Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här flyter det på i en väldans fart (kan tolkas på 2 sätt 😅). Framåtbjudning har de så det räcker och blir över, och idag tog vi första galoppen. Utnyttjade en lagom sluttande uppförsbacke, för att minimera bockrisken 😅. Inga bocksprång men varsin härlig känsla bjöd de på 😍. Snart får de anses färdiginridna, tycker jag. Håller tummarna för att kastrering kommer att gå att genomföra på torsdag. Visa bifogad fil 48264

Vad väljer ni för kastreringsmetod? :)
Tycker det är lite lurigt, finns ju för- och nackdelar liksom..
 
Vad väljer ni för kastreringsmetod? :)
Tycker det är lite lurigt, finns ju för- och nackdelar liksom..
När jag kastrerade en 1,5-åring så gjordes det stående hemma.

Kallblodstravaren var 3,5 år med rejäla kulor och på höstkanten med lite väl mycket lera togs liggande på kliniken.
 
Min togs liggande på klinik (Söderåsen) för vi tog vargtänder samtidigt då han var sövd. Det läkte direkt Utan komplikationer. Har kastrerat två killar hemma stående också och det har gått lika bra.
 
Här kommer en liten uppdatering från mig och Doris, allt flyter på bra nu, hon släpper snabbare spänningen i början hon har i ridningen och går fram i alla gångarter, fått prova på att ha fler hästar omkring sig, radion (bra högtalare i taket) har varit igång och hon bryr sig inte, hon bara går ❤️

Idag var det premiär på utebanan, funkade utmärkt, ingen bock-tendens eller mycket spänning. Gick i alla gångarter 👌☀️

Sen i eftermiddag åkte vi in till kliniken och gjorde munhåle-koll och vaccinering, inga vargtänder och allt annat såg bra ut, dem raspade lite och plocka bort en bit av en mjölktand som satt kvar ovanför en permanent kindtand.

Min mobil vill inte ladda upp bilder👀🤔
 
Merida hade också tandkoll idag, var en del att slipa och hon hade också kvar bitar av mjölktänder kvar, den lilla biten satt inkilad mellan två tänder! Hon hade tyvärr vargtänder, men vet kommer att komma ut för att ta dem. Bra att jag inte börjat rida henne på bett ännu.
6D1013DB-9FC4-40E0-96BA-80091368D54D.jpeg
 
Idag har vi ridit ett mycket kort pass som fokuserade på att sitta upp från pall (till hängande några steg och sen uppsittning), sen övade vi på att svänga i skritt och trav. Kunde rida både volter och hyfsade diagonaler. En häst gick ut ur ridhuset och efter ett tag kom en annan tjej in med sin häst och det var inga problem alls. Han var toppen!
Jag har klantat mig lite i fattningarna till höger så de trasslar lite men annars går det bara framåt.
 
Igår fick vi sällskap ut i skogen av en annan häst i stallet. Min tanke var att ha en trygg gammal häst som skulle gå först så att jag och Korre kunde fokusera på andra saker. Korre tyckte dock att sällskapet gick för långsamt så det slutade med att vi gick först nästan hela rundan. Vi red lite längre än vi gjort tidigare när vi varit själva, men de nya vägarna var inte heller några problem utan vi kunde galoppera lite där. Jag gick sista kilometern hem när vi skulle gå på en lite trafikerad väg. Ingen reaktion när bilarna åkte förbi heller.

I helgen hoppas jag på att vi ska kunna vara med på en "unghästdag" och träna lite visning vid hand och löshoppning. Vi brukar öva på att trava vid hand på vägen ut till hagen ibland. Det går hyfsat, men jag hoppas på att jag kan få hjälp att visa på unghästtest, för jag tror inte jag orkar springa så långt i det tempot :D .
 
Idag har vi varit iväg och besiktat Fille, skötte sig kanon hela tiden trots att han aldrig varit i ett ridhus och dessutom var det ston där. Dansade igenom allt, röntgen all over osv.
Så -glad påsk till mig kan man väl säga! Ja, det blev så att jag köpte honom själv ;) :D

Nu går han på vila och så får vi se när jag får till kastreringen bara... han hade en vargtand med så den får ryka samtidigt.

Tjoho! :banana:
 

Bifogade filer

  • Foto 2020-04-08 16 52 00.jpg
    Foto 2020-04-08 16 52 00.jpg
    392,8 KB · Visningar: 60
Vi lekte lite påskhopp idag. Svea fick lite pynt, dagen till ära. Roligt hade hon också! Sen fick hon bära sin lunch till hagen. Tänderna har börjat ramla ut på henne också, så jag får väl hålla lite koll och kanske boka tandläkartid. Dessutom fick jag träckprovssvar idag. 2050 EPG lilla blodmasken :crazy:
92211566_10158178483262566_1522455117750599680_n.jpg

92686020_10158178483117566_3427506386085347328_n.jpg

92242399_10158178483072566_2135180288978845696_n.jpg
 
Idag har vi varit iväg och besiktat Fille, skötte sig kanon hela tiden trots att han aldrig varit i ett ridhus och dessutom var det ston där. Dansade igenom allt, röntgen all over osv.
Så -glad påsk till mig kan man väl säga! Ja, det blev så att jag köpte honom själv ;) :D

Nu går han på vila och så får vi se när jag får till kastreringen bara... han hade en vargtand med så den får ryka samtidigt.

Tjoho! :banana:

Grattis till hästköp, jättefin ❤️
 
Vi lekte lite påskhopp idag. Svea fick lite pynt, dagen till ära. Roligt hade hon också! Sen fick hon bära sin lunch till hagen. Tänderna har börjat ramla ut på henne också, så jag får väl hålla lite koll och kanske boka tandläkartid. Dessutom fick jag träckprovssvar idag. 2050 EPG lilla blodmasken :crazy:
92211566_10158178483262566_1522455117750599680_n.jpg

92686020_10158178483117566_3427506386085347328_n.jpg

92242399_10158178483072566_2135180288978845696_n.jpg
Vad har du över ryggen när hon bär påsarna?
 
I måndags kom vi äntligen iväg till ridhuset med Takeo för första gången. Han lyckades få huvudet under bommen en gång på vägen dit men fick ut det själv och stod annars bra. Gick direkt upp i transporten både när vi skulle dit och hem :). Men han blir ganska svettig på bara den kvarten. Sen fick vi vänta lite utanför ridhuset för de som löshoppade innan oss var inte riktigt klara. Men han skötte sig överlag bra. Var ganska obrydd över hinderna och sista rundan började han hoppa lite också.


received_2894812640598499.jpeg
 
Idag har vi ridit ut. Fick sällskap av en feg men snäll sexåring. Vi gick sist och först och bredvid i skritt och trav i en stor sommarhage. Helt enligt plan. Sen när vi kom tillbaka till stallet och skulle sitta av i ridhuset vågade inte den äldre hästen gå in, så Liten fick ta täten. Han är så självklar, bara Gört :heart
A5DA8D62-44F9-4536-B418-6BB6203F04C3.png
 
Den här gången hade jag bara knutit ihop dem och kastade upp dem för att testa om hon brydde sig. Men det borde ju gå att fixa någon bättre anordning om hon ska ha det som uppgift, tänkte jag.
Aha, tyckte det såg ut som att du hade något annat. Jag blev inspirerad men har ganska tunga påsar, men man borde väl bara kunna lägga en padd under kanske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 924
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 478
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 841
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp