Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag vet också flera hästar som kan gå på fri tillgång, men det är nog vanligare att det inte funkar.
Ja jag vet också flera hästar som kan gå på fri tillgång, men det är nog vanligare att det inte funkar.
Men visst har man möjlighet fodra flera mål per dygn så är det inget fel i det heller. Hänger väl även på hur många timmar hästen står inne på box kontra ute i hage.
Min häst är ute 12 timmar i sin hage ibland längre.
 
Men visst har man möjlighet fodra flera mål per dygn så är det inget fel i det heller. Hänger väl även på hur många timmar hästen står inne på box kontra ute i hage.
Min häst är ute 12 timmar i sin hage ibland längre.
Vet inte riktigt vad hagtid har med ättid att göra?

Man kan lägga upp hästens foder på många olika sätt som funkar lika bra. Finns flera vägar till rom sas.
 
Vet inte riktigt vad hagtid har med ättid att göra?

Man kan lägga upp hästens foder på många olika sätt som funkar lika bra. Finns flera vägar till rom sas.
Ja just med hagtiden beror väl på hur många mål dem får ute under ett visst antal timmar vet flera som enbart får 2 mål uppdelat på 1- 2 kg per giva.
Men kanske är normalt få det? Räknar ju med att hästen minst får vara ute 8 timmar.
Är väl skönt vi alla tycker olika och gör det som funkar bäst för våra hästar.
 
Senast ändrad:
Ja just med hagtiden beror väl på hur många mål dem får ute under ett visst antal timmar vet flera som enbart får 2 mål uppdelat på 1- 2 kg per giva.
Men kanske är normalt få det?
Är väl skönt vi alla tycker olika och gör det som funkar bäst för våra hästar.
Ja det viktiga är ju att hästen inte står på tom mage för många timmar i sträck och att den totalt sett får både ättid och tuggtid tillgodosett. Hur man sen väljer att lägga upp det beror väl på en mängd faktorer. Lång utevistelse kräver ju antingen flera fodringar eller stor mängd foder i hagen medans det vid kortare utevistelse inte är lika kinkigt.
Min häst har tidigare gått ute 10-12 timmar och då haft fri tillgång i hagen, nu går hon bara ute 6 timmar per dag och får inget foder alls i hagen. Båda upplägg funkar.
 
Ja det viktiga är ju att hästen inte står på tom mage för många timmar i sträck och att den totalt sett får både ättid och tuggtid tillgodosett. Hur man sen väljer att lägga upp det beror väl på en mängd faktorer. Lång utevistelse kräver ju antingen flera fodringar eller stor mängd foder i hagen medans det vid kortare utevistelse inte är lika kinkigt.
Min häst har tidigare gått ute 10-12 timmar och då haft fri tillgång i hagen, nu går hon bara ute 6 timmar per dag och får inget foder alls i hagen. Båda upplägg funkar.
Tycker du det funkar för er så är väl det jätte bra.
Jag delar inte din åsikt 😊
 
Hade inplanerad dressyrträning igår. Tyvärr har min rygg havererat så jag kunde inte rida. Som tur var kunde tjejen som tävlar Noella hoppa in med kort varsel och rida.😃
Man får ju betala även om man inte kommer!😉
Det gick bra och Matilda (ryttaren) tyckte att hon utvecklats sen hon red henne senast, var på sista tävlingen i oktober.
Tränade på skänkelvikning och första gången med förvänd galopp. Gick jättebra.
Eftersom jag fortfarande inte kan lägga in en film får det bli en bild istället!🤭
20210204_140928.jpg
 
Nu har vi haft dit en annan som red honom, hon ska förhoppningsvis hjälpa till att utbilda och töltsätta. Det verkade gå bra, blev några töltsteg också och lite pass (passen var inte meningen). Hon har ridit in islänningar och har koll på gångarterna så jag tror att det blir bra, jag tycker om hennes sätt att träna.

Geisli var trött efteråt och stod och sov :)
 
@Aliisa vad bra att du får hjälp!😃
Är ju så svårt med de extra gångarterna tycker jag. Jag har svårt att känna om våran har rätt takt ibland, speciellt om hon är lite laddad.😉
Tycker även det är svårt med olika hjälper mellan tölt och trav.
Jag är ju ingen van islandshäst ryttare, är ju min sambo som håller på med det. Jag rider ju bara henne när inte min sambo hinner.
Är mycket lättare att rida 3 gångarter tycker jag, de som säger att det är lättare att rida islandshäst undrar jag om de har ridit både och. 😉🤭😂
 
Vi fick sällskap i skogen idag, kul tyckte både vi och det andra ekipaget! Hon har lugnat ner sig otroligt mycket och är nu mer lagom pigg istället för explosiv, väldigt skönt. Har lånat en dressyrsadel av en kompis och den verkar Ella trivas bra med också, hon hade med sig en allround som jag tycker sätter mig i stolsits så jag rider hellre i den här sadeln.
 
Longerade Nelly igår och filmade till veterinären. Såg halt ut precis i början i vänster varv men det blev bättre efter bara några varv🧐
Vet inte alls vad det innebär, tyckte det blev bättre när jag drev på så att hon gick fram ordentligt..

Ska skicka till veterinären men tänker att vi kommer köra en omgång metacam, vi diskuterade det på förra återbesöket så har redan ett recept liggandes ifall att hon fortfarande skulle ha en tydlig hälta. Det fortsätter iaf åt rätt håll, men frustrerande att det tar så lång tid. Nelly underlättar inte direkt snabb läkning eftersom hon då och då får rycket i hagen och leker rodeo. Skönt iaf att inte få bakslag även om hon inte är så still som man skulle önska.

Jag skulle också vilja se henne på hårt underlag men underlaget på stallplan är ju inte toppen för sånt just nu ❄️

013CBCDE-11A1-4AC0-9552-87CFBF42A4EC.jpeg
 
Jag kan ju faktiskt också hänga lite i den här tråden då c-ponnyn vi köpte för ett år sedan är född 2016 😊
Jag har skrivit en del om henne i tråden ”Föräldrar till barn som rider”, men för er som inte hänger där så presenterar jag henne lite närmre här.
Hon är en korsning welsh/arab, köpt av uppfödaren och hon var precis inriden när hon kom till oss. Tog tid för henne att landa och lita på oss, resan upp till västerbotten från skåne var väldigt omtumlande för henne och hon var rätt skygg och spänd första månaderna. Men sakta men säkert kom hon till ro och nu är hon världens mysigaste lilla ponny. Väldigt klok och smart men känslig.
Det är dotterns ponny och de har verkligen blivit bästa vänner. Dock ligger hon lite efter i utbildningen. Eftersom att hon reds in i november/december förra vintern och reds fram till hon kom till oss i februari och dessutom var omtumlad efter resan så fick hon drygt en månads vila. Satte igång väldigt lugnt i några veckor och sedan blev det vila igen då hon var inne i en väldig växtperiod. Under sommaren vrickade hon sig i hagen när hon gick omkull då hon busade. Så det blev några veckors vila och sedan lugn igångsättning. Men nu under hösten och vintern har vi kommit igång mer ordentligt med henne och dottern rider henne nu i alla gångarter ute efter grusvägen och i skogen. Vi har varit iväg på en löshoppning och hoppas kunna komma iväg fler gånger nu under våren samt kunna åka iväg till tränare. Måste dock lastträna lite mer då hon helt plötsligt fick för sig att hon inte skulle åka hem från löshoppningen 😏
Söt som socker är hon dessutom 💕
03228008-1FDA-465E-BC88-B5869A362FEE.jpeg
 
Jag kan ju faktiskt också hänga lite i den här tråden då c-ponnyn vi köpte för ett år sedan är född 2016 😊
Jag har skrivit en del om henne i tråden ”Föräldrar till barn som rider”, men för er som inte hänger där så presenterar jag henne lite närmre här.
Hon är en korsning welsh/arab, köpt av uppfödaren och hon var precis inriden när hon kom till oss. Tog tid för henne att landa och lita på oss, resan upp till västerbotten från skåne var väldigt omtumlande för henne och hon var rätt skygg och spänd första månaderna. Men sakta men säkert kom hon till ro och nu är hon världens mysigaste lilla ponny. Väldigt klok och smart men känslig.
Det är dotterns ponny och de har verkligen blivit bästa vänner. Dock ligger hon lite efter i utbildningen. Eftersom att hon reds in i november/december förra vintern och reds fram till hon kom till oss i februari och dessutom var omtumlad efter resan så fick hon drygt en månads vila. Satte igång väldigt lugnt i några veckor och sedan blev det vila igen då hon var inne i en väldig växtperiod. Under sommaren vrickade hon sig i hagen när hon gick omkull då hon busade. Så det blev några veckors vila och sedan lugn igångsättning. Men nu under hösten och vintern har vi kommit igång mer ordentligt med henne och dottern rider henne nu i alla gångarter ute efter grusvägen och i skogen. Vi har varit iväg på en löshoppning och hoppas kunna komma iväg fler gånger nu under våren samt kunna åka iväg till tränare. Måste dock lastträna lite mer då hon helt plötsligt fick för sig att hon inte skulle åka hem från löshoppningen 😏
Söt som socker är hon dessutom 💕
Visa bifogad fil 64477
Väldigt gullig!🥰
 
Jag kan ju faktiskt också hänga lite i den här tråden då c-ponnyn vi köpte för ett år sedan är född 2016 😊
Jag har skrivit en del om henne i tråden ”Föräldrar till barn som rider”, men för er som inte hänger där så presenterar jag henne lite närmre här.
Hon är en korsning welsh/arab, köpt av uppfödaren och hon var precis inriden när hon kom till oss. Tog tid för henne att landa och lita på oss, resan upp till västerbotten från skåne var väldigt omtumlande för henne och hon var rätt skygg och spänd första månaderna. Men sakta men säkert kom hon till ro och nu är hon världens mysigaste lilla ponny. Väldigt klok och smart men känslig.
Det är dotterns ponny och de har verkligen blivit bästa vänner. Dock ligger hon lite efter i utbildningen. Eftersom att hon reds in i november/december förra vintern och reds fram till hon kom till oss i februari och dessutom var omtumlad efter resan så fick hon drygt en månads vila. Satte igång väldigt lugnt i några veckor och sedan blev det vila igen då hon var inne i en väldig växtperiod. Under sommaren vrickade hon sig i hagen när hon gick omkull då hon busade. Så det blev några veckors vila och sedan lugn igångsättning. Men nu under hösten och vintern har vi kommit igång mer ordentligt med henne och dottern rider henne nu i alla gångarter ute efter grusvägen och i skogen. Vi har varit iväg på en löshoppning och hoppas kunna komma iväg fler gånger nu under våren samt kunna åka iväg till tränare. Måste dock lastträna lite mer då hon helt plötsligt fick för sig att hon inte skulle åka hem från löshoppningen 😏
Söt som socker är hon dessutom 💕
Visa bifogad fil 64477

Jättefin! 😍 Och kul med en till Västerbottning!
 
Jag kan ju faktiskt också hänga lite i den här tråden då c-ponnyn vi köpte för ett år sedan är född 2016 😊
Jag har skrivit en del om henne i tråden ”Föräldrar till barn som rider”, men för er som inte hänger där så presenterar jag henne lite närmre här.
Hon är en korsning welsh/arab, köpt av uppfödaren och hon var precis inriden när hon kom till oss. Tog tid för henne att landa och lita på oss, resan upp till västerbotten från skåne var väldigt omtumlande för henne och hon var rätt skygg och spänd första månaderna. Men sakta men säkert kom hon till ro och nu är hon världens mysigaste lilla ponny. Väldigt klok och smart men känslig.
Det är dotterns ponny och de har verkligen blivit bästa vänner. Dock ligger hon lite efter i utbildningen. Eftersom att hon reds in i november/december förra vintern och reds fram till hon kom till oss i februari och dessutom var omtumlad efter resan så fick hon drygt en månads vila. Satte igång väldigt lugnt i några veckor och sedan blev det vila igen då hon var inne i en väldig växtperiod. Under sommaren vrickade hon sig i hagen när hon gick omkull då hon busade. Så det blev några veckors vila och sedan lugn igångsättning. Men nu under hösten och vintern har vi kommit igång mer ordentligt med henne och dottern rider henne nu i alla gångarter ute efter grusvägen och i skogen. Vi har varit iväg på en löshoppning och hoppas kunna komma iväg fler gånger nu under våren samt kunna åka iväg till tränare. Måste dock lastträna lite mer då hon helt plötsligt fick för sig att hon inte skulle åka hem från löshoppningen 😏
Söt som socker är hon dessutom 💕
Visa bifogad fil 64477
Åh så fin :love:
 
Idag var Geisli lite studsig i början, han har inga problem med att lämna gården men han vill ut och klättra i skogen. Jag anser att det är mindre lämpligt att ge sig ut på okända stigar när det är sen kväll och snö, så han studsade runt lite.

Han är dock förlåten efter att ha gått i ökad tölt (lite långsam också, men mest ökat arbetstempo). Jag vet inte riktigt om det var ren taktför det gick snabbt och inte så lång tid, men det var iaf tölt och det var trevlig sådan. Enligt min mamma som gick bakom lyfte han högt på benen sista sträckan.

Han är konsekvent med när han töltar, jag ska bara komma ihåg det när jag rider. När jag samlar upp energin från trav så att han nästan är påväg att fatta galopp så ska jag sitta som en säck potatis med tyngden långt bak, då blir det bra tölt. Jag tycker att det känns bakvänt att sitta "dåligt", men behöver han det nu så får det bli så. :)

Planerar att gå ut och klättra i skogen nästa gång, det kommer han nog tycka är roligt. Är dock osäker på om nästa ridpass ska bli imorgon eller om det blir för ofta. Rider ni era flera dagar i rad?

Funderar också på hur mycket jag ska sitta ner i traven. Nu rider jag lätt om jag inte ska få honom till tölt. Hur mycket sitter ni ner på era?
 
Idag var Geisli lite studsig i början, han har inga problem med att lämna gården men han vill ut och klättra i skogen. Jag anser att det är mindre lämpligt att ge sig ut på okända stigar när det är sen kväll och snö, så han studsade runt lite.

Han är dock förlåten efter att ha gått i ökad tölt (lite långsam också, men mest ökat arbetstempo). Jag vet inte riktigt om det var ren taktför det gick snabbt och inte så lång tid, men det var iaf tölt och det var trevlig sådan. Enligt min mamma som gick bakom lyfte han högt på benen sista sträckan.

Han är konsekvent med när han töltar, jag ska bara komma ihåg det när jag rider. När jag samlar upp energin från trav så att han nästan är påväg att fatta galopp så ska jag sitta som en säck potatis med tyngden långt bak, då blir det bra tölt. Jag tycker att det känns bakvänt att sitta "dåligt", men behöver han det nu så får det bli så. :)

Planerar att gå ut och klättra i skogen nästa gång, det kommer han nog tycka är roligt. Är dock osäker på om nästa ridpass ska bli imorgon eller om det blir för ofta. Rider ni era flera dagar i rad?

Funderar också på hur mycket jag ska sitta ner i traven. Nu rider jag lätt om jag inte ska få honom till tölt. Hur mycket sitter ni ner på era?
Jag har ju inte ridit sen slutet av september, men tidigare så red jag ibland flera dagar i rad. Tycker det kan vara bra att tex rida två dagar i rad för att repetera det man jobbar med och sen göra annat eller ge vilodag. Tror inte att det är något problem alls att rida flera dagar i rad nu, de är ändå 5 år :)

Jag har suttit ned en del i galoppen på Nelly, inte hela tiden men omväxlande. Brukade tex starta galoppen i lätt sits, sitta ned lite och sedan ställa mig upp igen. I traven har jag ridit lätt men på en av våra sista dressyrträningar innan hon blev halt så fick jag sitta ned lite korta partier bara för att börja vänja henne vid det. Det viktiga är ju att hästen jobbar genom ryggen på ett bra sätt och där kan ju unga hästar som inte är så starka hämmas när man sitter ned på dem. Man får nog känna efter vad hästen är redo för.
Generellt tycker jag dock att man kan sitta en hel del på 5-åringar, om de är i fas. Jag lär tex inte sitta så mkt på Nelly när vi kommer igång igen, ridmässigt är hon ju väldigt mycket efter på grund av två långa skadeperioder både hösten/vintern när hon var 3 år och nu denna höst/vinter som varit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 355
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 820
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp