Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har provat sadlar idag! Sadelprovning var inte Nellys grej, hon tyckte det var jättekonstigt att jag hoppade upp och av flera gånger. Hon var pigg och glad första sadeln men sen ville hon inte vara med mer 😆

Testade bara sadlarna i skritt och lite trav på typ långa tyglar, var ingen ide att göra mer..

Var flera sadlar som låg bra på henne (nice med okomplicerat sadelläge!). Min rumpas komfort fick vinna över plånboken så nu har vi en ny Equipe Olympia på prov över helgen 🤑💸💸💸

Jag har ridit en del i en likadan Olympia tidigare och den trivdes jag jättebra i så tror det här blir bra. Hade hoppats hitta något begagnat lite billigare men jag vet att jag är kinkig med sadlar så det kom inte som någon överraskning att det blev såhär 😆

En bra grej dock var att sadelprovaren tyckte att min nuvarande hoppsadel låg helt ok på Nelly! Man kan ju nästan säga att jag sparat en massa pengar nu eftersom jag inte behöver byta den🤪
Sadlar blir aldrig billigt... Köpte nyss en Prestige X Helen FS K. Den kostade mer än Elli🙄.

Provade tömköra bettlöst igår och Elli är nog så snäll, hon tvångade ytterst halvhjärtat för gjorden bara. Men alltså det är svårt att få en bra kontakt och kunna påverka bettlöst... Hoppas verkligen att hon inte har en massa strul i munnen. Idag får hon följa med som handhäst och imorgon blir det löshoppning. Hon är så mycket lugnare med den här lilla aktiveringen! Inget stök i boxen om nätterna och hon ligger ner och sover både inne och ute.

Kommer även att klippa henne i helgen. Hon har ordentlig sommarpäls, precis som ponnyn, och de där regnskållorna ger sig inte! Så kort päls blir enklare när jag håller på att tvätta. Måste ta hudskrap på skållorna inne på kliniken också. Nu har jag haft henne sen november och de är bättre men är iaf 1/3 kvar.
 
Sadlar blir aldrig billigt... Köpte nyss en Prestige X Helen FS K. Den kostade mer än Elli🙄.

Provade tömköra bettlöst igår och Elli är nog så snäll, hon tvångade ytterst halvhjärtat för gjorden bara. Men alltså det är svårt att få en bra kontakt och kunna påverka bettlöst... Hoppas verkligen att hon inte har en massa strul i munnen. Idag får hon följa med som handhäst och imorgon blir det löshoppning. Hon är så mycket lugnare med den här lilla aktiveringen! Inget stök i boxen om nätterna och hon ligger ner och sover både inne och ute.

Kommer även att klippa henne i helgen. Hon har ordentlig sommarpäls, precis som ponnyn, och de där regnskållorna ger sig inte! Så kort päls blir enklare när jag håller på att tvätta. Måste ta hudskrap på skållorna inne på kliniken också. Nu har jag haft henne sen november och de är bättre men är iaf 1/3 kvar.
Nej och det känns ju värt att ha en bra sadel också, billigare sadlar känns aldrig lika bra. Inte lätt alltid att hitta begagnad som passar både häst och ryttare heller..

Lustigt att skållorna inte ger sig!
 
@MiniLi skönt att du hittade en sadel! Jag har också en equipe Olympia på Fager, har faktiskt hyrt den i 6 månader för att se om han tänker växa ut den här också. Köpte ju en amerigo i vintras som inte passade alls två månader senare...
 
@MiniLi skönt att du hittade en sadel! Jag har också en equipe Olympia på Fager, har faktiskt hyrt den i 6 månader för att se om han tänker växa ut den här också. Köpte ju en amerigo i vintras som inte passade alls två månader senare...
Hyrkonceptet verkar smidigt! Den här är lite väl rymlig för Nelly men funkar bra med padd så hon har lite i att växa i. Får se hur den kommer funka långsiktigt 😊
 
Den jag har hemma nu är 17 tum med normal kåpa, det funkar bra men jag skulle kunna ha kortare kåpa egentligen. Vet bara inte om jag känner för att vänta på sadel om den då måste beställas från fabrik, vem vet hur länge man får vänta nu iom corona.. Annars får jag köpa det exemplaret jag har hemma och det är ju väldigt smidigt!
 
Har tagit lite hjälp av hemmatränaren som även är unghästutbildare.
Han har skött sig exemplariskt så det känns skönt. Han är ju en lite känslig grabb men snäll så det troliga är väl att jag stört honom och så blir det en stor grej av det.
Han är ju ganska cool och snäll också.
Vi kör på så här att hon rider det mesta ett litet tag.
20200509_173329.jpg
 
@MiniLi Equipes fabrik i Italien är stängd på obestämd tid.. Så vill du ha kort kåpa ring runt till olika åf och kolla vad de har inne. Min nya har kort kåpa och det är så värt det! Kommer mycket närmare med skänkeln ffa på ponnyn.
 
@MiniLi Equipes fabrik i Italien är stängd på obestämd tid.. Så vill du ha kort kåpa ring runt till olika åf och kolla vad de har inne. Min nya har kort kåpa och det är så värt det! Kommer mycket närmare med skänkeln ffa på ponnyn.
Min sadelprovare sa att de precis har öppnat upp igen men att det är svårt att säga hur lång leveranstid det kan bli ändå. Minst 12 veckor tror de.. Segt att vänta när det är så osäkert!

Jag har ridit en del i en likadan förut och tyckte det var jättebra, tänkte aldrig på kåplängden då. Men nu blir jag ju osäker bara för att 🙈
Ja får kanske göra det!
 
Min sadelprovare sa att de precis har öppnat upp igen men att det är svårt att säga hur lång leveranstid det kan bli ändå. Minst 12 veckor tror de.. Segt att vänta när det är så osäkert!

Jag har ridit en del i en likadan förut och tyckte det var jättebra, tänkte aldrig på kåplängden då. Men nu blir jag ju osäker bara för att 🙈
Ja får kanske göra det!
Kanon att de öppnat igen😀! Lär vara rejäl uppbackning för dom, har varit stängt i typ tre månader... Om du ändå köper en ny så beställ kort kåpa. Du har ändå en hoppsadel att rida och hon skulle vila lite i sommar?
 
Kanon att de öppnat igen😀! Lär vara rejäl uppbackning för dom, har varit stängt i typ tre månader... Om du ändå köper en ny så beställ kort kåpa. Du har ändå en hoppsadel att rida och hon skulle vila lite i sommar?
Ja precis, om jag skulle veta att det är 12 veckor så passar det ju ganska ok iom sommarvilan. Men det kan ju lika gärna bli ännu längre och det vore sjukt segt. Vet inte om de kommer semesterstänga också?

Funderar vidare. Ska testa sadeln jag har hemma imorgon igen innan jag behöver bestämma mig😊
 
Idag red jag dressyrträning för en tränare som kommer till vårt stall, första gången jag är med. Han är ju inte riktigt igång men det blev ett lugnt pass som han orkade med fint!

mkt fokus på övergångar och att han ska hitta sin egen balans. Han fick mkt beröm för att han är fin och jobbar bra. Mitt lilla lyckopiller!

Jag är sådär bubbligt lycklig över att få rida på riktigt igen, det är ändå därför man har häst!
 
Nelly har dragit igång med tjurigheter igen. Dels lite i början av passen men det största problemet nu är att det tar tvärstopp om jag försöker lägga stora volter i galopp😤
På raka spår går det jättebra, och det funkar delar av volten men sen bara stopp och tjura.. Men min kompis/tränare säger att det är lika bra att det kommer tillbaka så att jag tvingas rida igenom det. Nelly är supersnäll men det finns rätt mycket skärpa som gömmer sig där inne och hon kan verkligen bli istadig. Känns som att hon bara testar ett nytt sätt att bråka på när vi kommit igenom det föregående 😆🙈

Tack vare dressyrsadeln kunde jag dock sitta ned utan problem i galoppen när vi susade runt i full fart på fyrkantspåret😍
 
Nelly har dragit igång med tjurigheter igen. Dels lite i början av passen men det största problemet nu är att det tar tvärstopp om jag försöker lägga stora volter i galopp😤
På raka spår går det jättebra, och det funkar delar av volten men sen bara stopp och tjura.. Men min kompis/tränare säger att det är lika bra att det kommer tillbaka så att jag tvingas rida igenom det. Nelly är supersnäll men det finns rätt mycket skärpa som gömmer sig där inne och hon kan verkligen bli istadig. Känns som att hon bara testar ett nytt sätt att bråka på när vi kommit igenom det föregående 😆🙈

Tack vare dressyrsadeln kunde jag dock sitta ned utan problem i galoppen när vi susade runt i full fart på fyrkantspåret😍
Visst var hon efter Canterbury? 🤔
 
Träning idag och fick som vanligt bra hjälp med att hantera protesterna. Plus att det hjälper när tränaren står på marken med långpisk🤣

Nu ska Nelly få någon vecka vila, sen kör vi ett tag igen innan sommarvilan.

Bestämt mig för att köpa sadeln också👍
3A802BE8-8CFB-49C7-AB00-E6D58AACA757.jpeg
 
Jag har bokat in en träningshelg i juni hos tränaren jag red för i lördags. Blir perfekt att åka iväg och träna på att bo borta!

sedan är planen att släppa på bete och så sätta igång och förbereda inför breeders i september. Måste bara skrapa ihop pengar så jag har råd att åka ner. Fick sjukt stor restskatt så min buffert går till det i år :arghh: eftersom vi bor så långt bort blir det lång resa med extra övernattningar som kostar
 
Jag har bokat in en träningshelg i juni hos tränaren jag red för i lördags. Blir perfekt att åka iväg och träna på att bo borta!

sedan är planen att släppa på bete och så sätta igång och förbereda inför breeders i september. Måste bara skrapa ihop pengar så jag har råd att åka ner. Fick sjukt stor restskatt så min buffert går till det i år :arghh: eftersom vi bor så långt bort blir det lång resa med extra övernattningar som kostar
Åh spännande med breeders!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 805
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 447
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 276
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp