Födda 2015

Kul att se att ni är ute och grejar med era!

Jag hade nyss kommit igång efter mitt kejsarsnitt, fått hem ny sadel och så sparkade klanten upp ett överben. Varken varm, halt eller öm och veterinären sa kör på, men han fick en månad vila ändå.
Under vilan svullnaden hans lilla, lilla ink på skapet upp och blev jättestor och typ på väg att spricka? Veterinären sa efter bilder att den bör tas bort kirurgiskt och rekommenderade annan veterinär 3h bort för det.
Inte ett ingrepp jag vill göra med rötmånad runt hörnet.
Någon med erfarenheter från inkar och kan tipsa om något man kan göra för att lindra under tiden det blir gynnsammare väder för operation? Nu smörjer jag på hästsalva och håller rent från skräp...

Kul att ha häst! 🤦🏼‍♀️
En sån otur! Det vänder säkert snart.

Angående operation nu så håller jag med dig, har ingen erfarenhet av inkar så har inget tips där.
 
Kul att se att ni är ute och grejar med era!

Jag hade nyss kommit igång efter mitt kejsarsnitt, fått hem ny sadel och så sparkade klanten upp ett överben. Varken varm, halt eller öm och veterinären sa kör på, men han fick en månad vila ändå.
Under vilan svullnaden hans lilla, lilla ink på skapet upp och blev jättestor och typ på väg att spricka? Veterinären sa efter bilder att den bör tas bort kirurgiskt och rekommenderade annan veterinär 3h bort för det.
Inte ett ingrepp jag vill göra med rötmånad runt hörnet.
Någon med erfarenheter från inkar och kan tipsa om något man kan göra för att lindra under tiden det blir gynnsammare väder för operation? Nu smörjer jag på hästsalva och håller rent från skräp...

Kul att ha häst! 🤦🏼‍♀️

Hade ett sto med ink precis där martingal ringen sitter. Sprayade på plåsterspray för att skydda den och till slut ramlade den bort av sig själv. Kom aldrig tillbaka och vet ytterligare en häst som blev av med ink på samma sätt.
 
Hade ett sto med ink precis där martingal ringen sitter. Sprayade på plåsterspray för att skydda den och till slut ramlade den bort av sig själv. Kom aldrig tillbaka och vet ytterligare en häst som blev av med ink på samma sätt.

Intressant! Vad var det för plåsterspray?
För att hålla undan flugor kan det vara värt att prova ändå..
 
I fredags tog jag kontakt med veterinär angående inken. Den växte sig större och blev i storlek med en tennisboll, distriktarna tyckte det var onödigt att komma ut så länge han inte hade feber eller alls var öm så jag provade faktiskt FirstVet då jag ville ha det lite kollat innan helgen.
Bra kvalitet på samtalet och goda råd. Kyla, motion och zinkspray. Efter kyla och longering gick svullnaden ner ganska bra men han var ändå ordentligt svullen.

Igår när jag kom ut i hagen på morgonen hade den spruckit. Stort hål rätt upp där den suttit... 🥴
Rengjorde ordentligt, satte på zinksprayet och idag ser det nästan helt bra ut om än att han har ett hål där sen satt..

Eftersom veterinären ordinerade motion för att hålla svullnaden nere så satt jag faktiskt upp en kvart idag, och han kändes SÅ fin 😍

28A2EE8B-A12B-4255-A18B-086127CE4F0A.jpeg
 
Min SWB född 2015 debuterade 110 idag och var felfri!
Han har gjort 5 starter, 90*2, 100*2och så då debut i 110 idag - alla felfria. Det är så otroligt kul tycker jag. All vårens träning har verkligen givit resultat, han är nu stark nog att orka med sin jättestora galopp
 
Och även Mini har varit på sin första hopptävling! :up: Vi började med en liten 80-klass, vi har ju inte hoppat så mycket än, men på sistonde verkar poletten verkligen ha trillat ner hos honom. :D Var felfria helt fram tills sista hinder, då kände jag att han började bli trött så jag vågade inte trycka av honom på ett stort steg, och kom istället för nära så vi rev. Men överlag en riktigt bra ridkänsla och 80 cm kändes fjuttigt lågt. :love:

Behövs dock en hel del mera miljöträning, han körde lite (läs: ganska mycket) rodeoshow på parkeringen innan jag ens kommit i sadeln.... Nytt ställe med massa nya hästar, lastbiler, kor och diverse annat spännande blev tydligen för mycket att hantera på ett lugnt sätt tyckte han! Håller tummarna att det blir bättre med lite mera tävlingsrutin. :angel:
 
Vad ni är ute och grejar med era hästar! :D Roligt med lite liv och rörelse i tråden, ska naturligtvis bidra själv också. Jag tog med ponnyn norrut på semestern. Det har gått jättebra, hon reser fint och är chill på nya ställen så inga bekymmer med en tillfällig flytt. Väldigt behändig kuse, och barnvänlig. 10 åringen rider ut och galopperar och hästen bara är fantastisk och snäll :love: ridit för en ny tränare jag verkligen gillar, måste försöka lösa så jag kan fortsätta med det hemma. Tycker det är svårt att hitta någon som passar mig och nu stämmer allt så tråkigt om det rinner ut i sanden helt.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200728_095524.jpg
    IMG_20200728_095524.jpg
    312,9 KB · Visningar: 25
Utvecklingen från ett litet föl som man ska lära att ha på sig grimma, lyfta hovar mm, till att bli en häst man kan lasta, åka på tävling mm, ja det är en häftig resa. Lite nervöst också ! Om saker inte går som man tänkt sig ?

Nu ikväll ska barnet rida ponnyn på hoppträning, om det inte blir inställt på grund av dåligt väder för det både regnar o blåser nu.
 
@sassiball Det är det verkligen, och stort att oavsett om man utbildat i takt med proffsen eller ens enligt samma skola, veta att det här resultatet ligger jag bakom. Går det åt pipan försöker jag tänka att jag har all tid i världen att göra om och rätta till. Hittills har det fungerat iallafall, men en dag kanske det kommer en häst som jag inte reder ut. En reaktiv, stissig stor sak som är mer intresserad av omgivningen än mig :D lycka till på träningen!
 
Idag har Myran varit på hopptävling, LE och LD, avd B med barnet som ryttare. Barnets första tävling någonsin, hon är 11 år.

Vi hade förberett med hoppträning onsdag och även ridning torsdag, markarbete för att hon inte skulle vara för laddad och bränna av något bocksprång. Hon bockade en gång på träningen i onsdags o barnet blev rädd. Så det var lite nervöst men Myran var som en ängel, hur cool som helst, hoppade snällt fast hon kom lite fel några gånger. Två felfria rundor och barnet var jätteglad och jag med. ❤ 🥰 Gjorde faktiskt ett bocksprång på framhoppningen, men barnet log bara och redde ut det, tack o lov!
Vi hade anmält till en tävling nästa helg också, grannklubben så det är nära, men jag strök dem. Det har blivit mycket för Myran nu så hon ska få en period helt ledigt och bara slappa i hagen.
 
Idag har Myran varit på hopptävling, LE och LD, avd B med barnet som ryttare. Barnets första tävling någonsin, hon är 11 år.

Vi hade förberett med hoppträning onsdag och även ridning torsdag, markarbete för att hon inte skulle vara för laddad och bränna av något bocksprång. Hon bockade en gång på träningen i onsdags o barnet blev rädd. Så det var lite nervöst men Myran var som en ängel, hur cool som helst, hoppade snällt fast hon kom lite fel några gånger. Två felfria rundor och barnet var jätteglad och jag med. ❤ 🥰 Gjorde faktiskt ett bocksprång på framhoppningen, men barnet log bara och redde ut det, tack o lov!
Vi hade anmält till en tävling nästa helg också, grannklubben så det är nära, men jag strök dem. Det har blivit mycket för Myran nu så hon ska få en period helt ledigt och bara slappa i hagen.
Vad kul, grattis!👏
 
Vad kul med era uppdateringar!

Inken som sprack verkar tack och lov läka som den ska. Zinkspray är min nya favorit! 🙏🏼

Märks att jag varit gravid och fött barn, noll styrka i bålen och bitvis väldigt svajig uppe i sadeln. Har också en del smärta i mina diskbråck.
Men jag har så kul med min lille pålle! 😍
Vilan gjorde verkligen honom susen, märks att kroppen behövde lite vila och återhämtning.

Idag red jag bara aktivt en kvart, avslutade med avskrittning på asfalt, han har varit lite brötig med att lämna gården men skötte det galant, jag blev så modig att jag smet ut på en stubbåker och travade två volter innan vi skrittade hemåt igen. Mitt happy place är helt klart på hästryggen just nu ❤️

3AD90659-45A4-4031-95C8-EF6CE7C21C5A.jpeg
 
Vad kul med era uppdateringar!

Inken som sprack verkar tack och lov läka som den ska. Zinkspray är min nya favorit! 🙏🏼

Märks att jag varit gravid och fött barn, noll styrka i bålen och bitvis väldigt svajig uppe i sadeln. Har också en del smärta i mina diskbråck.
Men jag har så kul med min lille pålle! 😍
Vilan gjorde verkligen honom susen, märks att kroppen behövde lite vila och återhämtning.

Idag red jag bara aktivt en kvart, avslutade med avskrittning på asfalt, han har varit lite brötig med att lämna gården men skötte det galant, jag blev så modig att jag smet ut på en stubbåker och travade två volter innan vi skrittade hemåt igen. Mitt happy place är helt klart på hästryggen just nu ❤️

Visa bifogad fil 55153
Vad fin han är!
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp