Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Noella har varit rätt seg ett tag nu. Gjort det man bett om, men inte mycket mer.😕
Har nu fått komma in på stall sedan 1 v och vilat ett par dagar.
Idag var hon sitt vanliga pigga och framåt igen. Så skönt, hon är bra mycket roligare att rida då!
Mycket lättare att jobba henne och mer tryck bakifrån.
Brukar ju alltid ha ute massör eller köra ljupvågsbehandling ca var 6 månad på henne, men flera har avrått från det på dräktiga ston. Så vågar inte chansa, får hoppas att hon inte blir stel även om det dröjer längre mellan gångerna!🤔
 
Noella har varit rätt seg ett tag nu. Gjort det man bett om, men inte mycket mer.😕
Har nu fått komma in på stall sedan 1 v och vilat ett par dagar.
Idag var hon sitt vanliga pigga och framåt igen. Så skönt, hon är bra mycket roligare att rida då!
Mycket lättare att jobba henne och mer tryck bakifrån.
Brukar ju alltid ha ute massör eller köra ljupvågsbehandling ca var 6 månad på henne, men flera har avrått från det på dräktiga ston. Så vågar inte chansa, får hoppas att hon inte blir stel även om det dröjer längre mellan gångerna!🤔
Tycker även Nelly är lite seg. Hon kommer alltid igång under passet men känns lite bläh i början. Har dock fått en massa vinterpäls igen så dags för klippning nr två, kanske hjälper.
 
Nu lämnar jag denna tråd då min och B's gemensamma resa tar slut här 😊

Det blev i helgen klart att hon säljs till ridskolan vi står uppstallade på, och jag får en äldre herre och läromästare att skämma bort de (förhoppningsvis många) åren han har kvar i livet medan han får lära mig allt han kan.

Känns lite bitterljuvt men samtidigt helt rätt i magen. B kommer med lite mer utbildning bli en fantastisk ridskolehäst med sin fina personlighet och psyke, och jag får på nära håll se henne utvecklas då jag ju kommer stå kvar uppstallad där med min gamle farbror.
 
I helgen var jag och Pärlan äntligen ute på terrängbanan igen! Över ett år sedan sist (om man inte räknar inomhusterräng) så blev inte så mycket nytt, mest komma igång och hitta rätt bjudning. Hoppas vi hinner någon mer gång innan vintern!

 
I helgen som var, var jag på tömkörningskurs med Anders Eriksson. Vill lära mig lite mer om det och tänker att det kan vara ett alternativ när Noella inte vill eller kan ridas mer i dräktigheten.
Det var 2 dagar med teori och visning av andra hästar I arbete, både unga och mer utbildade.
Nu hade jag lite tur att det fanns en plats ledig på nära håll nu på fredag, så då ska jag träna ihop med Noella för Anders.
Känns lättare att få hjälp av någon duktig.
När jag har tömkört har det ju varit inför inkörning och det är ju inte riktigt samma sak.😃
Annars rullar det på som vanligt. Noella har blivit lite piggare igen oçh verkar tycka det är roligt att få jobba.
 
Vi tuffar på. Tyckte Nelly var lite seg så hon fick gå lite lugnare och så lade jag in ett pass med bommar. Då taggade hon till rejält😅
Har dock haft mkt på jobbet också så det har blivit en del extra vilodagar för henne. Igår red jag igen, hon var duktig förutom att hon kastade av mig🙈
Fröken blev sur när jag använde pisken när hon bröt av från galoppen i en övning, drog till med ett rejält bocksprång/spark och plötsligt stod jag på marken istället! Flyt att landa på fötterna och med tyglarna i händerna, men trampade snett och vred ena knäet lite så känner mig ändå lite mörbultad😉

428749B1-5CB1-4AB4-920C-3A1DB1A82065.jpeg
 
Var iväg och tömkörde Noella för Anders Eriksson förra veckan. Det gick bra och hon skötte sig som vanligt. "En mycket trevlig häst och väl utbildad" var omdömet. Kul att få höra!😃
Jag som inte tävlar har ju aldrig några resultat att gå på, så är ju extra roligt när man får lite respons på sin träning!

Igår var vi på våran andra WE-träning. Hon blir lite seg eftersom det blir lite på/av när man väntar in varandra, men hon löste allt utan problem. Till och med repgrinden gick galant, trots att jag aldrig ryggat henne uppsutten innan.
Är så glad att jag har en så smidig häst. Eftersom jag har en kropp som inte alltid vill fungera är det guld värt med en smidig häst!😉
 
Vi har varit iväg till ridhuset nu två gånger, första gången ville han inte gå på transporten på ditvägen men sen dess har han gått på ganska direkt och åkt snällt.
Väl i ridhuset hade de halloweenkväll första gången och sprang omkring och skrek på läktaren, Geisli verkade inte bry sig alls. Dock så är han väldigt seg och vill inte riktigt gå fram där. Försökte att bara rida fram i full galopp på fyrkantsspåret så att han skulle tycka att det var lite roligt men det var mest jobbigt. Ute har han inga problem med att galoppera på så tror att han bara tycker att det är tråkigt.

Igår var det lite lättare att få honom att trava ordentligt och inte bara tölta. Han säker sig neråt i skritten och traven :)

La också fram tre travbommar, han har gått över bommar några gånger men inte mycket. Först var de mycket märkliga och gick bara att skritta över, sen kunde han även trava över. Byggde upp till ett litet kryss, var lite märkligt att behöva hoppa :cautious: . Men sen gick även det bra :up:
 
Vi har varit iväg till ridhuset nu två gånger, första gången ville han inte gå på transporten på ditvägen men sen dess har han gått på ganska direkt och åkt snällt.
Väl i ridhuset hade de halloweenkväll första gången och sprang omkring och skrek på läktaren, Geisli verkade inte bry sig alls. Dock så är han väldigt seg och vill inte riktigt gå fram där. Försökte att bara rida fram i full galopp på fyrkantsspåret så att han skulle tycka att det var lite roligt men det var mest jobbigt. Ute har han inga problem med att galoppera på så tror att han bara tycker att det är tråkigt.

Igår var det lite lättare att få honom att trava ordentligt och inte bara tölta. Han säker sig neråt i skritten och traven :)

La också fram tre travbommar, han har gått över bommar några gånger men inte mycket. Först var de mycket märkliga och gick bara att skritta över, sen kunde han även trava över. Byggde upp till ett litet kryss, var lite märkligt att behöva hoppa :cautious: . Men sen gick även det bra :up:
Han kanske blir spänd i ridhuset och därför tappar bjudning? 😊
Eftersom han är ovan.
 
Var iväg och tömkörde Noella för Anders Eriksson förra veckan. Det gick bra och hon skötte sig som vanligt. "En mycket trevlig häst och väl utbildad" var omdömet. Kul att få höra!😃
Jag som inte tävlar har ju aldrig några resultat att gå på, så är ju extra roligt när man får lite respons på sin träning!

Igår var vi på våran andra WE-träning. Hon blir lite seg eftersom det blir lite på/av när man väntar in varandra, men hon löste allt utan problem. Till och med repgrinden gick galant, trots att jag aldrig ryggat henne uppsutten innan.
Är så glad att jag har en så smidig häst. Eftersom jag har en kropp som inte alltid vill fungera är det guld värt med en smidig häst!😉
Roligt!👏
 
Vi kämpar också på! Har varit lite velig men till slut bestämt mig för att inte planera in någon regelrätt vila, vi kör på istället.

Har fortfarande en del spänning och humör i passen, blandat med väldigt mycket go och vilja! Ofta lite spänd i början framförallt och då behöver hon tid och hjälp för att ta sig ur det och komma fram ordentligt. Hade några riktigt dåliga pass där hon var spänd, inte gick fram ärligt och tjafsade med munnen massor. Till slut en dag så vågade jag gå på lite mer framåt med pisken där (tog tag i sadelremmen först med avkastningen i minnet😅), surar hon lite/sparkar men om jag envisas så släpper det mesta och så blir det fullt ös framåt istället. Det är verkligen en avvägning varje dag med Nelly huruvida det är en bra ide att ta fighten eller inte sas. Men jag tror hon blir osäker när jag blir allt för mesig, hon går alltid som bäst när saker är väldigt tydligt för henne.

Igår hade vi en riktig mastodontträning. Min tränare verkar ha som mål att Nelly ska lära sig byten i vinter så hon drillar oss stenhårt nu med förberedelser. Vi jobbar mot att kunna göra enkla byten och förvänd galopp, det är svårt men går helt klart framåt! Ibland lyckas jag få stopp på henne galopp-skritt rätt bra (dvs utan låååång travsträcka med Nellys huvud nere i sanden) och stundtals bra fattningar från skritt till vänster galopp. Högerfattningarna är jättesvåra och jag lyckas ställa till det dessutom, hon tänker ofta rätt och gör en start till galopp i höger men behöver stöd av mig när hon inte orkar, jag är långsam och hinner inte med utan hon hinner hamna i trav istället. Efter några sådana försök blir hon (såklart) rätt förvirrad kring vad jag egentligen vill.. Men ibland funkar det, så vi kämpar på!

793F0021-1CEF-4BD0-8141-B76A473871EC.jpeg
 
Han kanske blir spänd i ridhuset och därför tappar bjudning? 😊
Eftersom han är ovan.
Kan mycket väl vara så, han har ju bara varit i ridhus totalt tre gånger. Helst vill han bara stanna och halvsova verkar det som, jag har aldrig varit med om en häst som vill sova när den är spänd innan men han kanske gör det.
 
Kan mycket väl vara så, han har ju bara varit i ridhus totalt tre gånger. Helst vill han bara stanna och halvsova verkar det som, jag har aldrig varit med om en häst som vill sova när den är spänd innan men han kanske gör det.
Många blir ju långsamma och motiga när de är spända. Min skulle helst bara stå still när det är jobbigt😅
 
Jag älskar att arbeta med unghästar, det är så otroligt häftigt när saker bara faller på plats och de plötsligt kan något som minuter innan var så svårt 🤩

Fager har haft svårt för att trampa, han får inte riktigt in bakbenen under kroppen utan det har mest blivit sparkar och lite sura miner. Men så idag, helt plötsligt, var det som att kroppen plötsligt fattade och han trampade jättefint! Han var nog dessutom ganska nöjd själv för han frustade och tog i på ett sätt han sällan gör 💖

(Bortse från min klädsel och frisyr, jag är förkyld och orkade inte mer än såhär 🙈)
2F47AAC3-E9C0-4F4E-8A73-7280B5FE12AF.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag vet vem det är! Är uppvuxen där nere så har ganska bra koll fortfarande :)

Kul att du är nöjd och har hittat en tränare du trivs med, det är så sjukt viktigt!
Ah jag förstår!
Ja visst är det viktigt! Både bra hjälp med hästens utbildning och någon som passar en personligen också👍
 
Jag älskar att arbeta med unghästar, det är så otroligt häftigt när saker bara faller på plats och de plötsligt kan något som minuter innan var så svårt 🤩

Fager har haft svårt för att trampa, han får inte riktigt in bakbenen under kroppen utan det har mest blivit sparkar och lite sura miner. Men så idag, helt plötsligt, var det som att kroppen plötsligt fattade och han trampade jättefint! Han var nog dessutom ganska nöjd själv för han frustade och tog i på ett sätt han sällan gör 💖

(Bortse från min klädsel och frisyr, jag är förkyld och orkade inte mer än såhär 🙈)
Visa bifogad fil 79325
Åh häftigt!
 
Repeterade enkla byten igår, det var så himla svårt med fattning till höger på träningen. Tragglade massor och det verkar ha gett effekt för igår funkade det direkt i båda varv! Håller med om att det är häftigt hur saker bara kan falla på plats!
AD30C7CA-F861-42B6-B563-7FFED008B048.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 450
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp