Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det funkar rätt så bra med Nellys igångsättning. Jag är så himla orolig över att det ska bli för mycket belastning men börjar kunna lugna mig lite nu :)
Just nu är vi igång ca 15 minuters aktivt + fram och avskrittning. Håller oss till skritt och trav, blir ganska mycket övergångar och så fortsätter vi att jobba med ställning och sidvärts. Nu när hon börjar förstå att man kan gå inåtställd utan att svänga samtidigt så har det istället blivit lite mer svårstyrt. Inte konstigt, hon har inte riktigt fattat skillnaden än tror jag och blandar ibland ihop när man ska svänga och inte ;)
Sidvärtsrörelserna är inte alltid så himla snygga och ibland blir hon förböjd, men det gör inget. Hon tänker rätt och försöker verkligen :heart

Jag har testat några gånger att lägga in lite galopp också men upplevde att hon blev varm i överbenet efteråt. Alltid svårt att säga om det beror på belastningen eller om det bara var en slump men för säkerhets skull så håller vi oss till trav ett tag framåt. Har äntligen fått henne att tolerera kallvatten på benen också (hon HATAR att bli spolad med kallvatten, väldigt upprörd häst!) så kyler överbenet efter varje pass och även ibland på vilodagarna om hon av någon anledning har lite värme i benet. Hon kräver dock 100% uppmärksamhet hela tiden och vill bli kliad vid juvret för att acceptera kallvattnet. Slutar jag klia så börjar hon studsa direkt:laugh:
Har köpt hem kyldamasker som man lägger i frysen nu också så kan växla mellan de och kallvatten. Har dock ingen frys i stallet så får kånka omkring på dem i en kylväska:meh:

Primadonnan aka dramaqueen :D :love:
53B48EB0-B2A2-4631-9CB5-4FD02E148E49.jpeg
 
Det funkar rätt så bra med Nellys igångsättning. Jag är så himla orolig över att det ska bli för mycket belastning men börjar kunna lugna mig lite nu :)
Just nu är vi igång ca 15 minuters aktivt + fram och avskrittning. Håller oss till skritt och trav, blir ganska mycket övergångar och så fortsätter vi att jobba med ställning och sidvärts. Nu när hon börjar förstå att man kan gå inåtställd utan att svänga samtidigt så har det istället blivit lite mer svårstyrt. Inte konstigt, hon har inte riktigt fattat skillnaden än tror jag och blandar ibland ihop när man ska svänga och inte ;)
Sidvärtsrörelserna är inte alltid så himla snygga och ibland blir hon förböjd, men det gör inget. Hon tänker rätt och försöker verkligen :heart

Jag har testat några gånger att lägga in lite galopp också men upplevde att hon blev varm i överbenet efteråt. Alltid svårt att säga om det beror på belastningen eller om det bara var en slump men för säkerhets skull så håller vi oss till trav ett tag framåt. Har äntligen fått henne att tolerera kallvatten på benen också (hon HATAR att bli spolad med kallvatten, väldigt upprörd häst!) så kyler överbenet efter varje pass och även ibland på vilodagarna om hon av någon anledning har lite värme i benet. Hon kräver dock 100% uppmärksamhet hela tiden och vill bli kliad vid juvret för att acceptera kallvattnet. Slutar jag klia så börjar hon studsa direkt:laugh:
Har köpt hem kyldamasker som man lägger i frysen nu också så kan växla mellan de och kallvatten. Har dock ingen frys i stallet så får kånka omkring på dem i en kylväska:meh:

Primadonnan aka dramaqueen :D :love:
Visa bifogad fil 67776

Härligt att äntligen vara igång så pass ändå!
Ha ha Strumpan hatar också kallvatten :D
 
Jag har tyckt att det går långsamt åt rätt håll med Nellys bantning men igår stod jag och kände på hennes mage och insåg att det nog inte händer så mkt alls. Så frustrerande!
Jag är inte så bra på att banta häst, jag har nog bara haft svårfödda hästar förut så jag är bättre så att fodra mycket och effektivt än att banta smart.. Extra svårt såklart eftersom hon fortfarande inte rör sig så mycket. Jag är lite tudelad kring hur jag ska göra, hittills har jag kunnat minska maten inom ramarna för vad som fortfarande känns som en vettig grovfodermängd men om jag minskar ännu mer så börjar det kännas lite klent. Jag vill verkligen inte riskera problem med magen och jag tänker också att hon är i högre risk än normalt för dåliga beteenden eftersom hon har så mkt överskottsenergi redan som det är. Hon kanske får vara tjock ett tag till tills vi kan motionera bort späcket.. ;)
 
Hej allesammans.
Jag ramla in här av en ren slump kul. 🙂
Har också en kuse född 2016.
Jag tänkte kolla med er om någon här inne använder sånt equiband till era ynglingar?!

Jag har sett massa olika på marknaden.
Vanligt equiband som är rätt dyrt och några andra mer budget varianter.
Ett Svenskt som heter Horsecore och ett Engelskt som heter Bungeeband.

Är det någon här som kan lite mer eller vet kvalitén om det skiljer på det dyra och billigare?!
Eller om någon vet/ har någon av dessa och om ni är nöjda? 😊

Är dessa tre jag kikat på.
Även om någon märker resultat av användning? 🤗
 
Jag har tyckt att det går långsamt åt rätt håll med Nellys bantning men igår stod jag och kände på hennes mage och insåg att det nog inte händer så mkt alls. Så frustrerande!
Jag är inte så bra på att banta häst, jag har nog bara haft svårfödda hästar förut så jag är bättre så att fodra mycket och effektivt än att banta smart.. Extra svårt såklart eftersom hon fortfarande inte rör sig så mycket. Jag är lite tudelad kring hur jag ska göra, hittills har jag kunnat minska maten inom ramarna för vad som fortfarande känns som en vettig grovfodermängd men om jag minskar ännu mer så börjar det kännas lite klent. Jag vill verkligen inte riskera problem med magen och jag tänker också att hon är i högre risk än normalt för dåliga beteenden eftersom hon har så mkt överskottsenergi redan som det är. Hon kanske får vara tjock ett tag till tills vi kan motionera bort späcket.. ;)

Jag är lite i samma sits. B är rätt... ehum, rund för tillfället :o Dessutom har det framkommit att det jag och flera andra i stallet antog av bara farten vara hösilage, var eg inplastat hö visade det sig, vilket såklart då inneburit att hon fått mer ts (vilket ju iof inte är en dålig sak!) och följaktligen mycket mer energi (vilket definitivt är en dålig sak för rel. lättfödd donna i minimal träning) i princip sen september. :banghead:

Nu har vi precis bytt till småbalar med hö och jag har fått analysen på dem. På pappret täcks hennes behov av 8 kg hö, nåt halvkilo lusernpellets och en dl miner vit, men det känns så.... Lite? Ts/100 kg hamnar ju på kring 1.4 så det är inte katastrofdåligt, och hon är ju en liten häst som knappt är över maxad D ponny-måttet och nu dessutom FET... Men ändå :nailbiting:
 
Jag är lite i samma sits. B är rätt... ehum, rund för tillfället :o Dessutom har det framkommit att det jag och flera andra i stallet antog av bara farten vara hösilage, var eg inplastat hö visade det sig, vilket såklart då inneburit att hon fått mer ts (vilket ju iof inte är en dålig sak!) och följaktligen mycket mer energi (vilket definitivt är en dålig sak för rel. lättfödd donna i minimal träning) i princip sen september. :banghead:

Nu har vi precis bytt till småbalar med hö och jag har fått analysen på dem. På pappret täcks hennes behov av 8 kg hö, nåt halvkilo lusernpellets och en dl miner vit, men det känns så.... Lite? Ts/100 kg hamnar ju på kring 1.4 så det är inte katastrofdåligt, och hon är ju en liten häst som knappt är över maxad D ponny-måttet och nu dessutom FET... Men ändå :nailbiting:
Ja, man vill ju att de ska kunna äta ganska många timmar! Svårt verkligen!
 
@Lollitza välkommen till gruppen! Berätta gärna lite om din häst!😃
Jag använder equiband till mina hästar och har haft det i flera år. Skaffade det till Noellas mamma som ibland fick problem med sin rygg. Henne tränade jag regelbundet med det och fick fantastiska resultat. Från att få behandla henne på klinik 1-2 ggr om året slapp jag det helt, veterinären undrade sista gången vi var vad jag hade gjort för att få så bra resultat!😃
Efter det så använder vi det hyfsat regelbundet på alla våra hästar. Tycker att de lär sig relativt snabbt att jobba i rätt form och få upp ryggen.
Vet dock inte skillnaden och effekt på de billigare kopiorna.
För mig var det helt klart värt pengarna det äkta kostade.😉
 
@Lollitza välkommen till gruppen! Berätta gärna lite om din häst!😃
Jag använder equiband till mina hästar och har haft det i flera år. Skaffade det till Noellas mamma som ibland fick problem med sin rygg. Henne tränade jag regelbundet med det och fick fantastiska resultat. Från att få behandla henne på klinik 1-2 ggr om året slapp jag det helt, veterinären undrade sista gången vi var vad jag hade gjort för att få så bra resultat!😃
Efter det så använder vi det hyfsat regelbundet på alla våra hästar. Tycker att de lär sig relativt snabbt att jobba i rätt form och få upp ryggen.
Vet dock inte skillnaden och effekt på de billigare kopiorna.
För mig var det helt klart värt pengarna det äkta kostade.😉
Tack 😊
Jag har en pre korsning valack.
Pre/halvblod.
Egen uppfödning.

Min är lite svagare baktill. Så jag har funderat ett tag på att skaffa ett equiband till honom. Men kanske lika bra köpa det som Viveca säljer. Trist om kvalitén är sämre på de andra och man ändå får köpa nytt sen igen. 🤔 Man vill ju det ska ge resultat också 😄
Hade ju varit bra om någon hade testat någon av de andra så man visste?! 🙈
Härligt det gav såpass bra resultat helt klart värt det då 👌
Hur ofta brukar du använda ditt?
 
Tack 😊
Jag har en pre korsning valack.
Pre/halvblod.
Egen uppfödning.

Min är lite svagare baktill. Så jag har funderat ett tag på att skaffa ett equiband till honom. Men kanske lika bra köpa det som Viveca säljer. Trist om kvalitén är sämre på de andra och man ändå får köpa nytt sen igen. 🤔 Man vill ju det ska ge resultat också 😄
Hade ju varit bra om någon hade testat någon av de andra så man visste?! 🙈
Härligt det gav såpass bra resultat helt klart värt det då 👌
Hur ofta brukar du använda ditt?
Jag har inte testat equiband eller liknande men när man läser på internet verkar ju folk nöjda oavsett vilken variant de har..
 
@Lollitza spännande med en till pre-korsning!😃
Min är ju PRE/ridponny.
Är ju lite olika på olika hästar hur ofta jag använder equibanden.
På min förra som hade problem jobbade jag enbart från marken i 3-4 v, 3-4 pass. Sedan skrittrundor i skogen med banden.
På min nuvarande blir det väll egentligen för lite, ett par gånger i månaden, borde köra minst ett pass i veckan. Bra att altinera träningen.😃

Kan som sagt inte säga vilka band som är bäst, men folk förespråkar ju oftast det man själv använder!😉
Skulle vara kul att få se en undersökning där de jämför de olika alternativen!🤔
 
Nelly fick vara utan täcke på natten för första gången natten mellan lördag och söndag, på söndagsmorgonen var hon arg som ett bi så fort jag nuddade henne och ömmade ganska rejält över ryggen så stackarn hade nog blivit kall, trots att det var typ 8 grader i stallet (närmast den öppna ytterdörren). Hon har fönster i boxen som är lite på glänt, kanske dragit kalluft över ryggen.. :(
På med täcke igen. Så svårt nu i mellanperioden, men hon får gå med sitt rambo summer series med liner över ryggen. Det har blivit lite för litet men men ;)
 
@Lollitza spännande med en till pre-korsning!😃
Min är ju PRE/ridponny.
Är ju lite olika på olika hästar hur ofta jag använder equibanden.
På min förra som hade problem jobbade jag enbart från marken i 3-4 v, 3-4 pass. Sedan skrittrundor i skogen med banden.
På min nuvarande blir det väll egentligen för lite, ett par gånger i månaden, borde köra minst ett pass i veckan. Bra att altinera träningen.😃

Kan som sagt inte säga vilka band som är bäst, men folk förespråkar ju oftast det man själv använder!😉
Skulle vara kul att få se en undersökning där de jämför de olika alternativen!🤔
Jag är egentligen inte så mycket för renrasiga pre:er. Lite för trippig gång 😂
Men korsningar brukar oftast bli fina med trevligare rörelsemönster. Åtminstone de jag sett.
Men hingstarna ligger bra i pris kontra halvbloden.
Kul och testa.
Tror mycket på att korsningar, för bättre hållbarhet. Allt är så specifikt framavlat idag. Svårt med vettiga hästar för vanliga hobbyryttare.
Nästa avkomma kanske blir någon annan korsning 😄 Jag är hobbyryttare och brukar behålla avkomman.

Blir nog att köpa ett band. 😊
 
Senast ändrad:
@Lollitza är lite samma här. Tar fram mina egna hästar och har haft korsningar de sista ca 15 åren.
Men är väll mest att det blivit så. Är inte så inriktad just på ras utan mer på temperament.
Men just nu ligger PRE rätt varmt i mitt hjärta eftersom jag helt klart fått den bästa korsnìng jag haft just nu!😉
Jag gillar lite mer barock typ av häst.
Nu åker min till seminstation om några veckor och semineras med pre-hingst.
Tar det sig blir det 4de generationen. 😃
 
Igår var det polkagrisens dag och vår lilla polkagris (ponnyn heter Polka 😉) var på hugget och testade balansen på dottern några gånger. Men efter att ha fått skritta på en ny väg med lite uppförslut en stund så var den värsta energin borta och de kunde trava och galoppera lite på hemvägen. Det blev premiärmöte med skogsmaskiner också, stillastående dock, men ponnyn funderade aldrig utan gick förbi utan tvekan.
Ponnyn blir alltid lika besviken när vi ska gå hem. Och när vi svänger in på vår väg så är det stopp. Hon stannar och tänker inte gå och det krävs mycket övertalning och den lilla sträckan på typ 400 meter kan ta 20 minuter att gå 😅
Vår ridbana är för blöt för att rida på och vägen för blöt och lerig för att vi ska kunna komma iväg med släp. Så det blir nu en månad med bara uteritt. Förra veckan var det dock perfekt underlag på banan då det kom lite mer snö igen så då passade jag på att longera henne ett par dagar för att jobba igenom henne lite mer än vad dottern kan. Hon blev riktigt mjuk och fin i slutet 👌🏻
 

Bifogade filer

  • 85D59AAC-1402-4633-ACC5-22428918432B.jpeg
    85D59AAC-1402-4633-ACC5-22428918432B.jpeg
    114,4 KB · Visningar: 29
Älskar att det äntligen är ljusa kvällar igen och sooool. Nu har motivationen ÄNTLIGEN återvänt 💪

Vi har hamnat så mkt efter och hon har fått stå så himla mycket då jag haft så mkt på jobbet och varit trött och less på allt, och vi har råkat ut för såna typiska onödiga"nybörjargrejer" sen början av hösten och långt in på vintern som satt käppar i hjulet för oss. Jag skyller på att det är stor skillnad att ha unghäst jmf med en vuxen, och att det är okej att inte alltid ha full koll i det långa loppet. Man lär sig nya saker hela tiden och man måste också hinna uppskatta själva resan och inte sätta så fasligt stor press på sig själv.

Vi är iaf igång nu, och idag kom min nya barbackapadd som invigdes på en kortare uteritt i kvällssolen 🤗🤗🤗
 

Bifogade filer

  • IMG_20210421_185821.jpg
    IMG_20210421_185821.jpg
    181,5 KB · Visningar: 22
Alltså Nelly just nu :love: :love: :love:
Tömkörde i ridhuset och hon var såååå fin! Hon är som bäst i ridhuset och utan lugnande, dels så fokuserar hon lite bättre i ridhuset jämfört med på utebanan (mindre distraktion :D) och när jag måste ge lugnande så är hon alltid liksom lite slö i reaktionerna och i kontakten (av förklarliga skäl). Igår dansade hon fram som aldrig förr, väldigt fin bjudning och lätt i kontakten. Svarar jättefint nu på hjälperna och börjar kännas mer lösgjord. Det är fortfarande lite svårare för henne i vänster varv men betydligt bättre än tidigare.

Det ska bli så spännande sen att börja rida henne och se hur känslan är uppe från ryggen nu efter det här arbetet vi gör på töm. Känns som att hon överlag är ganska lugn nu så kanske hoppar upp och rider ett pass nu framöver!
Tror att hon får ur sig en hel del energi när hon faktiskt måste anstränga sig både mentalt och i kroppen nu när vi jobbat med helt nya saker i tömkörningen!
 
Fick feeling igår, hoppade upp och red! Nelly var lugn och snäll👍
Lite tendenser till istadighet i början, jag plockade fram mitt viftvänliga spö och då satte hon full fart istället🤣

Hon kändes fin och några gånger bjöd hon till och med på lite sidvärts (när jag egentligen försökte svänga😆), men var ganska tung i handen. Det där är mitt stora mission, inte låta henne att gå och hålla balansen i handen utan komma upp och loss framtill!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 357
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 161
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp