Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
I lördags eftermiddag när jag tog in Noella från hagen var hon halt och svullen i senan vänster fram!😔
Var igår och skulle kolla hennes brunst inför betäckning så veterinären kollade även på hennes hälta.
Var inte alls lika halt då utan betydligt bättre, men veterinär lindade med zinklinda för att stötta upp lite och hon ska stå i box/sjukhage en vecka så får vi se.
Nu skulle hon ju ändå vila från och med idag och ex antal veckor framåt, så gör ju inte jättemycket, men så tråkigt att hon är skadad.
Ska tillbaka på fredag och kolla brunst och då kollar veterinären på henne igen.
Känns skönt att man kan göra det samtidigt.😃

Noella tyckte det var väldigt intressant med minigrisen som bor på seminstationen. 😁
 

Bifogade filer

  • 20210502_173939.jpg
    20210502_173939.jpg
    573,6 KB · Visningar: 40
Utvecklingen kan ju verkligen vara en berg- och dalbana ibland.. Har ju jobbat mkt med ställningen med Nelly, att innertygel inte bara behöver betyda sväng. Har varit rätt svårt i vänster sida men nu blivit mkt bättre! Igår funkade det istället inte alls till höger. Nelly gick nästan hela passet vänsterställd eller svängde höger😆
Hittade lite knappar mot slutet, blir nog bra till slut 😉🤷‍♀️

Positivt iaf att hon knappt varit istadig alls senaste passen. När hon väl kommer igång svarar hon superfint på små framåtdrivande hjälper. Duktig! Sidförande förstår hon inte än, hon har ju lärt sig det på töm så hon flyttar för tygeltag.. Jobbar på att föra över det..


Vi jobbar också på detta med sidförande, men bra din lärt sig på töm de är ju toppen! Jag ska få hjälp med de till veckan att introducera det på töm också :) Uppsuttet har vi smugit in de i träningen lite i höstas och börjat om igen nu lite.
 
I lördags eftermiddag när jag tog in Noella från hagen var hon halt och svullen i senan vänster fram!😔
Var igår och skulle kolla hennes brunst inför betäckning så veterinären kollade även på hennes hälta.
Var inte alls lika halt då utan betydligt bättre, men veterinär lindade med zinklinda för att stötta upp lite och hon ska stå i box/sjukhage en vecka så får vi se.
Nu skulle hon ju ändå vila från och med idag och ex antal veckor framåt, så gör ju inte jättemycket, men så tråkigt att hon är skadad.
Ska tillbaka på fredag och kolla brunst och då kollar veterinären på henne igen.
Känns skönt att man kan göra det samtidigt.😃

Noella tyckte det var väldigt intressant med minigrisen som bor på seminstationen. 😁
Åh så tråkigt! Hoppas inte de är något allvarligt. Men smidigt att kunna göra både och samtidigt ändå :)

vi håller tummarna!
 
Vi har tagit det lugnt ett tag, märkte på en träning att sadeln började lätta lite bak när han kom igång och travade ordentligt. Veckan efter vägrade han gå med den, bara stannade och backade... SÅ det blev vila en sväng medan jag letade ny sadel. Hittade en ny som han verkar gilla så nu är vi äntligen på gång igen!

Red digital programridning för @Fiorano vilket var ett jätteroligt mål att ha. Det är så nyttigt att rida igenom programmet "på riktigt". Red LA:3, och förutom att kontakten i traven ibland brister pga att han inte riktigt orkar skötte han sig superbra! Fick 68.5% vilket känns riktigt bra! Nu blir det bra med en ny träningsperiod och så hoppas vi att tävlingarna kommer igång till sommaren
 
@Mirtai och @Catrool förmodligen har hon sträckt sig i hagen, trodde vet. Men hon lindade i förebyggande syfte ifall det är en senskada. Just nu gör vi inget mer eftersom det är svårt att ultraljuda när det är svullet. Får se mer på fredag hur vi går vidare. Har ju ändå möjlighet att ge henne lång vila i och med betäckning, men håller tummarna att det inte är en senskada.😃
 
Vi har tagit det lugnt ett tag, märkte på en träning att sadeln började lätta lite bak när han kom igång och travade ordentligt. Veckan efter vägrade han gå med den, bara stannade och backade... SÅ det blev vila en sväng medan jag letade ny sadel. Hittade en ny som han verkar gilla så nu är vi äntligen på gång igen!

Red digital programridning för @Fiorano vilket var ett jätteroligt mål att ha. Det är så nyttigt att rida igenom programmet "på riktigt". Red LA:3, och förutom att kontakten i traven ibland brister pga att han inte riktigt orkar skötte han sig superbra! Fick 68.5% vilket känns riktigt bra! Nu blir det bra med en ny träningsperiod och så hoppas vi att tävlingarna kommer igång till sommaren


Va kul med digital programridning och fina procent! 😀:up:
 
I lördags eftermiddag när jag tog in Noella från hagen var hon halt och svullen i senan vänster fram!😔
Var igår och skulle kolla hennes brunst inför betäckning så veterinären kollade även på hennes hälta.
Var inte alls lika halt då utan betydligt bättre, men veterinär lindade med zinklinda för att stötta upp lite och hon ska stå i box/sjukhage en vecka så får vi se.
Nu skulle hon ju ändå vila från och med idag och ex antal veckor framåt, så gör ju inte jättemycket, men så tråkigt att hon är skadad.
Ska tillbaka på fredag och kolla brunst och då kollar veterinären på henne igen.
Känns skönt att man kan göra det samtidigt.😃

Noella tyckte det var väldigt intressant med minigrisen som bor på seminstationen. 😁
Håller tummarna för att det inte är senan som spökar!
 
Vi jobbar också på detta med sidförande, men bra din lärt sig på töm de är ju toppen! Jag ska få hjälp med de till veckan att introducera det på töm också :) Uppsuttet har vi smugit in de i träningen lite i höstas och börjat om igen nu lite.
Det råkade mest bli så för vår del. Jag jobbade med ställning inåt och vips så tog hon något steg i sidled. Då berömde jag och sen har vi fortsatt så. Har förmodligen inte gjort riktigt enligt skolboken men men🤷‍♀️😆
 
Vi har tagit det lugnt ett tag, märkte på en träning att sadeln började lätta lite bak när han kom igång och travade ordentligt. Veckan efter vägrade han gå med den, bara stannade och backade... SÅ det blev vila en sväng medan jag letade ny sadel. Hittade en ny som han verkar gilla så nu är vi äntligen på gång igen!

Red digital programridning för @Fiorano vilket var ett jätteroligt mål att ha. Det är så nyttigt att rida igenom programmet "på riktigt". Red LA:3, och förutom att kontakten i traven ibland brister pga att han inte riktigt orkar skötte han sig superbra! Fick 68.5% vilket känns riktigt bra! Nu blir det bra med en ny träningsperiod och så hoppas vi att tävlingarna kommer igång till sommaren
Jag såg filmen på insta, såg jättefint ut!👏
 
Här står det lite stilla, hon blev vaccinerad förra veckan, sedan har jag haft fullt upp och häromdagen dök det upp en märklig svullnad på insidan av ena skanken. Hon verkar inte öm eller halt men det har inte gått ner på ett par dagar så fick en tid på hästkliniken på fredag för att kolla. Annars har det gått framåt! Hittar lite olika växlar, tempoändringar funkar, någon sorts duglig form i skritt och trav. Jag tyckte dock att hon sköt över mig på ena sidan i ridningen ett tag men så var jag hos kiropraktorn och fixade mig själv varpå jag plötsligt kunde sitta rakt över hästen igen...
 
Nelly var en riktig pärla i tisdags när jag red sist! Dels så skippade jag pisken, hon var fin och framåt som vanligt. Har inte varit istadig alls de senaste gångerna👍

Var dessutom fin och lätt framtill nästan hela passet. Försöker påminna mig själv om att vara kvick i handen, aldrig fastna i tygeltagen utan snabbt och lätt och upprepa mer bestämt vid behov. Kommer på mig själv med att ta lite för långa tygeltag när jag tex ska sakta av, hon är inte supersnabb från trav till skritt utan det kan ta några steg men det går ju inte fortare av att jag är kvar i förhållningen. Enda som händer då är att hon sänker huvudet och lägger sig tungt i handen. Hon har lyssnat lite dåligt på förhållningar men börjar bli bättre!

Hon vill överlag gå lite väl lågt i formen ibland och särskilt när hon blir tung. Går inte att bara korrigera framåt, då älgar hon bara ner djupare i sanden😆
Försöker hitta ett lugnt tempo där hon har lättare att hålla sin egen balans, gör mkt övergångar där jag snarare vill att hon kommer upp med nacken. Känns som att vi är på rätt spår 😊

Skulle gärna åka och träna men känner att det får vänta tills hon är mer igång. Har aldrig ridit henne på nya ställen så då vill jag nog kunna longera innan uppsittning iaf.

FB21E42C-C097-40DC-BD0F-9CAC2A80583E.jpeg
 
Red igår, blev inomhus pga blandad snöstorm och ösregn 🥶 Fager var superfin! Hade equiterapeut ute dagen innan som lossade på lite spänningar. Det gav verkligen resultat!

har också köpt en ny, svindyr, pad till nya sadeln. Den rör sig lite väl mkt i traven så velat hitta ngt att fylla ut med. Har experimenterat lite med olika modeller och verkar ha hittat helt rätt nu! Både jag och Fager upplevde stor skillnad och han var nöjd, avslappnad och framåt på ett väldigt fint sätt :)
 
Red igår, blev inomhus pga blandad snöstorm och ösregn 🥶 Fager var superfin! Hade equiterapeut ute dagen innan som lossade på lite spänningar. Det gav verkligen resultat!

har också köpt en ny, svindyr, pad till nya sadeln. Den rör sig lite väl mkt i traven så velat hitta ngt att fylla ut med. Har experimenterat lite med olika modeller och verkar ha hittat helt rätt nu! Både jag och Fager upplevde stor skillnad och han var nöjd, avslappnad och framåt på ett väldigt fint sätt :)
Var det en winderen? Vilken modell valde du? Jag är sugen på en, men de är ju inte så billiga direkt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 715
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 357
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 163
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp