Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nelly har stått hos mig sen 6 juni förra året men jag har fortfarande inte köpt henne, long story med skadan som visade sig vara något helt annat än vad veterinären trodde där på våren. Men nu har jag äntligen bokat besiktning, förhoppningsvis blir hon min om en vecka😍
 
@Fiorano svårt det där med vila med hästar som vill jobba.
Tanken är att Noella ska vila i flera veckor i sommar men vet inte riktigt hur det kommer gå. Hon vill hela tiden vara med och när hon får överskottsenergi blir hon rastlös och orolig.
Nu varierar jag ju Noellas träning rätt mycket men det hör ju till att ge en 4a åring lite längre vila, i alla fall när man läser om det.
Hur kommer ni göra med era hästar i sommar? :)
 
Just hemkommen från kliniken med min Sebbe. Hans mamma har kommit tillbaka i flocken (köpte tillbaka henne och ska avl apå henne är tanken, hon har blivit lite av en vandringspokal tråkigt nog) och det har varit oro med mkt spring. Sebbe kom in halt bak för ca 10 dagar sedan och ingen förbättring skedde under förra veckan. Bokade därför tid till idag. Han var halt även igår när jag kollade. Nämen självklart ohalt idag på kliniken, hur tajmar de ens sånt?!
Jag gick från dyster till jätteglad på en timme och idag ska vi skritta ut på en liten tur istället för att boka slaktbil! Ska försöka komma ihåg att inte ta ut sorgen i förskott nästa gång:o
 
@Fiorano svårt det där med vila med hästar som vill jobba.
Tanken är att Noella ska vila i flera veckor i sommar men vet inte riktigt hur det kommer gå. Hon vill hela tiden vara med och när hon får överskottsenergi blir hon rastlös och orolig.
Nu varierar jag ju Noellas träning rätt mycket men det hör ju till att ge en 4a åring lite längre vila, i alla fall när man läser om det.
Hur kommer ni göra med era hästar i sommar? :)
Jag tänker mig att vi är igång tills det blir bromsar och jättevarmt och då får han vila. Rider inte särskilt hårt på ngt sätt så jag tänker att det får bli så länge som det blir och sen får han även en längre vila i vinter (förhoppningsvis tajmat med is och halka).
 
@Fiorano svårt det där med vila med hästar som vill jobba.
Tanken är att Noella ska vila i flera veckor i sommar men vet inte riktigt hur det kommer gå. Hon vill hela tiden vara med och när hon får överskottsenergi blir hon rastlös och orolig.
Nu varierar jag ju Noellas träning rätt mycket men det hör ju till att ge en 4a åring lite längre vila, i alla fall när man läser om det.
Hur kommer ni göra med era hästar i sommar? :)
Det brukar ju bli helt annorlunda på sommaren om de går på bete. Då blir de ju trötta/lugna på ett helt annat sätt av att gå ute hela tiden.

Nelly har ju minst sagt vilat mycket i år men hon ska ändå få en lång sommarvila som vanligt. Typ 2 månader kanske?
 
Nasse har nu varit hostfri i minst en vecka. Dissade ju pwncillinen. Lite irriterande bara att lagt 4000 på att få reda på ingenting :angel: .
Hade jag haft liite mer us i magen..men men..
Åtta veckors host började kännas lite långt.

Min lilla bängliga häst. Åkte till min hemmatränare idag och han var så himla snäll med lastning och allt. Sadlade ute själv och det gick bra med.
Sen red tränaren. Han ser mer ut som en vinglig treåring med alla delar åt olika håll.
Lever på drömmen att han är en late bloomer:p.
Hade jag haft råd och han varit i liite bättre hull hade jag gärna lämnat dit honom men vi får se om vi kan hitta en bra plan ändå innan vila och bete.
 
I onsdags var jag på hoppträning med Noella. Första gången jag hoppar henne själv. Kände mig lite ringrostig eftersom jag inte hoppat på över 1år. Stor skillnad mot min förra häst som kunde stanna lite hur som, Noella bara tuffar på och gör det hon ska. Tyvärr vågar jag inte riktigt lite på att hon hoppar och då stör jag henne, blir väll förhoppningsvis bättre när jag hoppat några gånger!

Idag blev våran ena häst veterinärbesiktad och såld. Tanken är att jag och min sambo bara ska ha 1 häst var att lägga tid och pengar på.
Det första jag gör när vi kommer in är att kolla hästannonser!😂
Typiskt gästbok eller?3🙄😉
 
Jag har börjat sitta ned lite försiktigt i galoppen några steg här och där istället för att stå i lätt sits hela tiden, insåg snabbt att jag har NOLL stabilitet kvar och det var plötsligt jättesvårt att sitta bra i Nellys ganska stora galopp 😆🙈
Är i desperat behov av att byta hoppsadeln mot en dressyrsadel för att få lite hjälp på vägen, tur jag spontanbokat sadelprovning i nästa vecka 😉

Får låna en kompis dressyrsadel men den är lite trång i bomvidden och Nelly visar rätt tydligt missnöje så det är ju ingen ide alls.. Hoppas sadelprovarna jag bokat har något passande för både Nellys rygg, min rumpa och min plånbok 😁
 
Elli har fått miljöträning ikväll, så cool och obrydd 🥰
IMG_20200501_221735_065.jpg
 
Idag blev det en tur med vagnen i strålande solsken! Hon börjar fatta vad det handlar om och lärt sig dra även när det blir tungt i backar och håller emot i nedförslut.
Kunde åka i vagnen båda 2 större delen av rundan, men på vissa ställen blir hon osäker och då går sambon bredvid. Vi har fortfarande longerlina som en säkerhet om något händer, men behöver den inte egentligen!
 

Bifogade filer

  • IMG_20200503_125706_567.jpg
    IMG_20200503_125706_567.jpg
    81,1 KB · Visningar: 19
Idag blev jag lite osäker på Nasse när vi var på banan. Fin i höger varv och allt kändes bra. Galopp fattning och galopp jättetrevlig känsla.
Men när jag skulle göra vänsterfattning fungerade det inte alls. Han slog bakut och krummade/spände ryggen och var inte medgörlig alls.
Blev lite introvert och jag försökte rida på framåt men han var så spänd och bockig.
Lämnade bana och tog en skogstur istället. Lite läskigt när han spände till där med men hittade ändå lite bättre harmoni till sist.

Svårt bara att veta vad som är hönan eller ägget ibland..
Om jag på något vis störde honom?
Om det finns ett motstånd som gör det jobbigt att ta i med vä bak?

Får väl ta honom töm/volt och se lite vad som händer.
Känns inte som "unghästbrall" utan mer som att något stör honom.

Kunde galoppera vänster galopp i skogen även om fattningarna inte var så mycket att hänga i granen men ville rulla på lite i vänster.
 
Ua på besiktning idag så nu har jag köpt Nelly!🥳🥂🍾

Passade på att kolla munnen ordentligt, det är inte gjort innan. Hon var väldigt vass på några tänder vilket gett ett litet sår i kinden så där slipade veterinären lite. Fattade det som att det var relaterat till tandväxlingen, att det tillfälligt är lite ”ojämnt” i tandraden innan någon tand bytts ut och att det vassa stör i kinden när hon tuggar.
Hon hade också stora vargtänder i överkäken men vi bestämde att vi avvaktar med åtgärd där då jag inte märkt några konstigheter i ridningen.
0FDCB5BF-3B17-4642-A829-6845E3B28E35.jpeg
 
@MiniLi Grattis både till köp och att hon är helt fräsch🤗!

Elli aktiveras lite lagom nu och det gör verkligen under för henne mentalt. Mycket lugnare och mer tillfreds. Räcker att hon vilar två dagar så är hon mer i gasen. Hon vilade helt i helgen och i måndags följde hon med som handhäst. Red förbi en ridlektion, det är vanligen inga problem alls för ridbanan ligger precis bredvid hagen så de är van. Hon förvandlades till en drakblåsande, balanstravande monster🙄. Drog igång en annan fyraåring på den andra ridbanan så ryttaren hoppade av illa kvickt. Skämdes över mitt odjur alltså🙈.
 
Fager börjar bli sitt gaml vanliga jag igen, väldigt skönt att känna att det går att komma till ridning och att han jobbar med mig istället för att bara vara spänd och explosiv. La in lite galopp oplanerat idag men hade en så fin känsla så bytte lite trav mot galopp. Gick hur bra som helst och det kändes väldigt skönt!

9188C398-AD30-47F6-AF6F-3C50A48B72BB.png
 
Vi har provat sadlar idag! Sadelprovning var inte Nellys grej, hon tyckte det var jättekonstigt att jag hoppade upp och av flera gånger. Hon var pigg och glad första sadeln men sen ville hon inte vara med mer 😆

Testade bara sadlarna i skritt och lite trav på typ långa tyglar, var ingen ide att göra mer..

Var flera sadlar som låg bra på henne (nice med okomplicerat sadelläge!). Min rumpas komfort fick vinna över plånboken så nu har vi en ny Equipe Olympia på prov över helgen 🤑💸💸💸

Jag har ridit en del i en likadan Olympia tidigare och den trivdes jag jättebra i så tror det här blir bra. Hade hoppats hitta något begagnat lite billigare men jag vet att jag är kinkig med sadlar så det kom inte som någon överraskning att det blev såhär 😆

En bra grej dock var att sadelprovaren tyckte att min nuvarande hoppsadel låg helt ok på Nelly! Man kan ju nästan säga att jag sparat en massa pengar nu eftersom jag inte behöver byta den🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 797
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 443
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 267
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 850
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp