Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har problem att sko, vill ni inte använda lugnande? Numera är det enkelt med domosedan i pasta. Jag upplever att hästar som får lugnande första skoningarna sällan eller aldrig får en koppling mellan obehag och skoning. Men ni har kanske annan erfarenhet?
 
Elli har blivit så ful i färgen i sommar. Dels kommer hennes röda toner fram och dels tror jag att jag blekt pälsen på bogarna... Har fortfarande problem med regnskållorna, som antagligen är en streptokockinfektion i huden. Så jag tvättar och tvättar och tvättar med hibiscrub. Men det ger sig inte ändå. Nu är det som värst på halsen på högersidan. Så himla skumt eftersom det borde vara med utsatt under täcke, under sadel osv. Men nej nej, supermycket bulor på halsen.
20200801_140221.jpg
 
Elli har blivit så ful i färgen i sommar. Dels kommer hennes röda toner fram och dels tror jag att jag blekt pälsen på bogarna... Har fortfarande problem med regnskållorna, som antagligen är en streptokockinfektion i huden. Så jag tvättar och tvättar och tvättar med hibiscrub. Men det ger sig inte ändå. Nu är det som värst på halsen på högersidan. Så himla skumt eftersom det borde vara med utsatt under täcke, under sadel osv. Men nej nej, supermycket bulor på halsen.Visa bifogad fil 55089

Hon är jättefin i övrigt, men ledsamt med regnskållor. Det kan vara en segdragen historia.

Men en reflektion är att hibiskrub går hårt åt huden. Kanske tvättar du för ihärdigt?

Jag hade nog försökt att tvätta med lactasyd en liten period för att huden skulle få vila lite.

Men det kanske du redan provat?
 
Elli har blivit så ful i färgen i sommar. Dels kommer hennes röda toner fram och dels tror jag att jag blekt pälsen på bogarna... Har fortfarande problem med regnskållorna, som antagligen är en streptokockinfektion i huden. Så jag tvättar och tvättar och tvättar med hibiscrub. Men det ger sig inte ändå. Nu är det som värst på halsen på högersidan. Så himla skumt eftersom det borde vara med utsatt under täcke, under sadel osv. Men nej nej, supermycket bulor på halsen.Visa bifogad fil 55089
Kan hon inte få antibiotika om det är streptokocker?
 
Ni som har problem att sko, vill ni inte använda lugnande? Numera är det enkelt med domosedan i pasta. Jag upplever att hästar som får lugnande första skoningarna sällan eller aldrig får en koppling mellan obehag och skoning. Men ni har kanske annan erfarenhet?
Min häst är tyvärr jättekänslig för sprutor också och inget rolig att ge lugnande. Men nu borde det räcka med Domosedan, men det gjorde det inte från början.
 
Hon är jättefin i övrigt, men ledsamt med regnskållor. Det kan vara en segdragen historia.

Men en reflektion är att hibiskrub går hårt åt huden. Kanske tvättar du för ihärdigt?

Jag hade nog försökt att tvätta med lactasyd en liten period för att huden skulle få vila lite.

Men det kanske du redan provat?
Kan vara värt att prova att varva med lactacyd! Om jag inte tvättar på ett par dagar tenderar det att blossa upp.

@MiniLi Veterinären som kollade tänderna i våras vill inte sätta in antibiotika. Han trir det kommer krävas en så lång kur att det isf slår ut magen vilket i sin tur kan göra att streptokockerna enkelt får fäste igen. Så rekommendationen var bara att tvätta.

@Robina Vad fick hon för lugnande tidigare om det inte var domosedan? Det är väldigt potent. Pastan funkar himla bra😃.
 
Kan vara värt att prova att varva med lactacyd! Om jag inte tvättar på ett par dagar tenderar det att blossa upp.

@MiniLi Veterinären som kollade tänderna i våras vill inte sätta in antibiotika. Han trir det kommer krävas en så lång kur att det isf slår ut magen vilket i sin tur kan göra att streptokockerna enkelt får fäste igen. Så rekommendationen var bara att tvätta.

@Robina Vad fick hon för lugnande tidigare om det inte var domosedan? Det är väldigt potent. Pastan funkar himla bra😃.
Ah okej! Trist att det hänger i så länge!
Nelly hade ju också regnskållor i vintras men det är borta sedan länge.
 
Kan vara värt att prova att varva med lactacyd! Om jag inte tvättar på ett par dagar tenderar det att blossa upp.

@MiniLi Veterinären som kollade tänderna i våras vill inte sätta in antibiotika. Han trir det kommer krävas en så lång kur att det isf slår ut magen vilket i sin tur kan göra att streptokockerna enkelt får fäste igen. Så rekommendationen var bara att tvätta.

@Robina Vad fick hon för lugnande tidigare om det inte var domosedan? Det är väldigt potent. Pastan funkar himla bra😃.
När hon skoddes till treårs så fick hon Domosedan på pasta, och det fungerade, men när vi testade nästa gång så gav det ingen effekt alls. Hade hon inte varit så stökig att spruta hade man ju kunnat åka ner till kliniken och sko där. Jag upplever att Domosedan oftast fungerar, men jag har haft fler som varit stökig att sko där det inte alla gånger fått effekt. Nu tror jag ju att det med just denna häst skulle fungera med det nu och jag har det hemma, men väntar på att hoven ska växa ut lite mer så det finns något att spika i. Brukar faktiskt ge Domosedan till unghästsrna första gången de skos om de är känsliga för att undvika stök och tjafs.
 
När hon skoddes till treårs så fick hon Domosedan på pasta, och det fungerade, men när vi testade nästa gång så gav det ingen effekt alls. Hade hon inte varit så stökig att spruta hade man ju kunnat åka ner till kliniken och sko där. Jag upplever att Domosedan oftast fungerar, men jag har haft fler som varit stökig att sko där det inte alla gånger fått effekt. Nu tror jag ju att det med just denna häst skulle fungera med det nu och jag har det hemma, men väntar på att hoven ska växa ut lite mer så det finns något att spika i. Brukar faktiskt ge Domosedan till unghästsrna första gången de skos om de är känsliga för att undvika stök och tjafs.
Visst är det domosedan som de inte får svälja? Det ska väl tas upp i munslemhinnan för effekt?
Plus allt det här med att de måste vara helt lugna när det ges och verkar..
 
Visst är det domosedan som de inte får svälja? Det ska väl tas upp i munslemhinnan för effekt?
Plus allt det här med att de måste vara helt lugna när det ges och verkar..
Precis, och det är väl det som varit problem när det inte tagit, att de varit uppe i varv innan.
 
Ah okej! Trist att det hänger i så länge!
Nelly hade ju också regnskållor i vintras men det är borta sedan länge.
Ja det är så himla tråkigt! Trodde ju att det skulle släppa till sommaren. Det är ju betydligt mindre bulor än i vintras men bra är det inte. Tycker heller inte att hon är så blank och fin i pälsen som min ponny. Ger probihorse för magen och linfröolja för pälsen. Gav en kur zink i våras också. Känns lite som ett misslyckande att inte få henne fin! Alla hästar jag haft tidigare har bara blivit blankare och finare hos mig tidigare (hu vad jag skryter 🙈)
 
Ja det är så himla tråkigt! Trodde ju att det skulle släppa till sommaren. Det är ju betydligt mindre bulor än i vintras men bra är det inte. Tycker heller inte att hon är så blank och fin i pälsen som min ponny. Ger probihorse för magen och linfröolja för pälsen. Gav en kur zink i våras också. Känns lite som ett misslyckande att inte få henne fin! Alla hästar jag haft tidigare har bara blivit blankare och finare hos mig tidigare (hu vad jag skryter 🙈)
Har du testat att ta flytande probihorse på regnskållorna? Det funkar ju bra på en massa olika hudåkommor, så det borde funka på det också!
 
Åh, jag blir nästan avundsjuk på era problem med tappskor... Petra går barfota, och jag känner att hon i te är mogen nog i huvudet att skos än. Hon behövde skos förra våren, hovslagaren som var så bra med min förra häst, och som även är nh-tränare gick på lite för hårt, och jag stoppade det för sent. Så tilliten att ge hovarna tog en rejäl törn.
Har tränat stadigt och ofta ändan dess och det går framåt. Men såååå långsamt!

Efter att förra hästen hade svårt för hovslagaren i alla 18 år jag hade henne, är det så tråkigt att vara på väg dit igen! 😫😫
Så, vi tränar, tränar och ska prova ut boots, så vi ändå kan rida på grusvägarna snart. 🤦
Förstår verkligen din ångest. Har haft en riktig stökare att sko tidigare. Hade dessutom en hovslagare ute nu som.hävdade att min född 16 kommer bli svår att sko och hon var inte alls säker på att det kommer gå och blabla. Fick tom ut lugnande men hon ville inte ens försöka. Bytte hovis och Sebbe stod som ett ljus med bara slickburk! Håller tumnarna för din!
 
Fick lite filmat igår😃! Det känns faktiskt inte omöjligt med tävlingsstart i slutet av september! Behöver dock miljöträna och åka iväg till andra anläggningar. Får se hur min ekonomi ser ut framöver (blev arbetslös iom corona) men kanske blir det en delad tröning med @Mirtai i september för Bo Jenå😃.

 
Min lille har varit igång ett litet tag. Åkte med till mim tränare förra veckan.
Jag är ju fortfarande osäker på vad jag tycker om min häst. Kemin vill liksom inte infinna sig :( .
Men han är ju käck i ganska snäll.
I förrgår var vi lite osams och han blev spännd / uppjagad av grannens hästar som latja runt i hagen när jag red.
Det mesta funkade inte så bra. .
Just nu ligger fokus på övergångar och galoppfattningar men Nasse var både lite upppåt ( småstegrade och höll på) och här och där utan fokus.
Tog sen en skogs slinga och där satt fattningarna perfekt.
Igår testade jag igen och han var ett litet lamm. Övergångar och fattningar mycket bättre! Dock rider jag illa och han ser lite markbunden/matt ut.

Här är när granntösen rider. Hon har en helt annan känsla och timing och gör honom bättre rättvisa:angel::angel::)..
 
Min lille har varit igång ett litet tag. Åkte med till mim tränare förra veckan.
Jag är ju fortfarande osäker på vad jag tycker om min häst. Kemin vill liksom inte infinna sig :( .
Men han är ju käck i ganska snäll.
I förrgår var vi lite osams och han blev spännd / uppjagad av grannens hästar som latja runt i hagen när jag red.
Det mesta funkade inte så bra. .
Just nu ligger fokus på övergångar och galoppfattningar men Nasse var både lite upppåt ( småstegrade och höll på) och här och där utan fokus.
Tog sen en skogs slinga och där satt fattningarna perfekt.
Igår testade jag igen och han var ett litet lamm. Övergångar och fattningar mycket bättre! Dock rider jag illa och han ser lite markbunden/matt ut.

Här är när granntösen rider. Hon har en helt annan känsla och timing och gör honom bättre rättvisa:angel::angel::)..
Du rider inte alls illa! Och det är ju okej att någon annan rider ens häst bra, finns många som skulle rida min häst bättre än jag gör också! Du har ju utbildat honom jättefint, han kan massa saker som min 4-åring inte i närheten av!

Det ska såklart kännas bra med ens häst, men jag tycker det kan vara så mycket dagsform i den här åldern så det kan verkligen variera 😊
 
Nelly fäller förövrigt hur mycket som helst nu och man ser att hennes mörkare vinterpäls är på gång fläckvis. Är nog dags att ta tag i inköp av klippmaskin. I vintras helklippte jag ju med biltemas lilla trimmer och det tänker jag INTE göra om 🤣
 
Min lille har varit igång ett litet tag. Åkte med till mim tränare förra veckan.
Jag är ju fortfarande osäker på vad jag tycker om min häst. Kemin vill liksom inte infinna sig :( .
Men han är ju käck i ganska snäll.
I förrgår var vi lite osams och han blev spännd / uppjagad av grannens hästar som latja runt i hagen när jag red.
Det mesta funkade inte så bra. .
Just nu ligger fokus på övergångar och galoppfattningar men Nasse var både lite upppåt ( småstegrade och höll på) och här och där utan fokus.
Tog sen en skogs slinga och där satt fattningarna perfekt.
Igår testade jag igen och han var ett litet lamm. Övergångar och fattningar mycket bättre! Dock rider jag illa och han ser lite markbunden/matt ut.

Här är när granntösen rider. Hon har en helt annan känsla och timing och gör honom bättre rättvisa:angel::angel::)..
Får erkänna att jag inte är helt förtjust i grannens ridning, vet att hon är väldigt ung så vill absolut inte hänga ut henne. Men slutet på filmen är inte så snyggt. Tycker att du rider honom mycket mjukare och trevligare! Han är bara fyra år, det måste vara enkelt för honom. Låt honom gå mer framåt i traven in i galoppen så att han får plats att fatta galopp. Annars blir det lätt att det går uppåt när de inte orkar hålla ihop kroppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 355
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 820
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp