Födda 2015

Tack ❤
Redan innan överbenet kändes han inte helt hundra, svårt att sätta fingret på det. Han slog ju upp överbenet natten till den planerade vetchecken... När hovslagaren var ute senast frågade han om han varit halt höger bak då hans vänstra framhov smalnat av något. Ingen hälta vad vi märkt av, och inken satt på höger sida skapet så tänkte att svullnaden från den kunde gjort att han belastade lite tokigt en period.

Tycker inte han växt, däremot så har han kommit upp mer i fronten och fått upp manken lite sedan juni. Så han har ju belastat kroppen annorlunda vid ridning nu än tidigare. Men hela juli vilade han i princip då han var på överbenet då också 🤦🏼‍♀️

Det gäckar mig!
Jag kan vara överdrivet försiktig och känna av för mycket, men hellre det förvisso.

Att han vill gå med nosen i backen för att bjuda framåt får mig att tro att det är något bak som är jobbigt för honom... 🤔

Min Myran har varit ojämn sen innan betet. Inte halt men ojämn ibland men pigg och positiv. Lät henne vila 8 veckor på bete men det var ingen skillnad, inte varm eller svullen någonstans. In på klinik, ren på böjprov och röntgen, lite ojämn på volt ibland. Fick metacam i 10 dagar, som inte gjorde någon skillnad, och skulle forsätta rida igång henne på mjukt underlag och raka spår i 3 veckor. Hon fick hemsk fotosensibilitet i somras på sina vita ben så det har också varit struligt men ojämnheten var där innan. Nu är hon i princip helt jämn, 4 veckor efter besöket, och jag ska fortsätta rida på mjukt underlag men får introducera böjda spår.
Min veterinär sa att ibland är det lurigt med unghästar, de har inte alltid en skada som är anledningen till ojämnhet utan det kan vara tillväxtzoner, växtvärk osv.
Kan vara bra att tänka på även fast din beskrivning gör att man tänker bakknän.
 
Min Myran har varit ojämn sen innan betet. Inte halt men ojämn ibland men pigg och positiv. Lät henne vila 8 veckor på bete men det var ingen skillnad, inte varm eller svullen någonstans. In på klinik, ren på böjprov och röntgen, lite ojämn på volt ibland. Fick metacam i 10 dagar, som inte gjorde någon skillnad, och skulle forsätta rida igång henne på mjukt underlag och raka spår i 3 veckor. Hon fick hemsk fotosensibilitet i somras på sina vita ben så det har också varit struligt men ojämnheten var där innan. Nu är hon i princip helt jämn, 4 veckor efter besöket, och jag ska fortsätta rida på mjukt underlag men får introducera böjda spår.
Min veterinär sa att ibland är det lurigt med unghästar, de har inte alltid en skada som är anledningen till ojämnhet utan det kan vara tillväxtzoner, växtvärk osv.
Kan vara bra att tänka på även fast din beskrivning gör att man tänker bakknän.

Tack för att du delar med dig! Lugnar en hysterisk matte lite 🙈

Han är röntgad ua i december när vi gjorde en stor vetcheck då, så jag är väl mest inne på växtperiod i kombo med ändrad ridning och träningsvärk. Men ibland slås jag av katastroftankar ändå... 🤦🏼‍♀️ Hans beteende gör ju som du säger att man automatiskt tänker knäna.

Vad skönt att myran verkar vara på gång igen ❤️
 
@Eloise har du haft kiropraktor el.l. som kollat igenom honom för låsningar etc?

Min erfarenhet är att unghästar ofta får den typen av problem, och att det kan göra att de känns ofräscha. Så kan evt vära värd att kolla iaf...
 
@Eloise har du haft kiropraktor el.l. som kollat igenom honom för låsningar etc?

Min erfarenhet är att unghästar ofta får den typen av problem, och att det kan göra att de känns ofräscha. Så kan evt vära värd att kolla iaf...

Nej, vill att veterinär kollar först. Men det är ett alternativ när han är kollad av vet :)
 
IMG_20200926_143345_663.jpg

Barnet och Myran idag.
 
Glömde ju nästan dela bilderna från Breeders!

Mini var en hjälte, tyvärr så blev han mkt spänd i dressyren vilket resulterade i årets absolut sämsta procent, men det var så rörigt med två banor bredvid varandra, kiosk och speaker som han inte är van vid, terränghinder inne på framridningsbanan, etc så det är väl okej att bli spänd när man är såpass orutinerad.

I honningen gjorde han dock årets bästa runda, och terrängbanan tog han sig an med en helt underbar inställning, trots att det var det klart största och svåraste han hoppat i terrängen någonsin. 🥰 Vi fick ett stopp som enbart var pga att han blev rädd för aggregatet till kiosken som stod en bit bakom ett hinder, så jag skrittade bort och lät honom titta på det vilket givetvis resulterade i en hel massa tidsfel. Men lyckades bli bästa norskuppfödda 5-åring och få rosett, täcke och vinstpengar ändå, så jag är superdupernöjd! 🤩

Nu ska han få vila i 6 veckor iom att han gått hela sommaren, väl förtjänad. 😁👌

Screenshot_20200922_004534.jpg
 
Unik har varit på dressyrträning nr 2 och han tyckte själv att han var en rutinerad herre vid det här laget. Han springer gärna fint av sig själv så ridfröken vill att vi försöker "slängtrava" lite. 😅 Jag är så sjukt glad och tacksam över att han är snäll, tycker att det är kul och är duktig med lastningen. ❤ Ridfröken tycker nog att jag kan kräva lite mer. 😊
 

Bifogade filer

  • received_332682044471111.jpeg
    received_332682044471111.jpeg
    58,2 KB · Visningar: 25
Vi var hos veterinären idag.
SI-lederna behandlade. Positiv veterinär. Två veckor på lina nu utan inspänning, återbesök då och en träff med deras fysioterapeut.
Klockren på böjprov och longering, men stretig vid ridning och något öm vid korset.

Känns bra att jag följde magkänslan och inte råden från dom som sa ”tryck till honom, han är bara lat”. ☹️
 
Vi var hos veterinären idag.
SI-lederna behandlade. Positiv veterinär. Två veckor på lina nu utan inspänning, återbesök då och en träff med deras fysioterapeut.
Klockren på böjprov och longering, men stretig vid ridning och något öm vid korset.

Känns bra att jag följde magkänslan och inte råden från dom som sa ”tryck till honom, han är bara lat”. ☹
Skönt att ha en plan att gå efter. Hoppas på snar bättring.
 
Min skrutt verkar inte bli bättre... först såg han fin ut efter första veckans rehab då vi bara jobbade med olika övningar, på lina, lite bommar och promenad, han var riktigt energisk och glad för jobb igen! Lät det dröja några dagar extra innan jag satt upp men upplevde honom motsträvig, tre dagar senare sa han upp sig helt när jag hoppade upp igen.
Vi har dessutom fått problem med lastningen sen han blev skrämd av en tutande sopbil 🤦🏼‍♀️

Har en bra veterinär med klinik nån km hemifrån så vi byter dit, tycker han släpen är för läskig kan vi promenera.
Min vanliga veterinär tyckte det var klokt att åka dit när jag ringde för att rådfråga dem.

Fortsätter med rehaben på lina, och lastträning. Idag kunde jag skicka in honom ensam i släpet trots maskiner och oväsen 30 meter bort då bonden plockade upp betor så på den punkten går det helt klart i rätt riktning ❤️
2CB76451-B244-4558-8ED5-28CD5BBA5A6E.jpeg

Nöjd kille med mash i hela munnen 🤷🏼‍♀️
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp