Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Habina det är väl roligt att man är nöjd med sin häst och uppskattar deras framsteg. Tycker det är roligt att läsa inlägg som visar att man älskar sin häst och jag har inget emot skryt! :) :D;)
Känns som att jag med skryter hela tiden med min "perfekta" häst!:angel:;)
Har du en rockard från Drive out?

Ska försöka komma igång med körningen igen med Noella, men det är så översvämmat här fortfarande så kan inte köra på min vanliga "träningsåker". Vill inte ge mig ut på väg första gångerna, hon är ju inte körd sedan september. Hon har ju även fått mer muskler och kondition så man vet ju inte hur smidigt det går.:nailbiting:
Jag känner mig mer osäker i vagnen också, känns som man har mer kontroll när man sitter på hästen.
 
@Habina det är väl roligt att man är nöjd med sin häst och uppskattar deras framsteg. Tycker det är roligt att läsa inlägg som visar att man älskar sin häst och jag har inget emot skryt! :) :D;)
Känns som att jag med skryter hela tiden med min "perfekta" häst!:angel:;)
Har du en rockard från Drive out?

Ska försöka komma igång med körningen igen med Noella, men det är så översvämmat här fortfarande så kan inte köra på min vanliga "träningsåker". Vill inte ge mig ut på väg första gångerna, hon är ju inte körd sedan september. Hon har ju även fått mer muskler och kondition så man vet ju inte hur smidigt det går.:nailbiting:
Jag känner mig mer osäker i vagnen också, känns som man har mer kontroll när man sitter på hästen.

Haha, i värsta fall får folk bara scrolla förbi mina inlägg. ;)

Jag har faktiskt två rockarder från Drive out. :o En för shetlandsponny och en för d-ponny som jag har till hästen på min avatar.

Jag hade tänkt köra fjordhästen idag, men det blåser för mycket. Hon älskar att bli körd och blir lätt överenergisk med vagn, så jag vill INTE spä på det när hon dessutom blir elektrisk av att det blåser mycket. Jag känner mig också lite mer osäker i vagn, just för att jag tycker det är svårare att läsa av hästen. Men jag antar att det handlar om rutin också, att jag borde köra mer. Men jag tänker att om jag ändå inte skulle rida hästen den dagen pga hur spänd/pigg den är, så ska jag inte köra. Så idag blir det nog bus på ridbanan för henne (Storm vilar). :)
 
Kompis filmade oss i måndags. Jag tycker hon är så fin 😍
Jag ser lite muppig ut, håller i en halsring med innerhanden. Halsringen är för kort så jag behöver sträcka mig framåt en del för att nå. Gör inte under för sitsen direkt 🙈


Jättefina - vad taktfast hon är!
 
Idag gjorde jag Storm frustrerad igen. ;) Först en svanstvätt och sen fick hon inte rulla på ridbanan utan skulle koncentrera sig på den där tråkiga markarbetesövningen som matte tydligen inte fattade var tråkig redan förra gången.

Men hon gjorde den med beröm godkänd, så nu får jag tänka ut nån ny övning till nästa pass (om tre veckor). Jag är iaf nöjd över hur vacker svansen blev. :love:

4DD02433-FEB7-4AD0-99C7-42DD8D66BD4D.jpeg
 
Red igår igen. Provade för första gången att rida utan att longera innan och att sitta upp utan att ha medhjälpare som håller i. Gick bra! Skönt att kunna vara lite mer självständiga och inte be folk om hjälp varenda gång 😊

Nelly känns fin men hon blir trött på nolltid! Hon förstår inte heller framåtdrivande fullt ut så ibland tar det liksom tvärstopp 😆
Förr eller senare får jag igång henne igen och när hon väl travar så bjuder hon fint framåt. Men det kommer väl bli bättre ju mer hon rids 😊

Ska nog våga mig ut till paddocken också, minns i somras att hon höll igång bjudningen lite bättre där. Är lite större bana så blir lättare än ridhuset som bara är 20x40.
 
Min har haft och har fortfarande lite hosta.
Har hängt i 3-4 veckor. Han hade samma i fjol och då visade bak. Prov på något unghästvirus som veterinären kallade det och han fick pecillin. Men vill helst slippa det.
Han har vilat men nu har jag kört igång smått på inrådan av min veterinär.
Vet inte vad som är bäst..
Så har han för jäkliga fötter då min hovis inte vill sko utan att han fått lugnande och sist när vi hade gett inför skoning kom Nasse alldrig riktigt till ro ändå och det var lite stim av mina inackorderingar som red sina och sen skulle mocka mm..
Så han har gått alldeles för länge..
Fick ta av den ena bak häromdagen och jag tog av den andra idag.

Tvingade maken att filma lite. Tycker vi är sjukt efter utifrån så länge han varit riden men har inte bråttom iof..
Upplever ju honom som gga valpig som jag nog sagt innan men hade varit kul med pay'n ride eller någon mindre lb:2 i höst.
Han är så cool uppsuttet. Mötte fyrhjuling med släp och sen grannens dotter som cyklade :heart

 

Bifogade filer

  • 20200328_135607.jpg
    20200328_135607.jpg
    168,3 KB · Visningar: 5
Jag har också ridit idag. Det gick både jättedåligt och jättebra 🙈

I början stod hon emot skänkel hela tiden, fick inte ens igång henne i trav utan hon bara tjurade och stoppade. Hoppade av och tog henne på lina för att kunna driva fram ordentligt men då jäklar var det fart i henne. Full explosion! 😳
Är VÄLDIGT glad att hon inte drog igång det där när jag satt på 😅

Hoppade upp igen men hon var lika stoppig och trälig. Skritt gick bra men honvägrade börja trava. Sen när hon väl kommer igång går det bra men det tog liksom tre varv att ens få trav.. Till sist tog jag mod (och ett ordentligt tag i halsremmen) och gick på med pisken. Har inte vågat gå på henne, varit rädd att dra igång någon jättereaktion men det gick bra! Hon svarade fint, vi fortsatte med många övergångar där jag krävde snabb reaktion för liten skänkelhjälp och då skötte hon sig finfint!

Kort sagt så vågade jag rida som jag hade gjort på vilken häst som helst. Måste sluta fega och börja rida ordentligt bara!

Blev ett lite längre pass eftersom vi behövde komma igenom bråket och hon orkade jättebra. Hon har nog inte alls varit sådär trött som jag tänkt, mer bekväm och snabbt insett att matte fegar ur. Men nu ska jag bli modig 😬

4ECE8449-6F98-407B-9849-41F4EDEC8E38.jpeg
 
Även jag har ridit idag. Började i ridhuset idag och det märks att jag haft en annan ryttare på honom den senaste veckan som kanske inte riktigt haft samma krav. Så fick börja med att påminna om vad skänkeln faktiskt betyder osv. Men han blev jättefin!

Jobbade en del fattningar för de tycker han är jobbiga och vill gärna slå sig fri. Fattade galopp, galopperade en kort bit och bröt av för att sedan göra en ny fattning osv. Han fick inte fatta innan han var stadig och eftergiven, stackarn var så frustrerad tillslut att han pep och slog bakut 😂 han ville ju bara få galoppera!

avslutade med att utmana mig själv och rida ut själv i skogen. Har börjat tycka det är ganska obehagligt med tanke på hans explosioner och tvärvändningar. Han försökte vända ngn gång men skötte sig riktigt bra. Kunde trava en liten bit. Sedan började rundan gå hemåt och då laddade han på som tusan! En hand i halsringen och en som drog upp huvudet på honom funkade bra. Kunde faktiskt vända bortåt igen och galoppera en liten bit. Mkt nöjd med mig själv!

inorgon ska vi på p&r. Är @Fiorano som dömer så får se till att rida extra fint 😂
 
@MiniLi Är det möjligt att hon var brunstig? Jag har haft en häst som alltid stod emot skänklarna vid brunst, kunde till och med stanna på hemväg i skogen trots att den normalt hade haft bråttom. Jag tror att man med ston som har sådana tendenser måste göra så som du gjorde redan från början. Den jag hade reds in som åttaåring och var alltså redan fast i sin egen övertygelse :cool:

Jag var iväg till ridhus med min igår och red lektion. Gick riktigt bra trots att det blev ett långt pass i sadeln. Vi var fyra som red så det blev ändå en del pauser då vi bara stod och pratade med varandra. Det var nog dessutom första galoppen helt utan stök. Det har brukat bli någon liten spark eller tjurrusning i trav annars i början men inget nu.

Hade en liten tävling inplanerad i april men jag vet inte om den nu kommer att bli av. Jag tänker att vi ändå tränar på som att den skulle bli av, då kommer vi ju framåt.
 
Sista rapporten från mig på obestämd tid. Storm fick köra vagnen med matte i hela passet igår (15 min), tom lite trav blev det då det kom en bil bakom oss. Som vanligt är fröken totalt obrydd. Det är styrningen som vi behöver nöta vidare på, men det kommer. Samt såklart muskler och flås, men i sommar blir det körning två pas/vecka för att hålla magen i lite schack. ;)
 
@MiniLi Är det möjligt att hon var brunstig? Jag har haft en häst som alltid stod emot skänklarna vid brunst, kunde till och med stanna på hemväg i skogen trots att den normalt hade haft bråttom. Jag tror att man med ston som har sådana tendenser måste göra så som du gjorde redan från början. Den jag hade reds in som åttaåring och var alltså redan fast i sin egen övertygelse :cool:

Jag var iväg till ridhus med min igår och red lektion. Gick riktigt bra trots att det blev ett långt pass i sadeln. Vi var fyra som red så det blev ändå en del pauser då vi bara stod och pratade med varandra. Det var nog dessutom första galoppen helt utan stök. Det har brukat bli någon liten spark eller tjurrusning i trav annars i början men inget nu.

Hade en liten tävling inplanerad i april men jag vet inte om den nu kommer att bli av. Jag tänker att vi ändå tränar på som att den skulle bli av, då kommer vi ju framåt.
Ja det stämmer, hon brunstar! Hon och hennes bästis blev helt till sig när de återförenades förra helgen, stod och kliade varandra och skvätte om vartannat 🤣

Jag har märkt tendenserna vid alla ridpass nu och så har det blivit värre och värre så jag är glad att jag vågade gå på henne nu. Det var ju väldigt okomplicerat sen, hon svarade jättefint och kom igång med bra bjudning. Men jag hann ju tänka några varv kring om hon hade ont eller om sadeln klämde osv osv 🙈
 
Testade att ta med min lilla som handhäst i veckan. Både han och ridhästen blev lite väl taggade till en början sen gick det finfint. Vågade tom trava lite, lillen tog lite galopp sen slog bromsen till 😅
DSC_1537.JPG

Han är så sugen på att gå på äventyr. Promenerar rakt ut i skogen, över diken och möter andra hästar. Det största problemet just nu är att få in honom i hagen, då slår alla bromsar till 😅
 
@Habina Är inte den här tråden till för att skryta om sin fantastiska lilla häst :D !

@MiniLi Är så glad för din skull att du äntligen kan börja rida igen :D ! Modigt att gå på henne och det känns verkligen som en vinst när en kommer igenom till andra sidan och saker funkar!

@Mirtai Har en hemsk och elak vän som domare :o , men en väldigt fin häst som hon passar fantastiskt bra med!
 
Här känns det som jag hittat hur jag ska rida och precis som er andra kämpar jag med att VÅGA rida riktigt och inte bara sitta och åka med tåget. Elli var kanonfin igår direkt från början och det var utan tvekan vårt bästa pass hittills :heart .

..och så var det vår och naken häst:meh:
 
@Habina Är inte den här tråden till för att skryta om sin fantastiska lilla häst :D !

@MiniLi Är så glad för din skull att du äntligen kan börja rida igen :D ! Modigt att gå på henne och det känns verkligen som en vinst när en kommer igenom till andra sidan och saker funkar!

@Mirtai Har en hemsk och elak vän som domare :o , men en väldigt fin häst som hon passar fantastiskt bra med!

äsch, det är väl helt normalt att få folk att börja gråta 😂

(bara för att vara tydlig, Fiorano var bara rak och ärlig och det brast för mig för att jag blir så besviken på mig själv när jag inte gör min fina häst rättvisa.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 834
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 465
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 303
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp