Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi trotsade kylan (-18) ikväll och tog ett pass i ridhuset. Hästen var så otroligt fin, och nu börjar vi hitta tillbaka till lite ridbarhet och känsla i all energi. Han blir bara piggare och piggare ju längre jag rider så när våra 20 minuter är slut är han så pigg och glad. Men pigg på ett bra sätt, inte exploderapigg.
 

Bifogade filer

  • 43AAC880-AE55-4F56-8FCB-16702A6034FA.jpeg
    43AAC880-AE55-4F56-8FCB-16702A6034FA.jpeg
    198,7 KB · Visningar: 74
Vi trotsade kylan (-18) ikväll och tog ett pass i ridhuset. Hästen var så otroligt fin, och nu börjar vi hitta tillbaka till lite ridbarhet och känsla i all energi. Han blir bara piggare och piggare ju längre jag rider så när våra 20 minuter är slut är han så pigg och glad. Men pigg på ett bra sätt, inte exploderapigg.
Åh jag längtar tills vi också kan börja rida! Kul för er!
 
Nu har vi varit en vecka i nya stallet och jag tycker Nelly verkar trivas jättebra. Tycker nästan hon känns mer harmonisk än i förra stallet, vet inte riktigt varför men hon är rätt lugn och chill liksom. Den här veckan har jag bara promenerat med henne i ridhusen pga isgata (broddarna räcker inte till) och väldigt blåsigt. I förra stallet kunde hon bli knäpp om jag promenerade när andra red, tex om folk galopperade förbi här och var. Nu bara går hon helt lugn oavsett hur de andra rider och även om flera rider omkring i full fart.

Jag tror det är bra för henne att det blir mer sammanhållna rutiner. Alla hästar går in samma tid (ibland tar såklart folk in tidigare men överlag inte eftersom hagtiden redan är begränsad) och sen får hon äta och vila i lugn och ro i några timmar innan jag kommer ut. I förra stallet går hästarna ute längre och jag brukade ta in själv så snart jag kom, då blir ju dels ”flocken” uppdelad med några hästar inne och några hästar ute plus att jag grejar med henne direkt efter hagen. Det hjälper nog henne att få komma ner i varv ordentligt om det tex har varit en blåsig dag ute.
Det är överlag väldigt lugnt i stallet, inga hästar som stressar, sparkar i väggarna eller håller på.

Eller så har hon äntligen bara funnit sig i vilan, vem vet. Skönt är det iaf att hon känns så harmonisk och nöjd!
 
Nu har vi varit en vecka i nya stallet och jag tycker Nelly verkar trivas jättebra. Tycker nästan hon känns mer harmonisk än i förra stallet, vet inte riktigt varför men hon är rätt lugn och chill liksom. Den här veckan har jag bara promenerat med henne i ridhusen pga isgata (broddarna räcker inte till) och väldigt blåsigt. I förra stallet kunde hon bli knäpp om jag promenerade när andra red, tex om folk galopperade förbi här och var. Nu bara går hon helt lugn oavsett hur de andra rider och även om flera rider omkring i full fart.

Jag tror det är bra för henne att det blir mer sammanhållna rutiner. Alla hästar går in samma tid (ibland tar såklart folk in tidigare men överlag inte eftersom hagtiden redan är begränsad) och sen får hon äta och vila i lugn och ro i några timmar innan jag kommer ut. I förra stallet går hästarna ute längre och jag brukade ta in själv så snart jag kom, då blir ju dels ”flocken” uppdelad med några hästar inne och några hästar ute plus att jag grejar med henne direkt efter hagen. Det hjälper nog henne att få komma ner i varv ordentligt om det tex har varit en blåsig dag ute.
Det är överlag väldigt lugnt i stallet, inga hästar som stressar, sparkar i väggarna eller håller på.

Eller så har hon äntligen bara funnit sig i vilan, vem vet. Skönt är det iaf att hon känns så harmonisk och nöjd!
Vad härligt! :):up:
Strumpan blev också lugnare i det nya stallet och trivs med rutinerna när alla går in/ ut samtidigt :)
 
Ja det är nog väldigt skönt för unghästar överlag med samlade rutiner!
Jag upplever samma sak med min. På ridskolan togs hästarna in olika tider, även de privata, och det var även rörigt på kvällarna iom att våra privata stod i samma stall som ridskolehästarna. Det var ett flertal hästar som om mornana och kvällarna vid uttag/kvällsfodring stod och bankade i boxdörrarna och det var allmänt stressig känsla. Nu tas min ut och in tillsammans med stallägarens egna hästar och är så mycket lugnare och mer tillfreds 😊
 
Jag upplever samma sak med min. På ridskolan togs hästarna in olika tider, även de privata, och det var även rörigt på kvällarna iom att våra privata stod i samma stall som ridskolehästarna. Det var ett flertal hästar som om mornana och kvällarna vid uttag/kvällsfodring stod och bankade i boxdörrarna och det var allmänt stressig känsla. Nu tas min ut och in tillsammans med stallägarens egna hästar och är så mycket lugnare och mer tillfreds 😊
Ja vi hade också några hästar som stod och bankade i boxdörrarna både på morgonen och på kvällarna, jag upplevde aldrig att det störde mig häst men jag tyckte själv att det var stressande. Men Nelly påverkades ju säkert också även om hon inte visade det uppenbart.
 
Nu har vi varit en vecka i nya stallet och jag tycker Nelly verkar trivas jättebra. Tycker nästan hon känns mer harmonisk än i förra stallet, vet inte riktigt varför men hon är rätt lugn och chill liksom. Den här veckan har jag bara promenerat med henne i ridhusen pga isgata (broddarna räcker inte till) och väldigt blåsigt. I förra stallet kunde hon bli knäpp om jag promenerade när andra red, tex om folk galopperade förbi här och var. Nu bara går hon helt lugn oavsett hur de andra rider och även om flera rider omkring i full fart.

Jag tror det är bra för henne att det blir mer sammanhållna rutiner. Alla hästar går in samma tid (ibland tar såklart folk in tidigare men överlag inte eftersom hagtiden redan är begränsad) och sen får hon äta och vila i lugn och ro i några timmar innan jag kommer ut. I förra stallet går hästarna ute längre och jag brukade ta in själv så snart jag kom, då blir ju dels ”flocken” uppdelad med några hästar inne och några hästar ute plus att jag grejar med henne direkt efter hagen. Det hjälper nog henne att få komma ner i varv ordentligt om det tex har varit en blåsig dag ute.
Det är överlag väldigt lugnt i stallet, inga hästar som stressar, sparkar i väggarna eller håller på.

Eller så har hon äntligen bara funnit sig i vilan, vem vet. Skönt är det iaf att hon känns så harmonisk och nöjd!
När jag hade min häst i det stallet, för 10 år sedan (🙈) så upplevede jag samma, väldigt lugnt trots många hästar. Min var boxvandrare och lättstressad men ett av de stallen hon fungerat bäst i. Hoppas att det håller i sig för er!
 
Nu har min lilla Nasse flyttat till ny ägare! Blir roligt att följa deras resa!
Känns lite tomt i stallet och lite bittert att det inte blev som det skulle.❤
En skitfin häst men dumma matten fick inte hjärtat att klappa tillräckligt samt att tiden med renovering mm gjorde att vi inte fick lära oss ihop och hitta ett bra system.
Så cool /snäll att rida och fin och arbetsvillig ändå!
 

Bifogade filer

  • IMG_20210117_060948.jpg
    IMG_20210117_060948.jpg
    270,3 KB · Visningar: 41
Nu har min lilla Nasse flyttat till ny ägare! Blir roligt att följa deras resa!
Känns lite tomt i stallet och lite bittert att det inte blev som det skulle.❤
En skitfin häst men dumma matten fick inte hjärtat att klappa tillräckligt samt att tiden med renovering mm gjorde att vi inte fick lära oss ihop och hitta ett bra system.
Så cool /snäll att rida och fin och arbetsvillig ändå!
Hoppas det går bra för nya ägaren! Och att du hittar en ny kompis 👍
 
Som förväntat idag hos veterinären, bättre men inte bra. Fortfarande en liten hälta kvar och så värme på överbenet lite av och på. Jag är ganska säker på att hon belastade det för mkt samma dag vi bytte stall och att det då blev lite sämre igen. Hon var crazy den dagen, både i hagen i gamla stallet och sen när vi kom till nya stallet. Är väl därför det tar så himla lång tid, hon har blivit bättre flera gånger men sen dragit upp det igen. 15,5 veckor sen hon blev halt nu..

Blir minst tre till veckor skritt nu och sen får vi se! Känns helt ok. Är van vid att traska runt med henne och sålänge hon är harmonisk och uppför sig så 😉😆

0ECCD32A-B3D7-429A-B81C-15CF81950121.jpeg
 
Här är det isigt överallt nu!😔
Var ute och red en lugn runda i skogen i helgen ihop med den nya hästen i stallet.
När vi skrittade snubblar Noella till och går ned på knä och när hon ska resa sig halkar hon med bakbenen och går omkull!😱 Hela hästen glider runt på sidan och jag hinner slänga mig undan. Den nya hästen (Leo)blir rädd, hoppar till och snurrar runt så hans ägare flyger också av. Som tur är var de lugna och stack inte iväg utan vi kunde ta dem igen.
Så kan det gå när man ska ta en lugn skrittrunda!😉

Den nya hästen, Leo, är ju också en -16.
Skulle ha nerverna på ytan och bli rädd för det mesta, sur i stallet, var tvungen att få maten i boxen mot väggen bort från andra hästar m.m m.m.
Han är världens snällaste och coolaste häst!😃
Vill kela och gosa så fort man är i närheten, inte minsta sur i stallet, vare sig vid fodring eller täckesbyte. Bryr sig inte om bilar och trafik när vi rider, bryr sig inte om grejer i ridhuset eller om det är andra hästar!
Framförallt så funkar hästarna så bra ihop både i hagen och stall!
Jag är faktiskt lite kär i honom, trots att jag inte är en "halvblodsmänniska"!😁
Leo närmast, Noella i mitten och sambons islandshäst Tina.
 

Bifogade filer

  • 20201230_082856.jpg
    20201230_082856.jpg
    459,8 KB · Visningar: 45
Här är det isigt överallt nu!😔
Var ute och red en lugn runda i skogen i helgen ihop med den nya hästen i stallet.
När vi skrittade snubblar Noella till och går ned på knä och när hon ska resa sig halkar hon med bakbenen och går omkull!😱 Hela hästen glider runt på sidan och jag hinner slänga mig undan. Den nya hästen (Leo)blir rädd, hoppar till och snurrar runt så hans ägare flyger också av. Som tur är var de lugna och stack inte iväg utan vi kunde ta dem igen.
Så kan det gå när man ska ta en lugn skrittrunda!😉

Den nya hästen, Leo, är ju också en -16.
Skulle ha nerverna på ytan och bli rädd för det mesta, sur i stallet, var tvungen att få maten i boxen mot väggen bort från andra hästar m.m m.m.
Han är världens snällaste och coolaste häst!😃
Vill kela och gosa så fort man är i närheten, inte minsta sur i stallet, vare sig vid fodring eller täckesbyte. Bryr sig inte om bilar och trafik när vi rider, bryr sig inte om grejer i ridhuset eller om det är andra hästar!
Framförallt så funkar hästarna så bra ihop både i hagen och stall!
Jag är faktiskt lite kär i honom, trots att jag inte är en "halvblodsmänniska"!😁
Leo närmast, Noella i mitten och sambons islandshäst Tina.

Han låter ju som en dröm! 🤩
 
Här är det också halt och jag får inte i broddar, men hovslagaren kommer på torsdag och skor med brodd och snösulor.

Red dock ut idag och fick möte, den mötande visade ingen hänsyn och red upp bakom oss när jag försökte hitta en plats att gå undan. Han skötte sig dock mycket bra även om han trodde att han var hingst.
Kunde fatta galopp från skritt, galoppera kanske 20 meter och sedan gå ner till skritt igen utan konstigheter. Han har väldigt trevliga gångarter också :)
 
@Oknytt han är verkligen fantastisk. 😃
Har varit här i 3 v i dag och redan funnit sig tillrätta. Känns som han alltid varit i stallet!😉
Tanken är att han ska bli dressyrhäst, rör sig väldigt bra i mina ögon. Ska bli väldigt spännande att följa dem i framtiden, känner mig lite delaktig i honom, jag var med och kollade på honom och tyckte hon skulle köpa honom direkt. 😁
I mina ögon är han ett riktigt fynd!😃👍
 
Här är det isigt överallt nu!😔
Var ute och red en lugn runda i skogen i helgen ihop med den nya hästen i stallet.
När vi skrittade snubblar Noella till och går ned på knä och när hon ska resa sig halkar hon med bakbenen och går omkull!😱 Hela hästen glider runt på sidan och jag hinner slänga mig undan. Den nya hästen (Leo)blir rädd, hoppar till och snurrar runt så hans ägare flyger också av. Som tur är var de lugna och stack inte iväg utan vi kunde ta dem igen.
Så kan det gå när man ska ta en lugn skrittrunda!😉

Den nya hästen, Leo, är ju också en -16.
Skulle ha nerverna på ytan och bli rädd för det mesta, sur i stallet, var tvungen att få maten i boxen mot väggen bort från andra hästar m.m m.m.
Han är världens snällaste och coolaste häst!😃
Vill kela och gosa så fort man är i närheten, inte minsta sur i stallet, vare sig vid fodring eller täckesbyte. Bryr sig inte om bilar och trafik när vi rider, bryr sig inte om grejer i ridhuset eller om det är andra hästar!
Framförallt så funkar hästarna så bra ihop både i hagen och stall!
Jag är faktiskt lite kär i honom, trots att jag inte är en "halvblodsmänniska"!😁
Leo närmast, Noella i mitten och sambons islandshäst Tina.
Ser ut att passa väldigt bra in i gänget dessutom :love:
 
Som förväntat idag hos veterinären, bättre men inte bra. Fortfarande en liten hälta kvar och så värme på överbenet lite av och på. Jag är ganska säker på att hon belastade det för mkt samma dag vi bytte stall och att det då blev lite sämre igen. Hon var crazy den dagen, både i hagen i gamla stallet och sen när vi kom till nya stallet. Är väl därför det tar så himla lång tid, hon har blivit bättre flera gånger men sen dragit upp det igen. 15,5 veckor sen hon blev halt nu..

Blir minst tre till veckor skritt nu och sen får vi se! Känns helt ok. Är van vid att traska runt med henne och sålänge hon är harmonisk och uppför sig så 😉😆

Visa bifogad fil 63511
Hoppas hoppas ni kan komma igång sedan!
 
Kors i taket, efter två pass med mycket taktning, bråttom-bråttom och ångvältstendenser hade jag inte särskilt höga förhoppningar inför min planerade skrittrunda igår. Döm om min förvåning när damen skrittar lugnt och sansat hela rundan?!?! Framsteg!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 717
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 374
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp