Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här händer inte så mycket nytt. Noella är anmäld till några fler dressyr tävlingar under hösten så kommer lägga fokus på det just nu.
Hade tänkt ta upp körträningen igen, men är lite svårare att få till eftersom vi måste vara 2 då. Får se hur det blir.

Noella har blivit klippt på halsen och en bit under magen, hon har även fått börja gå in på nätterna. Resultat, en helt överladdad häst när jag skulle rida sist.😂
En lugn skogsrunda som det var tänkt, fick bli dressyrträning i skogen och öva galoppfattningar, skänkelvikning och tempoväxlingar istället.
När hon blir så här laddad vill hon gå upp med huvudet och blir "dragig". Svårt att få till det då och jag får tänka på att inte bli för hård i hand och ändå driva fram till handen.
Sådana gånger kan jag känna att man är helt värdelös som ryttare, gäller att bara göra det bästa av situationen och hoppas att det flyter bättre nästa gång!😉
 
Det har gått upp och ner så mycket de senaste två veckorna, så det känns som att det kan gå precis hur som helst imorgon 🙈.

På ridhästtestet fick man ha spö på bedömningen, men inte nu på Breeders. Och hon är väl inte helt 100% framme för skänkeln alltid, så finns nog risk att det blir lite soppatorsk... Mycket beror nog på om jag lyckas pricka in framridningen så att hon är lösgjord men inte för trött 😬
 
Det har gått upp och ner så mycket de senaste två veckorna, så det känns som att det kan gå precis hur som helst imorgon 🙈.

På ridhästtestet fick man ha spö på bedömningen, men inte nu på Breeders. Och hon är väl inte helt 100% framme för skänkeln alltid, så finns nog risk att det blir lite soppatorsk... Mycket beror nog på om jag lyckas pricka in framridningen så att hon är lösgjord men inte för trött 😬
Håller tummarna för er!
 
Det har gått upp och ner så mycket de senaste två veckorna, så det känns som att det kan gå precis hur som helst imorgon 🙈.

På ridhästtestet fick man ha spö på bedömningen, men inte nu på Breeders. Och hon är väl inte helt 100% framme för skänkeln alltid, så finns nog risk att det blir lite soppatorsk... Mycket beror nog på om jag lyckas pricka in framridningen så att hon är lösgjord men inte för trött 😬
Håller tummarna! 😊
 
Det har gått upp och ner så mycket de senaste två veckorna, så det känns som att det kan gå precis hur som helst imorgon 🙈.

På ridhästtestet fick man ha spö på bedömningen, men inte nu på Breeders. Och hon är väl inte helt 100% framme för skänkeln alltid, så finns nog risk att det blir lite soppatorsk... Mycket beror nog på om jag lyckas pricka in framridningen så att hon är lösgjord men inte för trött 😬
Håller tummarna! Lite otur med lottningen känner jag att du hade...
 
Det går fortsatt framåt för oss. Nelly kommer igång jättefint under passen och får då en väldigt god bjudning (lite väl ibland😅). Märker också att hon lyssnar fint på skänkeln då, tidigare har jag behövt understödja mer och fått sämre reaktioner för framåtdrivande. Nu tuffar hon på för egen maskin och växlar upp tempot för små skänkelhjälper. Gillas!👍

Sen är inte istadigheten helt borta. Märks fortfarande lite precis i början av passen men jag tycker det blir mindre för varje gång.

Är dock inte helt nöjd på bettfronten än. Har ju ett bridongbett från Sprenger som hon går allra bäst på, men de lösa ringarna nyper henne lite så det använder jag bara väldigt sporadiskt.
Just nu går hon mest på Stubben golden wings. Det funkar ok men hon blir lite tung i handen, det är liksom mkt mer stabilt på något sätt än bettet med lösa ringar så jag får samma tendenser (om än mindre) som vid bett med fasta ringar. Köpte ju ett sprengerbett med vingar i somras men det fanns inte i rätt storlek så blev lite långt. Hon blir superfipplig i munnen om bettet är för långt.

Funderar på om jag ska köpa acavallos bettskivor och testa med bridongbettet.. Någon som har erfarenhet?
Dels hur mkt utrymme de tar och hur de påverkar bettets rörlighet? Vill ha kvar samma känsla på bettet, bara skydda från skav.
 
Tack! Tyckte också det först (om du tänker på 3-årsvinnaren), men den hade ju proffs i sadeln då så nu när ägaren red själv blev det ju ändå ganska jämnbördigt :)
Det såg ut som om Vita var i en riktig växtfas och inte helt klar för uppgiften för dagen. Pärlan såg tvärtom mycket förberedd och ridbar ut! Jättekul att se er😃
 
Det går fortsatt framåt för oss. Nelly kommer igång jättefint under passen och får då en väldigt god bjudning (lite väl ibland😅). Märker också att hon lyssnar fint på skänkeln då, tidigare har jag behövt understödja mer och fått sämre reaktioner för framåtdrivande. Nu tuffar hon på för egen maskin och växlar upp tempot för små skänkelhjälper. Gillas!👍

Sen är inte istadigheten helt borta. Märks fortfarande lite precis i början av passen men jag tycker det blir mindre för varje gång.

Är dock inte helt nöjd på bettfronten än. Har ju ett bridongbett från Sprenger som hon går allra bäst på, men de lösa ringarna nyper henne lite så det använder jag bara väldigt sporadiskt.
Just nu går hon mest på Stubben golden wings. Det funkar ok men hon blir lite tung i handen, det är liksom mkt mer stabilt på något sätt än bettet med lösa ringar så jag får samma tendenser (om än mindre) som vid bett med fasta ringar. Köpte ju ett sprengerbett med vingar i somras men det fanns inte i rätt storlek så blev lite långt. Hon blir superfipplig i munnen om bettet är för långt.

Funderar på om jag ska köpa acavallos bettskivor och testa med bridongbettet.. Någon som har erfarenhet?
Dels hur mkt utrymme de tar och hur de påverkar bettets rörlighet? Vill ha kvar samma känsla på bettet, bara skydda från skav.
Jag är otroligt nöjd med Hööks billiga Billy Allen-kopia. Det är stadigt i munnen och upplever att hästarna verkligen trivs på det. Har varierat med mitt i skogen och igår red jag med det på banan. Elli gick så himla bra!! Stadig, jämn bjudning och hittade trav i framåtläge fastän jag satt ner.
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/bett/dringsbett-horsepower-1
 
Jag är otroligt nöjd med Hööks billiga Billy Allen-kopia. Det är stadigt i munnen och upplever att hästarna verkligen trivs på det. Har varierat med mitt i skogen och igår red jag med det på banan. Elli gick så himla bra!! Stadig, jämn bjudning och hittade trav i framåtläge fastän jag satt ner.
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/bett/dringsbett-horsepower-1
Ja jag vet många andra hästar som gillar det bettet! Nelly uppskattar dock varken raka bett eller fasta ringar så jag tror inte det skulle vara ngn hit..
 
Ridning för flufffläck idag, han var piggare nu så vila har nog hjälpt. Nu var han ömfotad även i paddocken så nästa gång får han skor, jag tror att det blir om två veckor.

Märks nu att han faktiskt är mer än bara en liten luden fluffboll, när han får energi och trampar på framåt är han riktigt rolig :)
 

Bifogade filer

  • received_1204340579959060.jpeg
    received_1204340579959060.jpeg
    163,8 KB · Visningar: 46
Ja jag vet många andra hästar som gillar det bettet! Nelly uppskattar dock varken raka bett eller fasta ringar så jag tror inte det skulle vara ngn hit..
Elli funkar inte alls på vanligt rakt med fasta ringar. Detta är vad hon varit stadigast på även om hennes tvådelade sprenger med fasta ringar också funkar rätt bra. Svårt med bett och unghästar för en vill ju inte fippla runt med massa konstigheter. Sen upplever jag att dagsformen har väldigt stor betydelse 🙄
 
Elli funkar inte alls på vanligt rakt med fasta ringar. Detta är vad hon varit stadigast på även om hennes tvådelade sprenger med fasta ringar också funkar rätt bra. Svårt med bett och unghästar för en vill ju inte fippla runt med massa konstigheter. Sen upplever jag att dagsformen har väldigt stor betydelse 🙄
Aha, kanske är värt att prova då! Flera i stallet har så kan låna ngn dag 😊

Håller med om att det är svårt.. I Nellys fall är det väldigt mycket en utbildnings- och styrkefråga men jag vill inte ha henne hängandes i handen ändå och vissa bett(ringar) verkligen ökar de tendenserna..
Nelly var ostadig tidigare, nu är det mer att hon blir för ”stadig” i munnen samtidigt som hon vill sänka sig och gå lite väl framstupa🙈
 
Jag är otroligt nöjd med Hööks billiga Billy Allen-kopia. Det är stadigt i munnen och upplever att hästarna verkligen trivs på det. Har varierat med mitt i skogen och igår red jag med det på banan. Elli gick så himla bra!! Stadig, jämn bjudning och hittade trav i framåtläge fastän jag satt ner.
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/bett/dringsbett-horsepower-1

Pärlan gick bra på det men två gånger när jag red med det började hon blöda i munnen :(. Har inte hänt varken innan eller efter och kan såklart vara slump men har inte vågat rida med det något mer efter andra gången. Försökte kolla tungan eftersom du skrivit att du hört om just att de kunde bli klämda där, men lyckades inte se något och blev biten i fingret på köpet :o.
 
Idag har vi tävlat, LB:2 igen. Har haft två ganska dåliga pass den här veckan där jag försökte jobba med galoppfattningarna. Det gick sådär, Han blir stressad när det blir fel, börjar gissa vad han ska göra och då blir det ju ännu mer fel...

det har ösregnat i ett helt dygn så det var superblött på banan, ffa på collectingring. Kände hur Fager verkligen tänkte ”menar du verkligen att jag ska gå i det här!?!” när vi kom in där. Tappade bjudning och hade inte så mkt att rida på. Fick dessutom jätteproblem i galoppfattningarna där vi fattade fel typ 3 gånger i varje fattning... blev ändå 64 % med fina poäng på resten.
Älskar min lilla häst som ger en sån fantastisk känsla 💕
B24FD8C6-C047-4D2F-88AB-211B691EE538.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 844
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 468
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 311
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp