Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har funderat ett tag nu på att sälja Geisli och har nu kommit så långt att jag satt ut annons. Har kommit fram till att ponnytiden är begränsad och jag vill uppleva den. Sen är ju Geisli en väldigt trevlig liten häst men han kan få det lika bra eller bättre hos någon annan och han är ingen speciell häst för mig på samma sätt som min stora.

Vi var iaf och badade igår och testade att trava i vattnet, jobbigt att springa i djupt vatten och lite skumt att det plaskade så mycket tyckte lille hästen. Men han gick med på det :)
 

Bifogade filer

  • received_368531241276834.jpeg
    received_368531241276834.jpeg
    36,3 KB · Visningar: 27
Tror att Noella mått bra av att vila och tagit det lugnt så länge.
Hon är så himla rolig att rida. Så lyhörd och vill göra rätt hela tiden.
Pigg, framåt och positiv. Jag som trodde hon skulle bli trött och seg när hon är dräktig.
Hennes mamma var jätteseg de första 2 månader i dräktigheten så hade förväntat mig detsamma nu.😉
Rider inte fullt ut än, rider jag i ridhuset så rider jag ca 20 min därinne. Har 15 min skrittväg dit så då är hon framriden.
 
Har haft en istadig period men nu börjar det släppa. Lite tendenser kvar främst i början av passen men annars är hon lyhörd och fin nu🥰
Verkar som att vi kommit framåt med galoppfattningarna också under tiden, inte lika mycket springa in i galoppen utan fattar lugnare på hjälpen med lite stöd av röstkommando👏
Har varit ute och galopperat med stallkompisen igen och det har gjort nytta, bra driv nu! Ställer noll krav i galoppen, bara fokus på framåt runt fyrkanten, resten kommer nog så småningom bara hon stabiliserar bjudningen.

Jag har funderingar på att testa en ny tränare. Har en c-tränare som kommer till anläggningen en gång i veckan så funderar på att testa och se hur det känns. Ung tjej som verkar väldigt engagerad 😊
 
Lycka till!
Fager får djupvågsbehandling och laser sedan någon vecka tillbaka, tycker faktiskt det gör skillnad :) är karens på det, så man får ha lite koll

Jag hittade detta i en artikel från Jan 2020, vet du om det ändrats igen sedan dess?

"Förut var det förbjudet att behandla sin häst med elektrisk massageapparat eller annan elektrisk utrustning 96 timmar före tävlingsstart. Redan förra årets uppdaterade karensregler innebar att man får använda sådan utrustning – men inte på själva tävlingsdagen. Gränsen har dragits vid fysikaliska behandlingar, som akupunktur, magnetterapi, osteopati, kiropraktik, ljusbehandling och ultraljudsbehandling – om man inte hävdar smärtlindrande effekt, då karensen är 96 timmar."

Och är det skillnad på "elektrisk massageapparat" och djupvågsbehandling? 😅
 
Jag hittade detta i en artikel från Jan 2020, vet du om det ändrats igen sedan dess?

"Förut var det förbjudet att behandla sin häst med elektrisk massageapparat eller annan elektrisk utrustning 96 timmar före tävlingsstart. Redan förra årets uppdaterade karensregler innebar att man får använda sådan utrustning – men inte på själva tävlingsdagen. Gränsen har dragits vid fysikaliska behandlingar, som akupunktur, magnetterapi, osteopati, kiropraktik, ljusbehandling och ultraljudsbehandling – om man inte hävdar smärtlindrande effekt, då karensen är 96 timmar."

Och är det skillnad på "elektrisk massageapparat" och djupvågsbehandling? 😅
Jag har faktiskt ingen aning så jag utgår från att det är 96 timmars karens 😂
 
Idag var Noella helt överladdad när jag red!😱
Ville bara springa, så fort man tog i henne, så galopperade hon på stället. Insåg att det inte var någon idé att bråka med henne och kräva något idag. Så red en runda med fantastisk galoppsträcka (ca 1km med perfekt underlag) där hon fick springa av sig lite.
Hon tycker det är så roligt att få springa iväg lite friare ibland, hon frustar hela tiden och öronen spetsiga framåt!😃
Sista biten hem kunde hon lyssna igen och då övade vi skänkelvikning i trav på vägen.
Verkade nöjda båda två efteråt!😉
 
Idag var Noella helt överladdad när jag red!😱
Ville bara springa, så fort man tog i henne, så galopperade hon på stället. Insåg att det inte var någon idé att bråka med henne och kräva något idag. Så red en runda med fantastisk galoppsträcka (ca 1km med perfekt underlag) där hon fick springa av sig lite.
Hon tycker det är så roligt att få springa iväg lite friare ibland, hon frustar hela tiden och öronen spetsiga framåt!😃
Sista biten hem kunde hon lyssna igen och då övade vi skänkelvikning i trav på vägen.
Verkade nöjda båda två efteråt!😉
Nelly gillar också att få galoppera på! Vi har en preparerad slinga som är straxt under 1 km, vi har galopperat där och Nelly har haft superkul! Jag är så glad att hon är snäll och inte bockar och håller på, nu vågar jag låta henne bara springa på och ha jätteroligt!
 
Jag är lite deppig. Har ju haft en period när Nelly varit istadig igen, tyckte vi var på väg ur det men de senaste passen har det varit värre igen. Igår bestämde jag mig för att verkligen vara noga och förekomma i de situationer som jag vet är känsliga, gick jättebra initialt men sen förberedde jag henne dåligt inför första galoppfattningen och då blev allt pannkaka. Blä!

Vi har ju haft betydligt sämre perioder innan och det har blivit bra, det här kommer ju släppa också men jag blir besviken på mig själv när jag är klantig.. Trist när man är uppe i skiten, även om jag vet att det kommer bli bättre.

Tror att jag blir lite extra deppig när jag tänker på hur FIN hon var tidigare i somras. Nu är det mycket mentala spänningar igen och då blir hon så himla känslig för om jag omedvetet råkar pressa för hårt. En sån liten sak som att hon inte var förberedd på galoppfattning gör att det bara slår knut i huvudet på henne..
Vi kan alltid jobba vidare under passen. Fick till flera bra galoppfattningar efteråt men också ett gäng då hon tvärstannade direkt när jag ens tänker galopp. Blandad kompott minst sagt.
 
Vi gjorde debut på "riktig" dressyrtävling i lördags. Red LA:1 precis som på Pay n Ride, tyckte jag hade lite långa tyglar och ojämn kontakt där så jag försökte åtgärda det nu. Men då tappade vi lite mjukhet och hon blev istället lite mot handen i en del moment. Hade inte riktigt lika bra bjudning denna gången men renare takt i traven och inga större missar. Fick drygt 68% och det blev en vinst i den tre starter stora klassen :p

 
Vi gjorde debut på "riktig" dressyrtävling i lördags. Red LA:1 precis som på Pay n Ride, tyckte jag hade lite långa tyglar och ojämn kontakt där så jag försökte åtgärda det nu. Men då tappade vi lite mjukhet och hon blev istället lite mot handen i en del moment. Hade inte riktigt lika bra bjudning denna gången men renare takt i traven och inga större missar. Fick drygt 68% och det blev en vinst i den tre starter stora klassen :p

Grattis!
 
Jag är på bättre humör igen😁
Var ute och red igår och tyckte Nelly var himla duktig! Hade bara tänkt skritta och trava men hon bjöd självmant på galopp så då körde vi på👍

Fick några sådana tvärstopp men inte så farligt. Nya strategin är att inte göra någon grej av det, jag brukar ta ett djupt andetag bara och sen uppmana henne med rösten att gå framåt igen. Det verkar funka (just nu iallafall). Som att hon bara behöver stanna och tänka ett varv innan hon kör vidare.

Min förra strategi med att vifta med pisken i luften funkar inte längre, hon blir jätteirriterad och sparkar mot pisken trots att den inte ens nuddar henne🤨
Nelly ser till att jag håller mig alert och flexibel tydligen, men bara jag har någon strategi som inte innebär bråk så är jag nöjd..

Även bokat in en dressyrträning med ny tränare! Ska bli spännande👍
 
Har nu velat ännu mer och kommit fram till att behålla Geisli och testa att använda honom till hoppning, dressyr och fälttävlan (+island). Kan ju alltid sälja senare om det skulle vara så, en häst som honom är lättsåld. Kan ju inte ta tillbaka på samma sätt.

Testade att löshoppa honom lite idag, bara ett litet hinder men ändå något. Först kom han i trav och typ travsnubblade över, instinkten att hoppa är inte så stark. När han väl kom i galopp gick det lite bättre, efter några gånger hoppade han nästan ordentligt. Han hoppar faktiskt hyfsat bra, iaf för att vara islänning. Lyfter bra på frambenen :up:
Behöver hoppa in honom lite mer, har bara gått över lite bommar (utan att reagera, var svårt att tro att han inte träffat på bommar innan). Vill dock inte göra det i paddocken vi har i stallet, den är lite liten och har inte mycket till hindermaterial.

Tölten sitter nu bra i paddocken, lite svårare ute men det går. Nu funkar istället inte traven i paddocken, tror inte att han känner att han får plats. Ute går dock bra så vi travar på ute.

Nästa helg ska vi på träning (vår första) och inofficiell avelsvisning. Ska bli spännande, har hört mycket bra om tränaren :)
 
Vi gjorde debut på "riktig" dressyrtävling i lördags. Red LA:1 precis som på Pay n Ride, tyckte jag hade lite långa tyglar och ojämn kontakt där så jag försökte åtgärda det nu. Men då tappade vi lite mjukhet och hon blev istället lite mot handen i en del moment. Hade inte riktigt lika bra bjudning denna gången men renare takt i traven och inga större missar. Fick drygt 68% och det blev en vinst i den tre starter stora klassen :p

Grattis och superfin häst 😊
 
Tack @MiniLi och @Lollitza :)

Idag var vi på tävling igen, mitt inne på Ribersborgsstranden i Malmö. Så lite speciell miljö med mycket folk som var ute och promenerade, sprang och cyklade runt framridning och banor och även en fotbollsträning i andra änden av fältet.

Vi red FEIs inledande 5-årsprogram men jag har inte löst något deltagarbevis än, ville känna lite på det först. Så som "tur" var så fick vi inte kvalprocent :angel:. Det blev 69.4% efter ett omslag och avbrott i högergaloppen. Tappar fortfarande bjudningen lite och blir då ganska kort och rakbent i galoppen. Men gjorde ryggningen mycket bättre än förra starten och fick till enkla bytet i princip lika bra som vi kan på träning. Har inte hunnit lägga över några filmer men blev lite foton från framridningen:

234324962_10158322479704290_3762388136049857586_n.jpg

233414765_10158322480109290_121610542455764722_n.jpg

233740411_10158322480004290_3550927769526447299_n.jpg

235187711_10158322480084290_5826479967376263413_n.jpg
 
Skulle åkt iväg till ovalbanan idag men när jag tog in honom var han kraftigt halt på flera ben. Vet ej vad som kan ha hänt, syns inget på honom. Reagerade lite på böjning av vänster framknä men syns ingenting. Tror att det är vf och hb men är inte riktigt säker, vf är det iaf för där stödjer han så lite som möjligt i de få travsteg vi testade :(

Ska kolla honom imorgon och om han är fortsatt halt får vi boka tid på klinik (vi har såklart redan pratat med en veterinär, men finns ingen mening med att ta ut distriktsveterinärerna för det här).
 
Skulle åkt iväg till ovalbanan idag men när jag tog in honom var han kraftigt halt på flera ben. Vet ej vad som kan ha hänt, syns inget på honom. Reagerade lite på böjning av vänster framknä men syns ingenting. Tror att det är vf och hb men är inte riktigt säker, vf är det iaf för där stödjer han så lite som möjligt i de få travsteg vi testade :(

Ska kolla honom imorgon och om han är fortsatt halt får vi boka tid på klinik (vi har såklart redan pratat med en veterinär, men finns ingen mening med att ta ut distriktsveterinärerna för det här).
Åh nej så tråkigt! :( Hoppas de ser bättre ut idag!
 
Tack @MiniLi och @Lollitza :)

Idag var vi på tävling igen, mitt inne på Ribersborgsstranden i Malmö. Så lite speciell miljö med mycket folk som var ute och promenerade, sprang och cyklade runt framridning och banor och även en fotbollsträning i andra änden av fältet.

Vi red FEIs inledande 5-årsprogram men jag har inte löst något deltagarbevis än, ville känna lite på det först. Så som "tur" var så fick vi inte kvalprocent :angel:. Det blev 69.4% efter ett omslag och avbrott i högergaloppen. Tappar fortfarande bjudningen lite och blir då ganska kort och rakbent i galoppen. Men gjorde ryggningen mycket bättre än förra starten och fick till enkla bytet i princip lika bra som vi kan på träning. Har inte hunnit lägga över några filmer men blev lite foton från framridningen:

234324962_10158322479704290_3762388136049857586_n.jpg

233414765_10158322480109290_121610542455764722_n.jpg

233740411_10158322480004290_3550927769526447299_n.jpg

235187711_10158322480084290_5826479967376263413_n.jpg

Så fina ni är :love:
 
Jag är på bättre humör igen😁
Var ute och red igår och tyckte Nelly var himla duktig! Hade bara tänkt skritta och trava men hon bjöd självmant på galopp så då körde vi på👍

Fick några sådana tvärstopp men inte så farligt. Nya strategin är att inte göra någon grej av det, jag brukar ta ett djupt andetag bara och sen uppmana henne med rösten att gå framåt igen. Det verkar funka (just nu iallafall). Som att hon bara behöver stanna och tänka ett varv innan hon kör vidare.

Min förra strategi med att vifta med pisken i luften funkar inte längre, hon blir jätteirriterad och sparkar mot pisken trots att den inte ens nuddar henne🤨
Nelly ser till att jag håller mig alert och flexibel tydligen, men bara jag har någon strategi som inte innebär bråk så är jag nöjd..

Även bokat in en dressyrträning med ny tränare! Ska bli spännande👍

Härligt det går bra igen, kul att få galoppera på lite och att hon bjöd upp till de själv 😀 Spännande träning och ny tränare 🤩
 
Härligt det går bra igen, kul att få galoppera på lite och att hon bjöd upp till de själv 😀 Spännande träning och ny tränare 🤩
Dagen efter gick det skit igen, haha! Hon kändes trött så har fått några dagars vila. Hoppas hon vilar sig i form😆

Ja det ska bli kul att testa ny tränare! Har tittat på när hon har andra elever och hon verkar bra, men blir lite nervös just eftersom Nelly har en dålig och känslig period. Hoppas tränaren kan läsa av och hjälpa oss på rätt nivå eller hur man ska säga. Skulle inte funka med någon som vill gå på för hårt tex.
 
Dagen efter gick det skit igen, haha! Hon kändes trött så har fått några dagars vila. Hoppas hon vilar sig i form😆

Ja det ska bli kul att testa ny tränare! Har tittat på när hon har andra elever och hon verkar bra, men blir lite nervös just eftersom Nelly har en dålig och känslig period. Hoppas tränaren kan läsa av och hjälpa oss på rätt nivå eller hur man ska säga. Skulle inte funka med någon som vill gå på för hårt tex.
Förstår vad du menar, är de rätt tränare så kan hen förhoppningsvis hjälpa dig vidare och ge dig lite bra verktyg om hen kan läsa av situationen bra :) När är träningen? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 801
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 444
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 268
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 850
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp