Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag har min hemma i mitt stall går de ut vid 6 och vintertid oftast in vid 17-18 och annats in vid 21-22. Gillar att ha dom ute mycket men saknar att ha ett bra vindskydd i hagen. Sen känns det tråkigt att ha dom ute länge den värsta lerperioden.
Härliga långa utevistelse tider du har. Om många hästar ändå kunde få ha det så. Anser dom ska få vara ute längre än vad dom får stå på box. Nu har jag själv både lösdrift för mina små och box för några äldre. Men tar in mina så sent som möjligt och dom mår ju bäst av att kunna få röra sig så mycket som möjligt :)
Deras kroppar är ju ändå anpassade för det. Har funderat på att bygga som hagar utanför mina uteboxar till varje häst så dom kan gå ut i en lite mindre hage om natten om dom vill? Och givetvis gå i sin stora med sin flock på dagtid.
 
Härliga långa utevistelse tider du har. Om många hästar ändå kunde få ha det så. Anser dom ska få vara ute längre än vad dom får stå på box. Nu har jag själv både lösdrift för mina små och box för några äldre. Men tar in mina så sent som möjligt och dom mår ju bäst av att kunna få röra sig så mycket som möjligt :)
Deras kroppar är ju ändå anpassade för det. Har funderat på att bygga som hagar utanför mina uteboxar till varje häst så dom kan gå ut i en lite mindre hage om natten om dom vill? Och givetvis gå i sin stora med sin flock på dagtid.
Ja, det är fördelen att ha eget stall och själv kunna styra. Tyvärr inte världens största hagar, delar den på vintern så att gräsdelen inte trampas sönder. De får hö morgon, lunch och em i hagen. Så gör vad jag kan för att det ska bli så bra som möjligt!

I USA där hästarna iofs inte går i hage som här), är det inte helt ovanligt med utebox med tillhörande liten utedel. "A room with a view" kallades det när jag var där😁.
 
Mina hästar har lite olika tider. Jobbardagar går de ut vid 05 och om jag inte rider eller tränar kommer de in vid 21. Ska jag rida kommer de in vid ca 17.
På lediga dagar får de gå ut lite senare, 06.30-07 ungefär, jag behöver sovmorgon!😉
Oftast tar jag in och rider mitt på dagen och sen får de gå ut till 21.
De fodras i hagen efter behov, men är fortfarande rätt mycket gräs kvar i vinterhagen, den står ju tom hela sommaren.
Har ju eget stall så gör ju som jag själv vill!😃
 
Hämtade nya släpet i lördags och igår passade jag på att lastträna lite med Nelly. Hon tyckte det var lite konstigt först (är ju ett 1,5 hästars så smalare än hon är van vid) men efter lite övertalning (ehm, vift med pisk :D) så gick hon på och insåg att det var helt ok 👍
Hon kan ju vara envis som en riktig pissmärr ibland men är ändå rätt okomplicerad, det är jag glad för. Mer "Måste jag verkligen?" och sen "Okej då!" :laugh:

Däremot har hon tappat en sko så jag struntade i att kolla hältan. Känner mig själv i de här situationerna, ingen ide att jag kollar henne med tappsko för då kommer jag ändå bara undra om det påverkade åt det ena eller det andra hållet..
Lite irriterad bara på stallägarna som (som vanligt) körde med maskiner i hagen utan att meddela innan. Hade jag vetat hade jag satt på skydd och boots eftersom hästarna alltid blir lite stissiga när något händer, framförallt nu när de precis bytt till en ny hage som är mycket mindre än tidigare = de kan inte gå iväg från maskinerna som de tidigare kunnat.
 
Självklar rider du henne ändå inte nu och fram tills tänderna ska bort så är det ju ingen fara såklart. Trodde du red henne nämligen med bett nu när du visste om detta med hennes tänder och det är ju lite osjysst.
Men hoppas ni får en tid så snart som möjligt då i December :)
Det tar ju några dagar efter då det ska läka efter ingreppet. Annars är ju klinik att föredra när tänderna blivit såpass stora som det verkar i hennes fall men det vet ju en veterinär bäst och det hade dom nog rekommenderat dig i så fall när dom såg dessa nu senast.

Nej hon har vilat sedan 6/10. Har börjat sätta igång henne nu från marken (jobbar henne i grimma och kapson) och tänkte sitta upp nu i dagarna och rider då på hackamore vilket jag även kommer göra under en tid efter att tänderna är utdragna. Skulle ju aldrig utsätta min häst för lidande med flit :)

Den första lediga tiden var torsdag nästa vecka så den är bokad :)
 
Nej hon har vilat sedan 6/10. Har börjat sätta igång henne nu från marken (jobbar henne i grimma och kapson) och tänkte sitta upp nu i dagarna och rider då på hackamore vilket jag även kommer göra under en tid efter att tänderna är utdragna. Skulle ju aldrig utsätta min häst för lidande med flit :)

Den första lediga tiden var torsdag nästa vecka så den är bokad :)
Nej såklart man inte utsätter sin häst för lidande med flit. Så bra du inte har haft bett i munnen efter du fick veta detta med hennes tänder. 👍 Är det distrikten som kommer ut och gör ingreppet?
 
Varit några lite krispiga dagar. Härligt. Inte tillräckligt för att frysa upp men inte heller regn å blåst utan ett litet litet snötäcke.
Nase har tappat en sko men hovis kommer imorgon.
Idag testade vi at klippa lite så om någon har bild på snygg halvklippning så visa gärna.
Han är iallafall helt obrydd. Vet ju inte o. Han ska igång så har bara klippt lite man bakom öronen och under halsen och och hakan.
20201129_180323.jpg

Åh hoppas nu han inte visar hälta nästa onsdag:)..
 
Ja, det är fördelen att ha eget stall och själv kunna styra. Tyvärr inte världens största hagar, delar den på vintern så att gräsdelen inte trampas sönder. De får hö morgon, lunch och em i hagen. Så gör vad jag kan för att det ska bli så bra som möjligt!

I USA där hästarna iofs inte går i hage som här), är det inte helt ovanligt med utebox med tillhörande liten utedel. "A room with a view" kallades det när jag var där😁.
Tycker ändå det är viktigt dom får sin tid ute. Dom är nog glada dom får vara ute i stället för att stå i en box den tiden är jag säker på :banana:
Är verkligen en stor fördel ha eget stall bland annat med biten ute.
Hade jag fått ställa mig på en ridanläggning hade utetiderna varit den viktigaste biten för min hästs del. Vet det är vanligt med tider som 8-15, 9-16 i större anläggningar och även lite mindre. Personligen är jag allergisk mot så lite tid ute om det inte är dåligt väder men som sagt är min personliga åsikt

Ja precis a room with a view fast blir mer a room at night with a view hemma hos mig!! ;)
 
Elli är såld men blir kvar två veckor till då nya ägaren inväntar boxplats. Tömkörde igår och hon var så himmelens pigg! Nya ägaren fick verkligen testa henne i absolut värsta läget🙈. Kommer tömköra rätt mycket fram till hon åker för det var så orimligt roligt att faktiskt kunna jobba häst själv. Längtar som tusan tills jag är tillbaka i sadeln och förhoppningsvis kan det bli redan innan jul😍.
IMG_20201130_165520_415.jpg
 
Min tas ut mellan 7:30-8:45 på morgonen beroende på vem i personalen det är som jobbar (vissa är lite segare än andra) och får komma in kring 18-19 på vardagarna. På helgerna tar vi ut dem kring 7 och de tas in allt mellan 19-21. Min är bekväm av sig och blir tydligen lite av ett monster att ta in om man tar in "för" sent i hennes tycke, har fått det berättat av en stallkompis som ofta låter de stå ute till sent när hon har helgjouren och hon har märkt tydlig skillnad 😅. Hon vill gärna in kring 18 min lilla prinsessa.

Nu har B för övrigt börjat sättas igång efter vilan. Überpigg och glad, men väldigt snäll. Dock nervös tant som man är, kör vi än så länge mest från backen tills hon fått ur sig den mesta överskottsenergin. Vi avslutade dock gårdagens pass med att skritta runt barbacka ett varv i ridhuset för jag var för lat för att gå å hämta sadeln 🥰
 
👍 Var hon aldrig kollad i munnen av tidigare ägare? Tänker hon är ju ändå 4 år. Sånt bör man ju göra relativt tidigt.
Är som sagt själv uppfödare :)
Men du kanske inte köpte direkt från uppfödaren?

Jag köpte direkt från uppfödaren. Uppfödaren hade aldrig kollat hennes tänder därför bad jag om extra mun-koll på besiktningen på kliniken eftersom att jag tyckte hon var lite orolig i munnen vid provridningen. Vet inte hur veterinären på besiktningen missade vargtänderna men de gjorde dem iaf.

Men de får vara historia, nu blickar vi framåt :)
 
Jag köpte direkt från uppfödaren. Uppfödaren hade aldrig kollat hennes tänder därför bad jag om extra mun-koll på besiktningen på kliniken eftersom att jag tyckte hon var lite orolig i munnen vid provridningen. Vet inte hur veterinären på besiktningen missade vargtänderna men de gjorde dem iaf.

Men de får vara historia, nu blickar vi framåt :)
Men vid besiktning ingår ju kontroll av mun är ju inget man ska begära extra. 😄
Väldigt dåligt att något sådant missas på klinik när du då även påpekat detta. Var du med under hela besiktningen?
På gårdsbesikting kollas ju även där munnen. Ingår i checklistan.:up:
 
Min tas ut mellan 7:30-8:45 på morgonen beroende på vem i personalen det är som jobbar (vissa är lite segare än andra) och får komma in kring 18-19 på vardagarna. På helgerna tar vi ut dem kring 7 och de tas in allt mellan 19-21. Min är bekväm av sig och blir tydligen lite av ett monster att ta in om man tar in "för" sent i hennes tycke, har fått det berättat av en stallkompis som ofta låter de stå ute till sent när hon har helgjouren och hon har märkt tydlig skillnad 😅. Hon vill gärna in kring 18 min lilla prinsessa.

Nu har B för övrigt börjat sättas igång efter vilan. Überpigg och glad, men väldigt snäll. Dock nervös tant som man är, kör vi än så länge mest från backen tills hon fått ur sig den mesta överskottsenergin. Vi avslutade dock gårdagens pass med att skritta runt barbacka ett varv i ridhuset för jag var för lat för att gå å hämta sadeln 🥰
Ändå bra tider för att stå inackorderad. 😊👍
Vissa hästar är ju lite otåligare än andra att få komma in. 😁
 
Men vid besiktning ingår ju kontroll av mun är ju inget man ska begära extra. 😄
Väldigt dåligt att något sådant missas på klinik när du då även påpekat detta. Var du med under hela besiktningen?
På gårdsbesikting kollas ju även där munnen. Ingår i checklistan.:up:
Ja jag vet men jag bad ändå om extra kontroll av munnen eftersom jag upplevde henne som lite störd av bettet. Hon besiktades på klinik och jag var med hela tiden, jag borde kanske sett vargtänderna själv men de gjorde jag inte. Men som sagt de är historia och nu ser vi framåt :)
 
Men vid besiktning ingår ju kontroll av mun är ju inget man ska begära extra. 😄
Väldigt dåligt att något sådant missas på klinik när du då även påpekat detta. Var du med under hela besiktningen?
På gårdsbesikting kollas ju även där munnen. Ingår i checklistan.:up:

Tänk på att dina inlägg kan uppfattas som förhör av en enskild användare. Om de inte är menade så är det bra om du försöker formulera dig annorlunda.

/mod.
 
Elli är såld men blir kvar två veckor till då nya ägaren inväntar boxplats. Tömkörde igår och hon var så himmelens pigg! Nya ägaren fick verkligen testa henne i absolut värsta läget🙈. Kommer tömköra rätt mycket fram till hon åker för det var så orimligt roligt att faktiskt kunna jobba häst själv. Längtar som tusan tills jag är tillbaka i sadeln och förhoppningsvis kan det bli redan innan jul😍.Visa bifogad fil 60892

Skönt att allt löste sig och vi ser fram emot att se dig på hästryggen igen snart :)
 
Tänk på att dina inlägg kan uppfattas som förhör av en enskild användare. Om de inte är menade så är det bra om du försöker formulera dig annorlunda.

/mod.
Haha nej inget förhör.
Bara intressant hur andra uppfödare gör med sina hästar och även vad som missas av veterinär!! Därav mina frågor. Här får man väl ställa frågor?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 841
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 467
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 307
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp