Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll var jag våghalsig och körde utan att smeta på glidslem innan. Körde backträning dvs skritt med halter nedåt och galopp uppför.

Storm var så vansinnigt nöjd och glad (nåja, inte över att skritta och stå stilla förstås) och efteråt var såren helt oförändrade. Så nu är läderselen ute på annons och jag ska se om jag hittar en brun syntetsele. Annars nöjer jag mig med den gamla svarta.

Är så lycklig över att kunna köra min ponny igen, hon får mig alltid att le! :love: Hon är en riktig pajas.

F2772BC5-3174-48D6-B9DB-D8ED5530CE14.jpeg
 
Igår var vi iväg och red på bortaplan igen. Tredje gången på samma ställe. I början var hon så spänd och inbunden att jag tänkte att jag måste stryka mig från tävlingen nästa vecka, men vi kämpade på och mot slutet av passet så hittade hon lite avslappning och framåtbjudning👍
Inte som på hemmaplan, men några stunder var det iaf nära!

Ska dit på måndag igen tillsammans med min tränare och sen på torsdag är det tävling. Hoppas det hjälper att åka flera gånger på kort tid.
Överväger att rida fram hemma innan tävlingen sen, bara en kortis så att hon iaf är igång och framme. Vet inte om det kommer hjälpa men inbillar mig att det kanske underlättar för henne? Svårt..

DE56C9AC-C6B2-4A76-911F-551E49641981.jpeg
 
Idag satt jag upp på Noella för första gången sedan dräktighet och föl.😀
Inte ridit henne sedan i mars så var så kul att sitta på henne igen.
Skrittade bara runt några varv på stallbacken för att se hur hon reagerade. Inget konstigt över huvud taget, bara lufsade på med en lite sprallig fölunge bredvid!
20220805_172003.jpg
 
Glömde lägga in film från senaste tävlingen, första i år utan rosett.

Jag var inte riktigt på topp själv, tror jag inte var nervös tillräckligt… Blev liksom för lite anspänning. 70% i dressyren och två ner i hoppningen, då hjälper det inte hur bra terrängen än går 🤷‍♀️

 
Glömde lägga in film från senaste tävlingen, första i år utan rosett.

Jag var inte riktigt på topp själv, tror jag inte var nervös tillräckligt… Blev liksom för lite anspänning. 70% i dressyren och två ner i hoppningen, då hjälper det inte hur bra terrängen än går 🤷‍♀️

Hon ser alltid så härlig ut! En riktig pärla! :D
 
6 år gammal så är det kanske dags att börja lära sig att man kan stanna inne på morgonen och arbeta. Jag rider aldrig på morgonen i vanliga fall, dels för att jag aldrig är i stallet tidigt om jag inte måste men även för att jag inte vill stjäla av hagtiden. När jag har morgonpass i stallet brukar jag åka tillbaka en gång till på em/kvällen och rida, men tänkte att vi iaf behöver börja träna på hela grejen. Mest för att jag har anmält till en till tävling och då blir det tidig morgon..

Igår fick hon vara inne när de andra gick ut (inte uppskattat) och sen arbetade vi för hand i ridhuset en stund. Lite lätt uppstressad så hon fick ett ryck och reste sig direkt när vi gick in i ridhuset, men sen lugnade hon sig lite när hon blev satt i arbete. Lite lätt explosionsartad känsla dock, bäst vi fortsätter öva lite då och då :angel:
 
6 år gammal så är det kanske dags att börja lära sig att man kan stanna inne på morgonen och arbeta. Jag rider aldrig på morgonen i vanliga fall, dels för att jag aldrig är i stallet tidigt om jag inte måste men även för att jag inte vill stjäla av hagtiden. När jag har morgonpass i stallet brukar jag åka tillbaka en gång till på em/kvällen och rida, men tänkte att vi iaf behöver börja träna på hela grejen. Mest för att jag har anmält till en till tävling och då blir det tidig morgon..

Igår fick hon vara inne när de andra gick ut (inte uppskattat) och sen arbetade vi för hand i ridhuset en stund. Lite lätt uppstressad så hon fick ett ryck och reste sig direkt när vi gick in i ridhuset, men sen lugnade hon sig lite när hon blev satt i arbete. Lite lätt explosionsartad känsla dock, bäst vi fortsätter öva lite då och då :angel:

Haha, hopplöst när matte ska ändra på rutinerna helt plötsligt. ;)

Storm gick in dagtid hela sommaren i fjol (och kommer fortsätta göra det kommande somrar) och hon tycker verkligen det är jobbigt i år när hon inte får sin "sovtid". Så nu ska jag försöka göra så att hon får komma in och sova lite innan vi motionerar, så hon inte är en zombie i vagn. Men det är intressant hur oerhört rutinbundna många hästar är (och vi med häst med humör får ta emot utbrotten).
 
Haha, hopplöst när matte ska ändra på rutinerna helt plötsligt. ;)

Storm gick in dagtid hela sommaren i fjol (och kommer fortsätta göra det kommande somrar) och hon tycker verkligen det är jobbigt i år när hon inte får sin "sovtid". Så nu ska jag försöka göra så att hon får komma in och sova lite innan vi motionerar, så hon inte är en zombie i vagn. Men det är intressant hur oerhört rutinbundna många hästar är (och vi med häst med humör får ta emot utbrotten).
Ja verkligen! Tycker de flesta hästar mår väldigt bra med fasta rutiner, men just när det ändras blir det ju desto värre!
Nelly mår också bra av en vilostund innan arbete, till vardags får hon det naturligt eftersom hon går in på em och sen kommer jag först senare på kvällen😊
 
Redan skrivit i dressyrtråden men vi har tävlingsdebuterat! Så nervöst men det var roligt i slutändan!
Nelly var duktig. Är väldigt glad över hennes framsteg senaste året och ser verkligen fram emot att kämpa vidare🥰❤️
Fina!

Vi tävlingsdebuterade i söndags, WE, på hemmaplan, och lyckades kamma hem en vinst i LC. Duktig liten häst taggar till när vi kommer in på banan med hinder. 😁

Nu ska vi bara komma någon vart med lastträningen också, så vi kan rida/tävla någon annanstans än hemma; det blir lite glest med tävlingar annars. 🙄
 
Igår var Storm riktigt trist att köra. Noll motor, inte ens på hemväg. Försökte lugna mig själv med att det var väldigt varmt. Men så när vi nästan var hemma (körde 45 min) börjar hon vingla fram och tillbaka (hon ska gå mitt på vägen i normalfallet) och så tvärnitar hon och kissar en hel flod... :rofl:

I normala fall kissar hon alltid när hon kommer in i boxen, den vanliga rutinen är kissa, rulla, bajsa, sova. Men igår hade jag lagt in en liten tuss hö i boxen, så hon skulle ha nåt i magen när vi körde. Tydligen gjorde det att hon glömde bort att kissa. Stackars liten ponny! Hon var VÄLDIGT pigg i skritten sen, haha.

Så nu har matte lärt sig att man låter ponnyn kissa först och så får hon en tuss hö som belöning sen. :p
 
Hade ett riktigt skojigt pass idag, vi värmde upp ute på stubbåkern och även om jag tycker att det skumpar lite för mycket i trav och galopp, så var Storm väldigt glad och ville bara rejsa runt. :love:

Sen tog vi en sväng in på banan. Den är stenhård vilket gör att det inte blir så tungt för Storm med vagnen. Vi körde lite uppkörningar med halter och sen lite volter. Hon är fin i vänster varv, men i höger faller hon in i volten och det är svårt att veta hur jag ska parera det. Kan ju inte lägga på innerskänkeln liksom. :crazy: Idag blev det yttertöm dvs att hon går utåtställd, samt pisk på högersidan. Tyckte det blev lite bättre efter ett par varv, men det är så svårt när man är bakom (och dessutom självlärd inom körning).

Men skoj hade vi!
 
Hade ett riktigt skojigt pass idag, vi värmde upp ute på stubbåkern och även om jag tycker att det skumpar lite för mycket i trav och galopp, så var Storm väldigt glad och ville bara rejsa runt. :love:

Sen tog vi en sväng in på banan. Den är stenhård vilket gör att det inte blir så tungt för Storm med vagnen. Vi körde lite uppkörningar med halter och sen lite volter. Hon är fin i vänster varv, men i höger faller hon in i volten och det är svårt att veta hur jag ska parera det. Kan ju inte lägga på innerskänkeln liksom. :crazy: Idag blev det yttertöm dvs att hon går utåtställd, samt pisk på högersidan. Tyckte det blev lite bättre efter ett par varv, men det är så svårt när man är bakom (och dessutom självlärd inom körning).

Men skoj hade vi!
Nelly har också fallit inåt tidigare och det har varit svårt att parera trots innerskänkel. Blev mkt bättre när jag blev mer noga med att hon ska gå undan för innertygel 👍
 
Nelly har också fallit inåt tidigare och det har varit svårt att parera trots innerskänkel. Blev mkt bättre när jag blev mer noga med att hon ska gå undan för innertygel 👍

Hur lärde du henne det? Fast det är klart, det är nog också svårt att få till i vagn…
 
Hur lärde du henne det? Fast det är klart, det är nog också svårt att få till i vagn…
Jobbade mkt för hand, i början fick man hjälpa henne lite genom att peta med pisken på bogen samtidigt så hon förstod att hon skulle flytta ut bogen när man tog i innertygeln. Inte svårt alls egentligen, krävde bara att jag lade lite tid på det 😊
 
Jobbade mkt för hand, i början fick man hjälpa henne lite genom att peta med pisken på bogen samtidigt så hon förstod att hon skulle flytta ut bogen när man tog i innertygeln. Inte svårt alls egentligen, krävde bara att jag lade lite tid på det 😊

Ska faktiskt testa! Fördel liten ponny är att man kan flytta bogen manuellt tills hon fattar. :angel: Måste bara prova nästa gång vi kör ifall jag kan lägga tömmen mot halsen öht eller om tömfästena hindrar det.
 
Ska faktiskt testa! Fördel liten ponny är att man kan flytta bogen manuellt tills hon fattar. :angel: Måste bara prova nästa gång vi kör ifall jag kan lägga tömmen mot halsen öht eller om tömfästena hindrar det.
Du behöver inte kunna lägga tömmen mot halsen, ett vanligt tygeltag duger fint när hon väl förstår principen 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 714
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 356
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 823
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp