Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det dömer jag som godkänt. Men skicka bild till Annica Lund på förbundet! Är lite oklart om dessa betten. Frågade Ulf Wilken specifikt om dessa på öd-kursen i vintras och han sa att de är godkända. Men det är Annica som har sista ordet.
Jag har hört att de inte är godkända så jag skulle nog inte godkänna det.
 
Det dömer jag som godkänt. Men skicka bild till Annica Lund på förbundet! Är lite oklart om dessa betten. Frågade Ulf Wilken specifikt om dessa på öd-kursen i vintras och han sa att de är godkända. Men det är Annica som har sista ordet.
Jaha, det ska jag göra! Jag trodde alla vingar var no-no. Såg tex på fagers hemsida att deras vingar inte är tillåtna och de är ganska lika i utformningen. Så förvirrande 😆

Är det främst golden wing man inte får ha eftersom vingarna är så stora?
 
Jag har hört att de inte är godkända så jag skulle nog inte godkänna det.
Vi diskuterade just dessa "småvingar" på repkursen och UW tyckte som sagt att det var ok. Men litar väl sådär på det. Har inte varit öd i år så har inte behövt tänka mer på det😁.
 
Testat nya sprengerbettet. Det finns inte att köpa i 10,5 som jag annars har till henne så chansade på 11,5. Det ser inte så tokigt ut men är ngt stort så hon blev lite ”pillig” i munnen. Har beställt ett Golden Wing i 10,5 så får vi se hur det är 🙈💸💸💸💸
 
Åh idag var Nelly så duktig!
Hon är en sån häst som behöver sakta ner/stanna och hinna tänka när det är läskigt vilket gör att våra ridturer är ganska lugna. Man hinner få upp lite fart emellanåt men sen dyker det alltid upp något otäckt som hon måste sakta ner och titta på 😅
Idag kunde vi dock galoppera ganska mycket på uteritten! Första gången vi galopperar mer än typ 50 meter i taget🤩
 
@MiniLi skaffade en comperdell för några år sedan, enda västen jag kan ha utan att bli störd.
Eftersom jag har en kropp som inte alltid fungerar pga muskel/led problem så gäller det att jag skyddar det jag kan!😁
Blev lite snopen när jag flög av, många år sedan det hände!🤭😉



Tack för tipset. Har oxå dålig rygg o kropp med ledproblem, unghäst var inte direkt optimalt... Hade en racesafe på galoppen förr, men den går ju omöjligt ner i en westernsadel... Borde verkligen ha en väst, men de är ju så otympliga o stela... Ska prova en comperdell!! 👍


I övrigt red ja ut lillfröken igår kväll, pigg som en mört efter 3-4 v vila då jag varit dålig. En cross som härjade någonstans i skogen hjälpte inte... Meeeeen på vägen hem sen ville hon så gärna trava att hon när jag höll in lite "smög in " lite travsteg med hela ryggen och sånt mysigt sväv!! 😍
 
Här kör vi ungefär en månads vila nu. Nelly började med att trampa sig rejält med en ganska djup spricka i ena ballen som följd. Altid något med den här fröken 🙈

9BB6AE74-8F26-4DF0-9F37-573A63D8BA2A.png

Bandagerat och säkrat😅
 
Nu får Geisli vila fram till onsdag (idag och igår med) och smälta det nya. I lördags red jag själv på honom första gången, ut på grusvägen kanske 30-40 meter och tillbaka. Han trampade glatt på påväg bort men inte när vi vände. Min mamma ledde shettisen framför som draghjälp. Efter ca tio minuters funderande gick det bra att trampa tillbaka.

När vi var i paddocken (man kommer först in i paddocken och behöver gå genom den för att komma till stallet) så fick min mamma springa lite. Så det gjorde Geisli med, i vad jag tror var antingen tölt eller grisepass (inte trav). Det var inte mer än 10 meter men jag tar det hellre lugnt och gör det på liknande sätt som om jag leder honom.

I söndags red jag igen, samma vända. Han började backa efter att ha funderat lite så min mamma knöt fast ponnyn och hämtade honom. När vi var i paddocken gick vi ut i vänstervarv och tränade styrning. Han har fattat det lite men kan även bli lite sur över att jag säger till honom att gå åt sida när han går brevid min mamma. Men han gick lite åt sidan efter ett tag. Vi töltade även ca ett varv, och sista biten blev några steg trav. Än så länge får han välja gångart bara han går fram, men han har nog stark tölt. :)

När vi var påväg bort från stallet i söndags och jag höll in honom lite så sökte han sig lite ner på tygeln. När brukar dem börja med det? Jag kan inte påstå att han gick i äkta form, men fuskform och böjde på nacken och sökte lite stöd. :)
20200719_204721.jpg
Har ingen bild på när jag rider så tar en från när han lerbadat :meh:
 
Här har vi kört första skoningen, var så glad att herr fölis var så snäll. Säg den lycka som varar för alltid, 48 h senare så var tappskon ett faktum:cry:
 
Vi hade ett riktigt dramamoment igår. Hade Elli med som handhäst och på vägen hem ska vi rida förbi en hage. Där går en shetlandsponny. Shettisen dristade sig att trava mot staketet och Elli blev så rädd att jag fick släppa henne. Så lös på vägen men tack och lov bilfritt. Fick tag på henne till slut och sen var det kaos att gå hem. Ponnyn är åtminstone tacksam och var hur snäll som helst.
 
Vi hade ett riktigt dramamoment igår. Hade Elli med som handhäst och på vägen hem ska vi rida förbi en hage. Där går en shetlandsponny. Shettisen dristade sig att trava mot staketet och Elli blev så rädd att jag fick släppa henne. Så lös på vägen men tack och lov bilfritt. Fick tag på henne till slut och sen var det kaos att gå hem. Ponnyn är åtminstone tacksam och var hur snäll som helst.
Hjälp, jag hade fått panik😅
 
Här har vi kört första skoningen, var så glad att herr fölis var så snäll. Säg den lycka som varar för alltid, 48 h senare så var tappskon ett faktum:cry:
Jag brukar alltid ha boots i hagen när hästen är nyskodd (och under hela den leriga perioden). Tycker det är ett enkelt sätt att minska risken för tappskor 😊
 
Idag var vi iväg på hoppträning igen. Fick ju avboka senaste gången pga att min kropp har strejkat ett tag.
Noella har vilat i 2 dagar och var väldigt pigg och laddad. Tittade på allt när jag red fram och blev livrädd för en häst bredvid ridbanan!😂 Tänkte att idag kommer nog inget att funka!
Men det gick så himla bra!!!!
Hoppade bana på 80cm, vattenmattor och plank, Noella bara flög över utan minsta tvekan.😃
Är så roligt att ha en så enkel häst som bara vill. Trots att jag hållt på med hästar i ca 30 år, jobbat i tävlingsstall och stuteri, så har jag aldrig fått den här känslan innan!
Det var min bästa träning på många år!😍

Jag har även anmält Noella till sin första dressyrtävling i slutet av augusti.
Ska bli spännande!😃
 
Vi var på Pay and Jump i måndags på gräsbanan vår klubb hyr för att arrangera tävlingar. Var en i ungdomssektionen som satt banan och hon var nog inte så van, så hela första halvan var i vänstervarv och sedan var andra halvan i högervarv :angel: Där är ganska mycket tittiga hinder så vi tog först 60cm och sedan 80cm, men Pärlan hoppade allt utan tvekan! Felfri båda rundorna :)

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 715
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 357
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 163
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp