Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det med Nellie?
Hon är mycket bättre! Skrittar ca 4 veckor till men sen kan vi förhoppningsvis smyga igång.

Jag får börja skritta uppsuttet nu. Tidigare skador har jag känt att det är meningslöst (och smått livsfarligt) pga att hon ändå inte kan så mkt, men nu ska jag nog testa att få till lite vettigt skrittarbete utöver skritturer ute. Känns kul! Hoppas hon inte kastar av mig😆
 
Har skrittat uppsuttet på Nelly nu ett tag, mest ute men även några få pass i ridhus. Det går verkligen över förväntan och är riktigt roligt att finslipa dressyren i skritt. Blir mycket skänkelvikningar men även lite bogen in och början till bakdelsvändning.

I vanliga fall skrittar jag jättelite på kort tygel, mest för att hon kan bli bromsig och svår. Nu har hon ju en del bjudning ( :angel: ) och tuffar på fint!
Igår kämpade vi med bogen in på kvartslinje, hon har aldrig gjort det bortanför spåret tror jag men nu var vi tvingade eftersom det var fler i ridhuset och jag som skrittar behöver hålla mig innanför spåret. Lurigt men gick framåt!
Känns som att jag kommer ha stor nytta av det här arbetet sen!

Min tränare var i ridhuset för en annan elev och var på mig om att jag borde träna lite på halterna också. Nelly stod som en kamel när jag skulle sitta av😆🤪
Blir bra övning framöver!😁
 
Känns som att jag pratar med mig själv med tre inlägg i rad😆

Vi har iaf ridit lektion nu för första gången sedan hon blev halt. Såklart bara skritt men väldigt nyttigt ändå! Fick hjälp med halterna, slipade skänkelvikningar och som vanligt så hittar tränaren alltid på något helt nytt svårt vi aldrig gjort.

Nu introducerade vi något som ska bli diagonalsluta. Red öppna/bogen in på långsidan, vid mitten övergå i sluta/tagen bakdel in mot medellinjen, bakdelsvändning och sedan sluta/tagen bakdel ut mot spåret igen. Sjukt svårt, men vi kämpade på!

Sen skulle vi introducera ryggning vilket också blev jättesvårt. Hade tränaren som hjälp på marken. Nelly stressade upp sig totalt och fick någon slags hjärnkollaps så plötsligt stod hon på bakbenen och höll på. Kunde få till några enstaka steg bakåt här och där, jag gissar att poletten kommer ramla ner om någon/några gånger.

Ska träna på söndag igen👍

F0406604-DF84-44E8-93E2-9F3333CFC5A6.png


Måste åka och köpa ett renskinn till henne. Har märkt tidigare att pälsen blir ruggad av schabrakets bakre kant. Har köpt schabrak med fårskinnskant men nu när hon fäller verkar inte det hjälpa, såg igår att det utvecklats från lite rugg till ett regelrätt skav. Har ju aldrig ridit henne på vintrarna innan så det här är första året jag faktiskt ser hur päls osv reagerar med utrustningen i fälltider..

Lite surt bara att de där dyra schabraken med fårskinnskant inte funkade.. Var så nöjd med de köpet🤪
 
Hej jag köpte för en månad sedan ett connemara sto född 2016.Hon är inte så mycket utbildad så jag valde att sätta henne hos någon som kunde hjälpa mig att utbilda henne lite. Jag har själv varit där flera gånger i veckan och ridit henne och det har gått bra. Men i helgen så red jag och hon snubblade och vi gick omkull 😥hon klarade sig utan skador men jag fick fraktur i axeln och revben så nu kan jag inte rida på ett tag och planerna på att ta hem henne till mitt vanliga stall får jag lägga ner tillsvidare 😥
 

Bifogade filer

  • 3AA685B8-12D2-4866-B73E-6846848846B2.jpeg
    3AA685B8-12D2-4866-B73E-6846848846B2.jpeg
    385 KB · Visningar: 47
Hej jag köpte för en månad sedan ett connemara sto född 2016.Hon är inte så mycket utbildad så jag valde att sätta henne hos någon som kunde hjälpa mig att utbilda henne lite. Jag har själv varit där flera gånger i veckan och ridit henne och det har gått bra. Men i helgen så red jag och hon snubblade och vi gick omkull 😥hon klarade sig utan skador men jag fick fraktur i axeln och revben så nu kan jag inte rida på ett tag och planerna på att ta hem henne till mitt vanliga stall får jag lägga ner tillsvidare 😥
Åh så jobbigt! Hoppas du läker snabbt!
 
Fager har tävlat hoppning idag och jag har följt det på distans eftersom jag är på konferens med jobbet. Kan säga att det är sjukt mkt nervösare att följa det via Equipe än att rida själv 😂

Har en väldigt duktig pilot så känns väldigt tryggt att hon åker själv med honom på tävling.

I 90 cm blev det några tidsfel för att han var så spänd att ryttaren gav honom en extra stund innan start. Men de var felfria på hinder!

I 1 m var de nolla och fick en rosett (red avd B) 🤩

Vilken skillnad mot i höstas när han typ rev varenda hinder för att han fokuserade på allt annat än hindrena 😂 nu var det lite ofokuserat och läskigt bitvis men han hoppade fint ändå. Nu laddar de om för en ny tävlingsdag imorgon
 
Har visst missat att uppdatera här på ett tag 😅. Så kommer lite dump med olika klipp från senaste månaden.

Hoppträning i början på mars
https://www.instagram.com/p/CbR1lUygnEG/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Samma vecka startade vi årets första tävling, blev en LA:3 dressyr eftersom klubbens allsvenskalag behövde lite förstärkning. Vi var på skidsemester två veckor innan så då stod hon nästan en vecka, och sedan hann jag inte riktigt få henne så lösgjord i kroppen som jag hade velat så kunde då inte sätta så mycket tryck heller. Och rakriktningen i galoppen ska vi ta tag i ordentligt nu. Blev 66% och sista placeringen, resten av laget hade lite sämre dag så vi var långt från placering där.

 
Senast ändrad:
Jag insåg precis att min dam ju är född -16 så vi klämmer in oss här :banana:
Just i detta nu så väntar jag på besked om när stallägaren som är ET har tid att klämma på henne. Bortsett från att vi fortfarande håller på att lära känna varandra (kom hit 1/3) och jobbar på lite grundläggande uppfostran från marken så ska vi nu påbörja projekt "få ordning på bakvagnen". När hon skrittar långsamt så är hon aningen kortare i steget på höger bak än på vänster, hon sätter i tårna bak först när hon trampar ned och vill gärna veva lite med bakbenen när man kretsar ur bakhovarna vilket sammanlagt gör att jag gärna vill ha en koll på hur det ligger till med eventuella låsningar och spänningar. Obalansen i hovarna ska vi titta på i samråd med hovslagaren vid nästa verkning. Hon dök rejält med tårna både fram och bak när hon kom och var skodd men när vi drog av alla skor så har hon nästan helt slutat tådyka fram och rör sig över lag mer avslappnat i steget så jag är hoppfull att det ska vara en ganska enkel fix på det över tid.

Screenshot_20220409-193639_Gallery.jpg
 
Nu i helgen var vi på säsongens första terrängträning. Lite spänt och svårt att pricka hinder och distanser i början men när hon väl kommer igång går hon som ett spjut! Ska försöka få till lite tätare träningar nu och sedan förhoppningsvis tävlingsdebut H80 i början på Maj. Men först Pay and jump 80 och 90 cm nu på fredag och nästa omgång dressyrallsvenska den 23e.

Har inte hunnit klippa ihop hela träningen men här är iaf ett par hinder:

https://www.instagram.com/reel/CcOv2EMKz2L/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Jag har äntligen tävlat igen, det var ett år sedan sist. Ställde upp i trail at hand eftersom det var dagens första klass och det är perfekt att få känna på tävlingsbanan vid hand. Det var ett väldigt svårt mönster med bland annat sidepass över en bom vilket jag inte tränat och inte heller trodde skulle funka alls. Det visade sig sedan att det var det som blev bäst, så kan det gå. Vi blev näst sist.

Sedan var det en western riding med ett mönster med fem byten. Jag red en klass som kallades green så det var ju bara enkla byten men ändå knivigt då två byten var på långsidan och sedan tre i serpentiner över banan. De som var över medellinjen var lättare att få till eftersom det var lite längre sträcka att förbereda sig på. Överlag gick det väldigt bra och hästen hade inga synpunkter kring fattningarna vilket varit vår stora stötesten, tror jag skrivit om det tidigare i tråden. Tyvärr red jag på fel sida om en kon så vi blev diskade. Sista klassen var också en green-klass med ett reiningmönster i skritt och trav. Nivån på mönstren för green-klasserna kändes väldigt varierande om jag säger så men jag var ju anmäld så bara att rida. Den klassen vann vi. Två bedömningsplus för fina cirklar, eftersom det nu inte var någon galopp så satsade jag på att verkligen rida runda cirklar och pricka mitten varje gång.

Hoppas nu på att det blir fler tävlingar i år!
 
Vi tävlade i helgen och red MSV B:1. Han var inte riktigt med mig inne på banan och vi fick en del missar, eller som domaren skrev " blir lite mycket kan själv idag" när han la in lite extra byten här och där i programmet. Men nu börjar utesäsongen och han brukar vara bättre ute än inne :)
Fager härnösand.jpg
 
Inte uppdaterat här på ett tag, det händer ju inte så mycket just nu!
Noella börjar bli tjock och rund, lite mindre än 1 månad till fölning. Börjar få juver och bäckenbanden börjar mjukna. Får se om hon går tiden ut.
Börjar sakna ridningen och att åka och träna men den tiden kommer ju tillbaka. 😀
Jag är inne och följer er, roligt att se vad ni gör med era hästar!😀
IMG_20220429_053659_029.jpg
 
En till här som inte uppdaterat på ett tag :)
Vi fortsätter med vår igångsättning. Jag har katastroftankar hela tiden om att skadan ska förvärras men hoppas att allt kommer vara fortsatt ok om 2,5 vecka när vi har nästa återbesök. Jag tänkte häromdagen att Nelly har lärt sig så himla mycket under våren. Hon har ju legat hopplöst efter i sin utbildning i flera år, hon kommer väl aldrig komma ikapp helt men hon känns mer framme i sin utbildning nu än i höstas iaf :D
Inte för att det är så viktigt egentligen, det är väl mer glädje över att vi utvecklas trots att den här vintern blev som den blev..

Vi tränar väldigt mycket på halter, ryggningar, övergångar, diagonalslutor (i skritt) och bakdelsvändningar. Rider generellt runt i lågt tempo, ingen samling eller så såklart utan hon behöver bara lära sig att göra saker långsamt så att hon hinner med ordentligt istället för att springa snabbt med bakbenen någonstans långt bakom och fronten på väg ner i sanden ;)
Vi behöver återgå till att rida mer rakt fram också. Rider så mkt slutor nu att det helt plötsligt börjat bli väldigt slingrigt när vi ska rida rakt fram utan stöd av väggen :angel:
 
En till här som inte uppdaterat på ett tag :)
Vi fortsätter med vår igångsättning. Jag har katastroftankar hela tiden om att skadan ska förvärras men hoppas att allt kommer vara fortsatt ok om 2,5 vecka när vi har nästa återbesök. Jag tänkte häromdagen att Nelly har lärt sig så himla mycket under våren. Hon har ju legat hopplöst efter i sin utbildning i flera år, hon kommer väl aldrig komma ikapp helt men hon känns mer framme i sin utbildning nu än i höstas iaf :D
Inte för att det är så viktigt egentligen, det är väl mer glädje över att vi utvecklas trots att den här vintern blev som den blev..

Vi tränar väldigt mycket på halter, ryggningar, övergångar, diagonalslutor (i skritt) och bakdelsvändningar. Rider generellt runt i lågt tempo, ingen samling eller så såklart utan hon behöver bara lära sig att göra saker långsamt så att hon hinner med ordentligt istället för att springa snabbt med bakbenen någonstans långt bakom och fronten på väg ner i sanden ;)
Vad kul att ni är på gång! Det spelar ju egentligen ingen roll alls om de är i fas eller inte i slutändan., iaf inte för oss vanliga dödliga som ändå inte satsar på unghäst-vm eller liknande :)
 
Kan ju passa på att uppdatera jag också :)

Vi har haft en riktigt bra vår, det känns som Fager har mognat massor i huvudet och nu börjar han kännas lite vuxen och självsäker istället för rädd och ängslig ❤️

Tävlade i helgen och satte kvalet till breeders vilket känns jätteroligt! Däremot kändes han ganska trött så nu blir det vila i någon vecka istället för fortsatt tävlande.
 
Vad kul att ni är på gång! Det spelar ju egentligen ingen roll alls om de är i fas eller inte i slutändan., iaf inte för oss vanliga dödliga som ändå inte satsar på unghäst-vm eller liknande :)
Nej så är det verkligen! Men det är ändå kul när man liksom kan känna att man närmar sig "vuxenridning" mer och mer. För min del är det bra också att påminna mig om att hon är 6 år nu och att jag behöver sluta rida vissa saker som om hon vore tre..
 
Nu har vi hunnit starta två fälttävlan med placering i båda! :banana:

En H80 den 7/5 med 72,5%, 4 fel i hoppningen och 9 sek över tiden (3.6 straff), där blev vi 6a.

Och nu i helgen H90 med 75% i dressyren, felfri hoppning och 8 sek över tiden, låg i ledning innan terrängen och slutade 2a. 🤩 Hade inte räknat med placering på förhand, var nästan rädd att vi skulle riva för mycket i hoppningen och inte få starta terrängen 😅.

Pärlan har verkligen känts säker i terrängen nu, inga tveksamheter! Vi har ju dock varit och "tjuvtränat" på banorna innan, även om vi bara hoppade ett par av hinderna som var med nu på sista tävlingen, och inte på samma plats. Men nu är vi anmälda till en H80 på en helt ny bana som vi inte kommer att träna på innan, ska bli spännande att se om det blir någon skillnad. (Man kommer ändå få skritta runt banan och visa alla hinder innan så tror inte det kommer bli några problem.)

Lite klipp från första tävlingen:

https://www.instagram.com/p/CdXsylUurhn/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Och nu i helgen:

Hopp https://www.instagram.com/p/CdXsylUurhn/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Terräng https://www.instagram.com/reel/CeNnJqnqwl7/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Nu har vi hunnit starta två fälttävlan med placering i båda! :banana:

En H80 den 7/5 med 72,5%, 4 fel i hoppningen och 9 sek över tiden (3.6 straff), där blev vi 6a.

Och nu i helgen H90 med 75% i dressyren, felfri hoppning och 8 sek över tiden, låg i ledning innan terrängen och slutade 2a. 🤩 Hade inte räknat med placering på förhand, var nästan rädd att vi skulle riva för mycket i hoppningen och inte få starta terrängen 😅.

Pärlan har verkligen känts säker i terrängen nu, inga tveksamheter! Vi har ju dock varit och "tjuvtränat" på banorna innan, även om vi bara hoppade ett par av hinderna som var med nu på sista tävlingen, och inte på samma plats. Men nu är vi anmälda till en H80 på en helt ny bana som vi inte kommer att träna på innan, ska bli spännande att se om det blir någon skillnad. (Man kommer ändå få skritta runt banan och visa alla hinder innan så tror inte det kommer bli några problem.)

Lite klipp från första tävlingen:

https://www.instagram.com/p/CdXsylUurhn/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Och nu i helgen:

Hopp https://www.instagram.com/p/CdXsylUurhn/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Terräng https://www.instagram.com/reel/CeNnJqnqwl7/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Stort grattis!👏👏👏
 
Den 1/6 blev Noella mamma till ett litet stoföl.😃
Allt gick snabbt och smidigt som tur var. Nu kommer de få gå på bete över sommaren och till hösten ska Noella sättas igång igen. Ser framemot att gå börja rida henne igen!👍
Fölet kommer heta Nopreza och hon är efter Nespreso Maz.
VideoCapture_20220603-121501.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 815
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 456
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 286
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp