Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja men eller hur jag hade längtat hela våren! Den var idag men jag fick stryka oss i onsdags då Strumpan slagit sig på betet och fått ett överben på ena fram 😩 Pratade med Kliniken i onsdags och skickade bilder ifall vi skulle ta plåtar men veterinären som ringde tillbaka idag tyckte inte de behövdes så de rekommenderade fortsatt vila och kyla. Nu skulle hon ju få sommarvilla efter terrängen idag så inte hela världen men tråkigt avslut ändå! Tänker på @MiniLi hur jobbigt ni haft det med ert överben!
Trist, men överben är ju inget ovanligt har ju nästan var och varannan häst. 😁 Blir ett litet skönhetsfel.
Mina har också. Är det stort eftersom du skickade till veterinär? Visar hon någon hälta?
 
Trist, men överben är ju inget ovanligt har ju nästan var och varannan häst. 😁 Blir ett litet skönhetsfel.
Mina har också. Är det stort eftersom du skickade till veterinär? Visar hon någon hälta?
Ja du har rätt men jag blev lite nojig 😅 Nej hon är inte halt ☺️ Jag ringde för att rådfråga när jag började noja och då erbjöd sig djursjukvårdaren på telefon att visa bilder för veterinären för säkerhetsskull vilket var väldigt snällt och smidigt ☺️👌
 
Vi kör för fullt på miljöträning här! Ridit på naturbanan tre dagar i rad. Igår hade jag tänkt avancera med lite galopp ute men så hade de preppat naturbanan inför något event så det var en massa nya saker utplacerade, Nelly var skräckslagen😱
Övade helt enkelt på att våga trava trots att det var så otäckt😉

Sen red jag bort till grannen (naturbruksgymnasium) och red för första gången på deras ENORMA utebana.

Är så nöjd med Nelly! Inga istadiga tendenser alls trots att det var otäckt och spänt. Sist jag provade ny ridbana blev hon jätteistadig men nu skötte hon sig så bra!
💚🌟👏

Lovar gott, jag vill ju kunna åka iväg på träning utan att det tar tvärstopp hela tiden👍

0AA17964-06CD-43BD-B970-72821315A425.jpeg
 
Vi kör för fullt på miljöträning här! Ridit på naturbanan tre dagar i rad. Igår hade jag tänkt avancera med lite galopp ute men så hade de preppat naturbanan inför något event så det var en massa nya saker utplacerade, Nelly var skräckslagen😱
Övade helt enkelt på att våga trava trots att det var så otäckt😉

Sen red jag bort till grannen (naturbruksgymnasium) och red för första gången på deras ENORMA utebana.

Är så nöjd med Nelly! Inga istadiga tendenser alls trots att det var otäckt och spänt. Sist jag provade ny ridbana blev hon jätteistadig men nu skötte hon sig så bra!
💚🌟👏

Lovar gott, jag vill ju kunna åka iväg på träning utan att det tar tvärstopp hela tiden👍

Visa bifogad fil 72886
Whoho heja er! Så himla bra träning 🤩🤩
 
Vi kör för fullt på miljöträning här! Ridit på naturbanan tre dagar i rad. Igår hade jag tänkt avancera med lite galopp ute men så hade de preppat naturbanan inför något event så det var en massa nya saker utplacerade, Nelly var skräckslagen😱
Övade helt enkelt på att våga trava trots att det var så otäckt😉

Sen red jag bort till grannen (naturbruksgymnasium) och red för första gången på deras ENORMA utebana.

Är så nöjd med Nelly! Inga istadiga tendenser alls trots att det var otäckt och spänt. Sist jag provade ny ridbana blev hon jätteistadig men nu skötte hon sig så bra!
💚🌟👏

Lovar gott, jag vill ju kunna åka iväg på träning utan att det tar tvärstopp hela tiden👍

Visa bifogad fil 72886
Men gud..där vill man väl bara galoppera hela tiden!😍
 
Ja du har rätt men jag blev lite nojig 😅 Nej hon är inte halt ☺️ Jag ringde för att rådfråga när jag började noja och då erbjöd sig djursjukvårdaren på telefon att visa bilder för veterinären för säkerhetsskull vilket var väldigt snällt och smidigt ☺️👌
Är hon inte halt hade jag inte stressat upp mig 😄
 
Vi kör för fullt på miljöträning här! Ridit på naturbanan tre dagar i rad. Igår hade jag tänkt avancera med lite galopp ute men så hade de preppat naturbanan inför något event så det var en massa nya saker utplacerade, Nelly var skräckslagen😱
Övade helt enkelt på att våga trava trots att det var så otäckt😉

Sen red jag bort till grannen (naturbruksgymnasium) och red för första gången på deras ENORMA utebana.

Är så nöjd med Nelly! Inga istadiga tendenser alls trots att det var otäckt och spänt. Sist jag provade ny ridbana blev hon jätteistadig men nu skötte hon sig så bra!
💚🌟👏

Lovar gott, jag vill ju kunna åka iväg på träning utan att det tar tvärstopp hela tiden👍

Visa bifogad fil 72886
Åhh vilken härlig slinga.
Den hade jag velat köra i 200. 🤣 Men kanske blir skarpa svängar? 😄
 
Jag har precis varit på läger i fyra dagar med min häst, 45min hemifrån så jag har kört fram och tillbaka varje dag. Hästen har skött sig oerhört bra och har inte ens sista dagen tvekat att kliva på släpet för att åka iväg. Jag har inte deltagit i allt då jag kände att hon blir för trött men vi har iaf ridit trailmönster, reiningmanövrar , gått en naturtrailbana vid hand och lite annat. Naturtrailen var rolig men utmanande, att kliva på tre liggande traktordäck i rad (fyllda med jord) var inte det lättaste.

Nu blir det nog några dagars vila innan vi tränar vidare här hemma. Framöver tänker jag nog åka iväg och låta henne bekanta sig lite mer med kor också. Låter nog dock min tränare rida då jag är så osäker till häst med kor (hade tidigare en häst som hade tendens till att ta egna beslut om korna...).
 
Nelly har övat på att flytta för skänkeln och saker börjar falla på plats. Hon har kunnat göra någon slags glidning även innan, men mer att bogen ramlar iväg 😆

Nu har jag ridit två pass där vi travar in på kvartslinje eller medellinje och flyttar några steg ut mot spåret, sen rakt fram och så flytta igen ut mot spåret. Har gått klart över förväntan! Hon börjar förstå ytterhjälperna mer också👍👍

Igår tog vi nästa steg i uterittsövandet, red först kort i paddocken, sen travade några varv på naturbanan och sist iväg till galoppslingan där vi travade ett varv rätt så avspänt och med jättefin bjudning!

Nelly har verkligen mognat! När vi skrittade hemåt igår tänkte jag på våra uteritter förra året. Vi fick alltid stå en bra stund för att komma iväg från stallplan, hon var spänd och motig och vågade oftast inte mer än att skritta. Kunde trava och enstaka gånger galoppera om vi först skrittat ett varv så att hon sett allt innan. Om jag försökte rida förbi en beteshage blev vi alltid ståendes i evigheter eftersom hon inte ville gå ifrån hästarna som gick där. Vi kämpade på och det blev ju bättre och bättre, sen blev hon skadad och har inte ridits ut på evigheter.

Nu är hon ju fortfarande spänd och lite lättskrämd, men hon är jättepepp när vi rider iväg från stallet. Har inte fastnat på stallplan en enda gång! Travar på med bra bjudning och man märker att hon har roligt!
Galoppbanan går dessutom runt ett gäng hagar så vi passerar ganska många hästar utan minsta tendens till att vilja stanna där.
De här framstegen beror ju definitivt inte på övning (vi har ju inte övat alls utan mest varit i ridhus efter att hon kom igång från skadan) utan jag tror det är ren mognad och att mer tid har gått. Kanske också lite att hon nu förstår hjälperna, är framme för hjälperna och reglerbar även när hon spänner sig.

Min pärla♥️
DFDA41CE-8822-439C-ACA4-D426380997D7.jpeg
 
Har vågat släppa ihop Nelly med ett annat sto och dessutom i en lite större hage😱
Fortfarande platt och ”snäll” hage, men ändå. Har någon slags panik inombords som jag försöker ignorera, för hennes skull😆
När jag tog in på em så hittade jag en liten knöl eller vad man ska säga på ena frambenet så nu har jag kylt också. Vem vet, hon kanske haft den där lilla knölen innan utan att jag tänkt på det men blir ändå orolig. Förhoppningsvis är allt lugnt.

Nelly och hennes kompis var väldigt nöjda iaf. De har gått bredvid varandra i hagarna och ridits tillsammans osv så de var redan som en liten flock, de reagerade inte ens när vi släppte ihop. Skönt!
Det var spännande såklart med ny hage så det blev lite bus, med mig efter ptrooandes🙈🤣

6FB80E39-0FDB-4C43-9EA6-B1D239E7616E.jpeg


https://www.instagram.com/p/CRGT7s8nIkU/?utm_medium=copy_link
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 451
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 283
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp