Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom @Fiorano var i närheten passade jag på att kolla honom redan idag, alltid skönt med ett extra par ögon. Finns iaf ingen hälta kvar!
Dock en tokpigg häst som lyckades dra av sig en framsko :banghead: så blir inga promenader tills han fått på ny sko, vilket blir på tisdag
 
Igår fick Noella prova på att vara körhäst igen!
Har inte kört henne sedan september, då åkte hon iväg på utbildning och sen blev hon ju skadad. Hade tänkt köra henne tidigare i våras men då var de åkrarna vi brukar träna på helt översvämmade av allt regn och jag ville inte köra på väg när hon inte haft vagnen på så lång tid.
Men det gick jättebra och hon brydde sig inte alls när vi spände för.
Vi tog det lugnt och min sambo gick bredvid, men blev några vändor fram och tillbaka i skritt och trav.

I lördags provade jag att hoppa henne själv, gick bra, men det blir ju inte lika stadigt med mig som när en hoppvan rider henne.

På onsdag blir det dressyrträning och på lördag blir det löshoppning igen för Lasse Berglund. Ska bli spännande och se om hon är lika överladdad som sist!😁
 
Idag travade vi för första gången!

Sjukt lite gjort jämfört med vad ni alla gör, men det var stort för mig.
Har suttit upp helt utan krav på mig själv varje dag, och alltid slutat med några volter och åttor i skritt. Har kännts bättre för varje gång. Idag var första gången jag såg framför mig hur vi travade och det gick bra, utan att hon brallade iväg och bockade ( det är alltså inget hon någonsin gjort, bara mitt kaostänkande som tar överhanden). Bad om trav och hon travade jättefint. Blev tre vändor, lika fint varje gång! 😍
Så nöjd med dagen, längtar så till imorgon! 😊
 

Bifogade filer

  • IMG_20200420_162644.jpg
    IMG_20200420_162644.jpg
    297,6 KB · Visningar: 21
Vad roligt @djezima ! Jag kunde också rida en liten stund igår, skrittade på stallplan. Kändes bra, jag hade ingen hjälp alls och ingen hemma så det blev bara en liten stund.

Jag har skrapat ridbanan varje dag så nu syns en del sand och så är det stora vattenpölar efter en kant. Förhoppningsvis håller det Siv ovan nollan ett tag nu så att det han en chans att smälta och rinna bort.
 
Härligt att höra @Cilva !
Visst är det tråkigt när man har svårt med underlaget. Känns som ett evigt bekymmer ibland.

Jag har faktiskt varit bortskämd med perfekt ridunderlag i flera veckor. Men istället har det blåst som sjutton, och enda inhägnade stället jag har att rida på är längst ner i hagen, där man är i full blåst. Och blåst har det verkligen gjort! 🙈
 
Oj, idag red jag ut för första gången efter avslutat ridpass.
Hon var ganska sur och gick emot på volten. Hon är superbrunstig nu, och att gå volter i skritt i hagen är inte tillräckligt för att stimulera henne mentalt. Det var ju inte meningen heller... 😉

Men så avslutade vi på ett bra sätt och skrittade helt sonika ner till älven. Vi har promenerat där vid hand förut och hon går lugnt o fint där, nu har tranorna flygit vidare med ( har haft 2-3000 tranor som varit här på nätterna senaste veckan).

Bild på pärlan från hemvägen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200421_165639.jpg
    IMG_20200421_165639.jpg
    464 KB · Visningar: 17
Blev en uteritt idag, helt själva och det gick jättebra! Så nöjd!
Vi skrittade och travade. Hon var mer tittig än när vi haft sällskap eller vid promenad men det händer liksom inte så mycket. Tycker hon något är väldigt otäckt så stannar hon och sen kan vi gå framåt igen när hon har fått tänka ett varv 😊👍

DD915A14-0DE9-41A6-AC0F-30E61BBD937C.jpeg
 
Blev en uteritt idag, helt själva och det gick jättebra! Så nöjd!
Vi skrittade och travade. Hon var mer tittig än när vi haft sällskap eller vid promenad men det händer liksom inte så mycket. Tycker hon något är väldigt otäckt så stannar hon och sen kan vi gå framåt igen när hon har fått tänka ett varv 😊👍

Visa bifogad fil 49352
Heja er! + @djezima Vad duktiga ni är som rider ut själva! Längtar verkligen efter att göra det. Elli vilar, växer och solar i hagen. Hon är världens mysigaste och kan stå och gosa hur länge som helst, super mysigt men lite påfrestande när en ska mocka hage😁.
IMG_20200421_184237_421.jpg
 
Heja er! + @djezima Vad duktiga ni är som rider ut själva! Längtar verkligen efter att göra det. Elli vilar, växer och solar i hagen. Hon är världens mysigaste och kan stå och gosa hur länge som helst, super mysigt men lite påfrestande när en ska mocka hage😁.Visa bifogad fil 49362
Gullig! Nelly är också sådär närgången och gosig. Om msn städar krubba osv när hon är inne ska hon typ vara i hinken och ”hjälpa till”🤣
 
Igår fick Fager sommarskor så nu är våren här även i Norrland 😊 han var lite öm i hovarna även bak så skoddes om med hård sula+tjärdrev fram och så la vi en lädersula bak. Tycker sulorna fram gjort en enorm skillnad så ska bli spännande om sulorna bak också påverkar.

i övrigt gick vi vår första promenad igår och han skötte sig riktigt bra. Han kändes mest förvånad så vi får väl se hur det går framöver 😂
 
Vi tuffar på. Var ju och kollade hans luftrör och fick svar först idag. Visar på infektion så blir pencillin. Sen vrf det vete gudarna..kan ju vara astma betonat men vi får se. Idag inte ett host..mitt eminenta apotek hade inget hemma men fpr väl ge honom en kur även om jag nu är lite sugen att bara vänta ut det.. Red lektion här hemma.
Snäll är han iallafall.
Dottern hoppat med och det tycker han nog är kul.
Lite söt:
20200424_170101.jpg
 
Fager har skrittat uppsuttet två dagar. Satte upp en otroligt duktig hoppryttare i stallet, kände att jag inte var mentalt där att sitta upp själv. Igår var han superspänd men idag var han mer sig själv.

ska ringa kliniken imorgon för att se hur vi ska gå vidare. Fick bara hemgångsråd för första två veckorna och jag vet inte riktigt hur snabbt jag vågar öka belastningen
 
Fager har skrittat uppsuttet två dagar. Satte upp en otroligt duktig hoppryttare i stallet, kände att jag inte var mentalt där att sitta upp själv. Igår var han superspänd men idag var han mer sig själv.

ska ringa kliniken imorgon för att se hur vi ska gå vidare. Fick bara hemgångsråd för första två veckorna och jag vet inte riktigt hur snabbt jag vågar öka belastningen


Klokt att hitta någon att sitta upp när man inte är där själv. Har alltid sett det som självklart och hedervärt att göra det, men inte insett hur svårt det kan vara förrän nyligen. Skickade min häst på inridning då jag inte klarade det fysiskt eller psykiskt, då gamla skador i kroppen spökade i hjärnan.
Så svårt det var, men SÅ tacksam idag att jag gjorde det. För mig har det varit tillräckligt att komma över mina hjärnspöken medan jag vet att hästen redan gjort vad jag gör, snäll som ett lamm med en tolvåring på ryggen! 😍


Vi har fortsatt våra uteritter. Även börjat rida ut i skogen hemmavid. Igår följde lillasyster med och promenerade framför som vägvisare och moraliskt stöd. Fungerade klockrent, Petra kallade på hur tryggt som helst. Mest nyfiken och ville utforska alla avstickare från stigen. Hon var riktigt besviken när vi kom till grusvägen och svängde hemåt istället för att fortsätta bortåt. 😆
IMG_20200426_213115_521.jpg
 
I lördags var vi på löshoppning för Lasse Berglund. Noella blir så taggad så fort hon ser att hon ska hoppa så det blir lite svårt att hålla henne och även att få stopp på henne mellan omgångarna. Men hon tycker det är så roligt, hon frustar och kråmar sig av lycka! :D
Fick väldigt bra kritik också, mycket bra galopp, anpassar avstånd och galopp efter hinderhöjd och bra bakbensteknik.
Men när jag ser henne hoppa undrar jag lite hur jag ska våga hoppa henne, sånt jäkla tryck och jag är lite mesig!:nailbiting:
Jag ville ju ha en tanthäst och ingen tävlingskanon.;)

I söndags fick hon bli körhäst igen!
Första gången sedan skadan som vi körde ut på väg. Var lite orolig hur det skulle gå och om hon skulle bli lite överladdad.
Hon skötte sig exemplariskt, körde 5-6 km i skritt och trav, mötte traktorer och bilar och hon brydde sig inte. Vågade köra hela vägen hem till stallet, i vanliga fall börjar vi och slutar på en åker en bit bort eftersom vi har en 70-väg med rätt mycket trafik sista biten hem.
Så skönt att det gick bra och att hon sköter sig i trafiken.
 
Kul att läsa om vad ni andra hittar på!

Igår fick Nelly öva på att stanna kvar inne när de andra hästarna gick ut till hagen. Det har varit typ omöjligt tidigare under vintern, men då hade hon också väldigt mycket överskottsenergi och var generellt rätt odräglig. Nu blev hon lite uppstressad men det var ändå hanterbart. Gick ner till ridhuset för att rida, fick longera ett tag först då hon var rätt spänd men sen hoppade jag upp och red ett kort pass. Lite spänd men skötte sig bra!

Försöker redan öva på att ha henne inne ensam i stallet på eftermiddagarna regelbundet, morgonen är svårare men ska försöka träna då och då iaf. Viktigt att de lär sig!
 
Elli har vilat två veckor nu och igår blev det avbrott i vilan för lite löshoppning. Inget högt utan det är mest för självförtroendet hon får löshoppa. Hon tyckte det var riktigt kul och hon hoppar väl inte direkt bländande haha. Tycker tyvärr att hon är uppe i för hög stressnivå så tänker börja rasta henne igen. Longering, töm och promenader ett par veckor tills det blir ridning igen. Tänkte ev köpa ett sidepull att prova rida henne på.
 
Elli har vilat två veckor nu och igår blev det avbrott i vilan för lite löshoppning. Inget högt utan det är mest för självförtroendet hon får löshoppa. Hon tyckte det var riktigt kul och hon hoppar väl inte direkt bländande haha. Tycker tyvärr att hon är uppe i för hög stressnivå så tänker börja rasta henne igen. Longering, töm och promenader ett par veckor tills det blir ridning igen. Tänkte ev köpa ett sidepull att prova rida henne på.
Inte lätt alla gånger att ge dem den där vilan.. 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 717
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 374
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp