Födda 2015

Vår tid tar slut här.. igår hos veterinären konstaterades allvarliga neurologiska skador, röntgen på halsen bekräftade det kliniska.
Oerhört smärtsamt och jag har spenderat det senaste dygnet med att bara gråta 💔

Han blev sämre efter behandlingen av SI-lederna. Förmodligen har smärtan där kommit av att han avlastat nacken, byggt upp en felaktig stabilitet som hjälpt honom framtill, och efter behandlingen fått ont där ursprungsproblemet sitter när det bak släppt.
Han har alltid varit stor och klumpig, men det blev aldrig bättre. Snubblig, nya småsår hela tiden, överben och att behöva påminna honom att lyfta på hovarna över tröskeln in i stallet. Allt är ju symtom på problemet, jag har bara inte varit klarsynt nog att koppla ihop allt innan 😞

Hans tillväxtzoner i nacken är inte helt slutna än så han växer fortfarande och då kommer skadan trycka mer på nervkanalen = större problem och ont.
Veterinären bedömde att han inte var säker att rida på överhuvudtaget, och att vi haft tur det inte hände en olycka 🥺

Något som känns bra i all ledsamhet är att det är en medfödd skada, inget som ett trauma eller felaktig träning kunnat påverka ❤️

Vi ska ha en mysig helg med mycket morötter och mash sen tar jag tag i det praktiska nästa vecka.
45A8D96E-CD4A-48BA-8AF0-DBFD0C8F9522.jpeg
 
Vår tid tar slut här.. igår hos veterinären konstaterades allvarliga neurologiska skador, röntgen på halsen bekräftade det kliniska.
Oerhört smärtsamt och jag har spenderat det senaste dygnet med att bara gråta 💔

Han blev sämre efter behandlingen av SI-lederna. Förmodligen har smärtan där kommit av att han avlastat nacken, byggt upp en felaktig stabilitet som hjälpt honom framtill, och efter behandlingen fått ont där ursprungsproblemet sitter när det bak släppt.
Han har alltid varit stor och klumpig, men det blev aldrig bättre. Snubblig, nya småsår hela tiden, överben och att behöva påminna honom att lyfta på hovarna över tröskeln in i stallet. Allt är ju symtom på problemet, jag har bara inte varit klarsynt nog att koppla ihop allt innan 😞

Hans tillväxtzoner i nacken är inte helt slutna än så han växer fortfarande och då kommer skadan trycka mer på nervkanalen = större problem och ont.
Veterinären bedömde att han inte var säker att rida på överhuvudtaget, och att vi haft tur det inte hände en olycka 🥺

Något som känns bra i all ledsamhet är att det är en medfödd skada, inget som ett trauma eller felaktig träning kunnat påverka ❤

Vi ska ha en mysig helg med mycket morötter och mash sen tar jag tag i det praktiska nästa vecka.
Visa bifogad fil 60603
Beklagar 💔
 
Vår tid tar slut här.. igår hos veterinären konstaterades allvarliga neurologiska skador, röntgen på halsen bekräftade det kliniska.
Oerhört smärtsamt och jag har spenderat det senaste dygnet med att bara gråta 💔

Han blev sämre efter behandlingen av SI-lederna. Förmodligen har smärtan där kommit av att han avlastat nacken, byggt upp en felaktig stabilitet som hjälpt honom framtill, och efter behandlingen fått ont där ursprungsproblemet sitter när det bak släppt.
Han har alltid varit stor och klumpig, men det blev aldrig bättre. Snubblig, nya småsår hela tiden, överben och att behöva påminna honom att lyfta på hovarna över tröskeln in i stallet. Allt är ju symtom på problemet, jag har bara inte varit klarsynt nog att koppla ihop allt innan 😞

Hans tillväxtzoner i nacken är inte helt slutna än så han växer fortfarande och då kommer skadan trycka mer på nervkanalen = större problem och ont.
Veterinären bedömde att han inte var säker att rida på överhuvudtaget, och att vi haft tur det inte hände en olycka 🥺

Något som känns bra i all ledsamhet är att det är en medfödd skada, inget som ett trauma eller felaktig träning kunnat påverka ❤️

Vi ska ha en mysig helg med mycket morötter och mash sen tar jag tag i det praktiska nästa vecka.
Visa bifogad fil 60603
Så fruktansvärt tråkigt att läsa. Jag beklagar verkligen. ❤
 
Vi har tagit ett nytt kliv i vårt liv idag. Vi har lastat, åkt lite längre och ridit dressyrträning i okänt ridhus. Unik uppförde sig så bra att jag nästan var lite gråtfärdig när jag åkte hem. Min tränare som bara har sett honom två gånger tidigare sa att "det har hänt mycket sen sist och att du kommer att ha mycket roligt med den här hästen". Det gjorde mig orimligt glad och jag är skitstolt över oss! :banana:
 
@Eloise så himla tråkigt att läsa :( vilken tur att du verkligen kollade upp honom.

Verkligen... Är så glad över att min magkänsla pejlade in det. Har tvivlat på mig själv och känslan sen jag började rida igen efter graviditeten, men veterinären bekräftade den. Sa att det är svårt att tyda de små, små signalerna men att det var klokt att lyssna på vad de sa och att jag började utreda honom.
Nånting som känns fint mitt i allt elände.
 
Hur går det med alla? :)

Vi har kommit igång lite med dressyrträningar igen, och i går blev det äntligen en lektion med min gamla tränare som vi inte tränat för sedan i maj, kändes skönt att få hjälp av någon som känner både mig och hästen väl. :love: Måste få på plats grundridningen lite bättre, sedan hoppast jag vi kan börja med ännu roligare saker, nu är han ju "nästan vuxen" så dags att nosa på några LA-rörelser iaf.

Tyvärr så har vi inga hoppträningar för tillfället pga Covid-restriktioner, otroligt dumt. Särskilt som lillhästen är alldeles för pigg för tiden och nog skulle må bra av att få hoppa lite riktiga saker, och inte bara skutta rakt upp i luften mer eller mindre utan anledning.... O_o Jättebra kombo med att "alla" människor är ute i skogen och motionerar...

Håller dock tummarna att det lugnar sig lite snart, så vi får träna och inte minst tävla...! Årets första fälltävlan är planerad redan i slutet på mars/början på april, så hoppast verkligen det blir av. Men träningarna är givetvis det viktigaste, att få fortsätta utbilda honom och ha roligt tillsammans. 🥰

Andra som har några mål för 2021, eller vill berätta vad de tränar på för tiden?
 
Vi är igång och ska åka och träna för vår tränare i helgen. Det har varit lite dåligt med träningar men vi bokar in oss på de som finns.
Målet för i år är att träna dressyr regelbundet för tränare, starta någon P&R eller onlinedressyr, åka till min kompis 15 mil bort och träna för hennes tränare och sova kvar (egengjord ride, dine & wine 😄) våga oss iväg på bom/hoppträning och ha jäkligt kul när vi gör allt detta!
Jag är för övrigt så himla glad över min fina häst!
 

Bifogade filer

  • 20201231_112100.jpg
    20201231_112100.jpg
    330,6 KB · Visningar: 37
Händer inte jättemycket här. Myran har haft vila och är lite halvt om halvt igångsatt. Vädret ställer till det. Antingen stenhårt eller snöslask. Ska mätas på tisdag, men jag är rädd att jag måste ställa in på grund av väglaget, är några mil att köra o det vågar jag inte om det ska snöa. Och det ska givetvis snöa den dagen säger smhi.
 
Stiltje här med, min ponny blev jättedålig när vi tog av skorna fram och vi valde att behandla det som fång även om vet var tveksam. Så har inte ridit något alls sedan dess, men hon blev iallafall återställd och tog medicinering bra! Hovslagaren tror tack och lov inte på fång, men hon får stå ändå. Nu är det inte ens 3 månader kvar tills fölet är beräknat, måtte det gå bra på alla sätt!

Mitt mål med henne är att sätta igång och låna ut henne när fölet är avvant. Antingen det eller att något av barnen tar över, jag ska förhoppningsvis utbilda mig och det är inte kompatibelt med att ha häst tyvärr.
 
Vi är halv igång. Haft struligt hela hösten med att jag tyckt hon varit ojämn. Åkte till kliniken i början på december och då markerade hon lågt vä fram. Röntgade och allt såg tipp topp ut så veterinären tyckte det var skoningen..... skodde om fram. Butta 7 dagar.
Återbesök efter 3 veckor och då var hon fräsch och fick börja rida. Detta var i mellandagarna. Började rida tycker fortfarande hon blir ojämn. Har en känsla av att det inte alls kommer från fram och hovarna utan från bak så i veckan hade jag ute HL som är expert på SI-leder och mycket riktigt. Låst i höger SI-led. Har funnits sen innan hon var 4 åtminstone enl honom. Får rida igen imorgon så ska bli spännande. Hon har ju haft karprygg sen hon var 2 och därav röntgade jag hela ryggen när hon var 3. Men röntgen var felfri så trott det var medfött men enl honom är det inte det och den kommer försvinna inom någon vecka nu. Det blir sjukt spännande.
Skoningen då som veterinären tyckte var dålig och som jag gjorde om på klinik..... ingen specialskoning överhuvudtaget utan hon har fått överrullningsskor fram that’s it. Men självklart tycker de jag ska fortsätta sko där. Fuck that säger jag. Det är inte hovarna. Hon är inte varm, ingen svullnad och behöver uppenbarligen ingen medicinsk skoning så skor hemma och blir hon ojämn igen åker jag till annan klinik där min gamla veterinär numera är, hon har precis bytt så fick en ny på min vanliga klinik.
Ska tillägga att klinikhovslagaren är mentor till min vanliga utbildade hovslagare och inte ens hon verkade hålla med veterinären. Klart man alltid kan optimera skoningen men att inte leta efter det primära felet gör mig arg. Inte imponerad av den nya veterinären. Synd för jag gillar kliniken.
 
Vi är halv igång. Haft struligt hela hösten med att jag tyckt hon varit ojämn. Åkte till kliniken i början på december och då markerade hon lågt vä fram. Röntgade och allt såg tipp topp ut så veterinären tyckte det var skoningen..... skodde om fram. Butta 7 dagar.
Återbesök efter 3 veckor och då var hon fräsch och fick börja rida. Detta var i mellandagarna. Började rida tycker fortfarande hon blir ojämn. Har en känsla av att det inte alls kommer från fram och hovarna utan från bak så i veckan hade jag ute HL som är expert på SI-leder och mycket riktigt. Låst i höger SI-led. Har funnits sen innan hon var 4 åtminstone enl honom. Får rida igen imorgon så ska bli spännande. Hon har ju haft karprygg sen hon var 2 och därav röntgade jag hela ryggen när hon var 3. Men röntgen var felfri så trott det var medfött men enl honom är det inte det och den kommer försvinna inom någon vecka nu. Det blir sjukt spännande.
Skoningen då som veterinären tyckte var dålig och som jag gjorde om på klinik..... ingen specialskoning överhuvudtaget utan hon har fått överrullningsskor fram that’s it. Men självklart tycker de jag ska fortsätta sko där. Fuck that säger jag. Det är inte hovarna. Hon är inte varm, ingen svullnad och behöver uppenbarligen ingen medicinsk skoning så skor hemma och blir hon ojämn igen åker jag till annan klinik där min gamla veterinär numera är, hon har precis bytt så fick en ny på min vanliga klinik.
Ska tillägga att klinikhovslagaren är mentor till min vanliga utbildade hovslagare och inte ens hon verkade hålla med veterinären. Klart man alltid kan optimera skoningen men att inte leta efter det primära felet gör mig arg. Inte imponerad av den nya veterinären. Synd för jag gillar kliniken.
Skönt att vara något på spåren i alla fall, då blir det förhoppningsvis bra också 🙂 , tänker på SI-leden.
 
Puttar upp tråden lite, nu är lillkillen och jag anmälda till årets första tävling. Dressyr blir det (enda tävlingarna som går just nu), nästa helg - vi kör LC lördagen (blir nog hans sista LC) och LB på söndagen.

Denna veckan har vi även ridit dressyrlektioner två ggr, en hemmaträning och en gång på ridklubben. Det går framåt, och vi har börjat nosa på sidvärtsrörelser vilket han tydligen har jättelätt för, så kul! Men - jag tror att han behöver en ny dressyrsadel, vilket är sjukt dåligt tajmat då jag har inga pengar över till det whatsoever... Får helt enkelt försöka sälja några gamla sadlar som inte används, men dålig marknad för det känns det som.

Har även fått tjatat mig till att rida med på en hopplektion i nästa vecka, vi har inte hoppat alls på 4,5 mnd, så det kan ju bli spännande.... Ska rida lite cavaletter hemma i dag för att smyga igång lite. Förhoppningsvis blir det bra för honom att få träna lite hårdare, just nu så är han en mardröm att rida ut på - bockar och skuttar som en j**a kanin för det minsta ljud eller rörelse någonstans, så det blir mest att vi skrittar el travar helt lugnt..

Slänger med en liten bild på knasbollen 🥰 Ja, vi testade en sån "batman-huva", men den funkade inte alls....
 

Bifogade filer

  • Snapchat-1949708938.jpg
    Snapchat-1949708938.jpg
    181,1 KB · Visningar: 22

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp