Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Elli fick gå med bett första gången efter tandfixet idag. Tog henne på töm och hon var lite trixig i munnen i början men sen var det som hon insåg att inget gjorde ont. Då blev hon fin och ganska stadig även om formen varierade. Men hon slogs inte mot bettet iaf. Hon var himla cool dessutom för de hoppade på andra delen av banan, spände till en gång men kom snabbt tillbaka i arbete.

Sen är jag dock lite brydd över hennes stressbeteenden i stall och hage. Hon har börjat leva om ordentligt i boxen om nätterna och allt spån är typ uppåt väggarna. Igår släppte jag henne i gräshage på kvällen, den är avdelst från vanliga hagen. När jag släppte ut i morse vandrade hon längs staketet för att hon inte fick gå ut där direkt. Vill ju vänja in henne på gräset, så blir bara kvällar några dagar först. Hon är den mest matgalna och matstressade häst jag mött. Visa bifogad fil 51127
Härligt att det var så stor skillnad i munnen👍
 
Dagens aha-upplevelse: vill du att din häst ska gå som en vuxen häst måste du rida den som en vuxen häst 😂 så sitter man till och använder ben blir det bra!
2C65F47D-AC25-4D55-966F-9736C2FE48F1.png
 
Rastade Nelly på lina idag igen, nu har hon vilat i nästan 2 veckor men är fortfarande misstänksamt lugn 😆
Inte ens ett bocksprång! Känns inte likt henne 😉

Har nog bestämt mig för att ge henne sommarlov redan nu. Spelar ju ingen större roll egentligen. Om väderprognosen för nästa vecka ser bra ut börjar hon snart sova ute på nätterna så det blir ganska bra timing ändå 😊
 
Har försökt få till lite finfoton på Elli idag och det gick väl sådär. Svårt att få bra uppställning, bra ljus, inga skuggor osv osv. Bäst idag var ändå att hon kunde gå kvar i hagen medan jag red min andra häst! Gräset distraherade och det är inte heller så att hon är helt ensam. Det går fyra andra hästar precis bredvid henne men de står inte i samma stall så de duger inte riktigt. Hon kom inte ens upp till grinden när jag släppte ut den andra igen😀!
received_237556941028451.jpeg
 
Har försökt få till lite finfoton på Elli idag och det gick väl sådär. Svårt att få bra uppställning, bra ljus, inga skuggor osv osv. Bäst idag var ändå att hon kunde gå kvar i hagen medan jag red min andra häst! Gräset distraherade och det är inte heller så att hon är helt ensam. Det går fyra andra hästar precis bredvid henne men de står inte i samma stall så de duger inte riktigt. Hon kom inte ens upp till grinden när jag släppte ut den andra igen😀! Visa bifogad fil 51203
Så fin miljö ni har däruppe. En stor skog som bakgrund, såå vackert. Och hästen med givetvis. Ser ut att vara i toppform hullmässigt.
 
Har försökt få till lite finfoton på Elli idag och det gick väl sådär. Svårt att få bra uppställning, bra ljus, inga skuggor osv osv. Bäst idag var ändå att hon kunde gå kvar i hagen medan jag red min andra häst! Gräset distraherade och det är inte heller så att hon är helt ensam. Det går fyra andra hästar precis bredvid henne men de står inte i samma stall så de duger inte riktigt. Hon kom inte ens upp till grinden när jag släppte ut den andra igen😀! Visa bifogad fil 51203
Hon är så fin :love:
 
Så fin miljö ni har däruppe. En stor skog som bakgrund, såå vackert. Och hästen med givetvis. Ser ut att vara i toppform hullmässigt.
Älskar verkligen naturen här uppe! Har precis kommit hem från en barbackatur i skogen med Elli som handhäst. Känns som jag bara skjuter upp att börja rida henne men har kommit till nåt läge där jag inte har bråttom. Får jag feeling i helgen blir det uppsittning, annars drar jag lite till på det haha.

Såg fö en kalkon i skogen idag! Stooor skräckinjagande pippifågel som gick emot oss och lät så där roligt som kalkoner gör. Hästarna blev brydda men det blev ju inte panik som när vi mötte getter...
 
Jag tog mig i kragen och ber ihop och tvingade mig själv att rida ut idag. Tycker det har varit så jäkla läskigt ute när han varit så oberäknelig och explosiv. Hade typ dödsångest innan men han skötte sig hur bra som helst! Inte en tendens till bockningar eller dumheter! Vi kunde galoppera, t.o.m släppa på ordentligt bitvis. Avslutade med att hoppa ett litet hinder i skogen 😍 så nu är jag stolt över min duktiga häst men faktiskt lite även över mig själv som faktiskt gjorde det!
 
Nu får Nelly börja sova ute på nätterna! Har äntligen blivit lite varmare 😊
Visa bifogad fil 51316
Vad grönt och härligt ni har! Här är det fortfarande väldigt tveksam grönska men det börjar äntligen bli varmare. Elli hade nog uppskattat att bo ute om nätterna, men det gör inte jag🙈. Nu är hon lugnare i boxen sen jag i ett par dagar skippa frukostmat i krubban🙄.
 
Vad grönt och härligt ni har! Här är det fortfarande väldigt tveksam grönska men det börjar äntligen bli varmare. Elli hade nog uppskattat att bo ute om nätterna, men det gör inte jag🙈. Nu är hon lugnare i boxen sen jag i ett par dagar skippa frukostmat i krubban🙄.
Ja det har verkligen blivit jättegrönt på ganska kort tid! Nu ska bara jag lugna mig och sluta stressa över regn och sånt, oroar mig hela tiden för att hon ska bli kall och kollar väderprognosen orimligt ofta😆

Skönt att du hittat ett sätt att få henne lugnare kring maten! Inte roligt när de stressar upp sig..
 
Så idag satt jag upp och red på stora utebanan. Hade nya dressyrsadeln på och kände direkt jag kom upp att läderna var för långa, men redan på högsta hålet. Orkade inte snurra så jag red på. Hade massa bjudning framåt men hon blev sur när jag bromsade och då tog den en stund innan hon sprang på igen. Blev lite häftig och fattade galopp. Det gjorde hon hur bra som helst och jag slappnade av, ställde mig upp i lite lätt sits och då började hon bocka. Sätt inte kvar. Upp igen och nästa försök lyckades jag hålla upp huvudet när hon bockade. Sen avslutade vi med en stadig galopp utan bockning😁. Så nu är vi igång igen! Beställde fö nya stigläder när jag kom hem😁
IMG_20200524_155338_973.jpg
 
Hmm..har ridit ett träningspass och det känndes ganska bra. Dessutom lastade jag själv. Dressyrstaket har vi aldrig sett så check på det:D!
Han är ju överbyggd med lite låg och vertikal hals så inte plättlätt för en amatörtant som mig men vi jobbar på.
Han är ju fantastiskt snäll och ganska okomplicerad i hantering och det värdesätter jag.
Dock är jag fundersam om jag ska ge honom lite vila nu....
Tänkt ge en sammanhängande längre vila på 4-6 v. Men tänker kanske en 14 dar nu iställlet och så lite på och sen et par 3-4 v till. Hur gör ni?
Hovis kommer i morgon och jag vet inte om jag ska sko av åtm bak?
Å om man ska ge lång eller kortare vila?

Här är lite film från idag. Synd på toabesöket för jag tycktebhan vart rätt fin i traven:


20200526_212532.jpg
 
Senast ändrad:
@polly p ser jättetrevligt ut! Avundsjuk att du kan lasta själv, får på Fager själv men enklast är om någon står bredvid och håller upp en lina. Då knatar han på direkt men utan linan tar det en stund...

fager får gå på bete ca 4 veckor från midsommar och framåt. Tror det är bra, ffa mentalt, att bara få vara ett tag. Har bestämt att han får ha skorna på sig eftersom han är så väldigt ömfotad. Däremot tar vi nog av sulorna.

längre vila än så får han inte i år eftersom det känns som han vilat mer eller mindre sen början av december med tanke på sjukdomar och skador
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 357
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 159
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp