Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Av det du visat i sociala medier ser ni helt klart ut att vara i fas😃! Tycker det har sett enkelt ut när du ridit själv.

@Gabby_Ossi Visst är det märkligt att det inte finns bättre dressyrprogram anpassade för unga hästar? LC är hopplöst med sin korta bana och så en halt (!) mellan galopperna.. LB2 är inte heller lämpligt med 10-metersvolter, de hemska diagonalerna i galopp-trav-galopp och det gemensamma att en måste sitta ner. Saknar ett motsvarande LC-program på lång bana med frivillig lättridning.
 
Fager och jag har åkt på meeting 😊 var egentligen tänkt som en förberedelse inför breeders, men eftersom det var betalt och klart valde jag att åka ändå.

förra helgen var han lite pdf och bjöd inte. Idag var det motsatt läge. Full fart framåt och lite bus i galoppen. Men när han sköter sig är han så fin!
Bäst av allt är att han är så cool. Åker bra, helt cool i stallet. Bara att sitta upp och skritta fram på lång tygel 😍
E385694E-AC78-4BF0-894A-6848B09FD08E.png
 
Angående dressyrprogram håller jag med att det finns få käcka unghästprogram för så unga lc1 är inte riktigt just.
Dottern å vår gamla rida ska h80 idag och det programmet verkar gga käckt.
Dock är jag nervösare än tösen.
Skuttade lite igår med skräckblandad förtjusning och blir så sugen att göra några hoppträningar samt ev lite terränglek :) !
 
LB:2 idag också. Blev en kort framridning för jag upptäckte att de ändrat starttiderna efter den tid de sagt att de senast skulle uppdateras. Men det var nog ganska bra för han var lite trött.

inne på banan var han superfin och vi tog oss genom programmet utan missar. Blev 70% av seger 🤩

extra kul när det är en GP-domare som också dömer på breeders etc som efteråt sa att han tyckte Fager var fin och en häst för framtiden 😍
82F3E7DE-7F66-4E4A-89DE-90052E9477BC.jpeg
 
Nelly har nog växt en del under sommaren utan att jag tänkt på det. Regntäcket sitter lite mer tight än i våras 😆
Behöver gå upp i täckesstorlek så småningom, kul när samtliga täcken köptes under förra året 😆
 
Nelly har nog växt en del under sommaren utan att jag tänkt på det. Regntäcket sitter lite mer tight än i våras 😆
Behöver gå upp i täckesstorlek så småningom, kul när samtliga täcken köptes under förra året 😆

det är alltid en nervös stund när täckena ska provas först gången efter betet 🙈
 
Då har Noella gjort sin tävlingsdebut!😃
Stog jättesnällt när jag skulle knoppa henne och brydde sig inte om att jag grejade med henne.
Stod snällt kvar i transporten på tävlingsplatsen medans ryttaren red sin häst och var cool när vi lastade ur. Tittade lite på de andra hästarna men var väldigt lugn.
Brydde sig inte om dressyrstaketet eller hästtransporten domarna satt i.
Min lilla duktiga häst lyckades få ihop 65,667% trots att det blev fel galopp en gång och en del andra småmissar.
Är så himla nöjd med henne och så skönt att hon är så himla smidig!😃
 
Då har Noella gjort sin tävlingsdebut!😃
Stog jättesnällt när jag skulle knoppa henne och brydde sig inte om att jag grejade med henne.
Stod snällt kvar i transporten på tävlingsplatsen medans ryttaren red sin häst och var cool när vi lastade ur. Tittade lite på de andra hästarna men var väldigt lugn.
Brydde sig inte om dressyrstaketet eller hästtransporten domarna satt i.
Min lilla duktiga häst lyckades få ihop 65,667% trots att det blev fel galopp en gång och en del andra småmissar.
Är så himla nöjd med henne och så skönt att hon är så himla smidig!😃

grattis till fint resultat!

den där smidigheten är värd så otroligt mycket! För mig som inte är proffs tar jag hellre en cool och enkel häst varje dag i veckan än en med superpotential som inte går att hantera
 
Grattis till fina tävlingsresultat @Mirtai och @Novalisa !

Pärlan och jag var på terrängträning igen i helgen, nu är vi uppe och hoppar 90-hinder också och det känns inte som att hon tycker det är speciellt högt :)
Blir lite bara på de smalare inte lika inramade hinderna som ändå är lite högre, att när jag inte varit framme och visat henne dem innan vågar jag inte riktigt lita på att hon är med mig, så jag vill komma lite mer kontrollerat. Vilket också får lite motsatt effekt, jag trixar för mycket med handen och hon fokuserar för mycket på mig och är inte riktigt med på att vi ska hoppa. Så det det de två stoppen kommer av, sen hoppar hon ju utan problem på andra försöket. Men vi är ju inte riktigt tävlingsklara, blir nog ingen fälttävlansstart i år utan vi tar kanske någon träning till efter Breeders men innan hon får vila och satsar på att starta någon H80/H90 nästa vår istället.


(inte lika mycket framhoppning eller när vi bara travar över gravar, skrittar genom vattnet osv med på film denna gången, men vi gjorde såklart det också innan vi började hoppa större hinder och längre slingor)
 
@polly p Av det du visat i sociala medier ser ni helt klart ut att vara i fas😃! Tycker det har sett enkelt ut när du ridit själv.

@Gabby_Ossi Visst är det märkligt att det inte finns bättre dressyrprogram anpassade för unga hästar? LC är hopplöst med sin korta bana och så en halt (!) mellan galopperna.. LB2 är inte heller lämpligt med 10-metersvolter, de hemska diagonalerna i galopp-trav-galopp och det gemensamma att en måste sitta ner. Saknar ett motsvarande LC-program på lång bana med frivillig lättridning.

Finns ju ett 4-årsprogram som jag länkade tidigare, verkar dock inte vara anpassat för "moment-för-moment" bedömning. Blir heller inte riktigt klok på om det går på kort eller lång bana (antar kort eftersom bara de bokstäverna är utskrivna) och om man får rida lätt (gissar att man får förutom just där det står "sitt ner" - varför hade de annars skrivit ut det?).

https://www.ridsport.se/contentasse...390fcf5/fei-dressyrprogram-4-ariga-hastar.pdf
 
@Mirtai grattis till dina fina resultat också! Det är lika för mig, uppskattar också en smidig och enkel häst. Eftersom jag inte tävlar själv har jag ju inga krav egentligen, men nu när hon ändå visar att hon kan är det roligt att ha en som vill tävla henne!😃
Tanken från början när jag planerade henne var ju att få en cool hobbyhäst till mig själv, hon har redan visat att hon blev precis som jag ville, om inte bättre!😉
 
Finns ju ett 4-årsprogram som jag länkade tidigare, verkar dock inte vara anpassat för "moment-för-moment" bedömning. Blir heller inte riktigt klok på om det går på kort eller lång bana (antar kort eftersom bara de bokstäverna är utskrivna) och om man får rida lätt (gissar att man får förutom just där det står "sitt ner" - varför hade de annars skrivit ut det?).

https://www.ridsport.se/contentasse...390fcf5/fei-dressyrprogram-4-ariga-hastar.pdf
Är inte det programmet de red i Gbg i vintras? Tycker jag känner igen linjerna men det var på lång bana. Är tyvärr heller inget program som finns-nånsin-att välja på. Och väldigt gjort för att visa gångarter med alla längningar.
 
Är inte det programmet de red i Gbg i vintras? Tycker jag känner igen linjerna men det var på lång bana. Är tyvärr heller inget program som finns-nånsin-att välja på. Och väldigt gjort för att visa gångarter med alla längningar.
De red väl det i Kimstad i helgen tror jag.

finns nog oftare söderöver som kval till Jönköping och Falsterbo. Här uppe har jag aldrig sett det
 
Det här verkar ju vara framtaget av FEI. Innan fanns ju även ett svenskt 4-årsprogram men det ligger inte kvar på förbundets hemsida. Det red jag med Florence på Pay and ride en gång.
 
Elli har två lugna veckor och har bara fått gå ut på lite lugna skogsturer. Är omåttligt nöjd över henne att hon kan gå bara två dagar på en vecka, och då bara som mest jogga lite. Vila fyra dagar och sen är det bara att sitta upp och skritta ut i mörker helt tryggt. Tidigare när hon vilat har hon blivit lite stressad och uppåt väggarna men hon har hållit så så behaglig denna perioden. Har nog hittat rätt modell med dessa skogspromenader.

...och vi har tagit oss förbi den där shetlandsponnyn 😂! Rätt häftig känsla hur hon bara bestämde sig för att nu jäklar ska jag våga förbi 💖. Bådar så gott för framtiden hur hon blir modig för mig.
IMG_20200826_154031_091.jpg
 
Fager har vilat en vecka, tänkte han skulle vara trött efter intensivt tävlande. Men han har varit som ett popcorn i hagen hela veckan, han racear och bockar runt. när equiterapeuten var här i onsdags var han superfin i kroppen så nu blir det ridning igen.

fick sällskap ut idag och är så tacksam att det bara är att sitta upp och skritta iväg ut på långa tyglar 😃 vuxenpoäng!
 
Skrittade ut idag. Känns som att Nelly mognat under den senaste vilan, hon var väldigt pigg och tittig men hanterade allt det otäcka på ett jättebra sätt. Så duktig!

Sen lyckades vi hamna mitt i ett regnoväder. Åskade en gång, då hoppade jag aveftersom jag inte kände mig säker på hur hon skulle reagera om det började smälla. Blev ingen mer åska men istället öppnade sig himlen, det vräkte ner och haglade så sjukt mycket!
Nelly tyckte att vi skulle stanna mitt på vägen och vända rumpan åt regnet, jag fick släpa hem henne 😆

6E7D6FCA-FD25-45FF-AA69-A234904A46BF.png

Lugnet före stormen..⛈☔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 355
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 820
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp