia ! Lagom höjd också! 😁 Tänker hoppa min regelbundet i sommar, nu står det allt som oftast hinder framme på ena utebanan så slipper släpa vilket jag aldrig orkar. Men nu är hon hemkommen från hingst och hoppa hinder får vänta lite.
 
Igår hoppade vi, och det var SVINKUL :D Hon tuffade på och sög tag i allt även om hon kommit knasigt innan. De flesta språng är jag jättenöjd med, hon var inte i något och tvekade inte på någon hindertyp. Mina stallkamrater är med på hoppträning light en gång i månaden och i juni hoppas jag att jag också kan och inte jobbar, det vore kul om hon fick hoppa en riktig bana på p&j nu när polletten trillat ned. Och en bild på mig och ponny.
 

Bifogade filer

  • received_2819482058174288.jpeg
    received_2819482058174288.jpeg
    493,7 KB · Visningar: 43
Och jag har plockat med mig M och åkt till Skåne på träningsläger... Planerar att stanna här ca 2 månader, så förhoppningsvis ska vi få kläm på hoppningen så han blir tävlingsklar under tiden. :up:

Hittils har han - peppar peppar - varit en ängel sedan vi kom ner, jag tror faktiskt dem tror jag ljuger ang att han brukar köra rodeoshow med ojämna mellanrum annars.. :cautious: :rofl:
 
Min femåring är på seminstationen och är förhoppningsvis dräktig med Sir Oldenburg. Vi har ju kämpat med hennes sadeltvång, i vinter har jag knappt gjort något alls med henne då det varit isgata. Under våren gick hon först bakbromsträning, sen i töm och sen började jag rida lite igen (men började varje ridpass med tömkörning med sadeln). Kom så långt att vi travade innan jag bestämde mig för att betäcka. I fjol var jag säker på att sadeltvånget satt ihop med brunsten, och var därför sugen att betäcka, men i år har hon inte haft något tvång alls (peppar, peppar) utan bara varit spänd. Nu blev det ändå betäckning men planen är att rida under hösten. Hon ligger ju långt efter för sin ålder men så får det vara.
 
Jag o Myran är anmäld till hopptävling nu i helgen.

Jag är minsann lite nervös, har inte tävlat hoppning på år! Är lite fundersam hur jag ska få till att brodda för det är givetvis på gräs. Jag har nu blindbroddar i.

Jag måste nog brodda innan jag åker hemifrån, jag tror inte hon går med på att broddas på en tävlingsplats, hon kommer vara lite för vaksam o pigg för det. Jag har transportskydd men hon har aldrig använt dem och de brukar alltid bli lite oroliga tycker jag med transportskydd om de inte är vana.

Så kanske jag helt enkelt lindar benen på henne o får linda av innan jag rider sen. Hade hellre ridit på grus.
 
Jag o Myran är anmäld till hopptävling nu i helgen.

Jag är minsann lite nervös, har inte tävlat hoppning på år! Är lite fundersam hur jag ska få till att brodda för det är givetvis på gräs. Jag har nu blindbroddar i.

Jag måste nog brodda innan jag åker hemifrån, jag tror inte hon går med på att broddas på en tävlingsplats, hon kommer vara lite för vaksam o pigg för det. Jag har transportskydd men hon har aldrig använt dem och de brukar alltid bli lite oroliga tycker jag med transportskydd om de inte är vana.

Så kanske jag helt enkelt lindar benen på henne o får linda av innan jag rider sen. Hade hellre ridit på grus.
Hur gick det @sassiball ?
 
Unik har varit på utbildning och lärt sig hoppa med ryttare och sen har han haft semester en månad.
Nu är det dags att sätta igång igen. Mitt mål denna sommar är att rida en online dressyr med honom samt ta oss iväg till klubben och rida för instruktör. Vad har ni för mål i sommar?
 

Bifogade filer

  • 20200707_202233.jpg
    20200707_202233.jpg
    106,8 KB · Visningar: 26
Jo vi fick en rosett med hem, felfri första rundan. Andra rundan stannade hon en gång på sista hindret, lite snöpligt men men, hon tyckte det var lite läskigt. Hästen var hur lugn o cool som helst, det var ju nästan 30 grader så det var sjukt jobbigt för oss båda. Hon fick vila hela veckan efter. Hon blir ju lätt överviktig så har inte velat ge någon längre vila ännu, men hon ska få det senare i sommar. Hon får småvilor här o var istället.
Nu har jag en dressyrtävling om ett par veckor, sen efter det får barnet tävla istället. Hon är redo för att ta över nu tror jag.
 
Här går det väldigt bra, M verkar äntligen ha börjat greppa konceptet med hoppning (med ryttare) - och jag har insett att jag måste rida lite mera 'ordentligt' för att han faktiskt ska ha schyssta förutsättningar att hoppa bra... :angel:

Vi har varit på terrängbanan två gånger och i dag hoppade vi bana med kombination för första gången. Första delmål nu är tydligen en liten hopptävling i 80 cm klass om ett par veckor. :)

Försöker länka till en liten film, vet inte om det funkar...

https://www.instagram.com/stories/highlights/18122907091116966/
 
Kul att se att ni är ute och grejar med era!

Jag hade nyss kommit igång efter mitt kejsarsnitt, fått hem ny sadel och så sparkade klanten upp ett överben. Varken varm, halt eller öm och veterinären sa kör på, men han fick en månad vila ändå.
Under vilan svullnaden hans lilla, lilla ink på skapet upp och blev jättestor och typ på väg att spricka? Veterinären sa efter bilder att den bör tas bort kirurgiskt och rekommenderade annan veterinär 3h bort för det.
Inte ett ingrepp jag vill göra med rötmånad runt hörnet.
Någon med erfarenheter från inkar och kan tipsa om något man kan göra för att lindra under tiden det blir gynnsammare väder för operation? Nu smörjer jag på hästsalva och håller rent från skräp...

Kul att ha häst! 🤦🏼‍♀️
 
Här går det väldigt bra, M verkar äntligen ha börjat greppa konceptet med hoppning (med ryttare) - och jag har insett att jag måste rida lite mera 'ordentligt' för att han faktiskt ska ha schyssta förutsättningar att hoppa bra... :angel:

Vi har varit på terrängbanan två gånger och i dag hoppade vi bana med kombination för första gången. Första delmål nu är tydligen en liten hopptävling i 80 cm klass om ett par veckor. :)

Försöker länka till en liten film, vet inte om det funkar...

https://www.instagram.com/stories/highlights/18122907091116966/

Klippet syns inte för mig tyvärr..
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp