Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MiniLi hon är den enklaste häst jag haft, har ändå hållt på med hästar i ca 30 år och även jobbat i stall med unghästar och hingstar i avel.
Hennes pappa är PRE, Imperioso HM. Är så himla nöjd med mitt hingstval och Noella blev så mycket bättre än jag förväntade mig!😃
Kommer nog aldrig skaffa något annat än PRE eller korsning med PRE i framtiden!😉
 
Jag har varit lite deppig senaste tiden, det har känts som att alla andra fyraåringar utvecklas hela tiden och här står jag och försöker få min häst att överhuvudtaget röra sig framåt.. Sen red jag i ridhuset igår och insåg att även Nelly ju har lärt sig jättemycket även om det stundtals inte märks när vi får ett sånt breakdown😅

Känns som att vi är på väg ut ur den här bråkiga perioden, igår hade vi några diskussioner men däremellan kändes hon bra! Mot slutet hittade hon en ny turboväxel, jäklar vilken fart det blev helt plötsligt😁
Kändes som att jag fick provsmaka lite på hur hon kan tänkas vara att rida ”egentligen”. Hon är ju ingen seg eller långsam häst alls egentligen utan tvärtom, massor med vilja och energi! Bara hon slappnar av och hittar lite balans så kommer det nog vara drag under skorna och massor med arbetsvilja!🐎💨

Är dock fortfarande beroende av den där körpisken. Får väl ha den ett tag helt enkelt, funderar på om jag kanske kan byta ut den successivt mot kortare pisk längre fram.
Helst skulle man ju vilja ha någon liten utfällbar pisk som man typ kan ha i handen och sen bara fälla ut när behov uppstår! Kan ingen uppfinna det?😉🤓
 
Jag har longerat Geisli i förrgår, nu har han ju lärt sig att gå fram så han kändes redo för det. Satte på en inspänning så att han inte kunde äta, men röra sig fritt. Det gick bra även om han först inte förstod, sen joggade han runt i bägge varv och stannade när han skulle :)

Han har även blivit mycket mer framåt att rida. Har börjat rida över enstaka bommar också, första gången skulle han nosa och blev undrande när det klonkade. Ingen större reaktion.

Har även börjat med volter, konstigt påfund tycker ponnyn men okej. Gjorde även en övning med bommar där man rider över en bom, gör en volt, rider över nästa bom, gör en volt och förtsätter så. Bommarna ligger som ett plustecken. Gick bra även om vi har svårt att svänga, men för utbildningsnivån gick det väldigt bra :)
 
Jag har varit lite deppig senaste tiden, det har känts som att alla andra fyraåringar utvecklas hela tiden och här står jag och försöker få min häst att överhuvudtaget röra sig framåt.. Sen red jag i ridhuset igår och insåg att även Nelly ju har lärt sig jättemycket även om det stundtals inte märks när vi får ett sånt breakdown😅

Känns som att vi är på väg ut ur den här bråkiga perioden, igår hade vi några diskussioner men däremellan kändes hon bra! Mot slutet hittade hon en ny turboväxel, jäklar vilken fart det blev helt plötsligt😁
Kändes som att jag fick provsmaka lite på hur hon kan tänkas vara att rida ”egentligen”. Hon är ju ingen seg eller långsam häst alls egentligen utan tvärtom, massor med vilja och energi! Bara hon slappnar av och hittar lite balans så kommer det nog vara drag under skorna och massor med arbetsvilja!🐎💨

Är dock fortfarande beroende av den där körpisken. Får väl ha den ett tag helt enkelt, funderar på om jag kanske kan byta ut den successivt mot kortare pisk längre fram.
Helst skulle man ju vilja ha någon liten utfällbar pisk som man typ kan ha i handen och sen bara fälla ut när behov uppstår! Kan ingen uppfinna det?😉🤓

Jag kan ju inte ens rida på min fyraåring så jag tycker att du ska vara nöjd med dit du kommit. Själv måste jag göra ett ryck med inridningen nu, har legat på is hela sommaren, men vill ju helst sälja henne. Fin häst men väldigt känslig, nerv och dessutom humör på det! Till rätt ryttare en fin tävlingshäst, men jag har för många hästar för att orka lägga tiden som krävs.
 
Red ut idag, med hållare av grimskaft (typ ledare, men hon gjorde inget mer än att bara vara säkerhetslina). Gick bra, han var ömfotad vid gruset och trodde att han var hingst på ett ställe, men uppförde sig bra iövrigt. Tycker att det är konstigt att han var så öm, han har väldigt bra hovar. Men får väl kolla upp barfotaskor till honom, känns väldigt onödigt att sko honom redan.

Tror att han ska få vila några dagar, kanske två, han kändes lite trött. Är han fortfarande trött då får han längre vila.
 

Bifogade filer

  • 20200919_172251.jpg
    20200919_172251.jpg
    229,6 KB · Visningar: 23
Red ut idag, med hållare av grimskaft (typ ledare, men hon gjorde inget mer än att bara vara säkerhetslina). Gick bra, han var ömfotad vid gruset och trodde att han var hingst på ett ställe, men uppförde sig bra iövrigt. Tycker att det är konstigt att han var så öm, han har väldigt bra hovar. Men får väl kolla upp barfotaskor till honom, känns väldigt onödigt att sko honom redan.

Tror att han ska få vila några dagar, kanske två, han kändes lite trött. Är han fortfarande trött då får han längre vila.
Varför tycker du det är onödigt att sko?
För mig är det självklart att man skor om hästen är öm.
 
Varför tycker du det är onödigt att sko?
För mig är det självklart att man skor om hästen är öm.
För att han har väldigt bra hovkvalité, och att han skulle ha skor dygnet runt bara för de få gånger han rids känns onödigt. Nu tränas han max fyra gånger i veckan och korta stunder, för honom är det inte nödvändigt att skos.
Däremot ska han få boots istället, så att han har de enbart när de behövs. Tills dess håller vi oss till paddock och skogsvägar.
 
Jag kan ju inte ens rida på min fyraåring så jag tycker att du ska vara nöjd med dit du kommit. Själv måste jag göra ett ryck med inridningen nu, har legat på is hela sommaren, men vill ju helst sälja henne. Fin häst men väldigt känslig, nerv och dessutom humör på det! Till rätt ryttare en fin tävlingshäst, men jag har för många hästar för att orka lägga tiden som krävs.
Attans att hon inte är dressyrstammad, annars hade jag varit intresserad 😁
 
Jag kan ju inte ens rida på min fyraåring så jag tycker att du ska vara nöjd med dit du kommit. Själv måste jag göra ett ryck med inridningen nu, har legat på is hela sommaren, men vill ju helst sälja henne. Fin häst men väldigt känslig, nerv och dessutom humör på det! Till rätt ryttare en fin tävlingshäst, men jag har för många hästar för att orka lägga tiden som krävs.
Ja allt är ju relativt såklart😅
 
Löshoppade igår, introducerade studs för första gången. Lite svårt men tycker Nelly tog sig an uppgiften bra👍
Hoppar ju inte uppsuttet än men känns bra att hon får träna lite hoppning löst iaf 😊
 
Elli gjorde sin tävlingsdebut igår och jag är så nöjd med henne! Funkade utmärkt på framridningen trots litet ridhus och viss röra. Inne på banan tappade hon bjudning och takt men det ordnade till sig efter hand och blev bättre. Drygt 64% var nog hemskt snällt bedömt men det gör mig inget😁. Ska bli spännande hur hon tar sig an uppgiften på söndag om hon vågar trava på lite mer från början då.
20200920_094109.jpg
 
Elli gjorde sin tävlingsdebut igår och jag är så nöjd med henne! Funkade utmärkt på framridningen trots litet ridhus och viss röra. Inne på banan tappade hon bjudning och takt men det ordnade till sig efter hand och blev bättre. Drygt 64% var nog hemskt snällt bedömt men det gör mig inget😁. Ska bli spännande hur hon tar sig an uppgiften på söndag om hon vågar trava på lite mer från början då.Visa bifogad fil 57516
Grattis!
 
Första dressyrträningen i Strumpans liv avklarad :) Det blev lite rörigt innan det var vår tur och alla andra hästarna drog ut på ängen utom synhåll precis då vi gick in i paddocken. Man får väl se det som att det var bra träning de med men visst var det väl inte just de jag hade velat träna på när vi väl fick ut en dressyrtränare på gården :P

När hon väl slappnade av och vi kunde komma till ridning sista typ 5-10 minuterna var hon väldigt fin i alla fall och vi fick med oss lite verktyg att jobba vidare med :) Tur hon kommer tillbaka igen redan 30/9!

119560567_10157319960406128_7408498173071000544_n.jpg


119555738_10157319966666128_6491906646175793325_n.jpg
 
Jag har varit lite deppig senaste tiden, det har känts som att alla andra fyraåringar utvecklas hela tiden och här står jag och försöker få min häst att överhuvudtaget röra sig framåt.. Sen red jag i ridhuset igår och insåg att även Nelly ju har lärt sig jättemycket även om det stundtals inte märks när vi får ett sånt breakdown😅

Känns som att vi är på väg ut ur den här bråkiga perioden, igår hade vi några diskussioner men däremellan kändes hon bra! Mot slutet hittade hon en ny turboväxel, jäklar vilken fart det blev helt plötsligt😁
Kändes som att jag fick provsmaka lite på hur hon kan tänkas vara att rida ”egentligen”. Hon är ju ingen seg eller långsam häst alls egentligen utan tvärtom, massor med vilja och energi! Bara hon slappnar av och hittar lite balans så kommer det nog vara drag under skorna och massor med arbetsvilja!🐎💨

Är dock fortfarande beroende av den där körpisken. Får väl ha den ett tag helt enkelt, funderar på om jag kanske kan byta ut den successivt mot kortare pisk längre fram.
Helst skulle man ju vilja ha någon liten utfällbar pisk som man typ kan ha i handen och sen bara fälla ut när behov uppstår! Kan ingen uppfinna det?😉🤓

Jag skulle också behöva en sådan! Är "uppfostrad" att unghäst rids med ett spö i handen men har ändå aldrig gjort de endast för jag är sjukt dålig på att rida med spö, tills jag träffade Strumpan för hon stannar om man inte har spö i handen och då menar jag stannar och står still, helt still :D Samma i vissa situationer i hanteringen där skulle jag också behöva en ihopfällbar pisk att ta fram i rätt ögonblick :grin: Så uppfinner du en så köper jag!
 
Elli gjorde sin tävlingsdebut igår och jag är så nöjd med henne! Funkade utmärkt på framridningen trots litet ridhus och viss röra. Inne på banan tappade hon bjudning och takt men det ordnade till sig efter hand och blev bättre. Drygt 64% var nog hemskt snällt bedömt men det gör mig inget😁. Ska bli spännande hur hon tar sig an uppgiften på söndag om hon vågar trava på lite mer från början då.Visa bifogad fil 57516
Så duktiga! Grattis!
 
@MiniLi och @Catrool när ni rider med pisk, hur gör ni då? Håller ni den bara, eller viftar ni med den om hästen stannar? Geisli stannar ibland och bara står, tills han går med på att gå fram igen. Funderar på om en pisk kan hjälpa till?
Jag är bara van vid att rida med en på en häst där jag behöver tydligare hjälper vid olika skolor, inte på en unghäst som bara stannar.
 
Jag skulle också behöva en sådan! Är "uppfostrad" att unghäst rids med ett spö i handen men har ändå aldrig gjort de endast för jag är sjukt dålig på att rida med spö, tills jag träffade Strumpan för hon stannar om man inte har spö i handen och då menar jag stannar och står still, helt still :D Samma i vissa situationer i hanteringen där skulle jag också behöva en ihopfällbar pisk att ta fram i rätt ögonblick :grin: Så uppfinner du en så köper jag!
Kanske kan bli rik på en sån uppfinning 😆
@MiniLi och @Catrool när ni rider med pisk, hur gör ni då? Håller ni den bara, eller viftar ni med den om hästen stannar? Geisli stannar ibland och bara står, tills han går med på att gå fram igen. Funderar på om en pisk kan hjälpa till?
Jag är bara van vid att rida med en på en häst där jag behöver tydligare hjälper vid olika skolor, inte på en unghäst som bara stannar.
Jag vill ju i första hand att hon ska gå framåt för röst och/eller skänkel, men jag gör lite olika beroende på situationen. Ibland smackar jag lite bara eller testar med skänkel, funkar inte det så viftar jag med pisken. Om jag dock redan från början tror att varken röst eller skänkel kommer funka så viftar jag enbart med pisk.

Jag försöker också vara med i matchen så jag kan få fram henne när jag märker första tendenserna till att hon blir stoppig, så att hon aldrig hinner sakta av/stanna. Ibland går det, ibland inte.
 
@MiniLi och @Catrool när ni rider med pisk, hur gör ni då? Håller ni den bara, eller viftar ni med den om hästen stannar? Geisli stannar ibland och bara står, tills han går med på att gå fram igen. Funderar på om en pisk kan hjälpa till?
Jag är bara van vid att rida med en på en häst där jag behöver tydligare hjälper vid olika skolor, inte på en unghäst som bara stannar.


Jag testar också skänkel och röst först men om inte det funkar så viftar jag lite med pisken och då går hon direkt, räcker oftast att jag lägger den lite lätt på bogen. Jag kan också försöka leda henne åt sidan för att få igång henne innan jag testar spöt om hon stannat. Hon är riden med spö från att hon reds in (sporrar med för den delen men de plockade jag bort direkt) så jag har fått anpassa mig efter vad hon är van vid här lite för jag vill inte hamna i situationen jag gjorde i början när jag red utan spö att hon helt enkelt bara stannade på ridbanan :grin:

Om hästen ifråga stannar för att den är rädd använder jag inte samma metod dock då får hon snarare tid :)

Sedan använder jag även spöt lite lätt om hon inte går fram för skänkeln, är inte bara om hon stannar :) Om hon inte tar framåtdrivande testar jag rösten tar hon inte de heller så viftar jag lite med spöt och beröm :)
 
Jag testar också skänkel och röst först men om inte det funkar så viftar jag lite med pisken och då går hon direkt, räcker oftast att jag lägger den lite lätt på bogen. Jag kan också försöka leda henne åt sidan för att få igång henne innan jag testar spöt om hon stannat. Hon är riden med spö från att hon reds in (sporrar med för den delen men de plockade jag bort direkt) så jag har fått anpassa mig efter vad hon är van vid här lite för jag vill inte hamna i situationen jag gjorde i början när jag red utan spö att hon helt enkelt bara stannade på ridbanan :grin:

Om hästen ifråga stannar för att den är rädd använder jag inte samma metod dock då får hon snarare tid :)

Sedan använder jag även spöt lite lätt om hon inte går fram för skänkeln, är inte bara om hon stannar :) Om hon inte tar framåtdrivande testar jag rösten tar hon inte de heller så viftar jag lite med spöt och beröm :)
Jag leder också i sidled när det tar stopp. Vänder fram och tillbaka tills hon går framåt. Funkar ofta jättebra👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 716
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 374
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp