Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick feeling igår, hoppade upp och red! Nelly var lugn och snäll👍
Lite tendenser till istadighet i början, jag plockade fram mitt viftvänliga spö och då satte hon full fart istället🤣

Hon kändes fin och några gånger bjöd hon till och med på lite sidvärts (när jag egentligen försökte svänga😆), men var ganska tung i handen. Det där är mitt stora mission, inte låta henne att gå och hålla balansen i handen utan komma upp och loss framtill!
Åh så härligt för er båda! 😍😍
 
Vi börjar komma igång mer på riktigt igen nu och Strumpan känns väldigt fin 🤩 Så kul att rida! 🙏

DF4B371E-9105-41E4-9B29-BA2BF43421E6.jpeg
 
Red igår igen! Var själva i ridhuset, Nelly var spänd och väldigt pigg. Lättade lite fram några gånger i skritten i början men jag skrek på henne så det gjorde hon iaf inte om sen🤣
När jag skulle börja trava var hon sådär lite motig men på ett explosivt sätt. Slängde med huvudet och började pipa, jag känner så väl igen beteendet från när hon har exploderat i tömkörningen. Var lite velig en stund men testade sen att ändå smyga igång. Lät henne rulla på i traven men försökte ge henne lite uppgifter så att hon skulle hålla fokus på mig. Det var VÄLDIGT spänt först men sen slappnade hon av mer och mer.

Känns väldigt skönt ändå att det funkade. Jag har ju känt att jag inte litar på henne när hon är sådär explosionsartad men det här gav en liten boost, skönt att kunna reda ut det även när hon är på det här humöret!

Jag gillar egentligen Nelly som bäst när hon är såhär pigg och framåt🔥. Hon blir lättare i fronten och känns kvick både i reaktioner och rörelserna! Gillar dock inte att oroa mig för att hon kanske kommer kasta av mig😆

42314807-D4E4-423A-95E3-19FFF4CAFE4D.jpeg
 
Red igår igen! Var själva i ridhuset, Nelly var spänd och väldigt pigg. Lättade lite fram några gånger i skritten i början men jag skrek på henne så det gjorde hon iaf inte om sen🤣
När jag skulle börja trava var hon sådär lite motig men på ett explosivt sätt. Slängde med huvudet och började pipa, jag känner så väl igen beteendet från när hon har exploderat i tömkörningen. Var lite velig en stund men testade sen att ändå smyga igång. Lät henne rulla på i traven men försökte ge henne lite uppgifter så att hon skulle hålla fokus på mig. Det var VÄLDIGT spänt först men sen slappnade hon av mer och mer.

Känns väldigt skönt ändå att det funkade. Jag har ju känt att jag inte litar på henne när hon är sådär explosionsartad men det här gav en liten boost, skönt att kunna reda ut det även när hon är på det här humöret!

Jag gillar egentligen Nelly som bäst när hon är såhär pigg och framåt🔥. Hon blir lättare i fronten och känns kvick både i reaktioner och rörelserna! Gillar dock inte att oroa mig för att hon kanske kommer kasta av mig😆

Visa bifogad fil 68534

Åh så kul, duktiga! Förstår precis hur du känner dig, så var Strumpan i vintras när de va så kallt och hon skulle igång efter vilan, kändes som att sitta på en bomb men när jag väl lyckades kanalisera den energin va hon amazing att rida!

Hon är så fin din häst :love:
 
Åh så kul, duktiga! Förstår precis hur du känner dig, så var Strumpan i vintras när de va så kallt och hon skulle igång efter vilan, kändes som att sitta på en bomb men när jag väl lyckades kanalisera den energin va hon amazing att rida!

Hon är så fin din häst :love:
Ja, i vanliga fall hade jag longerat henne lite innan ridning för att slippa riskera något men det funkar inte riktigt pga skadan, hon ska ju helst inte skena på liten volt 😆
 
Tanken var att B skulle longeras idag men det haglade samtidigt som det regnade när jag kom till stallet och jag hade ingen lust att stå ute och bli dyngsur så beslöt att det blir vila istället. Sen kom en stallkompis som skulle ut på en kortare barbackatur och precis då sprack det upp så blev en oplanerad skritt- (och lite trav!) tur då jag beslöt mig för att följa med. Lyckades övertala en till stallkompis som hakade på med sin häst i grimskaft så blev en riktigt mysig och lugn kvällstur för oss 🥰
 
Jag tror att jag ska boka ett återbesök hos veterinären nu framöver. Räknade efter lite och nu har vi varit igång och travat i successivt ökad mängd i en månad, jag tänker att det kanske är dags att lägga in lite galopp snart men vill nog ha en koll på henne innan för säkerhets skull!

Är fortfarande lite på rosa moln efter senaste ridpasset. Det var dagen efter det där väldigt spända och då var hon helt perfekt! Pigg men avslappnad, lyhörd och bäst av allt - inte det minsta tung i handen! :love::love::love:
Hon har fortfarande lite istadiga tendenser men om jag jämför med hur det var förra året så är detta ingenting. Hon kan stanna några gånger precis i början när jag skrittar fram och enstaka gång har hon stannat när jag lägger på skänkeln precis i början. Låter henne alltid komma igång lite i skritten utan att jag använder skänkel så mkt överhuvudtaget och sen brukar det släppa. Rider dock med körpisken för säkerhets skull, brukar inte behöva vifta med den så många gånger men tänker att jag har den tills den inte behövs alls. Eller om jag har någon med mig på backen som kan ge tillbaka den till mig snabbt om behov skulle uppstå.

Sen blev det två dagar helt vila för jag jobbade mkt och var dödstrött, orkade inte ens gå på promenad med henne. Väntar nog några dagar nu innan jag rider igen, bäst att göra sig av med lite energi och stämma av läget på töm först ;)
 
Har inte heller någon ny bild nu som 5-åring, men denna är ifrån i somras. SWB e. Deodoro - Bernstein - Zinsky xx (46% fullblod enligt horsetelex, 34% i de 5 första leden)

84176513_10157458875879290_3136636836222680913_n.jpg
Jätte fin snygg exteriör och ädel. Gillar den modellen på hästar där allt passar ihop kroppsligt och ser enhetligt ut 🥰
 
Senast ändrad:
Utvecklingen kan ju verkligen vara en berg- och dalbana ibland.. Har ju jobbat mkt med ställningen med Nelly, att innertygel inte bara behöver betyda sväng. Har varit rätt svårt i vänster sida men nu blivit mkt bättre! Igår funkade det istället inte alls till höger. Nelly gick nästan hela passet vänsterställd eller svängde höger😆
Hittade lite knappar mot slutet, blir nog bra till slut 😉🤷‍♀️

Positivt iaf att hon knappt varit istadig alls senaste passen. När hon väl kommer igång svarar hon superfint på små framåtdrivande hjälper. Duktig! Sidförande förstår hon inte än, hon har ju lärt sig det på töm så hon flyttar för tygeltag.. Jobbar på att föra över det..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 712
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 355
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp