Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kan jag gå med i den här tråden! Köpte idag (igår) en islandshingst som inte är märkbart hanterad. Klapphingst så ska kastreras den 22. Kan inte lyfta hovarna, gick nästan ner på knä. Men det får han sluta med, för hovarna ser hemska ut och då måste han lyfta fötterna. Ska ha haft sele på sig en gång utan vidare reaktion och träns tre gånger, det var tydligen konstigt.

Enligt säljaren femgångare, får se om vi ska träna passen. Rör sig mycket bra enligt mig, framför allt traven men töltar bra också. Ett plus är att han är silversvartskäck, jag tycker om silversvart :)
received_305174800491359.jpeg
Bilden är innan han blev borstad, hovarna syns ju där också :crazy:
 
Nu kan jag gå med i den här tråden! Köpte idag (igår) en islandshingst som inte är märkbart hanterad. Klapphingst så ska kastreras den 22. Kan inte lyfta hovarna, gick nästan ner på knä. Men det får han sluta med, för hovarna ser hemska ut och då måste han lyfta fötterna. Ska ha haft sele på sig en gång utan vidare reaktion och träns tre gånger, det var tydligen konstigt.

Enligt säljaren femgångare, får se om vi ska träna passen. Rör sig mycket bra enligt mig, framför allt traven men töltar bra också. Ett plus är att han är silversvartskäck, jag tycker om silversvart :) Visa bifogad fil 52547Bilden är innan han blev borstad, hovarna syns ju där också :crazy:
Men hjälp, vilka hovar! Hästen behöver en utbildad kunnig hovslagare fort och jag antar att du behöver fixa sedering till hästen så den står still och inte skadar hovslagaren.
 
Alltså alla turer med unghästar😆

Red ut idag och var SÅ glad när vi kom iväg från stallplan utan att Nelly stannade en enda gång. Vi har blivit ståendes en stund varje gång vi ska rida ut själva så det kändes som ett riktigt genombrott!🥳

Glädjen höll i sig nästan hela rundan, tills Nelly först tyckte det var obehagligt att passera på ett ställe där det nu går hästar på sommarbete på båda sidor om grusvägen och sen blev hon rädd för något och vågade inte gå mer. Det tog ungefär en timma att ta oss förbi en sträcka på ca 100-150 meter!
Först var det typ ett steg fram och sju steg bak, i mitten lite upprördhet med tendenser att resa sig och efter ett tag avancerade vi till ett litet långsamt steg i taget framåt. När vi väl kom förbi det otäcka så gick det jättebra framåt..

Tur att jag är lika envis som hästen😅
Jag vill verkligen inte behöva hoppa av och leda förbi, tror det skulle göra att beteendet eskalerar. Hon känner sig ju mkt tryggare med mig på marken men jag tänker att hon bara måste lära sig att gå framåt ändå!
Däremot ska jag nog ta ut henne på promenad och passera några gånger på det stället för att underlätta. Jag gör hellre så, men de gångerna jag sitter på ryggen så sitter jag kvar.
 
Men hjälp, vilka hovar! Hästen behöver en utbildad kunnig hovslagare fort och jag antar att du behöver fixa sedering till hästen så den står still och inte skadar hovslagaren.
Vi ska ta ut hovslagare snarast, en som kan islandshästar. Tror dock inte att sedering behövs, när han väl lyfter hoven går det bra och han sparkar inte. Jag raspade hovarna lite idag, men det gör nog knappt någon skillnad mer än att jag vet att han inte bryr sig
 
Nu är det nästan bestämt vad han ska heta också, får se om vi måste dnatesta mamman för att kunna registrera honom i sif :)
Än så länge har vi testat stå i stallgång, bli borstad, bli sprayad (först i svansen utan reaktion, bara en undrande häst), gå promenad, ha schabrak (klappade honom med det först och la på det lugnt) och titta på vatten i spolspiltan. Vattnet var konstigt, jag hade det bara så att det rann lite. Klappade honom och blötte ner handen och klappade på bogen, det var äckligt. Han har även druckit lite ur vattenslangen.
Idag tänkte vi testa bett och lastträna. Jag tror inte att det är några problem, men vill inte ha problem när han ska kastreras :)
 
Fager har fått sommarbete nu, räknar med att han blir där ca 5 veckor. Det märks att han är 1 år äldre nu. Förra året kunde man knappt leda honom när vi kom till betet för att han var så uppjagad. Nu var han helt cool och bara var. Väldigt skönt!
 
Alltså alla turer med unghästar😆
:angel:O_o
Red ut idag och var SÅ glad när vi kom iväg från stallplan utan att Nelly stannade en enda gång. Vi har blivit ståendes en stund varje gång vi ska rida ut själva så det kändes som ett riktigt genombrott!🥳

Glädjen höll i sig nästan hela rundan, tills Nelly först tyckte det var obehagligt att passera på ett ställe där det nu går hästar på sommarbete på båda sidor om grusvägen och sen blev hon rädd för något och vågade inte gå mer. Det tog ungefär en timma att ta oss förbi en sträcka på ca 100-150 meter!
Först var det typ ett steg fram och sju steg bak, i mitten lite upprördhet med tendenser att resa sig och efter ett tag avancerade vi till ett litet långsamt steg i taget framåt. När vi väl kom förbi det otäcka så gick det jättebra framåt..

Tur att jag är lika envis som hästen😅
Jag vill verkligen inte behöva hoppa av och leda förbi, tror det skulle göra att beteendet eskalerar. Hon känner sig ju mkt tryggare med mig på marken men jag tänker att hon bara måste lära sig att gå framåt ändå!
Däremot ska jag nog ta ut henne på promenad och passera några gånger på det stället för att underlätta. Jag gör hellre så, men de gångerna jag sitter på ryggen så sitter jag kvar.


Jag resonerade som du förut. Många timmar har jag suttit på tjuriga hästar och väntat ut dem tills de har gått... O_o (Också envis :angel:). Sen hade vi nån diskussion här på buke när jag höll på att rida in min förra häst, om att hästar inte resonerar så utan jag ”vinner” även om jag hoppar av och leder förbi det som stoppar oss, så nu gör jag om det låser sig helt. Är det bara en tillfällig glitch sitter jag kvar, tjurar de ihop hoppar jag av och leder förbi.

Sen brukar jag leda fram och tillbaka på det läskiga stället tills hästen tycker det är lite tråkigt, och då sitter jag upp och rider fram och tillbaka typ 10 gånger till. :p Har man gjort så några gånger så brukar de börja gå innan jag sitter av, för det blir så jobbigt då.:angel:[/QUOTE]
 
Idag satte jag på schabrak (klappade honom med det först) och testade att sadla för första gången. Inga som helst problem, så jag tog en sadelgjord och spände löst också. Sen tog vi en promenad med sadeln, han är ganska oberörd av konstiga saker :)

Han fick även testa bett när vi kom tillbaka. Jag hällde på sirap och kletade in i bettet för att det skulle vara trevligt. Han ville inte riktigt ta bettet första gången, men när jag tog ut det försökte han bita tag i det igen :laugh:

Det börjar också gå bättre att lyfta fötterna, även om han är motvillig ibland. Han insåg nog att när han tynger ner allt han kan (lyfter lite på en annan hov för att tynga ner mer) så har jag en teknik för att lyfta. Och det blir svårare för honom att hitta balansen då, så då lyfter han snällt :)
received_977492219328546.jpeg
Bild på lille ponnyn också
 
Vi tittade på en soptunna också, och jag lyfte på locket så att den lät. Han började beta och brydde sig inte alls
 

Bifogade filer

  • received_2345049142455556.jpeg
    received_2345049142455556.jpeg
    496,8 KB · Visningar: 53
NAF Magic är verkligen magi! Elli har fått det en vecka nu och det är en otrolig skillnad! Hon är vad jag skulle säga mer sitt rätta jag utan den där stressen hon haft i kroppen. Ridningen har nu blivit ridning där jag kan börjar göra mer än att åka med. Galoppfattningarna är väldigt svåra dock, mest för att jag inte vågar sätta mig och rida eftersom hon är lite lätt i bakdelen ibland..

I måndags tog vi premiärturen ensamma ut i skogen och hon var så duktig! Är överlycklig att Magic funkat så himla bra!
IMG_20200610_142835_421.jpg
 
Jag resonerade som du förut. Många timmar har jag suttit på tjuriga hästar och väntat ut dem tills de har gått... O_o (Också envis :angel:). Sen hade vi nån diskussion här på buke när jag höll på att rida in min förra häst, om att hästar inte resonerar så utan jag ”vinner” även om jag hoppar av och leder förbi det som stoppar oss, så nu gör jag om det låser sig helt. Är det bara en tillfällig glitch sitter jag kvar, tjurar de ihop hoppar jag av och leder förbi.

Sen brukar jag leda fram och tillbaka på det läskiga stället tills hästen tycker det är lite tråkigt, och då sitter jag upp och rider fram och tillbaka typ 10 gånger till. :p Har man gjort så några gånger så brukar de börja gå innan jag sitter av, för det blir så jobbigt då.:angel:
Jag tänker inte så mycket på vem som vinner utan jag vill mest att hon ska lära sig att gå fram utan att behöva ha mig som trygghet på marken. Jag förbereder gärna hästen genom att leda förbi när vi är ute och promenerar. Gick tex vår vanligaste ridväg flera gånger innan vi red ut första gången och jag brukar leda henne fram och tillbaka vid passagen från stallplan innan jag hoppar upp. Kan också hoppa av innan (om jag kan förespå att det riskerar att dra igång) och leda förbi.

Det påverkar väl också att jag är rätt osmidig och om jag inte hittar en rejäl sten eller stubbe kommer jag inte upp igen om jag hoppat av😆
Dessutom är det här tendenser som Nelly har både ute och i ridhuset. När det blir jobbigt på något sätt så blir hon stoppig och går emot skänkel, det behöver vi komma igenom och hon behöver lära sig att lyssna på mina hjälper även när hon blir lite spänd av någon anledning. Det är alltså inte ”bara” att hon blir rädd. Jag skulle ju inte hoppa av och leda henne på ridbanan när det här drar igång så jag har svårt att se varför jag ska hoppa av när samma beteende kommer ute..
 
@Fiorano jag är lite nyfiken på Naf Magic. Är det pulver man ger? Noella har ju blivit helt förändrad efter sin vila. Helt överladdad och ser monster bakom varje buske. Kanske skulle hjälpa att ge det till henne?
Varför började du ge din häst?
 
@Fiorano jag är lite nyfiken på Naf Magic. Är det pulver man ger? Noella har ju blivit helt förändrad efter sin vila. Helt överladdad och ser monster bakom varje buske. Kanske skulle hjälpa att ge det till henne?
Varför började du ge din häst?
Det finns både som pulver och flytande. Jag ger flytande nu, det är vad som fanns i butiken. Verkar inte smaka så gott, så bör ha en matglad häst. Provade för att Elli varit uppe i så hög stressnivå sen hon blev skrämd i stallet. Hon lugnade sig ett tag men sen blev hon upprörd på nytt och varvade aldrig ner. Är helt förundrad över resultatet! Stor skillnad på bara några dagar.
 
Min plutt har fått byta till storhästflocken under betesperioden. Går annars på lösdrift med övriga ponnys som behöver lite magrare bete. Han verkar trivas bra och uppviglar till bus. 😁
Just nu går han mest och äter upp sig men ibland tar vi promenad/tömkör. Han börjar få bra framåtbjudning även på töm.
Kanske vågar sitta upp i sommar. Har mest avvaktat för han är så tanig.
 
Red ett av de bästa passen på länge idag! Försöker hitta en strategi för att undvika att Nelly blir istadig när hon blir spänd, testade idag att rida igång i alla gångarter på långa tyglar precis i början med fokus enbart på att hon ska gå fram ordentligt.

Har insett att istadigheten främst kommer tidigt i passet när vi rider på banan och när hon har fått komma igång ordentligt så brukar det släppa helt. Hon reagerar också lite på kontakten med tyglarna i de situationerna då istadigheten slår till, gissar att hon känner sig lite väl inramad eller något (trots att jag såklart inte håller hårt eller liknande).
Alltså - skritt trav och galopp på lång tygel i samband med framskrittningen. Hon startar lite tveksamt men på lång tygel går det ganska snabbt att få full fart 😅

Efter bara några minuter så kunde vi rida som vanligt - inga stopp eller bråk alls!😍
Det är inte så mkt finlir men jag är jätteglad när vi slipper få konflikter men ändå kan jobba på med lite grunder👍
 
Idag satt jag på Gleisni för första gången! :bump:
Hängde på honom först och min mamma ledde honom en bit, men sadeln gled lite så det kändes bättre att sitta på. Så jag satt upp, självklart försiktikt och förberedde honom för det. Sen gick vi några steg och stod där ett tag innan jag satt av. Jag vill att han står still både vid uppsittning och avsittning, och att det inte är en stressad del.

Väldigt obrydd häst, nosade lite på min fot och undrade sedan varför vi stod still :)
received_743199676449846.jpeg
Och nej, han har inte fått några tyglar än. Trodde inte att det skulle gå så snabbt att kunna sitta upp, så han ska få tyglar och ett eget träns (med remontnosgrimma) på måndag. Då ska han ändå kastreras så vi kommer åka till en affär när vi är där :)
 
Tänker vila min ca 3 v kanske fyra.
Hoppade hel liten bana på 70 och han var så snäll.
( Häst nummer två i filmerna, den första är min gamla Loppa)
Å så idag. Han var ganska fin❤! Mycket är lite hejconbejkon med stadighet mm men han är himla bussig.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200621_183513_215.jpg
    IMG_20200621_183513_215.jpg
    40,9 KB · Visningar: 24
Tänker vila min ca 3 v kanske fyra.
Hoppade hel liten bana på 70 och han var så snäll.
( Häst nummer två i filmerna, den första är min gamla Loppa)
Å så idag. Han var ganska fin❤! Mycket är lite hejconbejkon med stadighet mm men han är himla bussig.
Åh nu ska jag sparka mig själv i baken och ta tag i det där med bommar/hinder! Har tänkt jättelänge att jag vill börja introducera lite hoppning eller i alla fall typ travbommar ( 😜 ) men tar aldrig tag i det. Din ser jätteduktig ut!
 
På temat bommar så ska jag och Elli vara med i en dressyrtantgrupp för hopptränare på lördag🙈! Red på banan igår och hade en vän på backen för att hjälpa mig att ta tag bättre i ridningen. Jag blir alldeles för mesig med galoppfattningarna så vännen som har klister i röva fick sitta upp. Hon hade dessutom sporrar på sig men Elli tog det rätt bra faktiskt! Blev några bockstopp i vänstergaloppen, hon ser rätt kul ut för hn spänner alla fyra benen rakt fram och hoppar jämfota. När hon upptäcker att det inte hjälper så släpper hon till och galopperade jättefint! Hon har psyke som en shetlandsponny. Provar om hon kan slippa men ger sig fort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 357
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 159
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp