Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästa onsdag är det dags för dressyrträning igen!👍
Ska bli så kul, inte tränat för någon sedan april!
Den 10 oktober ska vi även vara med på våran första WE träning. Ser jag fram emot.
Tränade ju en del WE med Noellas mamma, men är ju några år sedan.😉

Har varit på 90-dygns koll idag och Noella är fortfarande dräktig!👏👍

Åh! Är så sugen på att börja med WE! Vi råkar ha en tränare och domare i WE i grannstaden så tack för påminnelsen att jag borde ta kontakt med henne å styra upp lite träningar!
 
Lektion igen i måndags, som vanligt väldigt bra övningar och råd. Gillade framförallt en galoppövning där jag fick flytta henne in till kvartslinjen, rakt fram några språng och sedan flytta ut till spåret igen. Var väldigt avslöjande och det blev så tydligt för mig att jag inte har henne på vänsterskänkel alls. Jag visste ju att det är lite svårare i vänster, men blev ändå extra tydligt.

Tex i vänster varv när jag flyttar in till kvartslinjen för höger skänkel så bara flyger hon in och vi hamnar vid medellinjen typ eftersom hon inte riktigt svarar för när vänsterskänkel säger framåt. Sen när vi ska ut till spåret igen för vänsterskänkel så blir det jättesvårt, kommer ut typ mitt i hörnet och har svårt att ens få ut henne ordentligt på kortsidan.

Sen kör Nelly gärna fullt ös medvetslös i galoppen och det gör det ju inte lättare😅

Har fått i läxa av tränaren att tänka ut ett uppvärmningsprogram så nu testar jag mig fram på lite olika upplägg och just försöker säkerställa att jag jobbar med att runda och flytta för inner i båda varv tidigt i passet👍
 
Testade mitt ändrade uppvärmningsprogram igår, lagt in mkt galoppfattningar tidigt och det verkar vara ett framgångskoncept👌
Framförallt serpentiner i galopp med avbrott och ny fattning kring medellinjen for henne att bli så loss och fin!
F7265194-8CD5-4227-B312-32A1866FEDDC.jpeg
 
Idag har vi debuterat MSV C :) så nöjd med min lilla häst! Har ösregnat hela veckan så framridningen var bara gegga. Istället har de gjort en liten collectingring på parkeringen och där red jag fram. Inte optimalt alls med andra ord…

men han skötte sig jättebra, spänd inledningsvis men blev bättre och bättre genom hela programmet. Vi landade på 63,3% och jag är så nöjd med honom!

igår red vi LA:3 och han var riktigt duktig då med. 66,5% med en jättemiss i första galoppfattningen.

14285702-262D-451B-933A-0A803E70313E.png
 
Idag har vi debuterat MSV C :) så nöjd med min lilla häst! Har ösregnat hela veckan så framridningen var bara gegga. Istället har de gjort en liten collectingring på parkeringen och där red jag fram. Inte optimalt alls med andra ord…

men han skötte sig jättebra, spänd inledningsvis men blev bättre och bättre genom hela programmet. Vi landade på 63,3% och jag är så nöjd med honom!

igår red vi LA:3 och han var riktigt duktig då med. 66,5% med en jättemiss i första galoppfattningen.

Visa bifogad fil 77648
Grattis! Duktiga ni är👏
 
Idag har vi debuterat MSV C :) så nöjd med min lilla häst! Har ösregnat hela veckan så framridningen var bara gegga. Istället har de gjort en liten collectingring på parkeringen och där red jag fram. Inte optimalt alls med andra ord…

men han skötte sig jättebra, spänd inledningsvis men blev bättre och bättre genom hela programmet. Vi landade på 63,3% och jag är så nöjd med honom!

igår red vi LA:3 och han var riktigt duktig då med. 66,5% med en jättemiss i första galoppfattningen.

Visa bifogad fil 77648
Heja er 🤩 Såg filmer från framridningen på parkeringen och allt runt i kring (min gamla hemmaklubb) herregud! Riktigt bra jobbat under dem förutsättningarna dessutom ☺️
 
Heja er 🤩 Såg filmer från framridningen på parkeringen och allt runt i kring (min gamla hemmaklubb) herregud! Riktigt bra jobbat under dem förutsättningarna dessutom ☺️
Hade ingen koll på att du kom härifrån 😂 har stått där med Fager i några år innan vi flyttade förra sommaren.
De gjorde verkligen allt de kunde för att lösa situationen men det var verkligen ingen höjdare att rida fram på parkeringen…
 
Hade ingen koll på att du kom härifrån 😂 har stått där med Fager i några år innan vi flyttade förra sommaren.
De gjorde verkligen allt de kunde för att lösa situationen men det var verkligen ingen höjdare att rida fram på parkeringen…
Gammal Alnöbo som haft häst och ridit massa unghästar hos G.N samt tävlat/tränat för Färsta 🥰

Nä jag förstår verkligen de, helt galet att dem lyckades genomföra tävlingarna ens!
 
Senast ändrad:
Idag har vi debuterat MSV C :) så nöjd med min lilla häst! Har ösregnat hela veckan så framridningen var bara gegga. Istället har de gjort en liten collectingring på parkeringen och där red jag fram. Inte optimalt alls med andra ord…

men han skötte sig jättebra, spänd inledningsvis men blev bättre och bättre genom hela programmet. Vi landade på 63,3% och jag är så nöjd med honom!

igår red vi LA:3 och han var riktigt duktig då med. 66,5% med en jättemiss i första galoppfattningen.

Visa bifogad fil 77648

Bra gjort med det resultatet fast det knappt gick att rida fram! :)
 
Och vi har ju varit på Breeders. Är jättenöjd med Pärlan :love:, vi fick kanske inte till full utväxling men hon var med mig hela vägen, lyssnade bra och var ganska avspänd för att aldrig ha varit ensam i ett så stort ridhus med lite mera publik. Hon blev lite skrämd av ljud på läktaren bakom oss i skritten så där hann jag inte riktigt få tillbaka henne och visa bästa skritten. De hade inte igång någon musik under vår ritt så då hörs ju alla andra små ljud mera... Lite vingel i vänstergaloppen när jag skulle samla efter ökningen och i högerförvända fick jag lite hjärnsläpp på var avbrottet skulle vara och Pärlan var snabbare än mig i tanken där 😅.

71% blev resultatet, lite bättre än vi haft tidigare i kvalen och plats 33, en placering bättre än Breeders förra året när vi blev 34a i 4-årsklassen ;)

 
Och vi har ju varit på Breeders. Är jättenöjd med Pärlan :love:, vi fick kanske inte till full utväxling men hon var med mig hela vägen, lyssnade bra och var ganska avspänd för att aldrig ha varit ensam i ett så stort ridhus med lite mera publik. Hon blev lite skrämd av ljud på läktaren bakom oss i skritten så där hann jag inte riktigt få tillbaka henne och visa bästa skritten. De hade inte igång någon musik under vår ritt så då hörs ju alla andra små ljud mera... Lite vingel i vänstergaloppen när jag skulle samla efter ökningen och i högerförvända fick jag lite hjärnsläpp på var avbrottet skulle vara och Pärlan var snabbare än mig i tanken där 😅.

71% blev resultatet, lite bättre än vi haft tidigare i kvalen och plats 33, en placering bättre än Breeders förra året när vi blev 34a i 4-årsklassen ;)

Grattis! 👏👏👏
 
Och vi har ju varit på Breeders. Är jättenöjd med Pärlan :love:, vi fick kanske inte till full utväxling men hon var med mig hela vägen, lyssnade bra och var ganska avspänd för att aldrig ha varit ensam i ett så stort ridhus med lite mera publik. Hon blev lite skrämd av ljud på läktaren bakom oss i skritten så där hann jag inte riktigt få tillbaka henne och visa bästa skritten. De hade inte igång någon musik under vår ritt så då hörs ju alla andra små ljud mera... Lite vingel i vänstergaloppen när jag skulle samla efter ökningen och i högerförvända fick jag lite hjärnsläpp på var avbrottet skulle vara och Pärlan var snabbare än mig i tanken där 😅.

71% blev resultatet, lite bättre än vi haft tidigare i kvalen och plats 33, en placering bättre än Breeders förra året när vi blev 34a i 4-årsklassen ;)

Grattis! Så fint ☺️☺️
 
Grattis @Gabby_Ossi, så otrolig kul!

vår tävlingssäsong är över nu här uppe. Ska träna i helgen och planen är att påbörja lite bytesträning. Sedan blir det vila i någon vecka innan vi fortsätter med träningen inför nästa år. Fattar inte att han är så vuxen redan!
 
Varit på dressyrträning med Noella idag. Inte tränat dressyr sedan typ april. Gick väll sådär.🤔
Hon skötte sig, men var extremt trött och seg. Gjorde det man bad henne om, men utan någon direkt power.
Övade på förvänd galopp, galopp från skritt och ner till skritt igen.
Var nog en av mina sämre träningar eller om jag har höjt kraven på oss. Till 95% har jag ju varit väldigt nöjd med träningarna med Noella, inser ju att det inte alltid kan gå bra!😉
Nu laddar vi om för WE träningen på söndag, då gör det ju inte lika mycket om hon är seg, tränar ju mest i skritt och trav då.😃
 
Min tränare har varit på mig om att börja sitta mer i traven nu. Jag känner mig som en nybörjare, har helt tappat förmågan att sitta avslappnat utan blir bara spänd och klämmig🙈
Måste öva, det är ju bara ovana men så mycket mer lockande att fortsätta rida lätt😁

Rider helst mest i galopp nu, där kan jag iaf sitta vettigt🤣🤣
 
Idag har vi varit på Noellas första WE-träning.
Hon skötte sig exemplariskt, löste allt utan minsta tvekan.😃
Slalom, kannan, lansen och flytta mugg. Vet inte vad övningarna heter exakt, får väll lära mig det om vi ska fortsätta!😂😉
Tyvärr hade jag ingen med som kunde fota/filma, hade varit roligt att ha.
Anmälde oss till nästa träning om 4 v.
20211010_095308.jpg
 
Vi har sakta smugit in i en lite spänd och istadig period igen, om än väldigt milt jämfört med tidigare. Lite att hon stannar när man ska börja trava första gången och några gånger tvärstopp när vi ska fatta galopp. När man väl är igång går det bra, och det går jättebra när vi gör någon övning med mycket fattningar (tex 8-volt eller serpentiner med övergångar över medellinjen), men är det bara en enskild fattning kan det bli tvärstopp istället. Har dock gått att komma igenom varje pass så kan ändå träna på, om än lite lugnare för jag vill inte pressa för mkt när hon är såhär.

Börjar mer och mer tänka att det kan vara hormonellt. Det kommer ju och går i perioder, ofta några bra veckor och sen några dåliga veckor och så snurrar det på. Hon verkar inte fatta att det är höst för hon brunstar fortfarande mer eller mindre 😆
 
Vi hade premiär med pannlampa uppsuttet igår! Nelly har ju inte blivit riden på vintrarna innan (hon har ju varit skadad vinterhalvåret de två senaste åren), hon har ju gått många promenader i pannlampans sken men igår var första gången vi var ute och red i mörkret. Red först i paddocken och sen ut på vår lilla naturslinga med pannlampan. Hon var duktig! Vågade inte riktigt galoppera, blev mest någon slags slängtrav med enstaka galoppsprång men jag var väldigt nöjd ändå :D

Innan jag köpte Nelly hade jag en medryttarhäst som jag red jättemycket ute i mörkret med pannlampa, tycker det är så mysigt på något sätt! Ser fram emot många fler turer i mörket med lilla fröken också. Ska försöka att övervinna min bekvämlighet i vinter så att vi inte hamnar i ridhuset för mycket.. Hoppas bara regnet håller sig borta för det gillar jag fortfarande inte 😅
 
Fager fick en vetcheck igår, det var inga problem alls vilket är väldigt skönt. Han behandlades ju i våras och jag ville kolla så allt fortsatt var bra nu när han ridits ordentligt under hösten :)

Han ska vila någon vecka nu innan vi drar igång vinterträningen. inser att han varit sjuk/skadad typ varenda vinter så nu håller vi tummarna att det inte blir så i år :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 799
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 444
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 267
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 850
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp