Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är sakta på gång igen. Har inte känts särskilt bra under igångsättningen, men på ett helt annat sätt än innan. Det har varit sjukt varmt och det märks att han tycker det är jobbigt.

i helgen var det träning och det var så nyttigt! Blev väldigt tydligt att han inte tar skänkeln ordentligt och att mkt av problemen jag upplever baseras på det. Dag två var han riktigt fin, och det var nog ett av våra bästa pass! Framförallt kändes det bra eftersom han faktiskt tog när jag bad om mer istället för att tjura ihop.

336A4BA8-4CA5-4306-999F-5444F31C2267.png
 
Vi är sakta på gång igen. Har inte känts särskilt bra under igångsättningen, men på ett helt annat sätt än innan. Det har varit sjukt varmt och det märks att han tycker det är jobbigt.

i helgen var det träning och det var så nyttigt! Blev väldigt tydligt att han inte tar skänkeln ordentligt och att mkt av problemen jag upplever baseras på det. Dag två var han riktigt fin, och det var nog ett av våra bästa pass! Framförallt kändes det bra eftersom han faktiskt tog när jag bad om mer istället för att tjura ihop.

Visa bifogad fil 73481
Roligt! Jag jobbar också jättemycket med att hon ska svara snabbt och lätt för skänkel. Då dansar hon fram sen💖
Han är så fin din!
 
Känns som att jag spammar tråden men wft..😆

Nelly har fått en ny huva så att hon ska kunna koncentrera sig när vi rider ute. Hon blir så störd av flugorna när vi skrittar så hon blir helt okontaktbar ibland, bara ruskar och ruskar. Provade igår och det gjorde stor skillnad!
Stod på Hööks och drog i öronen på alla varianter de hade inne, blev en från Eskadron med stretchiga öron i något nätaktigt material, passade åsneöronen perfekt👌

EAE6E063-2D98-43AD-ABA2-8C55604A32E5.jpeg


Men bäst igår var att vi gjorde framsteg i galoppen! Har varit jättesvårt att få till, hon har inte gått fram ordentligt så senaste tiden har jag kört strategin ”galna ponnyrace längs fyrkantspåret”, det har hjälpt henne att komma igång bättre😁👏
 
Upp som en sol, ner som en pannkaka😆
Var ju så nöjd häromdagen när vi gjorde framsteg med galoppen. Igår var hon spänd och det var nästan omöjligt att ens få galopp överhuvudtaget. Lyckades till slut i båda varv så då fick hon springa med lösa tyglar under mitt tjoande beröm😁

Hoppas det inte kommer sitta i framöver. Skulle inte bli förvånad om hon är lite motig generellt nu en period, hon brukar kunna ”fastna” i det när det väl dragit igång.. Bara att kämpa på😉
 
Jag har en preliminär plan att kanske starta en LA:1 om två veckor och sedan ett kval om 3 veckor om jag kan byta jobbdag. Tyckte först det såg tunnt ut med kvalklasser när jag letade för ett par veckor sedan, men nu har två nya tävlingar i augusti tillkommit :up:.

Pärlan är mycket bättre efter ET-behandlingen men blir fortfarande lite kort bak i högergaloppen emellanåt, så jag har inte provat rida någon förvänd där än. Jag fortsätter att massera på de ställena ET visade och hoppas att det går på rätt håll :). Ska även låna stallets massagepistol och köra med någon gång i veckan tänkte jag.
 
Jag har en preliminär plan att kanske starta en LA:1 om två veckor och sedan ett kval om 3 veckor om jag kan byta jobbdag. Tyckte först det såg tunnt ut med kvalklasser när jag letade för ett par veckor sedan, men nu har två nya tävlingar i augusti tillkommit :up:.

Pärlan är mycket bättre efter ET-behandlingen men blir fortfarande lite kort bak i högergaloppen emellanåt, så jag har inte provat rida någon förvänd där än. Jag fortsätter att massera på de ställena ET visade och hoppas att det går på rätt håll :). Ska även låna stallets massagepistol och köra med någon gång i veckan tänkte jag.
Lycka till!
Fager får djupvågsbehandling och laser sedan någon vecka tillbaka, tycker faktiskt det gör skillnad :) är karens på det, så man får ha lite koll
 
Här går framåt och ibland även lite uppåt :D
Han har lärt sig att göra skutt som en häst med sadeltvång när han blir sur, men bara ett i taget. Som tur är så har han skuttat mindre nu även om han leker studsboll ibland.
Igår gick vi ett varv i svåra volten där han gärna trillar iväg till ingången. Några varv på enklare också, lite småsur över att han inte fick trilla iväg men accepterade det. Volterna blir ju inte fina och det är tveksamt om är något runda, men om vi bara kommer förbi den mentala spärren går detajerna att jobba på :)

Hörnen är mycket märkliga tycker Geisli, en gång när jag inte svängde sprang han bara rakt fram och krockade med mulen staketet :banghead:. Sen skulle han smaka på staketet...

Men tölten sitter bra nu, största problemet där är att han gärna ökar. Men igår lyckades vi hålla kort tölt ganska långa sträckor och bara öka lite längs långsidorna :up:

Vi kan också rida ut själva nu utan problem. Första gången testade han genom stora skutt om han verkligen behövde det men kom nog fram till att det var så, för efter det har det inte varit några problem alls :)
 
Vi är sakta på gång igen. Har inte känts särskilt bra under igångsättningen, men på ett helt annat sätt än innan. Det har varit sjukt varmt och det märks att han tycker det är jobbigt.

i helgen var det träning och det var så nyttigt! Blev väldigt tydligt att han inte tar skänkeln ordentligt och att mkt av problemen jag upplever baseras på det. Dag två var han riktigt fin, och det var nog ett av våra bästa pass! Framförallt kändes det bra eftersom han faktiskt tog när jag bad om mer istället för att tjura ihop.

Visa bifogad fil 73481
Jätte fin häst du har. 🙂
 
Här lufsar vi mest runt i skogen och har det mysigt just nu.
Har ju varit många resor till seminstationen och en del krångel för att få dräktig.
Men igår på kollen var Noella dräktig på 16 dygn så håller tummarna att det håller hela vägen!✊
Så kommer fortsätta ta det lugnt fram till 45 dygn innan jag rider som vanligt så länge det går.
Måste ju även visa bild på blivande pappan!😁
Han är ju född -16 också!
(Bild lånad av Pepino PRE.)
FB_IMG_1624599362676.jpg
 
Här lufsar vi mest runt i skogen och har det mysigt just nu.
Har ju varit många resor till seminstationen och en del krångel för att få dräktig.
Men igår på kollen var Noella dräktig på 16 dygn så håller tummarna att det håller hela vägen!✊
Så kommer fortsätta ta det lugnt fram till 45 dygn innan jag rider som vanligt så länge det går.
Måste ju även visa bild på blivande pappan!😁
Han är ju född -16 också!
(Bild lånad av Pepino PRE.)
Nespresso? Fin! :heartheart:heart

Jag fortsätter ligga jättelångt efter med min femåring (lite växtvärk under våren, lite tandömsning, för mycket insekter för att vara roligt att rida ut på egen hand - vi behöver någon att hålla tassen när det blir jobbigt) men det får vara så. Vi jobbar på i sakta mak, och siktar fortfarande på WE-tävling 2022 (vilket var vad jag sa som mål när jag köpte honom i höstas). Första WE-lektionen planerad till om ett par veckor (även om vi lekt lite på egen hand), saker går framåt, även om det inte alltid känns så.
 
Vi har fortsatt strul med galoppfattningarna, i varierande grad. För några dagar sedan red vi själva på galoppslingan och då kunde vi få till en hel del galopp, hon tycker det är jätteroligt när vi väl är igång men varje fattning är ändå jättesvår. Står emot som tusan men det gick ändå att få galopp flera gånger.

Igår hade vi sällskap på galoppslingan, vi red först. Första fattningen var tveksam men gick ändå. Dock väldigt spänd och tveksam framåt i galopp. Andra fattningen checkade hon ut totalt och blev jätteistadig. Tvärnit och jättesur. Hon går fram fint annars men så fort hon förstod att jag skulle fatta galopp så tvärnitade hon bara. Kompisen fick gå först och då gick det mycket bättre. Fattade galopp utan problem och när hon väl kom igång så gick hon om och galopperade först med jättebra bjudning.

Så tydligt att det är mentala spänningar just kring fattningen som spökar. Men slingan är så pass bred att man utan problem kan rida i bredd så hon fick helt enkelt styra det där lite själv. När hon blev rädd för något så bromsar hon och vill gå bakom kompisen, sen när hon slappnar av ska hon fram igen och springa först. Tur vi hade bra sällskap som rullade på lite stabilt oavsett vad Nelly pysslade med 😆

Ska nog gå in i ridhuset i några dagar där hon är mer avspänd och jobba på med fattningarna. Hoppas vi kan komma förbi det här snart..
 
Då är första tävlingen för i år avklarad :) blev en gul rosett, men inte så bra känsla. Fick inte alls till framridningen, var massor med getingar så Fager var helt hysterisk inledningsvis. Skakade på hela sig, slog med bakbenen och stampade samtidigt som vi skrittade fram 😂

tyvärr började han bli pratbar precis när vi skulle ner till collectingring, och den var liten så gick inte att få fram honom ordentligt för skänkeln. Hade behövt gasa på ordentligt några varv i lätt sits för att få honom mer framme…

nästa helg är det tävling igen och då ska vi lägga upp framridningen helt annorlunda hoppas jag
 
Då är första tävlingen för i år avklarad :) blev en gul rosett, men inte så bra känsla. Fick inte alls till framridningen, var massor med getingar så Fager var helt hysterisk inledningsvis. Skakade på hela sig, slog med bakbenen och stampade samtidigt som vi skrittade fram 😂

tyvärr började han bli pratbar precis när vi skulle ner till collectingring, och den var liten så gick inte att få fram honom ordentligt för skänkeln. Hade behövt gasa på ordentligt några varv i lätt sits för att få honom mer framme…

nästa helg är det tävling igen och då ska vi lägga upp framridningen helt annorlunda hoppas jag
Kul med rosett även när förutsättningarna var svåra! Grattis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 803
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 446
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 275
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 851
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp