Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red dressyr och hade en sån lugn och fin känsla att jag bestämde mig för att utmana mig själv! Tog ett grimskaft runt halsen och lät tyglarna hänga och red så, när det gick bra plockade vi bort tyglarna helt 😁 är stolt över oss båda som vågade och klarade det så bra!
 

Bifogade filer

  • 3BD1F229-53B0-4538-8733-CB02A68BC54A.png
    3BD1F229-53B0-4538-8733-CB02A68BC54A.png
    132,4 KB · Visningar: 73
Red dressyr och hade en sån lugn och fin känsla att jag bestämde mig för att utmana mig själv! Tog ett grimskaft runt halsen och lät tyglarna hänga och red så, när det gick bra plockade vi bort tyglarna helt 😁 är stolt över oss båda som vågade och klarade det så bra!
Väldigt modigt! Såg filmen på insta och det såg ju väldigt stabilt ut:up:
 
Igår red vi på vår lilla ridbana för första gången sedan i julas. Vi har enbart ridit ut för att bygga styrka och kondition och för att inte tråka ut ponnyn då hon inte riktigt förstår meningen med att springa runt runt i en inhägnad.
Tidigare orkade hon inte riktigt hålla traven på stor volt med ryttare på och hon var svår att styra och förstod inte det här med att byta varv eller gå någon annan väg än efter fyrkanten. Men igår gick det hur bra som helst! Ponnyn travar både snett igenom och på volt och i skritt är det inga bekymmer att göra stora serpentiner och mindre volter. Även dottern har utvecklats då hon nu känner sig helt trygg med ponnyn och vågar påverka henne mer.
DA33FEBC-A09C-4853-BA5E-06F7B537DD5C.jpeg
 
Fick verkligen lägga band på mig själv igår, hon var sååå fin när vi travade fram några långsidor så jag ville bara fortsätta 😁😍
98845FF9-FD22-41CD-8588-00BC88F9FC7F.jpeg


Efteråt kände jag på överbenet tusen gånger tills det till slut nästan började bli varmare. Suck. Chilla lite människa!😅

Nelly lyckades hoppa på sig själv när hon blev rädd för en duva så hon fick ett broddtramp. Såklart. Hon har alltid boots i hagen men eftersom hon fick lugnande tänkte jag att det inte skulle behövas vid tömkörningen..
Hoppas snön försvinner fort så brodden kan plockas av, tills dess får det bli boots på hela tiden!
 
Nelly har visat upp en helt ny sida. En mogen och VUXEN sida, jag är så stolt över henne!
En i stallet har en ny häst och vi har promenerat tillsammans några gånger. Nu ville den hästägaren prova att skritta ut så vi bestämde att slå sällskap när jag promenerar med Nelly. Den andra hästen började strula redan på stallplan och var extremt spänd, det slutade med att jag fick leda dem hela rundan. Så där jag jag, med Nelly i en hand och uppstressad häst i andra handen. Nelly var en sån pärla! Hon var helt cool när den andra hästen hetsade upp sig, hon surade ingenting när den typ backade in i henne och bara gick där helt chill som stöd till den andra hästen.
Igår körde vi samma upplägg igen och Nelly var lika lugn och duktig även den gången, trots att den andra hästen var tokpigg och levde rövare lite.

Tänk att min knäppa 4,5-års konvalescent bara liksom utvärderade situationen och verkligen växte in i uppgiften som stencool stöttepelare :love::heart

När jag promenerar ensam är hon ju TOKPIGG och vill helst trava hela tiden. Snacka om att ställa om utifrån sammanhanget :D
 
Hopptränade med Noella i onsdags. Hon är så rolig att hoppa, söker tag i hindrena och bara hoppar. Jag som inte är så säker i hoppningen, kan slappna av på ett helt annat sätt än på andra hästar jag haft.
Bara synd att jag själv inte är duktigare, hade varit kul att se henne under en ryttare som kan hoppning!😉
Annars händer inte då mycket här.
Mest spännande är väll att hålla koll på brunsten, inte det lättaste när hon inte alltid är så tydlig!🙄
Längtar tills det är dags för betäckning, samtidigt önskar jag att allt vore klart!😂
Vet hur nojig jag kommer vara tills, förhoppningsvis, ett föl är fött och allt är ok.
 
Hopptränade med Noella i onsdags. Hon är så rolig att hoppa, söker tag i hindrena och bara hoppar. Jag som inte är så säker i hoppningen, kan slappna av på ett helt annat sätt än på andra hästar jag haft.
Bara synd att jag själv inte är duktigare, hade varit kul att se henne under en ryttare som kan hoppning!😉
Annars händer inte då mycket här.
Mest spännande är väll att hålla koll på brunsten, inte det lättaste när hon inte alltid är så tydlig!🙄
Längtar tills det är dags för betäckning, samtidigt önskar jag att allt vore klart!😂
Vet hur nojig jag kommer vara tills, förhoppningsvis, ett föl är fött och allt är ok.
Kul med hoppning! Ni kommer ju lära er tillsammans👍

Spännande med föl också! Visst har du fött upp Noella själv? 😊
 
Jag har ridit!😁👏
Tröttnade på att bara gå hela tiden, framförallt de dagar vi går i ridhus så man bara går runt runt runt. Hon har varit lugn i ridhuset sedan vi flyttade (innan var hon crazy) så nu vågade jag mig upp!
Har ju fått skritta uppsuttet hela tiden egentligen men har hellre hållt mig på marken, av lite olika skäl. Ett antal månader senare börjar man ompröva sånt😉

Nelly var snäll, jag var rätt nervös i början men hon skötte sig finfint👍
 
Jag har ridit!😁👏
Tröttnade på att bara gå hela tiden, framförallt de dagar vi går i ridhus så man bara går runt runt runt. Hon har varit lugn i ridhuset sedan vi flyttade (innan var hon crazy) så nu vågade jag mig upp!
Har ju fått skritta uppsuttet hela tiden egentligen men har hellre hållt mig på marken, av lite olika skäl. Ett antal månader senare börjar man ompröva sånt😉

Nelly var snäll, jag var rätt nervös i början men hon skötte sig finfint👍
Så underbart! ☺️
 
@MiniLi Vad kul att du ridit igen!😃 Stämmer att jag fött upp Noella själv. Även hennes mamma är född här så om Noella blir dräktig och allt går vägen så blir det 4de generationen jag har!😃
 
Kollade Nelly på lina igår, både i paddocken och på grusplan. Jag kan inte se någon ojämnhet alls, så skönt!
Skulle egentligen vilja boka in ett uppföljande återbesök på klinik snart, veterinären tyckte det vore bra med en röntgenbild när hon är helt ohalt. Vår anläggning är dock stängd i förebyggande syfte, precis som många andra nu iom EHV-utbrottet, och åker jag till klinik måste hon stå i karantän efteråt. Det får helt enkelt vänta..
B25B2640-B19D-45EE-887D-8631F3E8AE3F.jpeg
 
Skrittade uppsuttet i ridhuset igen i fredags och blev påmind om varför jag helst håller mig på marken😅
Hon var superspänd och flög i luften vid minsta ljud. Jag hade graman på bara för säkerhets skull och det var jag glad för. Blev 15 minuters skritt med kort graman, stundtals lite avspänt men inte särskilt rofyllt ändå. Tror jag återgår till enbart promenader och tömkörning tills hon har fått rasta ur sig lite mer😜
 
Min lille har fått stå ett tag nu pga nästan korsförlamning för några veckor sedan och sen tog det en stund innan vi kom igång. Men nu har vi börjat och idag kändes han nästan som en vuxen häst :banana:

Red på en för honom ny väg och galopperade lite där, han har väldigt trevlig galopp. På hemvägen ville han öka men lyssnade tillbaka ganska snabbt. Tog sen en vända in på en ny stig, den var tyvärr lite väl övervuxen. Han blev stressad av att det flög upp fåglar vid flera tillfällen så när det blev nedförsbacke också satt jag av. Han vill gärna rulla på nedför och jag blir lätt osäker när bromsen inte funkar så det kändes säkrast. Satt upp ganska direkt och då var han lite lugnare. :)

På hemvägen töltade vi lite också, tölten sitter inte helt går att rida till ganska enkelt. Dock blev han sur när han insåg att vi var påväg hem så då blev det några steg passage tills han insåg att det var jobbigt. Men är ju trevligt att han har lätt för samling :up:
 

Bifogade filer

  • 20210329_190846.jpg
    20210329_190846.jpg
    390 KB · Visningar: 19
Igår åkte våran inhysta häst hem till ägaren. Han har ju stått hos oss eftersom ägaren haft full i sitt stall, men så såldes hennes unghäst och den åkte igår. Så nu har Leo flyttat och vi har bara våra egna igen!😃
Känns lite vemodigt för har varit lite kul med sällskap i stallet!😉
Annars händer det inte så mycket. Noella rids och tränas som vanligt och sköter sig för det mesta!😁
Idag hade hon dock en hel del överskottsenergi. Rädd för allt och skulle tramsa för minsta lilla sak. Stenar, buskar, fåglar, allt kunde man hoppa i luften för. Fick bara inse att det inte var läge för att kräva för mycket utan att hon bara skulle gå fram. Hon slappnade av till slut och kunde öva lite skänkelvikning och halter på vägarna.😉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 448
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 277
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp