Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick verkligen jättedåligt för oss på återbesöket idag. Ingen förbättring alls och lyckades inte lokalisera problemet.
Förra gången lade vet en ordinär bedövning direkt som släckte hältan, behandlade hovleden då som ansågs vara mest troliga orsaken.
Nu bedövade vet en sak i taget (som jag önskar att hen hade gjort redan förra gången..) - hovled, hela hoven, kotan och sist ordinära bedövningen igen. Fortfarande lika halt oavsett.

Så konstigt att inte ens bedövningen som släckte hältan för 3 veckor sedan gjorde någon skillnad. Vi stod och kliade oss i huvudet men kom inte längre än så idag. Ska dit igen på måndag och fortsätta utredningen..
 
Det gick verkligen jättedåligt för oss på återbesöket idag. Ingen förbättring alls och lyckades inte lokalisera problemet.
Förra gången lade vet en ordinär bedövning direkt som släckte hältan, behandlade hovleden då som ansågs vara mest troliga orsaken.
Nu bedövade vet en sak i taget (som jag önskar att hen hade gjort redan förra gången..) - hovled, hela hoven, kotan och sist ordinära bedövningen igen. Fortfarande lika halt oavsett.

Så konstigt att inte ens bedövningen som släckte hältan för 3 veckor sedan gjorde någon skillnad. Vi stod och kliade oss i huvudet men kom inte längre än så idag. Ska dit igen på måndag och fortsätta utredningen..
Men nej vad tråkigt! 😫 Så inte ens den ordinära släckte hältan denna gången? Så märkligt!

Hade veterinären några tankar hur ni ska gå vidare på måndag? Skönt ni fick tid så pass snabbt igen men jobbigt att få åka hem så utan svar 😫

Kram till er 💕
 
Pärlan och jag avslutar året på två dagars inomhusterräng, så roligt och Pärlan fick massor av beröm :love:.

Klipp från första dagen på Instagram:
https://www.instagram.com/p/CYDzRxvK9DK/?utm_medium=copy_link

Banan vi red som avslutning sista dagen, inte helt klockrent överallt men hon gör sitt bästa för att lösa det även om jag missar lite detaljer på ett par ställen:

Vilken härlig häst. Snyggt ridhus.
 
Men nej vad tråkigt! 😫 Så inte ens den ordinära släckte hältan denna gången? Så märkligt!

Hade veterinären några tankar hur ni ska gå vidare på måndag? Skönt ni fick tid så pass snabbt igen men jobbigt att få åka hem så utan svar 😫

Kram till er 💕
Nej precis, lika halt även efter den ordinära bedövningen. Jättekonstigt!
Planen är att starta med den ordinära bedövningen igen på måndag och sen leta uppåt.
Det känns ju jättekonstigt att hältan är oförändrad men typ har förflyttat sig? Eller om det är någon del i hoven som inte bedövades bort ordentligt?

Ja det känns verkligen jättejobbigt. Vill bara att min skrutta ska bli bra❤️
Tack!
 
Det gick verkligen jättedåligt för oss på återbesöket idag. Ingen förbättring alls och lyckades inte lokalisera problemet.
Förra gången lade vet en ordinär bedövning direkt som släckte hältan, behandlade hovleden då som ansågs vara mest troliga orsaken.
Nu bedövade vet en sak i taget (som jag önskar att hen hade gjort redan förra gången..) - hovled, hela hoven, kotan och sist ordinära bedövningen igen. Fortfarande lika halt oavsett.

Så konstigt att inte ens bedövningen som släckte hältan för 3 veckor sedan gjorde någon skillnad. Vi stod och kliade oss i huvudet men kom inte längre än så idag. Ska dit igen på måndag och fortsätta utredningen..

Vad tråkigt att ni fick åka hem utan några klara besked... Hoppas ni hittar rätt på nästa besök :heart
 
Nej precis, lika halt även efter den ordinära bedövningen. Jättekonstigt!
Planen är att starta med den ordinära bedövningen igen på måndag och sen leta uppåt.
Det känns ju jättekonstigt att hältan är oförändrad men typ har förflyttat sig? Eller om det är någon del i hoven som inte bedövades bort ordentligt?

Ja det känns verkligen jättejobbigt. Vill bara att min skrutta ska bli bra❤️
Tack!
Ja mycket märkligt! Kontrollerade dem känseln efter den ordinära så de inte bara satt den dåligt? Kan inte komma på nåt annat heller förutom att de typ tillkommit nåt men låter också märkligt!

Förstår de. Lider med dig!
 
Ja mycket märkligt! Kontrollerade dem känseln efter den ordinära så de inte bara satt den dåligt? Kan inte komma på nåt annat heller förutom att de typ tillkommit nåt men låter också märkligt!

Förstår de. Lider med dig!
Japp, ingen känsel. Men går ju såklart inte att veta hur känseln är överallt i hoven..
Man önskar ju att de kunde prata😁
 
Dagens programridning var minst sagt en blandad kompott 😂

Han var superfin på framridningen men när vi kom in i stora ridhuset fick han total scenskräck. Kunde inte gå i närheten av domarbordet, var livrädd för porten osv. Domaren konstaterade att det ju är tydligt att rörelserna i sig inte är svåra, utan det är resten som är en utmaning 🙈

Första bytet blev med en bakutspark men det andra var rent.

Jaja, debuten i MSV B är iaf gjord och det är bara att träna på!
 
Dagens programridning var minst sagt en blandad kompott 😂

Han var superfin på framridningen men när vi kom in i stora ridhuset fick han total scenskräck. Kunde inte gå i närheten av domarbordet, var livrädd för porten osv. Domaren konstaterade att det ju är tydligt att rörelserna i sig inte är svåra, utan det är resten som är en utmaning 🙈

Första bytet blev med en bakutspark men det andra var rent.

Jaja, debuten i MSV B är iaf gjord och det är bara att träna på!
Imponerande med msv b🤩👏👏
 
Skrev i en annan tråd också, men det visade sig att Nelly dragit på sig ytterligare skada efter första veterinärbesöket. Är troligen någon form av gaffelbandskada, men lite oklart då vet lagt en del bedövningar för att hitta rätt område och bedövningsmedlet gjorde det svårt att se tydligt på ul..
Så himla trist!

Ska göra nytt ul om tre veckor, säger de att det blir en sån riktigt lång läketid så kanske jag typ betäcker henne i vår istället🤪
 
Skrev i en annan tråd också, men det visade sig att Nelly dragit på sig ytterligare skada efter första veterinärbesöket. Är troligen någon form av gaffelbandskada, men lite oklart då vet lagt en del bedövningar för att hitta rätt område och bedövningsmedlet gjorde det svårt att se tydligt på ul..
Så himla trist!

Ska göra nytt ul om tre veckor, säger de att det blir en sån riktigt lång läketid så kanske jag typ betäcker henne i vår istället🤪

Men, vilken liten olycksfågel hon är 😬
 
Skrev i en annan tråd också, men det visade sig att Nelly dragit på sig ytterligare skada efter första veterinärbesöket. Är troligen någon form av gaffelbandskada, men lite oklart då vet lagt en del bedövningar för att hitta rätt område och bedövningsmedlet gjorde det svårt att se tydligt på ul..
Så himla trist!

Ska göra nytt ul om tre veckor, säger de att det blir en sån riktigt lång läketid så kanske jag typ betäcker henne i vår istället🤪
Men nä alltså va fasen!! Så tråkigt!
Hoppas de bara är något litet på gaffelbandet så behöver de ju inte ta så lång tid ändå!

Men annars också väldigt spännande med föl :love:
 
Inte varit aktiv här sen hästen var föl tror jag, men är väl dags att komma igång nu. Ligger väldigt mycket efter de flesta av er, har islandshäst och ursprungsplanen var inridning vid fyra. Av olika orsaker blev det dock uppskjutet ett år - och planen var att hon skulle iväg på grundinridning och sen skulle jag ta över. Men pga att jag blev gravid fick även det ändras, till inridning + fortsatt träning ett tag hos tränare.

Första delen av inridningen gick bra, inga konstigheter där. Sen blev det ett par månaders vila innan hon skulle tillbaka på fortsättning. Sadel på och hästen reser sig så hon slår runt. Fick efter det leta ny tränare, och lyckades få plats hos en jag vet är väldigt bra med känsliga hästar. Efter ett tag där fick jag dock beskedet att det inte går bra - hon har rest sig och gått runt flertalet gånger för ”småsaker” (t.ex då man spänner sadelgjorden eller tar i bettet då hon är stillastående). I fart är det dock inga problem, har hon fart framåt går det att styra som vanligt utan svårigheter.

Så, slut på träningen och så ska vi istället påbörja veterinärutredning och se om det går att hitta något. Känner mig väl dock halvhoppfull när det är såpass diffusa symptom, inte helt enkelt att veta vad man ska leta efter. Men vi får se. Hittas ingenting kommer jag antagligen ta hem henne så småningom (är just nu höggravid så är inte aktuellt riktigt än) och se om det är något som går att jobba bort med lite mer tid.

Så ja, mindre kul start här.
 
Idag fick min 13-åriga bonusdotter rida Fager för första gången. Hon har utvecklats massor i sin ridning det senaste året, men har inte riktigt litat tillräckligt mkt på Fager för att hon ska få testa. Men nu har han skött sig så bra sista veckorna att jag tyckte det var dags. Man kan väl säga att det var stor skillnad mot de ridskoleponnys hon brukar rida…

Men både hon och Fager gjorde det superbra!

2A7C6013-4A24-4375-BA5A-138401BCD651.jpeg
 
fortsätter att ösa beröm över min häst! Det verkar (peppar, peppar och ta i trä...) som att den värsta trotsperioden är över! Han är superfin i dressyren, och nu har vi kunnat rida ut flera gånger utan att han är ett dugg dum. Visserligen bara på vägarna i vår skog men ändå. igår var vi ute och galopperade i snön och han var bara pigg och glad och ville framåt. Var så lycklig att jag nästan grinade :laugh: ska väl inte ropa hej än, men har verkligen saknat det där att bara kunna sitta upp och komma ut i skogen och njuta
 
fortsätter att ösa beröm över min häst! Det verkar (peppar, peppar och ta i trä...) som att den värsta trotsperioden är över! Han är superfin i dressyren, och nu har vi kunnat rida ut flera gånger utan att han är ett dugg dum. Visserligen bara på vägarna i vår skog men ändå. igår var vi ute och galopperade i snön och han var bara pigg och glad och ville framåt. Var så lycklig att jag nästan grinade :laugh: ska väl inte ropa hej än, men har verkligen saknat det där att bara kunna sitta upp och komma ut i skogen och njuta
Åh låter superhärligt!
Nu börjar de bli vuxna😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 804
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 446
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 276
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fautras
  • Shettistråden del II
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp