Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mja.... Vi står uppstallade på en ridskola och deras hästar tas in kring 15 medan vi som har privata ju alltid tar in våra egna på vardagarna och har en egen privathästjour på helgen.
Är ju betydligt längre era är ute då vilket är positivt.
Skönt ni tar in själva så dom slipper komma in vid 15-16 tiden på vardagarna. Goa tider under helgen. Lite trist för ridskolehästarna såklart.
 
Vi bara vilar och har gosestunder. Fick äntligen på tappskon igår så ska nog kolla hältan snart igen, och sen boka veterinärtid. Velar mellan om jag ska åka till kliniken och boka för en längre utredning för att förhoppningsvis få mer klarhet, eller om jag ska anta att det är överbenet som är problemet och då kanske bara ta ut veterinär till stallet för uppföljande röntgen.. Överbenet är iaf fortfarande liite varmt jämfört med resten av benet, men jag tror det är svalare än det var för ett tag sedan. Stort har det blivit iaf, önskar att jag hade fotat det under tiden för att kunna jämföra.. Vet inte varför jag inet gjort det, annars fotar jag alltid alla skador. Har hela kamerarullen i telefonen full med äckliga sårbilder :laugh:
 
Vi bara vilar och har gosestunder. Fick äntligen på tappskon igår så ska nog kolla hältan snart igen, och sen boka veterinärtid. Velar mellan om jag ska åka till kliniken och boka för en längre utredning för att förhoppningsvis få mer klarhet, eller om jag ska anta att det är överbenet som är problemet och då kanske bara ta ut veterinär till stallet för uppföljande röntgen.. Överbenet är iaf fortfarande liite varmt jämfört med resten av benet, men jag tror det är svalare än det var för ett tag sedan. Stort har det blivit iaf, önskar att jag hade fotat det under tiden för att kunna jämföra.. Vet inte varför jag inet gjort det, annars fotar jag alltid alla skador. Har hela kamerarullen i telefonen full med äckliga sårbilder :laugh:
Jag hade åkt till klinik där dem har alla förutsättningar för att kolla upp hältan riktigt ordentligt. . Är inte lika lätt ute vid ett stall. 🙂
 
Jag hade åkt till klinik där dem har alla förutsättningar för att kolla upp hältan riktigt ordentligt. . Är inte lika lätt ute vid ett stall. 🙂
Vi har varit på klinik två gånger för hältutredning i den här vändan, annars hade jag inte ens övervägt röntgen hemma :)
 
Vi har varit på klinik två gånger för hältutredning i den här vändan, annars hade jag inte ens övervägt röntgen hemma :)
Vi har varit på klinik två gånger för hältutredning i den här vändan, annars hade jag inte ens övervägt röntgen hemma :)
Trodde du valde mellan att göra en längre utredning på klinik och få klarhet eller röntgen hemma. Uppfattade inlägget så 🙂 Därav mitt svar.
 
Trodde du valde mellan att göra en längre utredning och få klarhet eller röntgen hemma. Uppfattade inlägget så 🙂 Därav mitt svar.
Jo men så är det. Hon är redan utredd vid två klinikbesök men vi har inte kunnat hitta felet. Överbenet är röntgat för att utesluta fraktur, men sen har det inte lugnat ner sig utan är fortfarande aktivt.
Jag tänker att jag oavsett behöver kolla upp överbenet igen med en uppföljande röntgen, frågan är om jag ska göra det hemma i stallet och hoppas att hältan försvinner när överbenet inte längre än aktivt (och annars åka till klinik längre fram) eller om jag ska ta kliniken direkt och hoppas att den här gången ger mer info än tidigare..
 
Jo men så är det. Hon är redan utredd vid två klinikbesök men vi har inte kunnat hitta felet. Överbenet är röntgat för att utesluta fraktur, men sen har det inte lugnat ner sig utan är fortfarande aktivt.
Jag tänker att jag oavsett behöver kolla upp överbenet igen med en uppföljande röntgen, frågan är om jag ska göra det hemma i stallet och hoppas att hältan försvinner när överbenet inte längre än aktivt (och annars åka till klinik längre fram) eller om jag ska ta kliniken direkt och hoppas att den här gången ger mer info än tidigare..
Ring och kolla med dom. Vad dom tror är bäst att göra åka in eller komma ut? . Men förmodligen är det för det fortfarande är aktivt överbenet att hältan håller i sig.
 
Oerhört känsligt här, man är ju van vid fb och dess kommentarer. Där brukar en admin gå in om någon är otrevlig. Här var lite annorlunda. Sen är det ju inte fel själv ifrågasätta någon dess frågor som ställs till en om man upplever dessa på ett visst sätt, lite löjligt kan tyckas när någon annan går in i stället! Absolut vågar inte ställa en fråga mer här. Mina frågor var inte riktat som ett förhör.

Du har godkänt forumreglerna när du registrerade dig på forumet, är du osäker på vad som gäller kan du kolla dom igen.

Vill också informera dig och alla andra att vi moderatorer kan se ip-adresser så vi kan se om någon dubbelnickar.

/mod.
 
Hade varit intressant få veta hur mycket ni rider ut på era unghästar? 😊
Där vi står nu finns ingen paddock, så nu blir det nästan varje gång. När transporten är fixad åker vi kanske iväg en gång till ridhus och en till ovalbana per vecka. Men får se om det blir för mycket, i så fall åker vi nog iväg en gång varannan vecka till ovalbanan :)
 
Hade varit intressant få veta hur mycket ni rider ut på era unghästar? 😊
För oss har det varierat. Nu har ju min häst varit skadad väldigt mycket och det påverkar, dels att vi haft långa perioder då hon vilat och sen att jag inte vågat rida ut i igångsättningsperioderna på galen häst..
Vissa perioder har jag då inte ridit ut alls och tex under sommaren när hon gick på bete och var lugn/lite trött så red jag ut hela tiden. Brukar dock promenera med henne ute i de perioderna då det inte blir så mkt uteritter. Även när jag rider ut har det varit väldigt lugnt iofs, mest skritt och lite trav. Bara galopperat ute några få gånger totalt.
 
Där vi står nu finns ingen paddock, så nu blir det nästan varje gång. När transporten är fixad åker vi kanske iväg en gång till ridhus och en till ovalbana per vecka. Men får se om det blir för mycket, i så fall åker vi nog iväg en gång varannan vecka till ovalbanan :)
Så härligt för din häst. 😊
Man klarar sig ändå rätt bra utan paddock om man inte är rädd för att rida ut i mörker så här års. 😊
Har både ridhus och paddock där jag står. Men försöker också rida ut så mycket som möjligt hela tiden. Upplever hästar kan bli rätt less på att gå i ridhus/paddock mer än dom kommer ut i naturen.
Upplever deras motivation och inställning till jobb blir mycket bättre när man väl rider i ridhuset/paddocken när dom får omväxlande stimulans via uteritter.
Håller mig till max 2 gånger i veckan på banan. Vill ju inte tråka ut min unghäst som är lite lat redan från början. 😁
Utöver rida ut så tycker jag löslongera är ett bra komplement så dom kan få sträcka ut sig som dom själva vill och det känns uppskattat och ledarskapsövningar. 🙂 Står i ett mindre stall med bara privathästar och naturen runt hörnet . 😊
 
@Matildatilda min blir mest riden ut i skogen. Tränar för dressyrtränare varannan vecka och hopptränar ungefär 1gång i månaden. Kanske rider något pass själv emellan i ridhus/ridbana.
Blev någon mer dressyrträning i höstas när hon gjorde tävlingsdebut.
Kommer nog lägga till något mer pass i ridhus nästa år när de är 5.
Tycker det blir svårt att hinna få till fler pass just nu. Tränar alltid 1 pass i veckan från marken med equiband och sen försöker jag ju även få till körningen någon gång då och då. Rider eller tränar aldrig mer än max 4 ggr i veckan.😃
 
@Matildatilda min blir mest riden ut i skogen. Tränar för dressyrtränare varannan vecka och hopptränar ungefär 1gång i månaden. Kanske rider något pass själv emellan i ridhus/ridbana.
Blev någon mer dressyrträning i höstas när hon gjorde tävlingsdebut.
Kommer nog lägga till något mer pass i ridhus nästa år när de är 5.
Tycker det blir svårt att hinna få till fler pass just nu. Tränar alltid 1 pass i veckan från marken med equiband och sen försöker jag ju även få till körningen någon gång då och då. Rider eller tränar aldrig mer än max 4 ggr i veckan.😃
Vad roligt höra ni rider ut såpass mycket,. 🤗 Equieband är verkligen ett bra träningskomplement.
Är det tömkörning eller är din häst inkörd? 🙂 Jag känner själv jag är försiktigt med för mycket ridhus är synd tråka ut dom redan i ung ålder med det. Min tränare har varit sjukskriven en längre tid men eventuellt är hon tillbaka nästa år så tar vi tag i träningen då.
Tycker det är viktigt rida för någon minst 1 dag i veckan 😊
 
@MiniLi Har du fått nån behandling för överbenet? Min stora jag hade innan Elli fick ett fult överben på insidan av ena bakbenet. Honom fick jag compagel till och så körde jag med en Photizo från pharmalight. Var ändå rätt dryg konvalescens och det tog några månader innan det inte var aktivt längre. Det växte mycket!

@Matildatilda När jag själv kunnat rida gick Elli fyra pass i veckan varav hälften i skogen och ett pass som handhäst. Nu blir det skogen när min ryttare kan och så tömkör jag i ridhuset varannan dag. Är bara tillfälligt eftersom hon åker om två veckor, så det får vara så här nu.
 
@MiniLi Har du fått nån behandling för överbenet? Min stora jag hade innan Elli fick ett fult överben på insidan av ena bakbenet. Honom fick jag compagel till och så körde jag med en Photizo från pharmalight. Var ändå rätt dryg konvalescens och det tog några månader innan det inte var aktivt längre. Det växte mycket!

@Matildatilda När jag själv kunnat rida gick Elli fyra pass i veckan varav hälften i skogen och ett pass som handhäst. Nu blir det skogen när min ryttare kan och så tömkör jag i ridhuset varannan dag. Är bara tillfälligt eftersom hon åker om två veckor, så det får vara så här nu.
Nej, överbenet var rätt litet och verkade okomplicerat sist vi var hos veterinären. Det har blivit värre sen dess! Jag har smörjt med compagel på eget initiativ under tiden dock.

Kollade Nelly idag och hon är mer halt ån någonsin. Vet inte vad hon har gjort.. Orkar inte med det här, så jäkla ledsen 😭😭😭
 
Nej, överbenet var rätt litet och verkade okomplicerat sist vi var hos veterinären. Det har blivit värre sen dess! Jag har smörjt med compagel på eget initiativ under tiden dock.

Kollade Nelly idag och hon är mer halt ån någonsin. Vet inte vad hon har gjort.. Orkar inte med det här, så jäkla ledsen 😭😭😭

Men åh nej vad tråkigt :arghh: Stackars er:(
 
Nej, överbenet var rätt litet och verkade okomplicerat sist vi var hos veterinären. Det har blivit värre sen dess! Jag har smörjt med compagel på eget initiativ under tiden dock.

Kollade Nelly idag och hon är mer halt ån någonsin. Vet inte vad hon har gjort.. Orkar inte med det här, så jäkla ledsen 😭😭😭
Men så himla tråkigt :( . Då är det bara klinik som gäller då. Tycker så synd om dig, du gör verkligen allt för henne!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 456
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 285
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp