Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min plan är att visa Pärlan på ridhästtest 28/6 och sedan vila. Satsar också på Breeders sen efter sommaren, har dock inte bestämt än om det blir dressyr eller kanske fälttävlan. Beror lite på hur hon utvecklas! Om vi ska starta fälttävlan måste vi hoppa lite högre både banhoppning och i terrängen, medan dressyren är hon egentligen "klar för" redan. Även om gångarterna såklart alltid kan utvecklas.

Tycker det är svårare nu också på ett sätt när kvalen är borttagna, hoppas att det kommer vara lite "kvaltävlingar" ändå så att man kan få lite bedömning och fingervisning på om man har där att göra eller inte :angel:.

Annars tänker jag att det kommer bero lite på hur upplägget kommer att bli nu med antagligen betydligt fler starter. Bland 4-åringarna är det ju bara 12 som går till final och redan 97 stycken som löst deltagarbevis. Så känns inte som att chansen att komma med till final är sådär jättestor :p
 
I fredags var jag och gjorde en munkoll på Noella. Inga sår och slemhinnor såg fina ut, en liten hake på en tand som slipades ner. Provade även ut storlek på bett och ska ha smalare bett, byta från 14 till 12 mm. Upptäckt att det inte är jättelätt att hitta det bettet jag vill ha så smalt.
Noella har känts lite trött när jag ridit de senaste gångerna så bestämde med tränaren att hon ska få vila redan nu. Har börjat växa lite igen och är lite överbyggd så tror det blir bra. Får se hur lång vila det blir eller om jag delar upp det.
Tränaren tyckte vila 3v, rida 3v och sen vila 3v igen. Jag hade tänkt ställa av henne 6-8v men då tyckte tränaren att de tappar kondition och man får börja bygga upp dem igen!🤔
 
I fredags var jag och gjorde en munkoll på Noella. Inga sår och slemhinnor såg fina ut, en liten hake på en tand som slipades ner. Provade även ut storlek på bett och ska ha smalare bett, byta från 14 till 12 mm. Upptäckt att det inte är jättelätt att hitta det bettet jag vill ha så smalt.
Noella har känts lite trött när jag ridit de senaste gångerna så bestämde med tränaren att hon ska få vila redan nu. Har börjat växa lite igen och är lite överbyggd så tror det blir bra. Får se hur lång vila det blir eller om jag delar upp det.
Tränaren tyckte vila 3v, rida 3v och sen vila 3v igen. Jag hade tänkt ställa av henne 6-8v men då tyckte tränaren att de tappar kondition och man får börja bygga upp dem igen!🤔

Är det något speciellt bett? Jag tycker 14 låter långt, har 11,5 på de flesta storhästar, 10,5 på någon med liten mun. Enstaka har haft 12,5 men knappt något längre.
 
@Gabby_Ossi på längden har hon 10,5 cm, det är tjockleken som ska vara 12 istället för 14mm. Alltså ett smalare bett inte kortare!
Vill ha ett d-ringsbett, 10,5 cm långt och 12mm tjocklek, lyckas inte hitta det, bara eggbett eller fullcheck.😀
 
IMG_20200512_175616_414.jpg

När man ropar på hästarna kommer de alltid i full fart!😀
Noella förstår inte vitsen med vila!😂😉
 
Blev ingen ridning idag för hästskrället hade dragit av sig båda (!) framskorna. Hittade igen dem och hade turen att det var en hovslagare på plats som kunde slå på dem. Men rida hann jag inte..:
 
Elli har varit på tandkoll idag och den var välbehövlig.. Två mjölktandskappor hade inte velat lossna så de satt snett och var så vassa att de gett rätt fula sår ffa på tungan. Så nu är dom borta och alla vassa kanter nerslipade. Om en vecka får hon ha bett igen så då blir det ridning igen😀.

Hon har verkligen uppfört sig perfekt och jag kunde lasta henne helt ensam. På kliniken var hon chill och jag är så nöjd med henne💖
IMG_20200513_160205_936.jpg
 
Nasse sköter sig för tränaren/unghästutbildaren.
Upplägget är att hon ska rida ett par dagar i veckan under ett litet tag. Hon kommer hem och rider i padock.
Är inget som känns knasigt med honom iallafall.
Skönt så länge :)!

Har tyvärr inte film från sista tiĺfället men då var han mer ihop och rundare i formen.
Gjorde jättefina fattningar.
 
Nelly ska vila hela denna vecka och kanske några dagar in i nästa, jag är redan jättesugen på att rida! :D

Red ju lektion i söndags och nu är jag jättepepp på att omsätta alla småtips. Det är så himla mycket att tänka på såhär i den tidiga utbildningen, jag måste framförallt bli bättre på att renodla hjälperna. Tycker att jag är ganska bra på det men märker att jag gör en del grejer utan att ens tänka på det. Typ som att skänkeln är på ibland utan att jag menar det eller att jag ramar in med yttertygeln i sväng automatiskt. Måste tänka på att vara helt still förutom när jag medvetet vill inverka och att släppa på ytter så att hon får plats, bara jobba med innerhjälperna och strunta i om vägarna blir lite sådär..

Funderar också på om jag ändra bett/nosgrimmakombination. Rider mest på ett tredelat eggbett + micklem nu och hon är helt still i munnen, nästan lite för still sådär så att det nästan känns stumt. Kanske flytta eggbettet till remonttränset och ha bett med lösa ringar på micklemtränset. Lagom är bäst liksom :laugh:
 
Jag hade hoppats att Nelly skulle kunna börja gå ute på nätterna ganska tidigt men fy tusan så seg värmen är! Vi har inte ligghall och jag tycker att det måste vara i alla fall 10 grader på nätterna för att det ska vara ok att de sover ute. Alldeles för kallt för dem att ligga ner annars. Här är det fortfarande kring nollan eller några få plusgrader på nätterna och enligt långtidsprognosen dröjer det nog en månad eller så innan nattemperaturen går upp. Segt!

Nu har vi i alla fall öppnat upp till betet för Nelly och hennes hagkompis så att de kan röra sig fritt mellan vinterhagen och beteshagen även om de går in och sover uppstallade på nätterna :)
Nackdelen - om man har otur kan det ta typ 15-20 minuter att hämta hästarna då hagen är lååååång 😅
 
Jag hade hoppats att Nelly skulle kunna börja gå ute på nätterna ganska tidigt men fy tusan så seg värmen är! Vi har inte ligghall och jag tycker att det måste vara i alla fall 10 grader på nätterna för att det ska vara ok att de sover ute. Alldeles för kallt för dem att ligga ner annars. Här är det fortfarande kring nollan eller några få plusgrader på nätterna och enligt långtidsprognosen dröjer det nog en månad eller så innan nattemperaturen går upp. Segt!

Nu har vi i alla fall öppnat upp till betet för Nelly och hennes hagkompis så att de kan röra sig fritt mellan vinterhagen och beteshagen även om de går in och sover uppstallade på nätterna :)
Nackdelen - om man har otur kan det ta typ 15-20 minuter att hämta hästarna då hagen är lååååång 😅

Ja här är det också riktigt kall och långsam vår. Förra året vid denna tiden var det riktigt grönt och fint. I år har det kommit lite försiktiga grässtrån men min gräshage är mer brun än grön. Har satt upp stolpar men inte ens brytt mig att dra tråden än. Kommer inte vara lönt att släppa där förrän om tidigast en vecka.
 
Ja här är det också riktigt kall och långsam vår. Förra året vid denna tiden var det riktigt grönt och fint. I år har det kommit lite försiktiga grässtrån men min gräshage är mer brun än grön. Har satt upp stolpar men inte ens brytt mig att dra tråden än. Kommer inte vara lönt att släppa där förrän om tidigast en vecka.
Usch! Vi har iaf äntligen fått fart på gräset, förstår att det blir betydligt senare för er.
Hur lång betessäsong brukar det bli hos er?
 
Nu har Nelly vilat en vecka så jag tänkte starta igång igen med lite longering. Förväntade mig halvtokig häst iaf men hon var misstänksamt lugn 🧐
Hon verkar överlag väldigt trött nu, sover/vilar mer än vanligt i boxen tidigt på kvällarna..
Funderar på om hon kanske växer? Hur märker man växtperioder mer än trötthet?


Förlänger vilan iaf, får se om hon snart är sitt vanliga pigga jag eller om det blir sommarvila redan nu.
 
@MiniLi Brukar synas att de skjuter iväg med baken först och att de är trött förstås. Låter klokt att låta henne vila! Här är det iaf tvärtom.. Elli har verkligen myror i brallan och har hur mycket energi som helst. Planen är att sitta upp till helgen, blir intressant🙄.
 
@MiniLi Brukar synas att de skjuter iväg med baken först och att de är trött förstås. Låter klokt att låta henne vila! Här är det iaf tvärtom.. Elli har verkligen myror i brallan och har hur mycket energi som helst. Planen är att sitta upp till helgen, blir intressant🙄.
Hoppas verkligen inte hon ska skjuta iväg med baken. Hon behöver fortsätta växa ikapp framtill 😆🙈

Kul att komma igång igen! Hoppas hon håller sig på mattan 😅
 
Idag blev jag lite mer kär i Nasse..
Har inte helt känt band till honom om jag ska var ärlih men tror idag jag inser att det är en fantastisk liten krabat :heart .
Fick ett ryck och tog dotterns plats i den mixade hoppgruppen för hon skulle jobba.
Han var verkligen så toppen fin med allt. Lastning, nytt ställe, gruppträning med flera, både ponny och stora.
Hoppade snällt för att vara första gången och med klunsig oföljsam matte.
😍.
Det blir nog bra detta!
 
Elli fick gå med bett första gången efter tandfixet idag. Tog henne på töm och hon var lite trixig i munnen i början men sen var det som hon insåg att inget gjorde ont. Då blev hon fin och ganska stadig även om formen varierade. Men hon slogs inte mot bettet iaf. Hon var himla cool dessutom för de hoppade på andra delen av banan, spände till en gång men kom snabbt tillbaka i arbete.

Sen är jag dock lite brydd över hennes stressbeteenden i stall och hage. Hon har börjat leva om ordentligt i boxen om nätterna och allt spån är typ uppåt väggarna. Igår släppte jag henne i gräshage på kvällen, den är avdelst från vanliga hagen. När jag släppte ut i morse vandrade hon längs staketet för att hon inte fick gå ut där direkt. Vill ju vänja in henne på gräset, så blir bara kvällar några dagar först. Hon är den mest matgalna och matstressade häst jag mött.
IMG_20200520_175559_571.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 356
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 157
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp