Födda 2015

Nähä, våran dressyrtävling blev inställd. :meh: Börjar bli rejält trött på Covid-f*nskapen nu....! Så blir endast programridning (för klubbens medlemmar) på söndag istället.

Men vi har åtminstonde kommit i gång med hoppningen igen! :D Red första lektionen i dag, ramlade av två gånger pga vilddjuret bockade så mycket, men Guuud vad kul han är att hoppa med ändå! :love: En riktig liten studsboll! Ser redan fram emot nästa veckas träning, och hoppast han lugnar sig lite när han får hoppa regelbundet...
 
Hur går det för alla?

Vi kämpar på. Myran känns så fin. Vi börjar komma ikapp och snart är hon i samma nivå som alla andra 6-åringar trots att hon bara är riden i 18 månader.

Har anmält oss till öppen klass på unghästtest i sommar. Må vara 3 år senare men jag SKA ha bedömning på henne. Började med löshoppning i helgen och hon hoppar riktigt riktigt bra. Och hon tycker det är så roligt.
8695CCE9-F9C0-4A76-89CC-5BA8FFFD9BFB.jpeg
 
Vi tränar och tränar, kan inte direkt säga att vi är på nivå med andra 6-åringar än, men det gör inget för han är så fin och rolig att rida för tiden så vi har jättekul ändå. :love:

Har lagt mest fokus på hoppningen sista tiden och blivit tvungen att skippa en del dressyrträningar då det krockat, men han känns ändå bättre och bättre i dressyren iom att han blir starkare i kroppen. Vi red till 65% i vårat första forsök på LB under programträningen i februari, och då tyckte tränaren direkt att vi skulle börja jobba mot att rida LA nästa gång (när det nu blir...)

Skulle eg. varit iväg och tränat/tävlat fälttävlan nu i påsken, men iom att det är rätt mycket smitta överallt och man avråds att resa (samt alla tävlingar inställda), så har vi stannat hemma och ridit istället. Testade på Pay & jump i går, vilket var eh, interessant... Alltså hoppningen går jättebra men han blir så stirrig och ofokuserad av alla saker som händer runtomkring, med mycket hästar och publik och så. Dock så var det som att han lugnade ner sig direkt och kunde fokusera när vi bara kom igång med att hoppa ett hinder... Lilla knashäst! :p

Har tyvärr inga nyare hoppbilder så får bli en lite halvkass dressyrbild istället.. (nej jag har inte stulit bilden, fick använda den med fotografens logga på :))

154224213_133510081999220_1295121409352391539_n.jpg
 
Var med på digital dressyrtävling. Red LC2 för man fick rida lätt och vi behöver träna mer galopp innan vi kan ta oss an LB.
Första gången med staket och det var odramatiskt.
Ska börja testa att ha sporrar på henne för att kunna ge lite mer direkta hjälper. Behövs framförallt i galoppfattningarna. Blir så svårt att komma till bra med hälen.
 
Var med på digital dressyrtävling. Red LC2 för man fick rida lätt och vi behöver träna mer galopp innan vi kan ta oss an LB.
Första gången med staket och det var odramatiskt.
Ska börja testa att ha sporrar på henne för att kunna ge lite mer direkta hjälper. Behövs framförallt i galoppfattningarna. Blir så svårt att komma till bra med hälen.

Ser jättefint ut, så skönt att hon blivit så lugn och fin efter allt strul som var i samband med inridningen... :love:

Galoppen är verkligen våran akilleshäl med, min är så enormt storgalopperad och samtidigt rätt svag i sin framåtbjudning, så han tycker det är svårt/jobbigt bara att galoppera på en 20 m volt och vil bryta av till trav om jag inte ser till att rida fram i precis varje steg.... Trots att galoppen naturligt är stor så kortar han upp sig og "sätter sig" på bakdelen bara jag sitter tillbaka pyttelite, men då tycker han att det blir för tungt och bryter efter bara några språng. I hoppningen går det bättre som tur är, men där går han ju med nosen lite mera fram så det spelar säkert in.

Har funderat på om det kan vara dressyrsadeln som inte ger tillräckligt utrymme för bogarna, men han har lite samma tendenser i tömkörningen så jag tror att det beror mest på styrka.
 
Ser jättefint ut, så skönt att hon blivit så lugn och fin efter allt strul som var i samband med inridningen... :love:

Galoppen är verkligen våran akilleshäl med, min är så enormt storgalopperad och samtidigt rätt svag i sin framåtbjudning, så han tycker det är svårt/jobbigt bara att galoppera på en 20 m volt och vil bryta av till trav om jag inte ser till att rida fram i precis varje steg.... Trots att galoppen naturligt är stor så kortar han upp sig og "sätter sig" på bakdelen bara jag sitter tillbaka pyttelite, men då tycker han att det blir för tungt och bryter efter bara några språng. I hoppningen går det bättre som tur är, men där går han ju med nosen lite mera fram så det spelar säkert in.

Har funderat på om det kan vara dressyrsadeln som inte ger tillräckligt utrymme för bogarna, men han har lite samma tendenser i tömkörningen så jag tror att det beror mest på styrka.
Ja när hon väl blev inriden så har det varit noll problem. Hon är supersnäll att rida. Snällare än de flesta faktiskt men det är klart att det är ju en unghäst ändå :p

Jag har exakt samma problem med Myran. Hon har så stor galopp att hon inte riktigt får plats och har liksom inte styrkan. Jag började med att galoppera korta sekvenser uppsuttet och på töm galopperade jag längre. Började med 10 varv i varje varv på töm.
När det började kännas bra så utökade jag uppsuttna och galopperar nu 5 varv på stor volt i varje varv. Har inte brytt mig så mycket om form osv här utan bara bjudning. Nu börjar jag kunna reglera form också. Råkade sitta tillbaks lite mycket häromdagen och då gjorde hon en perfekt övergång till skritt, var ju bara att berömma och bli glad :p
Testade lite förvänd galopp på träningen igår och hon blev helt chockad: Va? ska jag fortsätta galoppera fast det typ är fel hahaha
 
Ja när hon väl blev inriden så har det varit noll problem. Hon är supersnäll att rida. Snällare än de flesta faktiskt men det är klart att det är ju en unghäst ändå :p

Jag har exakt samma problem med Myran. Hon har så stor galopp att hon inte riktigt får plats och har liksom inte styrkan. Jag började med att galoppera korta sekvenser uppsuttet och på töm galopperade jag längre. Började med 10 varv i varje varv på töm.
När det började kännas bra så utökade jag uppsuttna och galopperar nu 5 varv på stor volt i varje varv. Har inte brytt mig så mycket om form osv här utan bara bjudning. Nu börjar jag kunna reglera form också. Råkade sitta tillbaks lite mycket häromdagen och då gjorde hon en perfekt övergång till skritt, var ju bara att berömma och bli glad :p
Testade lite förvänd galopp på träningen igår och hon blev helt chockad: Va? ska jag fortsätta galoppera fast det typ är fel hahaha

Haha, ja, min har gjort galopp - skritt övergånger på töm sedan han var två år.... 😅 Men får nog börja kräva lite längre galopper av honom där med, är nog extremt sällan han har gått så mkt som 10 varv.... Problemet är att jag måste driva såpass mycket i galoppen när jag tömkör att min kondis tar slut innan hans....! :p

Red dressyrträning igen i kväll, och ångrade typ ihjäl mig att vi börjat med förvänd galopp senast, för nu ville han endast fatta 'fel' hela j*a tiden...! Är givetvis ett ryttarproblem med, att jag måste bli mera tydlig i mina hjälper, men jisses vad frustrerade vi var ett tag, båda två... (senn när det blir rätt så är tränaren helt lyrisk över hur fin galopp han har - i ett halvt varv eller hur länge han nu orkar...) Blev inte direkt bättre av att jag var på pissigt humör pga snöstorm (inte jättekul när man har lösdriftshästar) men lilla hästen var snäll och kämpade på bra ändå. :heart

Nu blir det vilodag på honom imorgon, sedan tömkörning torsdag, uteritt fredag och hoppträning lör-sön. Känns skönt att de äntligen blivit så vuxna att man kan rida aktivt flera dagar i rad och även "normallånga" pass. Jag gillar inte egentligen unghästtiden särskilt mycket, haha, så tycker det blir bättre och roligare ju vuxnare de blir.... :up:
 
Halloj, kikar in i tråden med min valack född 2015 :)

En stor grabb på ca 170cm från danmark, Fredriksborgare. Köpte honom som oinriden och nykastrerad 3åring. Jag har haft lite trassel med att han varit väldigt hingstig och understimulerad sedan tidigare, så han haft han en del egenheter för sig. Men det senaste halvåret har han mognat massor och nu är han en så himla härlig och go pojke :love:

Vi tränar dressyr och hoppning på hobbynivå 😄

IMG_20210409_232017_196.jpg
 
Mitt främsta mål med träningen är att bli bättre på att rida själv :o Hästen har lärt sig så otroligt fort på senaste, han är väldigt lyhörd och känslig. Det är såklart roligt eftersom det var mitt mål med inridningen. Just nu så behöver vi träna mer på stabiliten och uthålligheten i rörelserna, men där brister jag styrkemässigt.

Jag är rätt svag i höger varv och ska försöka träna mer på egen hand utöver ridningen. Försöker att lägga in korta träningspass hemma några gånger i veckan.

Hästen får träna mer utan ryttare så att han inte hämmas av mina svagheter, igår blev det löshoppning. Första gången på en större bana med lite högre höjder, han var så duktig och gav ett väldigt världsvant intryck :love:

Screenshot_20210411_113555_com.facebook.orca~3.jpg
 
Hästarna har stått ute några nätter nu när det har varit kanonväder, dom är trötta och nöjda så A har fått vila några dagar.

Häromdagen så red vi en sväng på ridbanan och avslutade i skogen, han var så positiv och glad. Kändes toppen 👌
På torsdag blir det "uppbyggande träning" för en tränare som kommer ut till oss, det ska bli kul! Red för samma tränare för 1,5 år sen sist. Då hade vi precis kommit igång med skritt och trav, det var knappt styrbart :p


IMG_20210417_163800~2.jpg
 
Vad kul, @cirkus, grattis! :D Har du någon bild eller film på honom?
Jag har film på min insta/fb och även ägarens. Ska se om jag lyckas få in den.
Det är så sjukt fina rundor att jag nästan börjar grina. Hon fick frågor om han var till salu, en av de som frågade (elitryttare) tyckte att han var den mest välridna och minst spooky unghästen den dagen. Vilket är helt otroligt eftersom han är typ rädd försin egen skugga men på hoppbanan är han helt fokuserad och en riktig missil på hinder

 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 645
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp