Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Aliisa jag rider oftast Fager 5 dagar/vecka. Han brukar gå tis -tors och så lör-sön. Vilar måndag och fredag. Brukar bli 2-3 dressyrpass och så blandat uteritt/tömkörning/bommar/hoppning.

jag sitter ner mer och mer på honom. Rider lätt om jag upplever att jag behöver för att kvaliteten ska bli bättre, om han är spänd eller inte riktigt orkar. Annars rider jag honom ganska mkt som en vuxen häst :)
 
@Aliisa jag rider oftast Fager 5 dagar/vecka. Han brukar gå tis -tors och så lör-sön. Vilar måndag och fredag. Brukar bli 2-3 dressyrpass och så blandat uteritt/tömkörning/bommar/hoppning.

jag sitter ner mer och mer på honom. Rider lätt om jag upplever att jag behöver för att kvaliteten ska bli bättre, om han är spänd eller inte riktigt orkar. Annars rider jag honom ganska mkt som en vuxen häst :)
De är ju åldersmässigt nästan vuxna hästar. Det känns jättekonstigt!
Jag tyckte de nyss var tre..
 
Pratat med veterinären nu efter att jag skickade filmer i måndags. Kom överens om att Nelly ska få lite metacam men att jag sen ska testa att börja trava på raka spår i ridhuset, på töm. Positivt om det går att öka rörelsen lite även om överbenet inte är helt "färdigt". Får hålla koll noga efter varje pass så att det inte blir någon värme i överbenet och även kolla henne på lina ungefär en gång i veckan för att följa hur hon rör sig.

Kommer ta det väldigt långsamt framåt nu, men känns roligt att börja göra något mer än skritt. Skönt för Nelly också om hon kan få börja jobba lite mer med kroppen. Med betoning på lite :D
 
Pratat med veterinären nu efter att jag skickade filmer i måndags. Kom överens om att Nelly ska få lite metacam men att jag sen ska testa att börja trava på raka spår i ridhuset, på töm. Positivt om det går att öka rörelsen lite även om överbenet inte är helt "färdigt". Får hålla koll noga efter varje pass så att det inte blir någon värme i överbenet och även kolla henne på lina ungefär en gång i veckan för att följa hur hon rör sig.

Kommer ta det väldigt långsamt framåt nu, men känns roligt att börja göra något mer än skritt. Skönt för Nelly också om hon kan få börja jobba lite mer med kroppen. Med betoning på lite :D
Alla överanalyserande hästägare räcker upp en hand!🙋‍♀️

Nelly var varm på överbenet idag, tydligt att hon rört sig mer än hon borde i hagen och kanske lite värre än de andra gångerna. Kan inte låta bli att tänka att hon rört sig mer på grund av smärtlindringen, eller så är det bara en slump..🧐
Alltid något nytt att oroa sig för. Får utvärdera lite under helgen.
 
Alla överanalyserande hästägare räcker upp en hand!🙋‍♀️

Nelly var varm på överbenet idag, tydligt att hon rört sig mer än hon borde i hagen och kanske lite värre än de andra gångerna. Kan inte låta bli att tänka att hon rört sig mer på grund av smärtlindringen, eller så är det bara en slump..🧐
Alltid något nytt att oroa sig för. Får utvärdera lite under helgen.
🙋‍♀️
Det är helt hemskt vad man kan överanalysera, klämma och känna in absurdum 🤦🏼‍♀️
 
Alla överanalyserande hästägare räcker upp en hand!🙋‍♀️

Nelly var varm på överbenet idag, tydligt att hon rört sig mer än hon borde i hagen och kanske lite värre än de andra gångerna. Kan inte låta bli att tänka att hon rört sig mer på grund av smärtlindringen, eller så är det bara en slump..🧐
Alltid något nytt att oroa sig för. Får utvärdera lite under helgen.
🙋🏼‍♀️
Alltså man kan ju verkligen överanalysera allt i oändlighet 😅 Just nu överanalyserar jag vårt senaste ridpass då Strumpan är sååå het just nu i kylan och jag lyckades inte riktigt kanalisera energin rätt utan de bubblade lixom över. Försöker komma på hur jag ska göra det bättre nästa pass ☺️

Hoppas värmen är borta idag och bara va en tillfällighet ☺️
 
🙋‍♀️
Det är helt hemskt vad man kan överanalysera, klämma och känna in absurdum 🤦🏼‍♀️
Ja, ständigt! Jag håller alltid på och klämmer och känner, men vid skador blir det liksom next level 😆
🙋🏼‍♀️
Alltså man kan ju verkligen överanalysera allt i oändlighet 😅 Just nu överanalyserar jag vårt senaste ridpass då Strumpan är sååå het just nu i kylan och jag lyckades inte riktigt kanalisera energin rätt utan de bubblade lixom över. Försöker komma på hur jag ska göra det bättre nästa pass ☺️

Hoppas värmen är borta idag och bara va en tillfällighet ☺️
Precis, finns alltid något man kan tänka för mycket kring!
 
Ja, ständigt! Jag håller alltid på och klämmer och känner, men vid skador blir det liksom next level 😆
Hade en riktigt :banghead: moment i vintras när Fager hade sitt knäproblem. Klämde och kände och tyckte nog han kanske var lite varmare i ett ben tills jag insåg att det ju var för att jag klämt och känt så mycket .... 🤦🏼‍♀️
 
🙋‍♀️
Vet inte hur många gånger jag kännt igenom benen på hästarna och tyckt att ena är lite varmare, bara det att det är för att jag värmt upp det...

Jag har börjat introducera förflyttning av separata delar till Geisli, mycket märkligt tycker han. Framför allt väldigt onödigt när man kan gå runt istället. Men efter lite runtskutt på bakbenen gick det lite bättre. :)
 
Har köpt en soundlesshuva! Hade den på promenaden idag bara för att testa, hoppas det kan hjälpa mot hispiga turer om det är blåsigt eller liknande👍
856EA01D-604C-4836-8C1C-8AD17D2BF1AD.jpeg
 
Red ut i skogen för första gången idag, tidigare har vi bara gått på grusvägarna. I skogen gick det bra, han är helt orädd och går fram överallt även där jag anser det olämpligt. Men han löser det även vid krångligare underlag. Hoppar över saker som är ivägen.

Men när vi var nästan hemma och skulle trava upp för en backe skenade han iväg ner för skogsvägen vi gick i början. Det gick att styra lite men bromsen fungerade inte öht, han var bara påväg att springa rätt in i en stor hög med grenar och sedan att hoppa över några smågranar. Gick som tur var att styra bort från granarna, tror inte att han hade landat på fötterna om han hoppat över dem. Längst ner för den vägen fick jag stopp, men han var stressad och hoppade lite. Jag satt av och gick en bit och hoppade upp efter en stund, då gick det att skritta. Efter att en kortare skentur till gick det att trava upp för backen, även om han var spänd.

Förstår inte vad som hände, det var inget där som han vanligtvis skulle bli rädd för. Jag kände igenom honom i stallet och tyckte att han var lite spänd på vissa ställen, men han verkade inte ha ont någonstans. Men har svårt att se att han inte skulle ha det när han skenade så, han är inte en sån häst som skulle göra så bara för att.
 
Red ut i skogen för första gången idag, tidigare har vi bara gått på grusvägarna. I skogen gick det bra, han är helt orädd och går fram överallt även där jag anser det olämpligt. Men han löser det även vid krångligare underlag. Hoppar över saker som är ivägen.

Men när vi var nästan hemma och skulle trava upp för en backe skenade han iväg ner för skogsvägen vi gick i början. Det gick att styra lite men bromsen fungerade inte öht, han var bara påväg att springa rätt in i en stor hög med grenar och sedan att hoppa över några smågranar. Gick som tur var att styra bort från granarna, tror inte att han hade landat på fötterna om han hoppat över dem. Längst ner för den vägen fick jag stopp, men han var stressad och hoppade lite. Jag satt av och gick en bit och hoppade upp efter en stund, då gick det att skritta. Efter att en kortare skentur till gick det att trava upp för backen, även om han var spänd.

Förstår inte vad som hände, det var inget där som han vanligtvis skulle bli rädd för. Jag kände igenom honom i stallet och tyckte att han var lite spänd på vissa ställen, men han verkade inte ha ont någonstans. Men har svårt att se att han inte skulle ha det när han skenade så, han är inte en sån häst som skulle göra så bara för att.
Usch så otäckt. Det där en sån sak som jag oroar mig för, när hjälperna inte är ordentligt befästa så är det ju inte säkert att man får en fungerande broms om de blir rädda. En av anledningarna till att jag ofta har graman när jag rider ut..
 
Usch så otäckt. Det där en sån sak som jag oroar mig för, när hjälperna inte är ordentligt befästa så är det ju inte säkert att man får en fungerande broms om de blir rädda. En av anledningarna till att jag ofta har graman när jag rider ut..
Jag är mest undrande till varför han stack, för det verkade inte som att han blev skrämd. Det är filmat också och jag ser inte att han skyggar från något. Om jag hade varit van vid graman sen innan hade jag kanske testat det, men känns som att risken är att det bara blir trassligt.
 
Denna helgen har Noella och jag varit på körträning för första gången. 😃
Jag har varit lite nervös innan hur det skulle gå, har ju inte kört henne så mycket och aldrig i ridhus. Hon blev ju inkörd för 2 år sedan och sen har hon kanske körts 10-12 gånger.
Borde lärt mig att man aldrig behöver oroa sig med henne!❤
Hon skötte sig exemplariskt och det var så roligt!😃 Men hon blev nog lite trött i huvudet för hon var lite segare dag 2.
Nu kommer hon få ta det lite lugnare i veckan som kommer, så vi skippar dressyrträningen på onsdag.
IMG_20210214_184140_591.jpg
 
Vår lilla karamellponny är verkligen rolig. Förutom att snöhögar är hennes stora passion här i livet (stannar vid varenda en och skrapar med frambenen, nosar och kör ner huvudet i snön) så vill hon inte tillbaka hem när vi ridit ut.
Igår när vi var ca 50 meter från infarten till vår gård stannade vi och njöt av solen en stund. När jag sedan började gå hemåt igen så vänder ponnyn tillbaka bortåt efter vägen och traskar glatt åt totalt motsatt håll. Dottern bara skrattar och ropar ”kom nu mamma, Polka vill gå en runda till” 😅
Så de fick gå en bit tillbaka efter vägen och sedan svänga in på skogsvägen som leder till vår gård i stället. Men hon hade inte direkt bråttom hem, jag som gick och tog den längre (plogade) vägen hem var hemma före ponnyn och dottern 😊
Ett par gånger tidigare har hon vägrat svänga in på vår väg och i stället fortsatt förbi. Hon är alltid superpigg på bortvägen och blir alltid lika besviken varje gång vi vänder hemåt 💕
125AF89B-6D37-40E9-83E3-40F6BEB9A101.png
 
Nelly är så jäkla pigg! Inte galen och explosiv som för ett tag sedan, bara jättepigg och försöker trava hela tiden på promenaderna. Igår gick jag en runda med ostbågeformad häst som småtravade nästan hela tiden oavsett vad jag gjorde🤨

Tänker att om överbenet klarar det utan värmeökning så borde det inte bli problem att trava några långsidor på bra underlag i ridhuset..
Hon fick sista dosen metacam igår så nu ska jag bara vänta några dagar och sen kolla henne på lina igen så jag har ett aktuellt utgångsläge innan vi drar igång👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 799
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 444
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 268
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 850
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp