Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag byggde upp en löshoppningsbana fast utan hinder, så att jag skar av ridhuset när jag lösgalopperade Fager. Då kunde jag vara i mitten och driva. Även om hon tycker det är trist kanske det är värt det om hon måste motioneras? :)

Haha, det här är en liten smart ponny. Om jag inte ska jaga henne med pisken för att få galopp blir banan lika liten som när jag longerar. Så då kan jag lika gärna longera. Löshoppar gör vi dock utan inhägnad, så det funkar ok. Ska testa om bommar duger lika bra som hinder.
 
Vi hade en mysig promenad idag iaf. :)

D769E4BC-71C0-4570-805D-F8C7B457B13F.jpeg
 
Om du tänker på hudvecken precis bakom armbågen, så blir det hud mot hud ibland. Men jag tror det hänger ihop med att gjorden är där, för hon fick inte mer skav av dagens promenad.
En del hästar får ju skav när armbågen går emot gjorden. Kanske inte riktigt passar? För långt fram eller fel längd på bukgjorden?
 
En del hästar får ju skav när armbågen går emot gjorden. Kanske inte riktigt passar? För långt fram eller fel längd på bukgjorden?

Den går inte att placera annorlunda och jag förstår inte riktigt hur längden skulle kunna vara fel? Jag tror att grundproblemet var att lädret var för hårt och sen när det väl gått hål på huden en gång så har det gått upp även efter att jag haft fårskinn eller teddy.

Men jag testar gamla delen imorgon och ser vad som händer.
 
Den går inte att placera annorlunda och jag förstår inte riktigt hur längden skulle kunna vara fel? Jag tror att grundproblemet var att lädret var för hårt och sen när det väl gått hål på huden en gång så har det gått upp även efter att jag haft fårskinn eller teddy.

Men jag testar gamla delen imorgon och ser vad som händer.
Sätt en snöggkompress eller liknande på såret också som extra skydd👍
 
Trött pluppa efter dagens ridpass. Det är jobbigt att behöva använda hjärnan. Det ska bli roligt att komma igång med ridningen ordentligt nu när vi äntligen har en sadel efter 7 veckors väntan.

20220724_123030.jpg
 
Försiktigt positiv efter dagens pass. Körde bara i skritt, en dryg halvtimme. Eftersom gamla selen är i syntet, så kladdade jag på massor med glidslem också. Ingen försämring av såren iaf, så kanske, kanske det funkar.
 
Vad tog sån tid? Jag hade blivit galen av att inte rida… ;)
Nybeställning så fick vänta på att den skulle tillverkas. Ja abstinensen var kännbar men efter ett par veckor så hade man liksom vant sig lite. Dessutom fick jag anledning att ta tag i markarbetet lite mer ordentligt och komma igång med tömkörningen.
 
Nybeställning så fick vänta på att den skulle tillverkas. Ja abstinensen var kännbar men efter ett par veckor så hade man liksom vant sig lite. Dessutom fick jag anledning att ta tag i markarbetet lite mer ordentligt och komma igång med tömkörningen.

Alltid nåt! Fast jag hade nog ridit barbacka iofs... Men härlig känsla när du packar upp sadeln, den kan jag sakna när man redan har allt till hästen (förutom maratonvagn då).
 
Nu är jag glad och ledsen samtidigt.

Glad för min kompis (fysioterapeut och sadelutprovare) var med i vagnen idag. Vi provade först läderselen och sen syntetselen och konstaterade att den förra dels är "stelare" att hantera, dels väldigt tung, kanske för tung för Storm som är känslig runt manken pga sin skada. Syntetselen låg verkligen perfekt mot henne.

Sen körde vi i alla gångarter, inklusive rejsade i full galopp (26 km/h går fort när man är liten ponny!) och när vi kom hem kunde jag se hur gjorden legat an ungefär en dm längre bak än såren. Såren är nästan helt läkta nu också.

Så nu är jag glad för att Storm var så lycklig över att bli körd i en bekväm sele och ledsen för att jag har en dyr sele som jag förmodligen inte kommer kunna använda på henne mer.
 
Nu är jag glad och ledsen samtidigt.

Glad för min kompis (fysioterapeut och sadelutprovare) var med i vagnen idag. Vi provade först läderselen och sen syntetselen och konstaterade att den förra dels är "stelare" att hantera, dels väldigt tung, kanske för tung för Storm som är känslig runt manken pga sin skada. Syntetselen låg verkligen perfekt mot henne.

Sen körde vi i alla gångarter, inklusive rejsade i full galopp (26 km/h går fort när man är liten ponny!) och när vi kom hem kunde jag se hur gjorden legat an ungefär en dm längre bak än såren. Såren är nästan helt läkta nu också.

Så nu är jag glad för att Storm var så lycklig över att bli körd i en bekväm sele och ledsen för att jag har en dyr sele som jag förmodligen inte kommer kunna använda på henne mer.

Du kan inte sälja selen igen då om den inte funkar på henne?
 
Du kan inte sälja selen igen då om den inte funkar på henne?

Jo, men den är ju så fin. :cry:

Men jag ska lägga ut annons imorgon. Ingen mening att försöka hoppas att den ska funka.

Kompisen jämförde det med att man själv rider i en sadel som är för liten/stor, man gör det man verkligen älskar, men det är inte helt bekvämt.
 
Jo, men den är ju så fin. :cry:

Men jag ska lägga ut annons imorgon. Ingen mening att försöka hoppas att den ska funka.

Kompisen jämförde det med att man själv rider i en sadel som är för liten/stor, man gör det man verkligen älskar, men det är inte helt bekvämt.

Ja, hade det bara varit att den var stel kan det ju bli bättre efterhand men vikten lär ju inte ändras... Jag rider fortfarande i min C-ponnys gamla syntetsadel på Pärlan, var på väg att köpa ny dressyrsadel när hon var fyra men nu har jag prioriterat bort det igen 😅
 
I söndags red vi ett "Terränghästprov" (ngt kortare 90-terräng med unghästbedömning) i Revinge. Jag velade ju ett tag om jag skulle rida en hel fälttävlan eller bara terrängen men tyckte det blev lite mycket med fälttävlan två helger på raken och terrängträning några dagar innan och sedan hoppträning emellan också. Men jag trodde att det skulle bli svårare att få placering eftersom vi inte har någon nytta av dressyren utan det är ganska mycket hopptekniken som bedöms och hon hoppar ju inte riktigt som de mer hoppavlade hästarna. Men de flesta andra i klassen var 4-åringar och hon är ju trots allt väldigt stadig och reglerbar och vi fick till väldigt bra flyt fram till alla hinder, så det blev 8.4p och vinst i klassen! Det var också fotograf på plats så jag köpte två bilder från det nya vattenhindret. :love:

295793229_10158885287239290_2082036693024989936_n.jpg

295590817_10158885287234290_3901335754088772145_n.jpg
 
I söndags red vi ett "Terränghästprov" (ngt kortare 90-terräng med unghästbedömning) i Revinge. Jag velade ju ett tag om jag skulle rida en hel fälttävlan eller bara terrängen men tyckte det blev lite mycket med fälttävlan två helger på raken och terrängträning några dagar innan och sedan hoppträning emellan också. Men jag trodde att det skulle bli svårare att få placering eftersom vi inte har någon nytta av dressyren utan det är ganska mycket hopptekniken som bedöms och hon hoppar ju inte riktigt som de mer hoppavlade hästarna. Men de flesta andra i klassen var 4-åringar och hon är ju trots allt väldigt stadig och reglerbar och vi fick till väldigt bra flyt fram till alla hinder, så det blev 8.4p och vinst i klassen! Det var också fotograf på plats så jag köpte två bilder från det nya vattenhindret. :love:

295793229_10158885287239290_2082036693024989936_n.jpg

295590817_10158885287234290_3901335754088772145_n.jpg
Så fina! Grattis!🤩
 
Nelly har hittat någon slags turboväxel senaste tiden, fullt ös medvetslös är nya melodin😁😅
Hon behöver fortfarande en stund i början av passen för att slappna av mentalt och komma ur sin introverta bubbla, men nu kommer hon snabbare till avspänning och får upp en jäkla framåtbjudning efter ett tag! Vi hade några dagar i början av veckan där hon var lite som ett ånglok framförallt i galoppen, men idag fick vi till både bjudning och skaplig kontroll😁👍

Hon har hittat ett så härligt gung i traven också. Tidigare under våren kom det korta sekvenser tex efter en sluta, men nu har vi haft pass där det där härliga gunget finns med hela tiden när bjudningen väl kommer😍❤️‍🔥🌶🔥

74E6AA18-2CA0-441B-A192-495987DC32DF.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 355
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 820
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp