Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!

Presentation!
Min -16 skitunge heter BR Petra, arab.
Vi ligger långt efter er i inridningen, men så planerar jag för våra kommande 20 år tillsammans, så det gör mig inget.

Hon är insutten i skritt innan jag köpte henne för ett år sedan. Sedan har jag skrittat henne enstaka gånger under året. Skulle ha ridit in henne själv, och har sett fram emot det. Men pga min sjukdom kunde jag inte göra det. I nov-dec var hon iväg till en bekant på inridning. Tyvärr kom de inte till galoppen, innan vi fick ta hem henne pga platsbrist. Men fokus var på att hon skulle vara säker och trygg i allt kring ridning, och det klarade hon galant. Hela perioden utan några protester eller endaste bocksprång, och inridarens 12-åriga dotter red en hel del ( och älskade hur lättriden hon var jämfört med sina ponnyer 😊)


Nu har hon vilat lite och är pigg på att lära sig igen, så snart jag mår lite bättre så tar vi upp ridningen med mysiga skogsturer! 😊

En fantastisk klok fröken, som älskar mys, hos, att bli kliad med naglarna i mankammen, och att utforska coola grejer! Ett One in a million fuxsto, som skulle vilja läsa ens tankar, så hon visste vad man ville att hon ska göra. Med tiden kommer hon att kunna det.
Än så länge kan det även bli overload I lilla huvudet, så vi tränar på att hantera läskiga saker, och att lugna sig när man är rädd.

Bild från en av våra få ridturer i somras.
 

Bifogade filer

  • received_603357366734626.jpeg
    received_603357366734626.jpeg
    457,4 KB · Visningar: 70
Min heter Diamonds and Pearls, Pärlan till vardags, och är e. Deodoro - Bernstein - Zinsky xx. Egen uppfödning, har själv ridit in och utbildat. Har tyvärr lite KS men har inte haft problem av det ännu. Väldigt snäll och vänlig med mjukt temperament men ändå lite nerv. Dressyrinriktad främst men hoppat ett par gånger och hoppas kunna komma iväg till terrängbana också i år. Planen är att visa på ridhästtest till våren, hade varit kul om det räcker till Breederskval. Hon har inte så spektakulära gångarter, traven blänker till ibland och hon är ganska välbalanserad i galoppen men lite markbunden. Skritten är korrekt men inte så stor.

Ny film från ett par dagar sedan, telefon på sargen så inte jättebra film men lite ser man i alla fall.

 
Elli har gjort första passet på töm efter att ha vilat ca 6 veckor. Hon gjorde det väldigt bra även om det blev ett tvångryck av gjorden. Tänkte försöka tömköra med sadel på i veckan så hon får vänja sig på nytt med sadel innan jag sitter upp igen. Är lite förtvivlad över den här isiga vintern för jag vågar inte riktigt rida ut. Vill ha så pass bra underlag att det går att trava på och helst galoppera lite. Men men, en får väl göra det bästa av det och hon får iaf följa med ut som handhäst minst en dag i veckan.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200216_175136_249.jpg
    IMG_20200216_175136_249.jpg
    320,5 KB · Visningar: 51
En liten fråga bara! Hur gör man för att lägga upp filmer här? Kan man dela från FB eller instagram och hur blir de i så fall synliga? Jag är helt oteknisk!!!!:D:o
 
En liten fråga bara! Hur gör man för att lägga upp filmer här? Kan man dela från FB eller instagram och hur blir de i så fall synliga? Jag är helt oteknisk!!!!:D:o

Numera kan du lägga upp direkt på buke på samma sätt som du gör till FB. Tryck på bifoga filer nedanför skrivfältet så kan du scrolls i dina album på telefonen. 👍
 
En liten fråga bara! Hur gör man för att lägga upp filmer här? Kan man dela från FB eller instagram och hur blir de i så fall synliga? Jag är helt oteknisk!!!!:D:o
Du ska kunna länka från både instagram och FB sålänge filmen är ”offentlig”. För att det ska funka från instagram måste du alltså ha öppen profil.

Annars kan man ladda upp film på youtube eller liknande tjänst och sen dela länken.
 
Provar att lägga in filmer från träningen i onsdags.
Hatar att se mig själv rida och lägger nästan aldrig ut filmer när jag rider. Blir så arg på mig själv på alla slarvfel jag gör! För långa tyglar, slarviga vägar och ostadig skänkel. Men samtidigt lär man ju sig massor av att se sina brister. :angel:
Eftersom jag försöker jobba med att våga visa mig och min ridning mer känns detta som ett bra ställe att börja!:)
Kanske någon gång att jag kommer så långt att jag vågar starta en dressyrtävling!;)

 
Provar att lägga in filmer från träningen i onsdags.
Hatar att se mig själv rida och lägger nästan aldrig ut filmer när jag rider. Blir så arg på mig själv på alla slarvfel jag gör! För långa tyglar, slarviga vägar och ostadig skänkel. Men samtidigt lär man ju sig massor av att se sina brister. :angel:
Eftersom jag försöker jobba med att våga visa mig och min ridning mer känns detta som ett bra ställe att börja!:)
Kanske någon gång att jag kommer så långt att jag vågar starta en dressyrtävling!;)


Ser jättetrevligt ut tycker jag!!!
Fin takt i hästen också!
 
Red ut med sällskap av dottern! Gamla röda busade när dom tok galloperade på en åker.
Nasse var stencool. Vi tog också en galopp på åkern men han var inte lika taggad å tur är väl det:)
Han är mer framåt på bana även om galopoen känns som "hela havet stormar".
Å så gick han så snällt över vår bro. Även utan draghjälp av den gamla:love:!
Är så nycket vatten så det blir rejält brud.
 
Är så där tramsigt lycklig över lilla häst idag! Tömkört med sadel igen och passade på att vara i ridhuset precis innan lektionerna började så det var mycket rörelse. Hon hanterar det så otroligt mycket bättre nu och jag var så stolt att jag nästan sprack så duktig hon var😁!

På tömmen var hon också helt super, drog ner stigbyglarna och det var hon mest sur över. Men kunde sätta henne i arbete och då släppte hon det fort. Är mest imponerad över hennes naturliga bärighet i galoppen, hon balanserar upp sig så enkelt och galopperar i en fin och lätt arbetsgalopp.

Dessutom vackrast i världen😍
IMG_20200220_170758_752.jpg


Så ja, skrytit klart för dagen om min lilla häst😂
 
@Fiorano kul att igångsättningen går så bra! Måste komma ut och kolla på henne någon dag!

Själv har jag ofrivillig ridpass, han är ofräsch och ska till kliniken nästa vecka. Kör metoden stoppa huvudet i sanden och försöker låtsas som att inga problem finns...
 
Jag håller på att krypa ur skinnet av otålighet, en veckas vintervila kvar och sen ska vi äntligen sätta igång. Längtar ju ihjäl mig efter att få åka vagn efter racerponnyn. :love:
 
Vi har verkligen kommit av oss, ofrivilligt. Var igång jättebra med Nellys rehab, men sen hade hon först en galla som jag ville vila bort och sen typ samma dag som gallan försvann så blev hon skadad av hagkompisen och har stått på boxvila i över en vecka. Nu har hon fått börja gå ut i hage igen men det kommer nog dröja ett tag innan vi gör mer än skrittar för hand. Har ett ganska stort sår (hål!) som behöver läka ihop.

Ska fan linda in hästen i bubbelplast snart :laugh:
Hon hade aldrig några sårskador eller liknande tidigare, men efter all vila i egen platt hage så känns det som att det dyker upp grejer hela tiden. Gissar att det är både att hon tappar lite "försiktighet" i platt jmrf med kuperad hage och att hon har sjukt mycket överskottsenergi..
 
Så fina och duktiga era små blivit! 😀
Min - 16 är så tanig fortfarande så blir nog inte ridning fören i sommar /höst. Han har tappat en del nu sista månaden oxå så just byte till fri tillgång på foder.

Han är en islänning, 5gångre, tänkt att bli en allround häst och kunna tävla lite mer gångarter än min nuvarande, men hoppas även på att han har trav för we! 😍
Inkörning är planen men har inte riktigt haft tid/ork till kontinuerlig träning. Så promenader och påbörjad i töm. Är okej med att släpa däck och bli hängd på så lite har han lärt sig. 😊
 
Vad roligt med alla uppdateringar!

Min häst har vilat nästan helt sedan november. Då var jag iväg och red helgkurs fre-söndag vilket gick mycket bra. Första gången hon sov borta två nätter i rad och stod inne så mycket (hon har sovit borta en natt en gång innan det, lösdrift hemma) vilket gick över förväntan. Sedan har vi haft olika varianter på is som underlag, en förkylning vid jul och mer is. Har börjat longera igång henne två-tre gånger efter jul men det har blivit is igen varje gång. Helt otroligt underligt väder denna vinter, i torsdags morse var det -20 och på fredag morgon 0.

Nå den här veckan har jag longerat och det har märkts att vi varit lediga kan man säga. Idag kanske jag lägger på sadeln och longerar med den. Jag måste också ta tag i att ensamhetsträna henne mer nu, sedan en vecka tillbaka har jag bara två hästar då jag akut fick låta avliva min tredje :cry: Tror inte det kommer att vara något problem att lämna henne men jag vill gärna att min sambo är hemikring då och kan titta till henne.

Att de blev två och därmed lite nya rutiner har nog också orsakat en del av stöket vid longeringen men det ska vi nog ta oss igenom. Jag har anmält mig till en helgkurs i juni med samma tränare som i november, till dess måste vi ju vara igång :D
 
Så fina och duktiga era små blivit! 😀
Min - 16 är så tanig fortfarande så blir nog inte ridning fören i sommar /höst. Han har tappat en del nu sista månaden oxå så just byte till fri tillgång på foder.

Han är en islänning, 5gångre, tänkt att bli en allround häst och kunna tävla lite mer gångarter än min nuvarande, men hoppas även på att han har trav för we! 😍
Inkörning är planen men har inte riktigt haft tid/ork till kontinuerlig träning. Så promenader och påbörjad i töm. Är okej med att släpa däck och bli hängd på så lite har han lärt sig. 😊

Min kan man också kalla tanig, men jag misstänker att hon alltid kommer vara sån. Hon ser verkligen ut som ett fullblod, jämför jag med hennes mamma vid samma ålder så är det som ett fullblod vs en ardenner... Men jag hoppas att körningen ska bygga lite mer muskler iaf.
 
Så kul att läsa om era fyraåringar! Är en rätt kul ålder där det händer mycket!

Igår tömkörde vi tredje passet med sadel på för veckan och äntligen så lät hon bli att tvånga. Lite galopp i början med rätt rund rygg var det hela :D. Så till veckan blir det uppsittning och det är med viss skräckblandad förtjusning.. Jag är inte så himla tuff och tycker det känns lite obehagligt när jag inte riktigt vet om hon ska tvånga iväg. Men jag har ett handtag i sadeln och tänker att inget blir bättre av att jag låter bli att rida. Har en vän att sätta upp som är väldigt sadelfast och duktig på unghästar, men jag är lite envis ändå och vill verkligen göra grundjobbet själv. Så det är bara att bita ihop!

Lite film från igårkväll :)
 
Så kul att läsa om era fyraåringar! Är en rätt kul ålder där det händer mycket!

Igår tömkörde vi tredje passet med sadel på för veckan och äntligen så lät hon bli att tvånga. Lite galopp i början med rätt rund rygg var det hela :D. Så till veckan blir det uppsittning och det är med viss skräckblandad förtjusning.. Jag är inte så himla tuff och tycker det känns lite obehagligt när jag inte riktigt vet om hon ska tvånga iväg. Men jag har ett handtag i sadeln och tänker att inget blir bättre av att jag låter bli att rida. Har en vän att sätta upp som är väldigt sadelfast och duktig på unghästar, men jag är lite envis ändå och vill verkligen göra grundjobbet själv. Så det är bara att bita ihop!

Lite film från igårkväll :)
Hon är så fin 🤩
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 715
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 357
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 163
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp