Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina hästar går på lösdrift så boots är dessvärre inte ett alternativ:(
Min ponny som har ringskor med sulor och lätt får tappskor går med mjuka gummiboots dygnet runt. Inga problem alls. Gillar just hela boots utan spänne när en ska ha dom på hela tiden för att undvika skav.

Denna modellen från Sprenger är det jag har. Oslagbar hållbarhet!
Screenshot_20200723-125124_Samsung Internet.jpg
 
Vädret är ju verkligen skit nu. Här är det kring 8-12 grader på nätterna och ostabilt med en del regn. Nelly ska vila i flera veckor till men hon får nog snart börja sova inne. Nu har vi tagit in dem på nätterna då och då vid dåligt väder men prognosen är dessutom så opålitlig så det känns som att det kan regna när som helst.

Hade från början tänkt att hon får börja sova inne från 1 augusti men har frågat hagkompisens ägare om vi inte kan tidigarelägga. Känns ju som om det är höst ute!
Oroar mig dessutom för att Nelly ska falla ur. Har stödfodrat med ganska mycket kraftfoder nästan hela sommaren så hittills är hon fin men vill inte ha en upprepning från förra året då hon tappade i slutet på sommaren..
 
Vädret är ju verkligen skit nu. Här är det kring 8-12 grader på nätterna och ostabilt med en del regn. Nelly ska vila i flera veckor till men hon får nog snart börja sova inne. Nu har vi tagit in dem på nätterna då och då vid dåligt väder men prognosen är dessutom så opålitlig så det känns som att det kan regna när som helst.

Hade från början tänkt att hon får börja sova inne från 1 augusti men har frågat hagkompisens ägare om vi inte kan tidigarelägga. Känns ju som om det är höst ute!
Oroar mig dessutom för att Nelly ska falla ur. Har stödfodrat med ganska mycket kraftfoder nästan hela sommaren så hittills är hon fin men vill inte ha en upprepning från förra året då hon tappade i slutet på sommaren..
Men vad segt! Var i Sverige bor du? Jag hoppas att mina kan vara kvar ute hela september också.🙏🏻
 
Men vad segt! Var i Sverige bor du? Jag hoppas att mina kan vara kvar ute hela september också.🙏🏻
Linköping!
Nästan alla mina stallkompisar har sina kvar ute längre men jag är lite hönsig😆🙈
Förra året hade jag någon ambition om att ha ute i september, men då var det Nelly som plötsligt blev väldigt tydlig med att hon ville IN på kvällarna 😉
 
Linköping!
Nästan alla mina stallkompisar har sina kvar ute längre men jag är lite hönsig😆🙈
Förra året hade jag någon ambition om att ha ute i september, men då var det Nelly som plötsligt blev väldigt tydlig med att hon ville IN på kvällarna 😉
Du bor ju längre söderut än mig!🤣
 
Han har vita och ganska känsliga ben så jag tänker på skavrisken att ha på boots dygnet runt. Kanske omvärderar jag om tappskorna fortsätter men tänker inte krångla till det redan vid första tappskon:)
 
Mina brukar få vara ute till oktober ungefär, beroende lite på väder! Får se hur det blir i år om Noella ska tävla lite, då kanske hon behöver komma in tidigare.😀

Här har vi också tappskor just nu och hovslagaren kan inte komma veckan som kommer utan först därefter. 😟
Så Noella får 2 v vila nu, typiskt när jag har semester och tjejen som ska tävla henne åt mig är ledig 2 v framöver och skulle rida och lära känna henne ordentligt.
Men förhoppningsvis blir det bara bra med lite vila för henne nu och sen får vi träna lite mer de 2 v som är kvar till tävlingen!😀
 
Mina brukar få vara ute till oktober ungefär, beroende lite på väder! Får se hur det blir i år om Noella ska tävla lite, då kanske hon behöver komma in tidigare.😀

Här har vi också tappskor just nu och hovslagaren kan inte komma veckan som kommer utan först därefter. 😟
Så Noella får 2 v vila nu, typiskt när jag har semester och tjejen som ska tävla henne åt mig är ledig 2 v framöver och skulle rida och lära känna henne ordentligt.
Men förhoppningsvis blir det bara bra med lite vila för henne nu och sen får vi träna lite mer de 2 v som är kvar till tävlingen!😀
Surt när tappskor ställer till det! Finns det ingen annan hovslagare som kan komma och fixa?

Jag har en gång i tiden kunnat slå på tappskor själv. Vi lärde oss tappskokompetens på gymnasiet (naturbruk) det var ju verkligen guld att kunna fixa sånt smått själv. Nu var det dock så många år sedan så jag vågar inte, känns inte alls bekvämt. Var säkert mer än 10 år sedan jag senast slog i söm.. Nelly tappar som tur är nästan aldrig skor, har bara hänt en gång under det året hon varit hos mig. Men jag skulle gärna vilja kunna OM det händer. Eller typ byta ut söm som hänger på sista versen..
 
Igår flyttade Fager till ett nytt stall. Han har stått på en ridskola Sedan jag fick hem honom och det har fungerat väldigt bra. Men det är svårt när det alltid är fullt i ridhuset på vintern. Så nu har vi flyttat till ett litet stall med eget ridhus. Det känns väldigt bra att kunna ridskola träna som jag vill 😊
Han överraskade mig genom att vara helt lugn och cool 😎 trodde han skulle stressa men inte alls, han var hur lugn som helst.
 
@MiniLi tycker inte det är någon idé att kolla med någon annan hovslagaren, de har ju fullt upp nu på sommaren pga semester och tävlingar och sånt. Noella kan ändå behöva vila lite och så kör vi på efter det!😃
Är ju bara att det är typiskt när man själv är ledig och har tid!😉

Har också kunnat slå på tappskor och verka lite hyfsat. Gick på hästutbildning i min ungdom och fick lära oss, men är 30 år sedan och har bara slått på några stycken sedan dess. Vågar inte när skorna böjt sig utan bara när de sitter hyfsat kvar!😃
 
Har haft hovslagaren ute idag och nu har vi tagit bort Nellys kilsulor. Hon har haft dem sedan hältan i höstas/vintras för att avlasta men det blir inte så bra för trakterna. Har planerat in fortsatt vila i 2-2,5 veckor och så startar vi lugnt igen sen, även om hennes kilar inte varit jättehöga blir det ju ändå en stor förändring för vinklar osv nu. Hoppas det kommer funka för henne att gå utan, annars får hovslagaren hitta på något annat som ger mindre påverkan på hennes trakter..
 
Elli har också blivit skodd idag. Hon står som en gammal ridskolehäst och sover när hon blir skodd, så duktig! Började med överrullningsskor förra skoningen och vi fortsätter med det. Hon har runda platta hovar så känns bra att hjälpa överrullningen.

Red andra passet igår efter hennes korta vila. Hon känns verkligen så bra! Passade perfekt med så kort vila för henne, sista dagarna har hon börjat bli så där riktigt rastlös igen. Lugnar sig direkt när hon får börja jobba. Vi har träning om två veckor och har satt ett litet mål att kanske kunna starta ett childrenprogram v 39. Så ska börja åka lite till andra anläggningar och rida framöver så vi miljötränar. Så glad att vara igång igen😃
IMG_20200729_230830_849.jpg
 
Elli har också blivit skodd idag. Hon står som en gammal ridskolehäst och sover när hon blir skodd, så duktig! Började med överrullningsskor förra skoningen och vi fortsätter med det. Hon har runda platta hovar så känns bra att hjälpa överrullningen.

Red andra passet igår efter hennes korta vila. Hon känns verkligen så bra! Passade perfekt med så kort vila för henne, sista dagarna har hon börjat bli så där riktigt rastlös igen. Lugnar sig direkt när hon får börja jobba. Vi har träning om två veckor och har satt ett litet mål att kanske kunna starta ett childrenprogram v 39. Så ska börja åka lite till andra anläggningar och rida framöver så vi miljötränar. Så glad att vara igång igen😃Visa bifogad fil 54910
Skönt med snäll häst vid skoning! Nelly tycker nog att hovslagaren är alldeles för långsam, hon tröttnar och behöver ganska mycket distraktion för att uppföra sig. Slickburk eller att matte står och kliar henne oavbrutet ;)
Idag skoddes hon dessutom först så hon var inte ute i hagen innan, det är aldrig ett bra upplägg för henne. Rastade rejält i ridhuset innan hovslagaren kom men tålamodet är ändå typ halverat..
 
Åh, jag blir nästan avundsjuk på era problem med tappskor... Petra går barfota, och jag känner att hon i te är mogen nog i huvudet att skos än. Hon behövde skos förra våren, hovslagaren som var så bra med min förra häst, och som även är nh-tränare gick på lite för hårt, och jag stoppade det för sent. Så tilliten att ge hovarna tog en rejäl törn.
Har tränat stadigt och ofta ändan dess och det går framåt. Men såååå långsamt!

Efter att förra hästen hade svårt för hovslagaren i alla 18 år jag hade henne, är det så tråkigt att vara på väg dit igen! 😫😫
Så, vi tränar, tränar och ska prova ut boots, så vi ändå kan rida på grusvägarna snart. 🤦
 
Åh, jag blir nästan avundsjuk på era problem med tappskor... Petra går barfota, och jag känner att hon i te är mogen nog i huvudet att skos än. Hon behövde skos förra våren, hovslagaren som var så bra med min förra häst, och som även är nh-tränare gick på lite för hårt, och jag stoppade det för sent. Så tilliten att ge hovarna tog en rejäl törn.
Har tränat stadigt och ofta ändan dess och det går framåt. Men såååå långsamt!

Efter att förra hästen hade svårt för hovslagaren i alla 18 år jag hade henne, är det så tråkigt att vara på väg dit igen! 😫😫
Så, vi tränar, tränar och ska prova ut boots, så vi ändå kan rida på grusvägarna snart. 🤦
Min går också barfota och vi tränar fortfarande på att lyfta hovarna, vänster fram vill han inte. Det går, men inte frivilligt. Jag hoppas att han inte behöver skor under vintern men misstänker att han gör det. :)
 
Igår galopperade vi för första gången, blir imponerad av hans gångarter varje gång jag rider. Han förstår tygeltagen och skänkeln hyfsat nu, även om han måste stå och fundera ibland. Jag kan göra halt innan min mamma (som går före, utan grimskaft) och börja gå igen själv. Med hjälp av att hon står längre fram, men inte mer än så.

Det står även ett hinder (bommarna nerplockade) på banan som han ville undersöka. Så när jag försökte rida en båge själv gick han dit och nosade, klev över och gick vidare dit jag styrde :)

Han har även fått testa att hoppa när jag springer brevid. Kan ju konstatera att han inte blir någon hopphäst... Han är ganska obrydd över pinnarna, inte alls tittig. Men han glömmer/ struntar i att lyfta på benen... stocken i hagen går bra, men småpinnar? :laugh:
 
Åh, jag blir nästan avundsjuk på era problem med tappskor... Petra går barfota, och jag känner att hon i te är mogen nog i huvudet att skos än. Hon behövde skos förra våren, hovslagaren som var så bra med min förra häst, och som även är nh-tränare gick på lite för hårt, och jag stoppade det för sent. Så tilliten att ge hovarna tog en rejäl törn.
Har tränat stadigt och ofta ändan dess och det går framåt. Men såååå långsamt!

Efter att förra hästen hade svårt för hovslagaren i alla 18 år jag hade henne, är det så tråkigt att vara på väg dit igen! 😫😫
Så, vi tränar, tränar och ska prova ut boots, så vi ändå kan rida på grusvägarna snart. 🤦
Tycker att det är skönt att höra att fler har samma problem. Min 6 åring, som egentligen inte hör hemma i denna tråd, har väldigt jobbigt med att lyfta fötterna. Kom när hon var två år (egen uppfödning), skodde henne fram till treårs med hjälp av Domosedan men sen har hon fått gå barfota. Verkligen dags för skor nu men jag gruvar mig. Jag verkar henne själv för att få ha kontroll över vad som görs men när vi ska sko måste ju särbon ta över. Det kommer säkert gå bra, hon är bättre nu men ändå. Här uppstod problemet när hon hade problem med kroppen troligen pga magnesiumbrist, nu är kroppen bättre men det sitter nog i huvudet. Hoppas att det löser sig för er med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 712
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 355
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp