Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
På temat bommar så ska jag och Elli vara med i en dressyrtantgrupp för hopptränare på lördag🙈! Red på banan igår och hade en vän på backen för att hjälpa mig att ta tag bättre i ridningen. Jag blir alldeles för mesig med galoppfattningarna så vännen som har klister i röva fick sitta upp. Hon hade dessutom sporrar på sig men Elli tog det rätt bra faktiskt! Blev några bockstopp i vänstergaloppen, hon ser rätt kul ut för hn spänner alla fyra benen rakt fram och hoppar jämfota. När hon upptäcker att det inte hjälper så släpper hon till och galopperade jättefint! Hon har psyke som en shetlandsponny. Provar om hon kan slippa men ger sig fort.
Åh dressyrtantgrupp i hoppning låter ju perfekt 😁
 
Idag satt jag på Gleisni för första gången! :bump:
Hängde på honom först och min mamma ledde honom en bit, men sadeln gled lite så det kändes bättre att sitta på. Så jag satt upp, självklart försiktikt och förberedde honom för det. Sen gick vi några steg och stod där ett tag innan jag satt av. Jag vill att han står still både vid uppsittning och avsittning, och att det inte är en stressad del.

Väldigt obrydd häst, nosade lite på min fot och undrade sedan varför vi stod still :)Visa bifogad fil 52949Och nej, han har inte fått några tyglar än. Trodde inte att det skulle gå så snabbt att kunna sitta upp, så han ska få tyglar och ett eget träns (med remontnosgrimma) på måndag. Då ska han ändå kastreras så vi kommer åka till en affär när vi är där :)
Kul att du skaffat islandshäst! :) Ett tips bara, gällande namnet, om nu planen är att registrera honom som islandshäst - Gleisni är inte ett godkänt namn så troligtvis kommer du inte få registrera honom med det namnet.
 
Kul att du skaffat islandshäst! :) Ett tips bara, gällande namnet, om nu planen är att registrera honom som islandshäst - Gleisni är inte ett godkänt namn så troligtvis kommer du inte få registrera honom med det namnet.
Han ska registreras i sif, när jag tittade på någon sida med namn var hans godkänt. Har inte hört något annat från sif heller, han håller på att registreras. Men han kommer heta Silfurgleisni :)
 
Nu är vi påväg hem från kliniken med en något drogad nybliven valack :)

Hittils har han inte hoppat någon gång, men det ska jag väl inte säga nu. Någon som vet ungefär hur länge det håller i sig?
 

Bifogade filer

  • 15928323960317836340823974716886.jpg
    15928323960317836340823974716886.jpg
    226,2 KB · Visningar: 28
Pärlan var iväg på öppen bana för en och en halv vecka sedan, bra upplägg med 30 min med bana uppbyggd. Vi hann hoppa fram lite och hoppade en gång på typ 50 cm och sedan en gång på 80.

Gula grinden var lite läskig så där trampade hon om första gången, och när vi red på första hindret andra gången hade hon fokus på hästen som skrittade utanför banan. Svarta oxern vet jag inte riktigt varför hon tittade lite på, om det var hindret i sig eller sakerna i hörnan utanför banan där med, men överlag skötte hon sig ändå väldigt bra!

 
Nelly var jättepigg igår när vi red i ridhuset, fullt ös medvetslös! Men så plötsligt i ena galoppen kände jag hur hon i typ två steg rundade sig och blev lite bärig, hurra! Sen var det fullt ös igen men de där två stegen kan jag leva på länge😍
 
Å nu ska Nasse få sin välförtjänta vila❤!
Har lite funderingar ibland på om han ska säljas då jag inte riktigt tycker jag kan göra honom rättvisa i att han är lite svår då han är valpig och i framvikt. Samtidugt är han ju så himla snäll och cool och lite har ju mitt arbete med honom främjat just det.
Film från idag:
 
Å nu ska Nasse få sin välförtjänta vila❤!
Har lite funderingar ibland på om han ska säljas då jag inte riktigt tycker jag kan göra honom rättvisa i att han är lite svår då han är valpig och i framvikt. Samtidugt är han ju så himla snäll och cool och lite har ju mitt arbete med honom främjat just det.
Film från idag:
Tycker din Nasse är en jättefin häst! Den där framtunga känslan tror jag kommer bli mycket bättre när han uxit i sin kropp mer. Det är inte en framtung typ och när han bär sig mer uppe och framme. Dessutom är det så mycket värt att ha en snäll och lätthanterad häst!
 
Å nu ska Nasse få sin välförtjänta vila❤!
Har lite funderingar ibland på om han ska säljas då jag inte riktigt tycker jag kan göra honom rättvisa i att han är lite svår då han är valpig och i framvikt. Samtidugt är han ju så himla snäll och cool och lite har ju mitt arbete med honom främjat just det.
Film från idag:
Tycker du rider honom jättefint och vilken supertrevlig unghäst! Gillade honom jättemycket.
 
Å nu ska Nasse få sin välförtjänta vila❤!
Har lite funderingar ibland på om han ska säljas då jag inte riktigt tycker jag kan göra honom rättvisa i att han är lite svår då han är valpig och i framvikt. Samtidugt är han ju så himla snäll och cool och lite har ju mitt arbete med honom främjat just det.
Film från idag:

Tycker också att han ser supertrevlig ut. Behåll!
 
Å nu ska Nasse få sin välförtjänta vila❤!
Har lite funderingar ibland på om han ska säljas då jag inte riktigt tycker jag kan göra honom rättvisa i att han är lite svår då han är valpig och i framvikt. Samtidugt är han ju så himla snäll och cool och lite har ju mitt arbete med honom främjat just det.
Film från idag:
Klart du ska ha kvar honom! Ni passar bra ihop👍
 
Tack alla verkligen för trevliga input, det både värmde och gav styrka:heart!
Som sagt så ska han ju vila och matten får sitta still i båten;)!
Det blir säkert bättre om jag kommer igång att rida lite mer kontinuerligt för tränare och får en röd tråd i upplägg. Nu har jag eg bara ridit ett litet fåtal pass för två med lite olika tänk.
Är ju såklart supernöjd att han visade sig vara en så himla bussig grabb som dessutom har arbetsvilja och ställer opp på lite av varje som att hoppa med dressyrtant:D..
Önskar kunna miniterrängträna till hösten även om dressyr är vårt huvudmål.
Han är ju kanske inte riktigt hästen man ser i hagen och bara tänker WOW men han växer faktiskt under sadel tror jag..
 
Tack alla verkligen för trevliga input, det både värmde och gav styrka:heart!
Som sagt så ska han ju vila och matten får sitta still i båten;)!
Det blir säkert bättre om jag kommer igång att rida lite mer kontinuerligt för tränare och får en röd tråd i upplägg. Nu har jag eg bara ridit ett litet fåtal pass för två med lite olika tänk.
Är ju såklart supernöjd att han visade sig vara en så himla bussig grabb som dessutom har arbetsvilja och ställer opp på lite av varje som att hoppa med dressyrtant:D..
Önskar kunna miniterrängträna till hösten även om dressyr är vårt huvudmål.
Han är ju kanske inte riktigt hästen man ser i hagen och bara tänker WOW men han växer faktiskt under sadel tror jag..
Nelly kan verkligen se ut som ett ök i hagen😆
Jag tycker hon är finast ändå😍
 
Igår var jag på hoppträning igen med Noella. Det är så himla roligt med en häst som gillar att hoppa. Jag som är lite feg i hoppningen behöver en häst som vill hoppa och inte stannar eller kastar sig nåt sidan.
Tredje gången jag själv hoppar henne och hoppade en bana upp till 80cm och kombination. Jag som brukar tycka 60 är högt, funderade inte ens på hur högt det var.😁
Hon gör hoppningen så enkel för mig, bara jag håller om och styr så hoppar hon.

Till helgen ska en tjej rida henne i dressyr och prova hur hon känns. Funkar det bra är tanken att hon ska tävla henne framöver.
Jag är ju ingen tävlingsmänniska själv, men älskar att vara med som hästskötare!😉
Får hoppas hon sköter sig, hon börjar precis brunsta och förra brunsten blev hon helt personlighetsförändrad!🤔
 
Idag provred en tjej Noella för att se om hon är intresserad av att tävla henne åt mig.
Hon tyckte att hon var fantastisk att rida, så mjuk och känslig och hon kunde knappt tro att hon bara är 4a.😃
Noella verkade även trivas med henne, så hon kommer rida henne 1 gång i veckan framöver för att lära känna henne.
Så skönt att Noella skötte sig, trots brunst!😉
IMG_20200627_120650_250.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 356
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 157
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp